Paarden in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmo1

Re: Paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:51

Onze paarden staan ook buiten 24/7, ze hebben beschutting van bomen en een natuurlijke houtwal aan beide zijden, we geven veel hooi, onbeperkt en ze doen het heel goed, ze hebben geen ijzers, eentje is er expres afgehaald voor het ging vriezen en ze lopen voorzichtig maar goed.
Het zijn 2 Arabische volbloeds een fjord en een kwpn-er, ze hebben geen van allen een deken op en zien er super uit.
Ik vind dit fijner weer dan regen en wind en de paarden ook, ze staan nu lekker in de felle zon aan het hooi Cool .
Ik heb er nog niet 1 keer eentje zien rillen, we zorgen dat ze altijd hooi hebben zo blijven ze warm.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:01

Ik zette ze ook elke dag even buiten, maar gisteren was er eentje wel zo fris dat ze uitgleed toen ze de stal in kwam en daardoor de deur eruit lifte. Met gelukkig maar enkel een wondje aan haar been tot gevolg. Ook in de wei bleef ze niet zo rustig als ik ghoopt had. Dus ik denk dat het toch verstandiger is om vandaag maar enkel aan de hand met haar naar buiten te gaan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:03

Onze paarden staan de hele winter buiten, uiteraard zijn de ijzers dan verwijderd, ze worden dan ook niet bereden. Krijgen hooi gevoerd en hebben een wand om de wind te breken. Over bevroren bodem heb ik me nog nooit zorgen gemaakt. En vergeet niet dat IJslandse winters meestal heftiger zijn dan die in Nederland....Hoewel ik moet toegeven dat wij het nu warmer hebben dan jullie, vandaag dooit het een paar graden.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:35

Berijden jullie ze niet zodat ze hun energie kunnen gebruiken om de winter te trotseren of heeft dat een andere reden?

gr. Karen

Radisha55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:53

Onze paarden vinden dit heel wat beter dan de hitte in de zomer hoor Haha! staan heerlijk buiten zonder problemen.. wel vaak tonnen water vullen mer jerrycans maar goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:02

Pipo schreef:
Inderdaad een pad maken richting de binnenbak, die sneeuw en ijsvrij is zodat ze veilig naar de binnenbak kunnen zonder glijpartijen. Niet zo moeilijk lijkt mij. VInd het ook heel raar dat mensen die de paarden vierkant op ijzers hebben staan over het erf gaan welke spiegelglad is. Dan spoor je volgens mij niet. Die dieren zijn met dit weer al hardstikke fris............

Liefst achter met slidingijzers, dat geeft een extra effect.

Bij ons is het terrein grotendeels gestrooid, iedereen kan overal komen zonder brokken. De springtuin is om paard te rijden momenteel onbruikbaar, maar je kan er wel op schaatsen Ja.

kivenkantaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:10

Tsja, de onze staat altijd binnen, maar dat is ook een redelijk rond Fjordje met een dikke vacht, hij heeft nu wel een deken op (heeft mn zus gedaan) maar ik vraag me eigenlijk af waarom, volgens mij kan hij er best tegen, ik heb hem tenminste nog niet zien klagen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:48

Wat mij vaak verbaast is de paniek in de winter, terwijl het toch wel echt elk jaar weer winter wordt Lachen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:47

KK, zo is mijn vader ook Tong uitsteken als het aan mij en mijn moeder ligt blijven ze allemaal lekker buiten (arabiertje heeft nu wel een 200grams winterdeken op, die heeft z'n vacht rechtop staan en rilt een beetje), maar mijn vader vind het te 'gevaarlijk' ik vraag me af waarom want die beesten lopen echt niet in 7 sloten tegelijk en ze hebben een schuilstal met hooi.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:02

elmo1 schreef:
Berijden jullie ze niet zodat ze hun energie kunnen gebruiken om de winter te trotseren of heeft dat een andere reden?

gr. Karen

Het heeft eigenlijk vooral praktische redenen; de dag is zo kort dat ik na het werk niet kan rijden, te donker(we wonen op het platteland, geen straatverlichting...) Ook het weer, sneeuwstormen en zo zet in dit seizoen vaak een streep door de rekening.
We halen de rijpaarden zo februari/maart de stal in, ongeveer midden juni gaan ze de wei op. Ze zijn dan in gebruik tot en met de "göngur" (=schapen met hun lammeren van het hoogland halen), soms iets langer, zeg midden oktober.
Dat "de stal in" is een beetje wishfull thinking, ben nu bezig de koeiestal hier in een acceptabele paardenstal om te toveren...

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 08:25

oke, ja dat begrijp ik, wat doen sommigen hier dan moeilijk, met al die dekens etc.
Onze paarden zijn minder gewend aan extremen maar doen het prima hier in de winter, veel succes met het verbouwen van de koeienstal Knipoog

groet Karen

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:08

Mijn paard gaat ook gewoon elke dag naar buiten. Hij heeft twee staldekens op om zijn vacht in bedwang te houden. Ik ben afgelopen zondag voor het eerst in drie weken weer aan het rijden gegaan, omdat ik het enorm druk heb met stage en tussendoor ook nog griep heb gehad.

Ik heb liever dat de grond wat bevroren is en de zon schijnt dan dat het aldoor regent.

EloveB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:59

Mijn verzorgpaard staat ook gewoon buiten, wel met deken en inloopstal, en dat gaat prima =]

EloveB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:00

Kuggur schreef:
elmo1 schreef:

gr. Karen

Het heeft eigenlijk vooral praktische redenen; de dag is zo kort dat ik na het werk niet kan rijden, te donker(we wonen op het platteland, geen straatverlichting...) Ook het weer, sneeuwstormen en zo zet in dit seizoen vaak een streep door de rekening.
We halen de rijpaarden zo februari/maart de stal in, ongeveer midden juni gaan ze de wei op. Ze zijn dan in gebruik tot en met de "göngur" (=schapen met hun lammeren van het hoogland halen), soms iets langer, zeg midden oktober.
Dat "de stal in" is een beetje wishfull thinking, ben nu bezig de koeiestal hier in een acceptabele paardenstal om te toveren...

Even iets anders, woon je echt in IJsland xD ?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:09

EloveB schreef:
Even iets anders, woon je echt in IJsland xD ?

Tsja wat moet je daar nu op antwoorden... "woon jij écht in Almere?" of "Nee, maar ik heb een héél levendige fantasie!"
Maar serieus, ja ik woon echt (echt) in IJsland, sinds november 1996. Huidige woonplaats is fantastisch, we huren een boerderij aan zee. We hebben acht paarden, 54 schapen, twee honden en een kat.
Het was hier vanmorgen overigens +8 graden.... Haha!

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:55

bofkont!