gerdad schreef:nieky1993 schreef:Paard wordt ieder jaar geënt is in november nog geënt. Deken is op aanraden van DA gedaan, en vertrouw me mijn DA is absoluut geen voorstander van dekens/scheren of van die toestanden. Hij heeft het liefst de paarden lekker bolletje wol staan. Waar de verkoudheid vandaan komt is een raadsel, hij heeft het altijd in de koudste periode v/h jaar. En dit jaar is dit dus extreem. Voeding is goed, ze krijgen niet constant hooi vanwege een voer schema, ze krijgen als ze binnen staan ong 5 plakken per dag. Als ze buiten staan krijgen ze 2 plakker per dag en gaan ze van s'morgens tot s'avonds op de wei. Alleen gaan ze nu al 2 weken niet meer op de wei vanwege dat de wei helemaal bevroren is, ze gaan wel een half uurtje in de paddock maar dat kan niet omdat het nu te glad is. De deur wordt altijd toegedaan en van schommelende temperaturen is niet zo veel sprake( tenminste ben overdag niet daar dus dat weet ik niet zeker. Verder onderzoek is niet nodig. Hij is nog nooit aan iets anders ziek geweest alleen elk jaar verkouden.Ik kan wel van allerlei tests gaan doen maar ik vertrouw op mijn DA en heb dit beestje al vanaf zijn geboren en nog nooit iets gehad behalve die verkoudheid. Heb vanavond dus een dekentje opgedaan, hij vond et niet erg, morgenvroeg ga ik even checken bij hem en ik heb tegen de boer daar gezegt en die ging om 11/ half 12 nog eens kijken hoe hij erbij stond. Heb er gewoon een staldekentje opgelegt. Morgen ga ik foenegriek halen en dan even zien hoe het gaat. Bedankt voor alle tips
groetjes nieky1993
Als je paard met dit weer buiten staat moet hij juist veel meer hooi hebben!!!!
Het eten van ruw voer bevorderd de spijsvertering die zorgt er voor dat het kacheltje van het paard werkt.
Juist als ze buiten staan moet je zorgen dat ze onbeperkt hooi hebben! Door ze minder te geven als ze buiten staan kan het maar zo zijn dat je paard het inderdaad koud heeft. 2 plakken is echt veel te weinig!
als je even verder kijkt zie je er staan dat ze al lang niet meer buitengaan vanwege het weer
ze zijn al zeker 2 weken niet meer buitengegaan op de wei.
.