OPGELET versch. merries in dorp nu al wondes door vliegen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Re: OPGELET versch. merries in dorp nu al wondes door vliegen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 09:55

Nee die vliegjes wat jij beschrijft zijn het niet. Ze hebben echt vleugels en hangen altijd aan de onderbuik van het paard.

Beschrijving van de oplossing vind je hierboven in mijn post. Tot nu toe helpt het redelijk.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 22:06

Blégh ... vandaar minder geluk, het krioelt van die ellendige vliegjes!!!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:11

mijn 2 merries hadden zomers hetzelfde probleem,trappen dan steeds tegen die plek die open blijft, dus weer meer vliegjes erop.
ik heb vorig jaar voor het eerst sioskin op gespoten (legt een filmlaagje over de plek, zodat de vliegjes er niet bij kunnen) werkt dus echt.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 22:16

Ik doe zilverspray, maar heel de onderbenen hangen dan al snel vol ..

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:22

Zag toevallig net dit topic voorbij komen, ook ik had vorig jaar bij mijn merrie erg last van een bloedende navel en net kreeg ik een tip van een mede bokker die dus een geweldige uierlap heeft gemaakt, zie pag. 104 van het eczeem topic, wie weet voor jullie ook wat als ze een deken dragen. Nu nog een oplossing voor in de bak als ze dekenloos is..

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 22:34

Bedankt voor deze tip!

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:40

ik herken die vlieg/zijwaarts lopende spinnetjes uit frankrijk,daar heb ik een buitenrit gemaakt op andalusiers onder begeleiding een duitser,deze beesjes kropen over en onder de zadeldekken, echt te goor, ze hadden er echt last van, de duitser noemde het aarsfliegen, zouden ze oprukken vanuit het zuiden en vandaar dat ik ze in noord holland nooit gezien heb? :D

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:11

ikwa schreef:
ik herken die vlieg/zijwaarts lopende spinnetjes uit frankrijk,daar heb ik een buitenrit gemaakt op andalusiers onder begeleiding een duitser,deze beesjes kropen over en onder de zadeldekken, echt te goor, ze hadden er echt last van, de duitser noemde het aarsfliegen, zouden ze oprukken vanuit het zuiden en vandaar dat ik ze in noord holland nooit gezien heb? :D

Maar dit zijn dus kennelijk niet de vliegjes die ze hier bedoelen. Waar jij het over hebt is de paardenluisvlieg....die lijken idd op spinnetjes.

Ben nu wel echt benieuwd welke soort vliegjes jullie bedoelen.....????? :?

tamara_sissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:07

Ik ken die vliegjes ook (ik woon in België).

Vorig jaar belde ik zelfs eens de VA omdat mijn merrie zo naar haar buik stond te stampen. Ik dacht dat ze kolieken had! Toen de VA kwam zag hij meteen dat haar uier doorprikt was van die vliegen (dus gelukkig geen koliek), maar zeker erg lastig voor mijn merrie vermits ze zo naar der uier stond te stampen. Hij raadde me aan om SPUTOP te smeren. 1X om de 3 weken een béétje rond de uier smeren.
Heb ik gedaan en het helpt heel goed. Spul is idd vrij duur, maar je doet er erg lang mee. Is overigens ook effectief tegen luis en zo...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:11

Zullen dit niet weer van die exotische mugjes zijn? Wellicht is het wel de veroorzaker van blauwtong?
Zal nog weer eens even vragen wat zulk goed vliegenspul is. Is in NL verboden maar kan vanuit de VS geimporteerd worden. Helpt 1 week, ook na een regenbui blijft het werkzaam

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:25

bij ons is de ellende nu ook al een poos aan de gang,, wij bestrijden het met eczeem jeuk verzachter gel en shampoo,, FLESSEN vliegen spray vliegen dr door heen.
en ook een exceemdeken heeft zijn op met het buikdoek zeg maar verder naar de uier.
ze had hele bulten zitten deze zijn nagenoeg weg nu, de jeuk is ook een stuk minder :)

ook de uier doen wij goed ontsmetten, ze staat nog steeds op de wei en blijft hier ook zolang het goed gaat, als we merken dat het verslechterd gaat ze naar binnen en worden de behandelingen vermeervoudigd..
t is zo vervelend voor ze :(:)
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 26-04-09 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:31

Lijken deze vliegjes op fruitvliegjes? Van die kleine (5 mm lang ongeveer) en ze zijn in grote mate bij een paard in de buurt. Ze boren in de huid? Dan heeft oude pony ze 2 jaar geleden gehad, ze zaten overal. Ze had wondjes aan de uier, in de oksel en kruin. Op plekken waar niet zoveel haar zitten. Ik heb haar toen van ellende maar een eczeemdeken opgedaan want ze werd lekgestoken.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:33

mayflower die vliegjes die jij beschrijft zouden het best kunnen zijn ja :j
ze hangen bij ons echt overal.
mijn eigen merrie heeft er geen last van wel wat bultjes maar geen extreme jeuk dat het echt wonden veroorzaakt.

vriendin dr merrie gaat op de rond liggen en gaat zo met haar buik over haar hoef heen schuren voor de jeuk ( heel slim bedacht van dr ) maar ze schuurt echt alles open wat nog niet open was door die rottige beestjes ;(

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:35

Ik ken een merrie die knoflook krijgt tegen de vliegen bij de uiers, deze vliegen blijven dan ook weg.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:40

knoflook kun je ook door het voer doen dan scheiden ze een geur uit wat vliegjes idd niet lekker vinden alleen bijt knoflook niet in de uier ? ( ik zou het eigenlijk niet weten :o )

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:42

Tat_jana schreef:
knoflook kun je ook door het voer doen dan scheiden ze een geur uit wat vliegjes idd niet lekker vinden alleen bijt knoflook niet in de uier ? ( ik zou het eigenlijk niet weten :o )

Ze krijgt het ook door het voer;). En misschien zou groene leem ook kunnen helpen?? Het helpt wondjesgenezen en dekt af zodat er geen vliegen bijkunnen;)

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:46

Onze shetmerrie heeft precies wat jullie hier allemaal beschrijven, echt iedere symptoom heeft ze, alleen heb ik nog geen vliegjes bij der gezien. Af en toe een enkele en dan denk ik dat het normale vliegen zijn. De DA dacht dat het een parasiet was dus nu zijn we aan het wassen geslagen met anti-parasiet maar de jeuk blijft. We hebben ook een exceemdeken voor der bestelt maar als het hier zo lees heeft dat weinig zin? Heeft iemand een product wat hiertegen werkt??

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:50

het heeft is zoverre zin ze prikken ook naast de uier onder de buik voor daar heeft het wel zin. ( ik zou dan alleen wel de hals etc dr af halen als ze die niet nodig hebben dat doen wij voor volgende zomer ook ) we kunnen hem er nu niet even afhalen om de hals er af te halen .
voor de uier moet je dan andere oplossingen zoeken maar vooral vliegen spray en iets verzachtends,, als de wonden echt open liggen zal ik 1 van boven staande tips gebruiken voor een filmlaagje :)

ik weet wel dat dit vliegje echt super vervelend is als je paardje er niet goe tegen kan :(:) het vergt best veel tijd om dit te behandelen. :(:)

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:53

Steken deze mugjes ook nog op andere plaatsen, aangezien ze ook op allebei de heupen wondjes heeft, in haar gezicht en op haar hals/schoft? Ik las hierboven dat ze ook steken in kruinen, dus dit zou de wondjes op de heupen en op haar gezicht verklaren maar ze heeft ook 2 grote plekken op haar hals en schoft. Ook op haar wang zit een kale plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:56

Zou het helpen als je de uiers preventief met uierzalf of vaseline in smeert? Een dikke vette laag rond de ogen houdt ook vliegen weg bij mijn paard, maar met ogen moet je weer opletten dat je niet te dicht onder het ooglid smeert, omdat het door de warmte dun wordt en in de ogen knippert.

Als een plek vettig is, gaan de vliegen niet zitten omdat ze dan blijven plakken.

Zijn deze vliegen alleen in Belgie tot nu toe? Of alleen bij bosachtige omgevingen?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:58

MilouNigel schreef:
Steken deze mugjes ook nog op andere plaatsen, aangezien ze ook op allebei de heupen wondjes heeft, in haar gezicht en op haar hals/schoft? Ik las hierboven dat ze ook steken in kruinen, dus dit zou de wondjes op de heupen en op haar gezicht verklaren maar ze heeft ook 2 grote plekken op haar hals en schoft. Ook op haar wang zit een kale plek.

heeft ze het niet in combinatie met de "bekende" staart manen eczeem oftewel zomer eczeem ?
dan krijgen ze ook op verschillende plekjes wondjes.
ik zou even een huidmonstertje af laten neen door de da die kan prezies aantonen wat er is en daar kun je naar handelen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:00

wij wonen niet in belgie en ook niet bosrijk en de merrie heeft er wel last van.
dus mogenlijk hebben ze zich al verspreid, anders zou ik niet weten hoe de merrie er aan komt :P

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:01

Goede tip. Ik bel morgen de DA even voor een bloedmonstertje.
De paarden staan wel in een bosrijk gebied en staan dicht aan het water. Dat is natuurlijk ook al lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:01

Alleen bij merries dan? Zitten ze niet bij de koker van ruinen?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:14

russel schreef:
Alleen bij merries dan? Zitten ze niet bij de koker van ruinen?

Ja daar zitten ze ook. Sommige ruinen hebben dan een hele dikke koker. En ze zitten ook op de kruinen die veel paarden op hun borst of flanken hebben. Inmiddels "hebben we meldingen" uit België, uit Limburg maar ook uit Drente dus ik vermoed dat ze overal voorkomen. Ik weet niet of bos- of waterrijk gebied invloed heeft.