Tectonik Permethrin voor paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:13

Buiten of het wel of niet werkt, want daar heb ik geen ervaring mee, wil ik wel graag attenderen op
Permetrin al werkzame stof. Permethrin kan namelijk bij andere (huis)dieren nare bijwerkingen hebben en zelfs fatale gevolgen bij katten

Citaat:
tegen parasieten zoals vlooien bij honden en andere kleine dieren. Permethrin moet niet gebruikt worden voor katten, omdat de lever van katten een minder efficiënte glucuronide conjugatie kent, en daarom katten een acute Permethrin Toxicose kunnen krijgen. (voor jonge katjes ligt de letale dosis op 50 mg)
(wikipedia)

Er wordt ook wel hier en daar gespeculeerd over de gevaren/bezwaren om het bij paarden te gebruiken, maar daar heb ik nog geen conrete informatie over

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:15

x
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 09-07-09 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:22

konijn schreef:
Buiten of het wel of niet werkt, want daar heb ik geen ervaring mee, wil ik wel graag attenderen op
Permetrin al werkzame stof. Permethrin kan namelijk bij andere (huis)dieren nare bijwerkingen hebben en zelfs fatale gevolgen bij katten

Citaat:
tegen parasieten zoals vlooien bij honden en andere kleine dieren. Permethrin moet niet gebruikt worden voor katten, omdat de lever van katten een minder efficiënte glucuronide conjugatie kent, en daarom katten een acute Permethrin Toxicose kunnen krijgen. (voor jonge katjes ligt de letale dosis op 50 mg)
(wikipedia)

Permethrin zit in bepaalde vlooienbestrijdingsmiddelen voor honden zoals bijvoorbeeld defendog. En ja chocolade kan dodelijk zijn voor honden maar dat wil toch ook niet zeggen dat mensen geen chocolade kunnen eten.

konijn

Re: Tectonik Permethrin voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:08

permethrin zit inderdaad in bepaalde vlooienbestrijdingsmiddelen welke via de dierenwinkel te verkrijgen zijn zoal bijvoorbeeld de defendog en de excil. Bij de dierenarts worden deze middelen niet meer verkocht. In mijn post gef ik ook niet aan dat Permethrin niet gebruikt kan worden op paarden, maar attendeer ik mensen erop op te passen met gebruik in de omgeving van andere (huis)dieren. Daarom begrijp ik het vergelijk met chocolade ook niet helemaal....

Helaas is deze post niet gebaseerd op horen van maar heb ik oa. meegemaakt dat de hond van een vriendin is overleden als gevolg van toediening van vlooienmiddel welke Permethrin bevat

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:14

konijn schreef:
permethrin zit inderdaad in bepaalde vlooienbestrijdingsmiddelen welke via de dierenwinkel te verkrijgen zijn zoal bijvoorbeeld de defendog en de excil. Bij de dierenarts worden deze middelen niet meer verkocht.

De Defendog is bij ons in de buurt dus alleen maar te koop via de DA, de Excil daarintegen is te commercieel voor de DA (zit niet meer genoeg op verdient) en is dus in vrijwel alle dierenwinkels te koop.

Erg jammer dat de hond van je vriendin zo heftig reageerde op het middel, maar een super allergische reactie op een bepaald middel is natuurlijk nooit te voorzien. Hoewel van sommige hondenrassen (b.v. colli) bekend is dat ze op sommige middelen heftiger reageren dan andere rassen.

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:55

quote website Dierenkliniek Brouwhuis, Helmond

Permethrin Intoxicatie

Bekijk het filmpje
Permethrin is een insecticide dat veel bij de hond wordt gebruikt. Het werkt uitzonderlijk goed tegen teken. Tekenmiddelen met permetrhin zijn op veel plaatsen verkrijgbaar. Veelal gaat het om pipetjes die bij de hond in de nek kunnen worden gegeven.

Voor katten zijn permethrines niet geschikt. Dit wordt ook altijd in de bijsluiter of op de verpakking van middelen met deze stoffen aangegeven. Helaas komt het soms voor dat een kat wordt behandeld met een tekenmiddel met permethrin. Dit resulteert in een extreem zieke kat met tremoren (spiertrillingen), aanvallen en zelfs sterfte door uitputting.

Ontstaan
Permetrhin wordt via de huid opgenomen in het bloed. De afbraak vindt plaats in de lever. Bij honden gaat deze afbraak snel. Bij katten kan de lever weinig met permethrines. Ze worden niet afgebroken, waardoor de permethrines zich in het lichaam ophopen. Zo ontstaat uiteindelijk een overdosering.

Symptomen
Na toediening van permethrines aan een kat ontstaan de eerste verschijnselen al na enkele uren. Bij lage doseringen kan het echter langer duren voordat er symptomen optreden. De verschijnselen van een intoxicatie met permehtrines bestaan uit tremoren (spiertrillingen), excitatie, ataxie, braken en epileptiforme aanvallen. Zonder ingrijpen sterven de dieren uiteindelijk door uitputting.

Therapie
Snelheid is het belangrijkst bij de behandelen van een vergiftigde kat. Als eerste krijgt een kat een intraveneus infuus. Dit infuus wordt ingezet om afvalstoffen af te drijven die zijn ontstaan door de hevige tremoren. Daarnaast wordt het infuus gebruikt om medicatie toe te dienen om de ergste tremoren en aanvallen te onderdrukken. Om te voorkomen dat er nog meer permethrin wordt opgenomen in het bloed wordt de kat gewassen met shampoo. Na het wassen wordt de temperatuur van de kat goed gecontroleerd. Zowel een te hoge als een te lage temperatuur kunnen ontstaan door deze vergiftiging.

De duur van het herstel is afhankelijk van de dosering van de permethrines en de ernst van de symptomen. Wanneer tijdig wordt gestart met de behandeling zullen de klachten binnen een tot twee dagen verdwijnen.

en een quote van de site van dierenartsenpraktijk Almaar Noord
Beestachtige verhalen...
Beestachtige verhalen geven een indruk van gebeurtenissen op onze praktijk. Geen dag is hetzelfde in onze dierenartsenpraktijk. Elke dag vindt er wel iets bijzonders plaats. Vooral in de weekend- en nachtdiensten....

Klacht:
een kat die van de trap gevallen was.....

En toen kwam Moos. 's Avonds om 23.45 uur belde de ongeruste eigenaresse. Haar katje van ruim 13 jaar was van de trap gevallen en kwijlde enorm. De oorzaak? Een vlooienmiddel eerder op de avond toegediend. Het probleem? Het was een vlooienmiddel voor honden met permethrin als werkzame stof en dát is giftig voor katten!

Claudia had de nachtdienst en liet Moos direkt naar de praktijk komen. De nog natte plek midden op de rug was nog zichtbaar, en bovendien zover achter op de rug dat Moos er gemakkelijk bij kon met likken. Inmiddels had het katje ook beschadigingen op de tong en het tandvlees en was het slijmvlies van het bekje behoorlijk gezwollen. Moos trilde continu, kwijlde en had vreemde dwangbewegingen: ze probeerde steeds in haar voorpoten te bijten. Ze had een hele snelle hartslag en grote pupillen. Ze kon niet zelf staan. Claudia diende direkt valium toe en toen Moos na een flinke dosis valium wat verslapte heeft ze de kat 3 keer gewassen met afwasmiddel om de giftige stof uit te wassen. Na het drogen werd Moos weer onrustiger, het trillen werd steeds erger en werden uiteindelijk krampen, waarbij ze steeds weer probeerde zichzelf in de voorpootjes te bijten. Toen een volgende injectie valium geen effect bleek te hebben, besloot Claudia Moos onder narcose te brengen. Uiteindelijk ontspande Moos zich en kon ze zichzelf niet meer beschadigen.

Gelukkig is er een landelijk vergiftigingscentrum dat dag en nacht bereikbaar is voor artsen en dierenartsen. Inmiddels midden in de nacht belde Claudia daarheen. Maar daar had men niets toe te voegen, de behandeling was precies de juiste, meer kon men niet doen dan af te wachten: de giftige permethrin kon 1 tot 3 dagen blijven werken!

De rest van de nacht kreeg Moos afwisselend valium en verschillende malen narcosemiddel toegediend, echter steeds na ongeveer 3 kwartier begonnen de krampen weer. Om half 9 de volgende ochtend kon Claudia gaan slapen en nam de "dagdienst" het over. Omdat een kat met klachten als Moos erg gevoelig is voor "prikkels" zoals geluid en licht verbleef ze in de donkere kamer waar de röntgenfoto's ontwikkeld werden. Ze had die ochtend om 7 uur voor de laatste keer narcose gehad en leek in een soort coma te liggen, ze reageerde helemaal nergens op.

Toen de eigenaresse in de loop van de ochtend kwam kijken, dacht ze eigenlijk dat het misschien het beste was om Moos maar in te laten slapen. Dat is niet gebeurd, ze had inmiddels zoveel narcosemiddelen en valium gehad in de nacht, dat het heel goed mogelijk was dat ze daar zo slap van was.

In de loop van de middag kreeg Moos weer zenuwtrekjes in de pootjes. Toen de eigenaresse 's middags weer kwam en Moos op schoot nam werd het trillen weer heviger. Maar terug in het donker verdwenen de schokjes weer. De volgende ochtend (dag 2!) was Moos weer wakker, nog wel wat wankel en schudderig, maar ze had geen krampen meer en ze kon wat eten! Op dag 3 ging het zo goed met Moos en at ze zoveel dat Peter (die inmiddels op zondag de weekenddienst had) Moos nog eens goed onderzocht en een vergrootte schildklier vond, en dáár krijg je honger van! Moos mocht naar huis en is uiteindelijk volledig hersteld. (Wel krijgt ze nu medicijnen om de schildklier af te remmen, maar dat is een ander verhaal...)

Helaas zijn de bijwerkingen voor Permethrin dus geen incidenten, maar komen ze (met name bij katten) geregeld voor.
Bij de Collie zijn inderdaad afwijkingen bekend als het gaat om overgevoeligheid op middelen als bijvoorbeeld Ivermectine, Loperamide em Dexamathason en daarnaast staat de Collie bekend om "problematisch" als het gaat om narcose toediening en de risico's hiervan

Nogmaals snap ik niet de kritiek op mijn posts. Helaas heb ik zelf een (noem het incidentele) ervaring met Permethtin en honden, maar voor katten wordt het algemeen als gevaarlijk en beschouwd en dat was mijn orginele waarschuwing.

Overigens kom ik de Defendog nog maar weinig teken bij dierenartsenpraktijken. Vaak zie ik dat men Prac-tic (voor de hond) gebruikt met als werkzame stof Pyriprole wanneer men de keuze maakt om zowel vlooien als teken te bestrijden. Dit middel is UDD en daarmee uitlsuitend bij de dierenats te verkrijgen. Defendog is een UDA middel en zowel bij Dierenarts als dierenwinkel te verkrijgen

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:59

Bobo gaat heel goed. De blauwe kleur was na twee dagen weg. Ik heb hem niet meer zien schuren en alle plekken worden rustiger. Ook mijn hengst die de laatste tijd hevig begon te schuren zodra ik hem op stal zette heb ik behandeld en ook die heb ik daarna niet meer zien schuren. Ze staan nu ook veel rustiger in het land. Even afwachten hoe het gaat als het weer "beter" weer wordt en hoe lang het werkt maar tot nu toe ben ik erg tevreden over de tectonik

Tectonik is verkrijgbaar per 500ml, goed voor ca. 20 behandelingen en kost ca. 30 euro.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:02

het is niet verstandig dit te gebruiken bij paarden mijn dierenarts raad dit dus ook ten strengste af... het is niet geregistreerd voor paarden aangezien hun huid hier meestal te veel op reageerd maar dan nog het grootste probleem het is schadelijk voor jullie..... je borsteld je paard je aait hem en je rijd erop hier vind er contact tussen jou en het middel dat gewoon schadelijk kan zijn....

maar goed er zijn hier meer topics over waar ik ook al heb gezegt dat je het gewoon niet moet gebruiken bij paarden en dat werd ook compleet genegeerd....

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:20

Mjay schreef:
het is niet verstandig dit te gebruiken bij paarden mijn dierenarts raad dit dus ook ten strengste af... het is niet geregistreerd voor paarden aangezien hun huid hier meestal te veel op reageerd maar dan nog het grootste probleem het is schadelijk voor jullie..... je borsteld je paard je aait hem en je rijd erop hier vind er contact tussen jou en het middel dat gewoon schadelijk kan zijn....

maar goed er zijn hier meer topics over waar ik ook al heb gezegt dat je het gewoon niet moet gebruiken bij paarden en dat werd ook compleet genegeerd....

Nee het is niet meer geregistreerd voor paarden omdat het schadelijk is voor micro-organismen in het oppervlaktewater. In de strijd tegen blauwtong (economische belangen) is het toegelaten voor het gebruik bij koeien en schapen. Het middel blijft niet op het paard liggen maar wordt geabsorbeerd door de huid. Het middel werkt bij runderen 7 tot 11 weken. Als het op de huid zou blijven liggen zou het na de eerste de beste regenbui wegspoelen en niet meer werken.

Als het middel zo schadelijk zou zijn voor de mens als dat jij beweert dan zouden er al heel wat veehouders het loodje hebben gelegd.

Maar goed jij jouw standpunt ik het mijne. Ik ben er heel tevreden over en het is aan ieder voor zich of hij/zij dit middel wil gebruiken om je paard een paardwaardiger bestaan te geven.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:25

veehouders doen hele andere dingen met hun dieren dan meisjes met paarden...... als het dan toch wordt geabsobeerd leg mij dan maar uit hoe het nog tegen vliegen werkt? als het goed is wordt dit middel in de vetlaag (vet lost niet op in water en ook niet in regen dus) opgenomen....

maar goed doe wat je wil.... maar sla mijn paard toch echt over

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:12

Ik heb een Auriplak gekregen van mijn dierenarts voor gebruik op mijn paard, bevat ook permethrin. De eczemer van een vriendin heeft er ook een, die is eindelijk rustig en schuurt zijn hoofd niet meer stuk!

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:27

Even een vraagje, moet bij die oormerken het ider het ding over zijn lijf kunnen schuren, of helpt het ook als het passief zit.
Mijn paard heeft begnnende eczeem. Daar wacht ik nog even bij af.
Maar ik heb een Geit die elk voorjaar gek en kaal van de jeuk wordt en wat ik ook doe niets helpt.
tACTIK, IVERMECTINE Imaverol alles geprobeerd. Nu ik inlees over de knutjes zou het best kunnen dat hij daar ook last van heeft. Zijn moeder heeft nergens last van. Maar waar bevestig ik dat ding bij een geit die niet gemerkt is, ik dacht halsband maar is dat niet te passief?