. Idd tegen de haarrichting in, lange slagen en steeds een halve slag overlappen zodat je minder streepeffect krijgt. Het is ook oefenen. Wij kregen dus echt geen lange slagen voor elkaar en desondanks is het amper streperig geworden
. Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.
. Sharani schreef:@ Lucas03: Is de knop op de scheermachine niet om de messen strakker te zetten? Dat is bij mijn Heiniger n.l. wel zo.
Morgen de andere helft. Als ik dit gedaan heb breng ik hem weg en laat het hele apparaat even nakijken en misschien wel nieuwe messen dan ben ik voor volgend jaar weer klaar. 
lucas03 schreef:Ik ben maar naar de boerenbond gereden, ze hebben voor me de messen geslepen, en die beste mijnheer kwam erachter dat er ook een veertje kapot was. Ik kan er nog wel mee scheren, die ene shet ging nog wel. Dus daarstrak een halve shet gedaanMorgen de andere helft. Als ik dit gedaan heb breng ik hem weg en laat het hele apparaat even nakijken en misschien wel nieuwe messen dan ben ik voor volgend jaar weer klaar.
Buckje schreef:Manda, staat je ponytje met dat dekentje dag en nacht buiten ? wil niet flauw doen maar even waarschuwen weet je wel dat die niet waterdicht is ?
. Ik heb dat snel gekocht omdat het weer ineens zo omsloeg vlak na het scheren. Was in de aanbieding voor 20 euro via Ralph Coolen (heeft echt heel veel mini dekentjes te koop via internet!). Hij stond er alleen overdag mee buiten en als zou beginnen met regen zou hij weer binnen worden gehaald. td_kommer schreef:Als 1 van de veerbladen ( veertje ) is gebroken dan moet je zo snel mogelijk de veerbladen vervangen. De kracht is namelijk uit de veerbladen gevolg, het bovenmes wordt niet goed op het ondermes gedrukt. Al heb je nieuwe of pas geslepen messen met gebroken veerbladen zal het niet goed scheren en loop je de kans, als er meer veerbladen breken, dat je bovenmes eruit schiet met het gevolg dat je tandwiel kan/zal beschadigen.
De stelschroef heeft niks te maken met de scheerlengte. Met deze stelschroef regel je de druk op het bovenmes. Als je nieuwe of geslepen messen op je machine zet ga je als volgt te werk. Draai de stelschroef helemaal terug. Maak het ondermes en het bovenmes droog van olie en leg het bovenmes op de veerbrug. Zorg ervoor dat de puntjes in de gaatjes vallen. Schuif nu het ondermes onder de schroeven en zet de schoeven goed vast. Draai nu de stelschroef zover aan todat het bovenmes goed wordt aangedrukt tegen het ondermes. Draai de stelschroef nog een halve slag aan en laat de machine lopen. Doe een paar kleine druppeltje olie op de tanden en aan de zijkant van de messen. Als je messen goed zijn geslepen dan kan je nu scheren, lukt het niet dan geef je de stelschroef nog een kwartslag.
Let op!!!!
Heiniger messen moeten anders geslepen worden dan Aesculap Econom messen
Dick
) td_kommer schreef:Zelf opsturen of via een boerenbond/welkoop naar ons laten opsturen is ook een mogelijkheid. De machine wordt dan door mij schoon en als nieuw gemaakt zodat je weer jaren plezier van de machine hebt.
Manda schreef:Na twee paardjes scheren word mijn heiniger nu al bloedheet als ik hem even aan heb. Komt dit doordat de messen niet scherp genoeg meer zijn of wat anders? Zo heet werd hij eerst niet.