Advies gevraagd: deken voor jong paard dat verkouden wordt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Re: Dringend!!! advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 17:09

gerdad schreef:
nieky1993 schreef:
Paard wordt ieder jaar geënt is in november nog geënt. Deken is op aanraden van DA gedaan, en vertrouw me mijn DA is absoluut geen voorstander van dekens/scheren of van die toestanden Knipoog . Hij heeft het liefst de paarden lekker bolletje wol staan. Waar de verkoudheid vandaan komt is een raadsel, hij heeft het altijd in de koudste periode v/h jaar. En dit jaar is dit dus extreem. Voeding is goed, ze krijgen niet constant hooi vanwege een voer schema, ze krijgen als ze binnen staan ong 5 plakken per dag. Als ze buiten staan krijgen ze 2 plakker per dag en gaan ze van s'morgens tot s'avonds op de wei. Alleen gaan ze nu al 2 weken niet meer op de wei vanwege dat de wei helemaal bevroren is, ze gaan wel een half uurtje in de paddock maar dat kan niet omdat het nu te glad is. De deur wordt altijd toegedaan en van schommelende temperaturen is niet zo veel sprake( tenminste ben overdag niet daar dus dat weet ik niet zeker. Verder onderzoek is niet nodig. Hij is nog nooit aan iets anders ziek geweest alleen elk jaar verkouden.Ik kan wel van allerlei tests gaan doen maar ik vertrouw op mijn DA en heb dit beestje al vanaf zijn geboren en nog nooit iets gehad behalve die verkoudheid. Heb vanavond dus een dekentje opgedaan, hij vond et niet erg, morgenvroeg ga ik even checken bij hem en ik heb tegen de boer daar gezegt en die ging om 11/ half 12 nog eens kijken hoe hij erbij stond. Heb er gewoon een staldekentje opgelegt. Morgen ga ik foenegriek halen en dan even zien hoe het gaat. Bedankt voor alle tips

groetjes nieky1993

Als je paard met dit weer buiten staat moet hij juist veel meer hooi hebben!!!!
Het eten van ruw voer bevorderd de spijsvertering die zorgt er voor dat het kacheltje van het paard werkt.
Juist als ze buiten staan moet je zorgen dat ze onbeperkt hooi hebben! Door ze minder te geven als ze buiten staan kan het maar zo zijn dat je paard het inderdaad koud heeft. 2 plakken is echt veel te weinig!

als je even verder kijkt zie je er staan dat ze al lang niet meer buitengaan vanwege het weer Knipoog ze zijn al zeker 2 weken niet meer buitengegaan op de wei.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:40

Het eten van ruw voer bevorderd de spijsvertering die zorgt er voor dat het kacheltje van het paard werkt.
Juist als ze buiten staan moet je zorgen dat ze onbeperkt hooi hebben! Door ze minder te geven als ze buiten staan kan het maar zo zijn dat je paard het inderdaad koud heeft. 2 plakken is echt veel te weinig![/quote]

als je even verder kijkt zie je er staan dat ze al lang niet meer buitengaan vanwege het weer Knipoog ze zijn al zeker 2 weken niet meer buitengegaan op de wei.[/quote]

klopt omdat de wei bevroren is maar daarvoor gaan ze wel de hele dag op de wei en dan blijft het een feit dat 2 plakken hooi veel te weinig is ook als het net boven het vriespunt is.

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:44

Verkoudheid heeft niets met kou te maken maar met een virus, kijk eens nar de oorzaak staan er paarden met verminderde weerstand of wisselt het veel met paarden

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:46

Veel hooi geven, ik weet niet of het slim is om een deken op te doen Ja.
Ik zou inderdaad zoeken waar het virus ligt!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 23:16

gerdad schreef:
Juist als ze buiten staan moet je zorgen dat ze onbeperkt hooi hebben! Door ze minder te geven als ze buiten staan kan het maar zo zijn dat je paard het inderdaad koud heeft. 2 plakken is echt veel te weinig!

als je even verder kijkt zie je er staan dat ze al lang niet meer buitengaan vanwege het weer Knipoog ze zijn al zeker 2 weken niet meer buitengegaan op de wei.[/quote]

klopt omdat de wei bevroren is maar daarvoor gaan ze wel de hele dag op de wei en dan blijft het een feit dat 2 plakken hooi veel te weinig is ook als het net boven het vriespunt is.[/quote]

Ze krijgen niet meer omdat het van mij en een andere eigenaar daar niet mag Knipoog Ze worden daar goed verzorgt en krijgen goed eten. Ze zijn allemaal veel te vet. En je kunt wel zeggen hooi kan geen kwaad maar dit is een beslissing van mij.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 23:21

bezelbub schreef:
Verkoudheid heeft niets met kou te maken maar met een virus, kijk eens nar de oorzaak staan er paarden met verminderde weerstand of wisselt het veel met paarden

Het lijkt me dat als het kouder wordt je ook vatbaarder bent voor verkoudheden, dit heeft niets met een virus te maken. Jij bent toch ook eens verkouden.
Ik vraag eigenlijk gewoon welke deken ik moet opleggen, ik vraag niet naar of ik hem wel of niet moet opleggen, of dat ik hem meer hooi moet geven want dat krijgt hij toch niet, of dat ik naar een virus moet zoeken. Knipoog

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:29

Je weerstand is misschien wel lager met die kou waardoor sneller een virus oploopt Knipoog

En als je je da hebt gebeld om advies en jij je fijn bij zijn advies voelt. Waarom bel je dan niet nog een keer na wat voor deken je dan het beste op kan leggen?
Dat zou ik persoonlijk doen want zoveel mensen, zoveel wensen Knipoog
Bokt zou Bokt niet zijn als ze allemaal een mening zouden hebben en je alsnog niet weet wat je moet doen Lachen

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 08:30

Tja zo zie ik het ook, mensen proberen alleen maar mee te denken!
En het spijt me maar een paard wat niet genoeg gevoerd word loopt kans om een verminderde weerstand te hebben en een verminderde weerstand betekend vatbaarder voor virussen en ziekten.
Op een van de andere topics over winterseizoen staat een zeer schrijnende foto van zo'n paard.
En mijn mening is dat 2 plakken hooi op een hele dag veel te weinig is.
Als ik al zie dat mijn paarden een baal per dag eten.
Maar dat is gewoon mijn mening.

Ben het inderdaad met een van de bovenstaande reacties eens dat je dan beter de DA kunt bellen voor advies wat voor een deken, dan hier advies te vragen, men probeert hier ook mee te denken met de oorzaak van de verkoudheden van je paard.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:22

nieky1993 schreef:
bezelbub schreef:

Het lijkt me dat als het kouder wordt je ook vatbaarder bent voor verkoudheden, dit heeft niets met een virus te maken. Jij bent toch ook eens verkouden.
Ik vraag eigenlijk gewoon welke deken ik moet opleggen, ik vraag niet naar of ik hem wel of niet moet opleggen, of dat ik hem meer hooi moet geven want dat krijgt hij toch niet, of dat ik naar een virus moet zoeken. Knipoog

Mijn zus is derdejaars geneeskunde..verkoudenheid komt niet door de koude maar door een virus en een verminderde weerstand