Toch rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Re: Toch rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:51

Tsja, ik ben met de shet wel aan het werk gegaan gisteren. Maar moet zeggen: ik zit er niet op en deed hem eerst aan de gewone longe en daarna aan de dubbele longe. Vlakke longeerbak. Vooral veel gestapt en wat overgangetjes naar draf. In de stap laten werken (halthouden, achterwaards, weer voorwaards en werken op nageeflijkheid met de dubbele longe en keren). In draf liep hij alsof hij op eieren liep: heeeeeeel voorzichting. Dus vandaar dat ik slechts enkele korte overgangetjes gedaan heb.

Kun je je paard niet longeren en daarmee met stap, halthouden, achterwaards, stelling vragen, keren enz wat energie kwijt laten raken? (Of Lange Lijnen doen) In mijn opinie kan je je paard ook aan het werk zetten en "moe maken" zonder draven en galoperen. De shet had op een gegeven moment een mooi laagje schuim op de mond en was aan het briesen (bij hem een teken dat ie op stoom komt, bijna letterlijk, dus lekker aan het werken is).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:53

diana1 schreef:
@ Siskeh

misschien is jouw onderschrift een goeie om nog als tip mee te geven...
Tong uitsteken

de angst dat er iets gebeurd bij het "ontploffen" in de bak en de spiet als er daadwerkelijk iets fout is gegaan.

uhh leg even uit?
kan je opmerking op 2 manieren interpeteren....

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:57

Zilfstar schreef:
Tsja, ik ben met de shet wel aan het werk gegaan gisteren. Maar moet zeggen: ik zit er niet op en deed hem eerst aan de gewone longe en daarna aan de dubbele longe. Vlakke longeerbak. Vooral veel gestapt en wat overgangetjes naar draf. In de stap laten werken (halthouden, achterwaards, weer voorwaards en werken op nageeflijkheid met de dubbele longe en keren). In draf liep hij alsof hij op eieren liep: heeeeeeel voorzichting. Dus vandaar dat ik slechts enkele korte overgangetjes gedaan heb.

Kun je je paard niet longeren en daarmee met stap, halthouden, achterwaards, stelling vragen, keren enz wat energie kwijt laten raken? (Of Lange Lijnen doen) In mijn opinie kan je je paard ook aan het werk zetten en "moe maken" zonder draven en galoperen. De shet had op een gegeven moment een mooi laagje schuim op de mond en was aan het briesen (bij hem een teken dat ie op stoom komt, bijna letterlijk, dus lekker aan het werken is).

dat zou ik inderdaad wel kunnen proberen. Ik zie wel!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:05

siskeh schreef:
diana1 schreef:
@ Siskeh

misschien is jouw onderschrift een goeie om nog als tip mee te geven...
Tong uitsteken

de angst dat er iets gebeurd bij het "ontploffen" in de bak en de spiet als er daadwerkelijk iets fout is gegaan.

uhh leg even uit?
kan je opmerking op 2 manieren interpReteren....

nou hier de uitleg:

angst: en dus bang zijn dat er tijdens het "ontploffen" (dus gek gaan doen in de bak) iets fout gaat.

spiet: achteraf (dus nadat er iets is fout gegaan tijdens het "ontploffen") spijt hebben van het feit dat je het paard in de harde bak hebt losgelaten zodat hij kon "ontploffen"

snap je het?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:08

aja snap hem....
ach het is maar net waar je spijt van gaat krijgen....

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:10

je kunt beter geen spijt krijgen

lijkt me verstandiger.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 17:23

diana1 schreef:
je kunt beter geen spijt krijgen

lijkt me verstandiger.

ga ik volledig in mee ja, voorkomen is nou eenmaal beter dan genezen!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:37

siskeh schreef:
ik ben juist bang dat je met stappen en inhouden meer kans op probleme krijgt,
ze moet dr energie toch kwijt....
en trouwens als het dooi wordt kan de bak nog wel eens slechter zijn:S ben ik met die van mij ook bang voor...
gelukkig staan ze gewoon dag en nacht in de bak, dus heb ik ook niet te maken met gigantische energie bommen

Dus als dat paard zijn energie kwijt moet zetten we hem maar in een knetterharde bak met kans op blessures? En trouwens, als het zo enorm hard en glad (in de zin van gesleept, niet van vorst e.d.) is, kan een paard als hij gek doet ook uitglijden oid, dus ga je zo'n paard niet buiten zetten.

En als het weer door wordt, wordt de ondergrond dus weer zachter, wordt het misschien wat soppig, maar kan een paard veiliger naar buiten dan het stadium waarin de bak nu verkeerd Knipoog

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:49

Dus laat je zo'n paard maar dag en nacht nu binnenstaan?

Ik vind dat eerlijk gezegd gewoon grenzen aan dierenmishandeling en dus ook zwaar belachelijk!

Dit is een paard met veel energie. Juist zo'n paard moet je dus elke dag beweging geven of laten hebben. Dus ja of op een manier losgooien of longeren.
Als je gaat rijden en hij ontploft. Loop jij niet alleen kans op verwondingen zelf, maar je paard nog meer omdat jij hem uit balans brengt.
Dus liever vandaag dan morgen nog naar buiten doen. Paarden hebben echt wel door wanneer ze niet harder kunnen en voorzichtig moeten zijn. Hoe langer je deze op stal laat staan, des te meer hij gaat ontploffen als hij er straks uit mag en dan heb je pas echt de poppen aan het dansen. Ik heb nog geen een paard meegemaakt die gaat lopen racen als het niet kan, tenzij er of een ruiter op zit of het dier te weinig beweging heeft gehad.

Naar mijn inzien krijg je er juist ongelukken van als je dit paard binnen laat staan. (of stalondeugden of een kapotte stal of een kapot mens)
JIJ hebt dit paard gekocht, dus je regelt het maar dat het beweging krijgt. Daar ben JIJ verantwoordelijk voor. Dat kan op alle mogelijke manier, maar naar mijn mening heeft elk paard recht op voldoende beweging en als het even kan ook voldoende vrijheid alleen (dus wat tijd alleen in de wei of bak, zodat hij kan doen en laten wat hij wil).

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:56

Dierenmishandeling? Nu moet ik toch wel stiekem even lachen hoor. Een paard gaat echt niet dood mocht het een possje op stal staan. Bij ons staan ze nu ook binnen, onze bak is ook glad (gesleept) maar ook hard en ietsie glad. Ik ga niet riskeren om ze daar in te zetten met kans op blessures.

Ik ben met je eens dat het wel beweging moet krijgen, hetzij met een trailer naar een binnenbak, wandelen waar het niet glad e.d. is, etc.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:59

@ Spoekie

18 jaar en wat een wijsheid of is het eigenwijsheid.....wie zal het zeggen...ik ben het met jou eens dat iedereen die een paard aanschaft verantwoordelijk is voor het welzijn van dat dier!
Ik ben het echter niet met jou eens dat je alle risico's maar moet nemen om het paard beweging te geven.
Er zijn genoeg paarden die in Nederland op stands of wat dan ook staan en die dus ookal is het geen winter niet kunnen bewegen.

Momenteel zijn er een hoop paarden die binnen staan, niet naar buiten kunnen om wat voor reden dan ook maar dat houdt toch zeker nog niet in dat de eigenaren van die paarden slecht zouden zijn voor hun paarden en dus dierenmishandelen??? sorry hoor dit vind ik toch echt te ver gaan.....

Als jij ze wel naar buiten doet moet je zelf weten maar laat iedereen lekker de eigen paarden verzorgen op de manier waarvan hij /zij denkt die goed is.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 08-01-09 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 21:03

spoekie schreef:
Dus laat je zo'n paard maar dag en nacht nu binnenstaan?

Ik vind dat eerlijk gezegd gewoon grenzen aan dierenmishandeling en dus ook zwaar belachelijk!

Dit is een paard met veel energie. Juist zo'n paard moet je dus elke dag beweging geven of laten hebben. Dus ja of op een manier losgooien of longeren.
Als je gaat rijden en hij ontploft. Loop jij niet alleen kans op verwondingen zelf, maar je paard nog meer omdat jij hem uit balans brengt.
Dus liever vandaag dan morgen nog naar buiten doen. Paarden hebben echt wel door wanneer ze niet harder kunnen en voorzichtig moeten zijn. Hoe langer je deze op stal laat staan, des te meer hij gaat ontploffen als hij er straks uit mag en dan heb je pas echt de poppen aan het dansen. Ik heb nog geen een paard meegemaakt die gaat lopen racen als het niet kan, tenzij er of een ruiter op zit of het dier te weinig beweging heeft gehad.

Naar mijn inzien krijg je er juist ongelukken van als je dit paard binnen laat staan. (of stalondeugden of een kapotte stal of een kapot mens)
JIJ hebt dit paard gekocht, dus je regelt het maar dat het beweging krijgt. Daar ben JIJ verantwoordelijk voor. Dat kan op alle mogelijke manier, maar naar mijn mening heeft elk paard recht op voldoende beweging en als het even kan ook voldoende vrijheid alleen (dus wat tijd alleen in de wei of bak, zodat hij kan doen en laten wat hij wil).

Nou ho eens even en doe niet zo belachelijk om meteen de termen dierenmishandeling te gebruiken. Er zijn paarden op manege's die komen de hele winter niet buiten en staan soms ook meerdere dagen stil.

Daarbij heb ik haar helemaal niet gekocht, ik ben niet de officieele eigenaar, Dat is de baas van de privestal waar ik rijd. Ze is alleen van mij in de vorm van omgang, rijden etc. Ik mag haar van mij beschouwen. Dit betekend niet dat ik alles te zeggen heb. Als de eigenaar zegt hou haar op stal dan moet ik dat doen en dan doe ik dat. Hij heeft al meer dan 40jaar ervaring met paarden en heeft nog altijd prijspaarden gefokt/uitgebracht dus ik denk dat hij wel zeker weet wat hij doet!
Citaat:
IJ hebt dit paard gekocht, dus je regelt het maar dat het beweging krijgt. Daar ben JIJ verantwoordelijk voor.
Deze zin vind ik echt belachelijk, ik zorg zo goed mogenlijk voor mn paardje, k ben gewoon voorzichtig, omdat ik weet wat voor streken mevrouw uit kan halen.

Ik vind het belachelijk dat je dit op deze manier zegt, er zijn paarden die hebben het veel slechter. Daarbij kan je het ook anders overbrengen, en bovendien is ze vandaag op de wei geweest en gaat ze morgen weer. Ze komt zoveel mogenlijk buiten maar dit is gewoon niet altijd mogenlijk. Daarbij willen de paarden binnen een kwartier altijd weer dolgraag op stal, Ze galopeerd altijd richting stal zodra ze de stal/wei uitmag. ( ze lopen los vanuit wei naar stal) we zijn druk bezig haar te leren dit rustig te doen.

Dus ga inplaats van meteen met termen zoals dierenmishandeling te gaan smijten eerst eens nadenken en vragen waarom. Er zijn meerdere paarden die op het moment niet buiten komen, dat is jammer , maar het zijn hooguit 2 weken omdat de situatie's te gevaarlijk zijn.

Sorry maar ik voel me zwaar aangevallen door deze post. Boos!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:07

@ fireScorpion

Niets van deze reactie aantrekken hoor! Er zijn denk ik meer zoals jij die liever voorzichtig met hun paard en dus willen sparen voor alle mogelijke gevolgen van het naar buiten laten en/of rijden op zo'n harde ondergrond.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 21:09

diana1 schreef:
@ fireScorpion

Niets van deze reactie aantrekken hoor! Er zijn denk ik meer zoals jij die liever voorzichtig met hun paard en dus willen sparen voor alle mogelijke gevolgen van het naar buiten laten en/of rijden op zo'n harde ondergrond.

Ja dankje.. Ik vind het gewoon oneerlijk dat er met de term mishandeling gesmeten word terwijl ik gewoon voorzichtig ben.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:11

nogmaals dit is gewoon een ondoordacht geplaatste reactie, niets van aantrekken dus Ach gut

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:22

FireScorpion schreef:
diana1 schreef:
@ fireScorpion

Ja dankje.. Ik vind het gewoon oneerlijk dat er met de term mishandeling gesmeten word terwijl ik gewoon voorzichtig ben.

Die post slaat gewoon kant nog wal Rolleyes Idd ondoordacht. Niks van aantrekken hoor, jij weet zelf wel beter Knipoog

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 14:27

Ashley__ schreef:
Die post slaat gewoon kant nog wal Rolleyes Idd ondoordacht. Niks van aantrekken hoor, jij weet zelf wel beter Knipoog

Dankje Lachen

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:08

Ik heb ook een Fries Knipoog Hij is wel wat drukker door het koude weer, maar hij komt iedere dag buiten en ik rijd ongeveer 4 keer per week.
In ieder geval ga ik elk weekend een buitenrit met hem maken, mits het asfalt niet glad is.
En verder ga ik naar de manege of naar een kennis met een binnenbak te rijden. Maar daar moet je dan wel de gelegenheid toe hebben, zoals een auto en trailer hebben. En een manege in de buurt waar je terecht kunt.

Anders zit je mooi vast met dit weer. Ik zou in ieder geval niet op een bevroren ondergrond rijden, hoe effen de bodem ook is.

Mijn Fries is overigens ook 4,5 jaar. Maar een echte braverd. Hij snuift en knort wel, maar gaat nooit aan de kletter. Met dit koude weer loopt hij wel wat harder dan normaal, maar zodra hij warm is moet hij mijn tempo lopen. En dat gaat prima.

Succes met Nynke. Ik hoop voor je (en voor mezelf en alle anderen Knipoog ) dat het snel gaat dooien en wij en de paarden weer wat beter uit de voeten kunnen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:10

Voor de duidelijkheid... ben vandaag weer naar de shet geweest, vanmorgen redelijk vroeg. Het vroor 6,5 graad en ook de longeerbak was nu bikkeltje hard, als beton. (de rijbak ligt er als halve ijsbaan bij door bevroren water erop. Dus die kunnen we al enkele dagen niet gebruiken) Gelukkig mochten de powns op hun wei (OK, ook steenhard maar toch) en heb dus vanmorgen niet met de shet gewerkt. Vond het nu echt te hard! Afgelopen woensdagmiddag heb ik dus wel gewerkt maar toen was het hier 3 graden boven nul en was de longeerbak toch iets losser en meegevender dan vandaag. (Het witte rijp stond erop).

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 15:40

Zilfstar schreef:
Voor de duidelijkheid... ben vandaag weer naar de shet geweest, vanmorgen redelijk vroeg. Het vroor 6,5 graad en ook de longeerbak was nu bikkeltje hard, als beton. (de rijbak ligt er als halve ijsbaan bij door bevroren water erop. Dus die kunnen we al enkele dagen niet gebruiken) Gelukkig mochten de powns op hun wei (OK, ook steenhard maar toch) en heb dus vanmorgen niet met de shet gewerkt. Vond het nu echt te hard! Afgelopen woensdagmiddag heb ik dus wel gewerkt maar toen was het hier 3 graden boven nul en was de longeerbak toch iets losser en meegevender dan vandaag. (Het witte rijp stond erop).

Ja best logisch Lachen

Ze zijn bij ons vandaag ook de wei op gegaan, alleen Nynke voelt zich niet helemaal lekker.. ze is erggg sloom voor haar doen en had vanochtend zelfs dr kuil niet op. De eigenaren zijn nu net naar de hengstenshow voor 2 dagen >.< Maar heb wel telefonisch contact met ze gehad, ze belde me gister al om te zeggen dat ze niet helemaal lekker was. Als dit morgen of zondag nog zo is ga ik de DA bellen .. Kben best bezorgd om haar nu.

Maar voor de rest gaat het wel goed op stal, ik weet zeker dat dit niet komt omdat ze 2dagen op stal is gebleven, de andere paarden hebben nergens last van..

nadita schreef:
Ik heb ook een Fries Knipoog Hij is wel wat drukker door het koude weer, maar hij komt iedere dag buiten en ik rijd ongeveer 4 keer per week.
In ieder geval ga ik elk weekend een buitenrit met hem maken, mits het asfalt niet glad is.
En verder ga ik naar de manege of naar een kennis met een binnenbak te rijden. Maar daar moet je dan wel de gelegenheid toe hebben, zoals een auto en trailer hebben. En een manege in de buurt waar je terecht kunt.

Anders zit je mooi vast met dit weer. Ik zou in ieder geval niet op een bevroren ondergrond rijden, hoe effen de bodem ook is.

Mijn Fries is overigens ook 4,5 jaar. Maar een echte braverd. Hij snuift en knort wel, maar gaat nooit aan de kletter. Met dit koude weer loopt hij wel wat harder dan normaal, maar zodra hij warm is moet hij mijn tempo lopen. En dat gaat prima.

Succes met Nynke. Ik hoop voor je (en voor mezelf en alle anderen Knipoog ) dat het snel gaat dooien en wij en de paarden weer wat beter uit de voeten kunnen.

Nynke dr vader is Nanno 372 , en daardoor is ze net een Kwpn'er/Arabier onder het zadel, en een ontzettende aanstelster xD
We zijn nu al een paar keer van plan om naar een binnenbak te gaan maar Joop(eigenaar) verzint iedere keer wel weer een reden om niet te gaan Clown , maar als dit zo doorgaat moeten we wel Duivel

en dankjewel voor het succes wensen Lachen

X. Kelly

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:22

Als een paard niet eet en daarnaast sloom is natuurlijk niet goed. Even goed in de gaten houden dus maar dat doe je volgens mij wel.
Heeft ze wel normale ontlasting? voor zover je dat hebt gezien tenminste.....
Misschien is het nu al weer opgeknapt? zo niet, zou ik niet te lang wachten met de DA bellen hoor!
Sterkte en succes.

edit;

Vanmiddag konden we weer hetzij voorzichtig van het erf de weg opkomen en dus heb ik met mijn dochter een lekkere lange buitenrit gemaakt.
Onderweg zagen we twee grote groepen reetjes, leuke rit gehad dus Knipoog

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 22:04

diana1 schreef:
Als een paard niet eet en daarnaast sloom is natuurlijk niet goed. Even goed in de gaten houden dus maar dat doe je volgens mij wel.
Heeft ze wel normale ontlasting? voor zover je dat hebt gezien tenminste.....
Misschien is het nu al weer opgeknapt? zo niet, zou ik niet te lang wachten met de DA bellen hoor!
Sterkte en succes.

edit;

Vanmiddag konden we weer hetzij voorzichtig van het erf de weg opkomen en dus heb ik met mijn dochter een lekkere lange buitenrit gemaakt.
Onderweg zagen we twee grote groepen reetjes, leuke rit gehad dus Knipoog

Nee haar ontlasting was niet zoals ie normaal was, ik ben dus ook behoorlijk bezorgd Verdrietig Ga er morgen weer op letten en anders bel ik de eigenaar meteen weer op .. ben er niet gerust op.

leuk van die buitenrit! Haha! zal je dochter ook wel leuk gevonden hebben Lachen

X.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:06

is ze wel een beetje alert enzo dan of echt sloom zonder opkijken ed...heeft ze inmiddels wel gegeten en water gedronken?

ontlasting dun ofzo dan??

jazeker, we hebben samen genoten Knipoog

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:10

Tja daar hebben wel meer paarden last van met dit weer, niet kunnen rijden op een bevroren buitenbak, dat is af en toe het nadeel van het Nl klimaat!
Niet verstanding dus rijden in een bevroren buitenbak, veels te harde ondergrond. Gewoon wat langer doorstappen om de energie kwijt te raken, en meer kan er gewoon niet gedaan worden tenzij je ergens naar een binnenbak toekan. Hoe oud is je Fries dan? zelf heb ik een Fries van bijna 3, nog niet onder het zadel en heeft ook veel energie maar hij heeft zich maar te beheersen. Het is nu even niet anders, hoe vervelend het ook is. Gelukkig kan ik hem wel even laten galopperen in de binnenbak, hoewel de hele stal daar ook graag wil rijden met dit weer en het mega druk is. Het is gewoon even behelpen. Van te voren weet je dit bij de stal waar je je paard stalt, dat als het een koude winter is je dit probleem kan krijgen. Daarom ben ik ook zo blij met mijn stalling Knipoog

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 22:26

Noah2006 schreef:
Tja daar hebben wel meer paarden last van met dit weer, niet kunnen rijden op een bevroren buitenbak, dat is af en toe het nadeel van het Nl klimaat!
Niet verstanding dus rijden in een bevroren buitenbak, veels te harde ondergrond. Gewoon wat langer doorstappen om de energie kwijt te raken, en meer kan er gewoon niet gedaan worden tenzij je ergens naar een binnenbak toekan. Hoe oud is je Fries dan? zelf heb ik een Fries van bijna 3, nog niet onder het zadel en heeft ook veel energie maar hij heeft zich maar te beheersen. Het is nu even niet anders, hoe vervelend het ook is. Gelukkig kan ik hem wel even laten galopperen in de binnenbak, hoewel de hele stal daar ook graag wil rijden met dit weer en het mega druk is. Het is gewoon even behelpen. Van te voren weet je dit bij de stal waar je je paard stalt, dat als het een koude winter is je dit probleem kan krijgen. Daarom ben ik ook zo blij met mijn stalling Knipoog

Ze is 4,5 jaar oud Lachen en al op haar 3e ingereden (toen kende ik dr nog niet) en daar ben ik niet blij mee, maar ze is niet doorgereden. Ze word nu pas een halfjaar door mij doorgereden, conditietraining, leren luisteren inplaats van protesteren (net een rodeo knol int begin XD )

en ja ik staak het rijden nog maar even... maar de dooi komt eraan deze week! volgens het weerbericht dan..

diana1 schreef:
is ze wel een beetje alert enzo dan of echt sloom zonder opkijken ed...heeft ze inmiddels wel gegeten en water gedronken?

ontlasting dun ofzo dan??

jazeker, we hebben samen genoten Knipoog

Ze is niet supersloom maar ook niet echt alert.. als ik haar roep kijkt ze meestal en komt ze naar de boxdeur, nu draait ze haar oor maar meer ookniet. Haar ontlasting is dunner dan normaal, maar nog niet zorgwekkend dun. Ze drinkt en eet wel gewoon, alleen ze eet niet al haar wortels op en dr kuil ookniet, en dat doet ze normaal nooit..