Mag je paard nu vandaag nog geschoren worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jav9411

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:29

Moet je een pony altijd scheren? Wij hebben dit totnu toe nog niet gedaan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:32

Je moet niks. Net zoals je niet gestraft wordt als je 'nu nog' scheert.

Het enduranceseizoen begint in maart en er zijn in de endurance een hoop paarden die nu nog geschoren worden omdat ze volop in training zijn en last hebben van hun vacht (lees: hun warmte niet kwijt kunnen). Zoals Lielle al schrijft wordt het bij SGW-paarden ook gedaan.

Mijn paard wordt iig deze maand ook nog 'geholpen'. Er zit een flink pak haar op zijn hals en zonder kan hij echt beter zijn warmte kwijt, zowel tijdens de training als tijdens zijn eerste wedstrijden van dit seizoen.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:50

Karin schreef:
Je moet niks. Net zoals je niet gestraft wordt als je 'nu nog' scheert.

Het enduranceseizoen begint in maart en er zijn in de endurance een hoop paarden die nu nog geschoren worden omdat ze volop in training zijn en last hebben van hun vacht (lees: hun warmte niet kwijt kunnen). Zoals Lielle al schrijft wordt het bij SGW-paarden ook gedaan.

Mijn paard wordt iig deze maand ook nog 'geholpen'. Er zit een flink pak haar op zijn hals en zonder kan hij echt beter zijn warmte kwijt, zowel tijdens de training als tijdens zijn eerste wedstrijden van dit seizoen.

En zijn zomervacht? Wordt die lelijk, zoals sommige mensen zeggen???

Liselot

Re: Mag je paard nu vandaag nog geschoren worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:57

die van mij gaat aankomend weekend ook nog een keer kaal, is geschoren in november, maar zit al een tijd weer heel dik in de vacht ondanks voldoende dekens.
ik heb met laat scheren nog nooit gemerkt dat de zomervacht niet mooi zou worden

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:45

Ik wil hier even een vraag stellen, ik heb mijn paard midden december geschoren. en nu heeft hij een hele slechte vacht, het keert niet terug, hij heeft heel erg jeuk en op sommige plekken zelfs geen vacht meer over (midden op z'n buik enz) weet iemand misschien hoe dit kan?

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:47

me vriendin heeft scheercusrussen gedaan en die zegt dat het tot half februari kan dus ik denk vandaag nog wel!

mariskafally: mischien heeft hij last van schurft of dergelijke?? heb je miss een fototje?

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:49

LiSSy schreef:
die van mij gaat aankomend weekend ook nog een keer kaal, is geschoren in november, maar zit al een tijd weer heel dik in de vacht ondanks voldoende dekens.
ik heb met laat scheren nog nooit gemerkt dat de zomervacht niet mooi zou worden

Voor ons doen hebben we wel een erg koude winter gehad. Temperaturen tot zelfs wel - 17.
Dan maken paarden versneld weer wintervacht aan. Ook ik heb extra moeten scheren. :(
Tja, helaas pindakaas. Maar de zomervachten worden er niet minder mooi van.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:51

Ndewilde schreef:
me vriendin heeft scheercusrussen gedaan en die zegt dat het tot half februari kan dus ik denk vandaag nog wel!

mariskafally: mischien heeft hij last van schurft of dergelijke?? heb je miss een fototje?

Je moet niet de maandkalender in de gaten houden, maar hoe het weer zich ontwikkeld.
In maart en april kan het nog stevig vriezen maar ook al 18 graden en volop voorjaar zijn.
Wel heeft het lengen van dagen ook invloed. Dus pin je niet vast aan een datum.

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:52

nee klopt! maar dan kwam de vacht beter terug! maar er stond allemaal ongeveer ens! dus daar heb je gelijk in pessade!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:55

Mits je paard al een keer is geschoren zou ik het nu niet meer doen! De dagen worden langer en ze zijn al aan het verharen.
Verharen heeft met het licht te maken en niet met de kou zoals veel mensen denken. Heb je hem al een keer geschoren dan is het vaak minder erg en komt de vacht meestal mooier terug dan wanneer je het voor de eerste keer zou doen ( Niet doen dan!!)

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:59

Het lengen der dagen is niet de enige trigger in vachtverandering.
Temperatuur is een evenzozeer belangrijke factor.

Veel paarden gaan al verharen half december. Dan lengen er nog geen dagen. In tegendeel.
Doordat ze meer binnen staan, beschut tegen koude, wind en regen kan het mechanisme ook al op gang gebracht worden.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:24

Ik heb wel een foto hiervan, Deze is alleen niet zo heel duidelijk.
Afbeelding

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:26

mischien het schuren van de deken? is hij hiervoor eerder geschoren?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:30

ik scheer mijn shetmerrie ook nog rond deze tijd of maart, ligt eraan wanneer ze begint te schuren.
Doe ik dat niet schuurt ze tot bloedends toe.
Zomervacht komt altijd heel netjes door, nooit problemen gehad.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:17

Ndewilde schreef:
mischien het schuren van de deken? is hij hiervoor eerder geschoren?

Hij was hiervoor dit seizoen al een keer eerder geschoren, en dit groeide erg snel terug. Ook is hij vorig jaar geschoren en toen hebben we geen problemen gehad met het terugkeren van de vacht. De deken kan opzich wel schuren op z'n schouders, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat de deken over z'n gehele lichaam schuurt.