hoe maak jij de waterbakken ijsvrij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

___Tessa___

Re: hoe maak jij de waterbakken ijsvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:59

bungie schreef:
AaronYve schreef:
Ik breng gewoon water 2x per dag. (wei)
Op de pensioenstal zijn de drinkbakjes gelukkig niet bevroren.

Warm water bevriest trouwens weer sneller dan koud water!

Volgens mij heb je de klok horen luiden maar weet je niet waar de klepel hangt!!
Dit is alleen zo als het warme water snel verdampt.
Bvb om een autoruit ijs vrij te maken.
In een ton of emmer is het hoe warmer hoe langer ijs vrij.
Water wat in beweging is daarvan is het vriespunt ook lager

Wij hebben ringleiding met pomp en verwarming kun je zelf bepalen temperatuur water ,daardoor kan alleen de nippel of lepel van de zelfdrinker vast vriezen

Nou idd, wij gooien er ook 's avonds heet/warm water op tijdens de laatste voerbeurt,
en dan is de ijslaag toch veel dunner dan als je er koud water opgooit.
En als we er 's ochtends warm water op gooien dan is ie 's avonds nog niet dichtgevroren hoor Knipoog
En normaal dus wel.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:03

Ik heb een heel assortiment van truukjes voor waterbakken.

De waterbakken van de konijnen, vogels doe ik met druivensuiker of gewoon een lepeltje honing.
De automatische drinkbakken bij de geiten gaan op heel langzaam stromen (klepeltje wegdrukken) en daar zet ik dan een heel grote kuip onder.
Bij andere weides zet ik de kranen gewoon op druppelen.
Bij het paard en de herten gooi ik er of druivensuiker/honing in, of heet water. Wanneer ik te laat ben voor de truuk met de slangen tenminste.

Wanneer ik er op tijd bij ben gebruik ik de truuk van de slangen... Dat werkt als volgt.
Neem een paar meter slang (bv aquariumslang) gooi het ene einde in de bak en leg er een steen ofzo op om hem echt op de bodem e houden. De andere kant bevestig je een 30 a 40 cm boven de bak, iets naar beneden gericht. Zuig volgens het water door de slang. Op het moment dat het water begint te lopen is het goed.
Het water blijft vrijwel altijd lopen. Doordat het water stroomt zal het in de slang niet supersnel bevriezen, het klateren van het water veroorzaakt een golfslag en dat voorkomt bevriezing. Werkt best goed OK dan!

Een vriendin van me gebruikt een bal aan een touwtje. Het touwtje beweegt dan wat door de wind. Balletje beweegt, golfslag...
Een andere kennis gebruikt een poeltje met een overloop gootje. Ze zet net naast de bak een grote watertank (1000L van die doorzichtige vaten) Daarvan zet ze het kraantje een klein beetje open. Dat water loopt in de poel die niet bevriest en het teveel aan water gaat via de goot naar de sloot. Nadeel hiervan is dat ze veel water moet bij vullen en de tank soms wel bevriest.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:04

Wij hebben 2 grote specikuipen, bevriezen erg goed. Ze worden 2 keer per dag gevult en t ijs eruit gehaals. Ik doe dat met de mestvork, werkt t best.

We zaten vanmiddag es te denken, als je nou een flesje bier erin gooit bevriest t niet vanwege de alcohol. Maar is dat goed om te doen? Ik weet dat ze een biertje per week mogen, maar met kou kan t dan? Want dan gaan we dat proberen als t weer erg vriesd.

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:07

er op los hakken Tong uitsteken Tong uitsteken
ik heb een water tobbe

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:35

bruinbier over het voer is goed voor de vacht, waarom zou het dan niet in een waterbak kunnen....
denk alleen dat er niet genoeg alchol in zit zal er 1 flesje op een 80/90/100 liter kuip gaat

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:08

Wij maken het ijs twee keer per dag stuk, en alleen als het echt heel erg gevroren heeft zit het helemaal dicht. Meestal komen de paarden er nog wel doorheen omdat ze ook regelmatig drinken. De grootste stukken ijs haal ik er altijd uit. Verder wordt het water als het nodig is twee keer per dag bijgevuld.

De meeste van de genoemde trucs heb ik al wel eens geprobeerd, maar mijn ervaring is dat het water uiteindelijk toch wel bevriest, als het echt koud is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:28

Dinsdag word het -10. Ik vermoed dat het gewoon bikken word de ochtend er op.

Miekelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:57

bij mijn verzorgpony word idd ook ijs gebikt

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:10

Wij hebben een thermostaat met verwarmingslint op de waterleiding, en tot nu toe is de boel gelukkig nog niet bevroren. In de stallen vriest het 5 graden (ik woon in Groningen) maar de waterbakken doen het nog.

Misschien een tip voor de volgende winter? Verwarmingslint kost niet zoveel en is gemakkelijk aan te brengen. En scheelt een hoop ellende als het vriest.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:37

Ik heb een waterkoker op stal Haha! Gooi gewoon kokend water op het ijs, wanneer de paarden eten, dan is al het ijs weg!

Ik vul het verder gewoon aan met koud water. Die beesten drinken veel, wordt niet goed van al dat gesleep.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:43

Ik ga die met die slang morgen eens uitproberen, ik heb ook last van een 1000liter bevroren waterbak.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:43

Ik sjouw gewoon emmers.... Grmbl....

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:47

In de buitenbox heeft ze een automatische drinkbak, die is nu bevroren dus er staat een speciekuip in haar stal. Ik heb een soort van potstal dus de emmer staat daar half in en is dus nog geen enkele keer bevroren.

Buiten in de paddock heb ik ook een speciekuip staan. Daar moet ik een paar keer per dag het ijs doorbreken en doe ik er warm water bij. Zodat de uiteindelijke temperatuur van het water dus lauw is.

Dus ik sleep met emmers water om beide speciekuipen de vullen!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:50

gewoon warm water over het ijs heen werkt beste.. als wij vullen doen we ook veel warm water erin zodat het lauw word..
zo blijft het langer drinkbaar voor de paarden.

En anders slaat mijn merrie met haar hoeven het ijs kapot.. Bloos

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:24

Jelleee schreef:
Je kunt er ook een bal in laten drijven, mits je paard hem er niet uitvist.

En als de bal nou mee bevriest Clown

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:45

Ik haal het ijs er met mn handen uit, heb de waterbak al in de stal gezet maar daas is het ook niet erg warm. Neem wel warm water van thuis mee aangezien alle leidingen bevroren zijn.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:27

Ik haal ook het ijs eruit met mn handen en dan de bak weer aanvullen met koud water.
Stalgenootje komt meestal een paar uurtjes voor of na mij dus zo blijft het water wel redelijk goed.
Meestal zit er maar voor de helft een ijslaag op of zit er nog een gat in waardoor ze kunnen drinken.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:26

bungie schreef:
AaronYve schreef:
Ik breng gewoon water 2x per dag. (wei)
Op de pensioenstal zijn de drinkbakjes gelukkig niet bevroren.

Warm water bevriest trouwens weer sneller dan koud water!

Volgens mij heb je de klok horen luiden maar weet je niet waar de klepel hangt!!

Volgens mij valt dat reuze mee.
Het is een wetenschappelijk bewezen feit dat warm water sneller bevriest dan koud water. Dit komt omdat bij koud water in eerste instantie de buitenste laag wel bevriest (dus aan de binnenkant en bovenkant van je waterbak/emmer) maar deze dunne bevroren laag zorgt voor extra isolatie, waardoor de rest van het water juist minder snel bevriest. Warm water voorkomt het eerste dunne laagje ijs aan de binnenkant van je waterbak, maar hierdoor bevriest de totale inhoud van je emmer juist sneller.
Niet iets wat ik uit mijn duim gezogen heb, dit is natuurkundig bewezen. Knipoog

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:01

Wij hebben ook nog steeds lopende automatische drinkbankjes in onze open loopstallen. De drolllen zijn bevroren maar het water niet. Om de waterleiding zit een verwarmingslint en voor de drinkbakjes de volgende truc: we hebben vlotterbakjes hangen. Achter het metalen plaatje een verwarmingsbuisje gemonteerd (te koop als buigzame slangetjes voor vogelbakken). Deze verwarmingsbuisjes houden het water net warm genoeg om niet te bevriezen.