Paarden kunnen de wei niet meer op door ijs.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Paarden kunnen de wei niet meer op door ijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:47

Dat ophopen onder de hoeven valt wel mee hoor, dat zou voor mij geen reden zijn om ze binnen te houden.
Ze staan hier de hele dag en nacht buiten en ik heb nog geen naaldhak gezien.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:26

Bij ons staan ze dag en nacht buiten! Ze lopen op een stuk waar bijna geen ijs ligt.. Het probleem is meer, dat we ze er niet weg kunnen halen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:10

De mijne staat ook op stal maar heb hem vanmmiddag gewoon even in de wei gezet,terwijl ik er zelf bij heb gestaan.
Ging prima.
Meneer groef het sneeuw aan de kant,begon te eten en heeft lekker gerold..

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:18

ik heb precies hetzelfde probleem! ik heb ook geen idee wat ik moet doen!!!!
ik vind het zo sneu dat ze niet eens ff kunnen lopen ofzo.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:00

Die van mij hebben we gisteren ff bij toerbeurt in de buitenbak gedaan. Vinden ze natuurlijk niet zo leuk als de wei, maar ze konden er tenminste toch ff uit. Gelukkig deden ze wel voorzichtig, want de ondergrond is natuurlijk klinkerhard. De wei is nog steeds een ijsbaan, dus dat zit er voorlopig niet in.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:56

bij mij is de bak, inmiddels wat ingeklonken en is de stalstrooisel als ruw laagje gesettelt.
mijn buurvrouw heeft helaas minder geluk ,.
haar paard is eerdergisternacht uitgegelend op een stukje aangevrorensneeuw en heeft zijn achterbeen gebroken!!.en heeft het niet gered..Heel erg zielig..dat zet je wel weer aan het denken!!. DUS DOE VOORZICHTIG..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:16

Daar ben ik dus ook bang voor af dat ze in de spagaat gaan en daarbij spierletsel oplopen. Zolang er nog een meer in mijn buitenbak ligt gaan ze er dus niet in.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:32

Dat is idd heel erg vervelend als je overal ijs hebt, ik ben normaal iemand die zegt: niet miepen gewoon buiten zetten ze letten ook zelf wel op.
Maar met bevroren regen vind ik dat toch een heel ander verhaal.
Het is dus 1 grote ijsbaan als ik het goed begrijp.
Dan zou ik de mijne ook binnen laten, ik heb een hekel aan paarden op stal en ze staan altijd buiten, maar dan liever even op stal dan een gebroken been.
Echt rennen kunnen ze toch niet en het is gewoon erg link.
Hier ligt een dikke laag sneeuw en is het op plaatsen wat hobbelig aangevroren maar ze staan gewoon dagelijks buiten bij ons, maar met ijs zou ik wat voorzichtiger zijn.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:41

Gelukkig, ben niet de enige met dit probleem, hier heeft het vorige week ook de hele dag geregend en tja op een bevroren ondergrond zakt het water niet weg dus blijft er op liggen. ijsbanen in de wei dus. Had het eigenlijk eergisteren pas door toen we ze uit de wei haalden. ( Ze gaan s'nachts op stal) Ik dacht dat de achterste weide wel ging maar helaas het is overal erg. Nu staan ze overdag op de paddock die grenst aan de wei heel zielig over de afsluiting te kijken. Ik wil daar heen.
De tocht naar de paddock is al een glijpartij, hebben nu zaagsel gestrooid en zout dus dat gaat dan, maar vind het ook sneu hoor.
Maar zoals gezegd alles beter dan een gebroken been of blessure. Ik duim in ieder geval dat de dooi invalt, ben het wel zat.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:49

Bij ons zijn de weilanden ook bevroren ijs plassen helaas.
Het ging prima totdat het een paar dagen terug ging regenen en daarna weer vriezen Boos! .
Ze staan nu allemaal verplicht op stal en gaan in toerbeurt een uurtje in de buitenbak.
Die is ook bevroren maar wel vlak en ijsvrij gelukkig.
Van mij mag het echt warm water gaan regenen. Ik heb meer dan genoeg van deze kou.
Mijn paarden staan verplicht van vakantie te "genieten" en ik baal echt enorm. Boos!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:01

Bij mij zijn ze tot nu toe gewoon nog elke dag naar buiten gegaan. Het land is hobbelig en bevroren, maar ze hebben net een paar plekker waar ze op kunnen staan en heen kunnen lopen. Op die plekker geef ik lekker veel hooi. Van de week was het stoepje voor de stallen wel glad en daar heb ik een dikke laag stro over heen gestrooid, toen ging het prima.

Mijn ervaring is dat ze zelf altijd heel voorzichtig zijn als de bodum niet ideaal is door het weer.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:06

Een ongeluk zit in een klein hoekje, die van mij gaat er dus niet uit als het glad is.

Er lopen nu ook genoeg mensen met gebroken botten, en die WETEN dat het glad is. Een paard rent naar buiten, glijdt uit en tsja dan is het mss wel te laat...

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:47

ik wacht ook met smart op warmer weer.
mijn pardje komt niet buiten veel te glad moet zelf opletten waar ik loop bij ons licht er ijs meet een laag sneeuw erover dus levers gevaarlijk, maar het wordt tijd dat het warmer wordt, ben die sneeuw en ijs echt zoooo beu

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:55

Die van mij is ook idd al drie dagen niet naar buiten geweest en hoewel ik daar normaal heel erg op tegen ben kan het nu even niet anders. Vind het risico op gebroken benen veel te groot. Vooral met ijzers en ook ik ben voorzichtig op een aangevroren stoep maar vanmiddag ging ik toch op mijn waffel, haha. Liever ik dan het paard zullen we maar zeggen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:56

de onze staan wel gewoon buiten hier is alles dicht gevroren
het eerste deel van de wei is erg onregelmatig waar ze onmogelijk kunnen draven
dit merken ze ook en lopen stapend de wei op

en achter op het gras zijn ze gewoon rustig
ik ben dus wel blij dat ze gewoon eruit komen ondanks de dikke laag sneeuw

op een volpension stal kun je dat dus vergeten en die staan tot april binnen

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:56

Bij ons is het erf ook heel erg glad, maar ik heb van stro een breed looppad gemaakt en daar voorzichtig mijn paard overheen laten lopen en in de wei gezet.

Het begin van de wei was wel wat glad (bevroren modder), maar verder naar achteren ging het goed. Geen problemen gehad voor de rest.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:01

Wij hebben gelukkig een stuk land wat hoger ligt, waar de paarden nog kunnen lopen. Daar stond geen water op toen het ging vriezen en de grond is mooi vlak. Het andere stuk hadden ze al vertrapt, dat is nu net een maanlandschap. Daar breken ze de benen.

Gelukkig kunnen ze nog op het hooiland. Het andere stuk wat we hebben ligt wat lager. En door de regen van vorige week is dat nu grotendeels een ijsbaan. Wel even oppassen met naar het hoger gelegen stuk te brengen, maar ze kunnen gelukkig buiten. Onze Oostenrijker heeft geen last van de bevroren grond, mijn Fries glibbert en glijdt nogal met zijn ijzers. Maar ze kunnen in ieder geval een paar uurtjes per dag eruit.

Maar snap hoe je baalt. Helemaal als de paarden gewend zijn om dagelijks naar buiten te gaan.

Rijden kan ik nu ook niet thuis, daarvoor ga ik naar de manege of een kennis met een binnenbak.

Tja, het is even behelpen deze periode.
Maar wij kunnen wel mooi schaatsen op het meer achter ons huis Haha! Haha!

Adi_love_you

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:39

Ai,, dat is heel vervelend
hebben jullie een bak ?? dat doen wij ook sochtends de pony's 2 uur in de bak laten bewegen
of een stukje land ijsvrij maken Knipoog

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 01:18

hier lopen de paarden nog steeds buiten, maar of ze nu lekker bewegen???

Afbeelding

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 11:08

Wij hebben ze nu ook even buiten staan op de "ijswei" maar ze redden zich goed hoor, ze voelen echt wel dat de ondergrond anders is dan anders.

Waar ik nu bang voor ben is aanstaande dinsdag, volgens mij begint het hele vriesproces opnieuw. Het gaat namelijk flink regenen en je raad het al.....water op een bevroren ondergrond....regenwater kan niet weg...'s nacht gaat het vriezen......

Toch maar even afwachten anders blijven maar weer een aantal dagen op stal.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:12

Bij mij zijn de paddock en wei ook in ijsbanen veranderd, en aangezien Raheem behoorlijk gaat rennen en showen op het land durfde ik het niet meer aan om hem buiten te zetten. Gelukkig hebben we 2 binnenbakken dus daar kan hij nog lekker los. Maar ideaal is anders, het mag van mij wel weer gaan dooien

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:17

Bij ons op de manege gaan de pony's nog lekker in de wei, ze stappen heel voorzichtig, langs het ijs en als er een gaat rennen krijg je een bambi-effect maar ze stoppen meteen! Haha!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:50

Wij hebben paddocks die nog wel begaanbaar zijn, evenals een paar paden naar de weilanden en nu voor een aantal paarden een deel van het erf afgezet. Dat is goed te strooien en is niet glad. Misschien kun je dat laatste proberen?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:17

Wij hadden een dikke pak sneeuw in de wei liggen. Daar heeft mijn paard met ijzers gewoon in gestaan. Ze heeft zich prima vermaakt met rennen en doen en heeft het gewoon overleefd dus ik zie het probleem van de sneeuw niet echt.
Ik weet niet wat ik had gedaan als de wei in een ijswei was veranderd, dat is toch een stuk gladder dan sneeuw.