Paard nogsteeds koud onder 500 gram?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: Paard nogsteeds koud onder 500 gram?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:15

idd, dat heeft mijn paard ook. bijna geen vacht, en ze heeft het echt niet koud hoor!

dat je goed voor je paard wil zorgen is super, maar dit vind ik wel heel erg ver gaan, en tegen het zielige aanzitten!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:19

jeslivito schreef:
@ wendyke ,
dankje voor je reactie ,
ik zal morgen nog eventjes voelen onder zn deken , en als hij nog steeds niet super warm aanvoelt doe ik denk ik ook een zweetdeken ertussen .

als jij gaat voelen met je hand onder de deken en je voelt dat dat warmer is..
dan is je paard dus warmer dan jouw hand!
jouw hand is ongeveer 37,5 graden.
voel je dan meer warmte dan zou je paard dus juist eigenlijk te warm staan!

dat is iets wat veel mensen vergeten Knipoog

wat je moet voelen als je met je handen onder de deken gaat is ongeveer hetzelfde als jouw eigen lichaamstemperatuur.

voel je duidelijk dat het kouder is dan zou je wel een dekentje er op kunnen doen,maar voel je dat het warmer is dan zou je juist een dunnere op moeten doen.
Pling Pling

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:23

ellepel schreef:
jeslivito schreef:
@ wendyke ,
dankje voor je reactie ,
ik zal morgen nog eventjes voelen onder zn deken , en als hij nog steeds niet super warm aanvoelt doe ik denk ik ook een zweetdeken ertussen .

als jij gaat voelen met je hand onder de deken en je voelt dat dat warmer is..
dan is je paard dus warmer dan jouw hand!
jouw hand is ongeveer 37,5 graden.
voel je dan meer warmte dan zou je paard dus juist eigenlijk te warm staan!

dat is iets wat veel mensen vergeten Knipoog

wat je moet voelen als je met je handen onder de deken gaat is ongeveer hetzelfde als jouw eigen lichaamstemperatuur.

voel je duidelijk dat het kouder is dan zou je wel een dekentje er op kunnen doen,maar voel je dat het warmer is dan zou je juist een dunnere op moeten doen.
Pling Pling

Wat veel mensen vergeten is dat paarden het niet koud hebben. Het is een dier. Als hij het koud zou hebben zou hij wel met een deken geboren worden. Een deken voorkomt de aanmaak van wintervacht. Als je er dus een deken op gooit krijgt hij alleen maar minder haar omdat jij het hem makkelijker maakt om zijn normale lichaamstemperatuur aan te houden...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:25

jeslivito schreef:

Dus hij is niet geschoren, staat op stal, de deuren zijn dicht, het tocht niet, hij staat onder 500 gram deken, hij rilt niet, staat rustig stil en heeft hooi tot zijn beschikking.

Waarom denk je dat je paard het te koud heeft? Of anders gezegd, waarom denk je dat hij het liever warmer zou hebben? Waar merk je dat aan? Hij lijkt dat toch helemaal niet aan te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:29

crossmonster schreef:
Een paard geeft middels rillen en haren overeind zetten aan dat hij of zij het koud heeft.

En dat lukt dus niet met twee dikke en zware dekens op.

@jeslivito: volgend jaar maar eens zonder dekens proberen? Ze kunnen zichzelf met hun eigen dikke winterjas (hun vacht dus) namelijk prima warm houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:31

Citaat:
Wat veel mensen vergeten is dat paarden het niet koud hebben. Het is een dier. Als hij het koud zou hebben zou hij wel met een deken geboren worden

dan heb jij de site van paardnatuurlijk zeker gelezen Tong uitsteken

een deken remt geen aanmaak van wintervacht.
onzin,blabla, en fabel!
en ja een paard kan het wel degelijk koud hebben.
waarom niet dan? leg es uit?

mijn eigen pony is een teddybeer onder zijn 300 gram. Haha!
stond er echt al op tijd onder hoor,maar zo zit hij nou eenmaal in elkaar.
ander paard bij me op stal heeft zowat de zomervacht nog en is pas heel laat onder een deken gekomen...hoe dat kan? geen idee
wisten we dat maar want dan werden er heel wat kortharige paarden gefokt., lekker makkelijk voor de sporters!!! Haha!

wintervacht is erfelijk bepaald en word nog altijd aangemaakt onder invloed van licht
als de dagen korter worden,dan word het winterhaar aangemaakt.
worden ze langer dan gaat dat haar er weer uit
volgens mij is nog steeds niet bekend waardoor het ene dier meer of minder vacht krijgt..

voeding,licht en huisvesting zal ongetwijfeld wat invloed hebben,maar niet zo heel veel.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:34

Even een nadenkertje:
Ooit een paard dat zonder deken staat aan z'n vacht gevoelt? Dat voelt ook niet warm aan, hebben die het koud? Ik dacht het niet Lachen

Als ie begint te rillen of slechter in conditie begint te komen oid. dan zou ik me zorgen gaan maken.

edit: even toevoeging op ellepel ... ook de leeftijd heeft invloed op lengte van het haar.
M'n E-pony heeft tot haar 8e jaar 's winters echt praktisch een zomervacht gehad .... daarna begon ze elk jaar toch wel een iets langere vacht te ontwikkelen in de winter. Nog niet heel dramatisch, maar het is niet meer dat überkorte vachtje Lachen
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 31-12-08 20:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:35

Dat heb ik zeker niet van die site. Ben verre van een natural. De reden dat het ene paard meer vacht aanmaakt ondanks dat het een deken omkrijgt als het andere ligt hem in het feit dat het ene paard gemakkelijker in staat is om zijn lichaamstemp op peil te houden dan het andere. Tuurlijk kan een paard het onder extreme omstandigheden koud hebben. Maar hier in Nederland kennen we geen extreme omstandigheden...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:38

met dit weer heb ik echt nog nooit koude paarden gezien.
wel als het 15 graden is en al 2 dagen zo'n beetje onafgebroken regent.
dat is pas rotweer en dan kunnen paarden het best koud krijgen.

lekker juist met dit weer om met je vingers door die lange vacht heen te wriemelen. Haha!

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 21:41

@JoviBan , zonder deken begin ik niet aan ,
ik heb hem net weer een beetje normaal, (hij is lang zichzelf niet geweest),
even een antwoord op een vraag hoe ik kan zien dat hij het koud heeft zonder deken; zodra ik zn dekens afdoe word hij heel chagerijnig,
zodra hij een deken op heeft word ie weer vrolijk !
bedankt voor jullie reactie's

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 21:46

@ _Lott ,
zielig is het zeker niet , ( ieder zn eigen mening).
een ander paard bij ons op stal staat onder 550,
ik heb juist mijn topic geopend op bokt om te vragen welke mensen nog meer zo'n koukleum hebben, en wat hun er mee doen , ik had ook in mn eerdere reactie al gezegt dat ik het onzin vond om er nog een zweetdeken onder te doen . ( hij heeft overigens bij zn vorige eigenaar onder een 300 grams deken in de winter gestaan maar aangezien hij de laatste tijd niet helemaal fit is .. heb ik er omdat het wel heel koud was een andere staldeken onder gedaan,)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:50

@jeslivito, hoe bedoel je "ik heb hem net weer een beetje normaal"?
Wat is er zo 'abnormaal' aan een paard zonder winterdeken?
Verward

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 21:54

@joviban ,
hij is een tijd zichzelf niet geweest,
hij heeft in augustus voortekenen van koliek gehad,
vorige week heeft ie een trap gehad & is zn buigpees geraakt ,
dus vandaag , op het moment gaat het weer een stuk beter met hem ,

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 21:55

@ joviban ,
wat er zo raar aan een paard zonder winterdeken is ?
niet veel opzich maar hij staat zn hele leven al met deken ,
is al wat op leeftijd (14) en heeft een deken gewoon nodig omdat hij anders staat te rillen in zn stal!

ps ik weet dat ze tussen hun 12e en 14e op hun sterkst zijn Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:09

ach wet je..het is net als bij mensen denk ik hoor.
de een is wat sneller koud dan de ander.

de mijne staat ook te bibberen als het buiten 15 graden is en het regent al een hele tijd.

maar wat ik intypte over dat voelen dat klopt wel hoor.
als je juist warm daar onder voelt is niet goed.
koud voel je ook duidelijk,maar beste is gewoon dat het hetzelfde voelt als jouw eigen temperatuur

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 22:17

@ ellepel
echt heel erg bedankt voor je reactie!
hij had zostraks rond 5 uur , een iets mindere warme temperatuur als mij , (kan aan mij liggen ik was half bevroren haha ) ik zal morgen als ik op stal kom even voelen naar zn tempratuur , ( dierenarts heeft t van de week opgemeten toen was het ook gewoon 37.5 .)

groetjes

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:43

Ik wil nog ff reageren op hetgeen jij zei over dat ie al op oudere leeftijd was en altijd 's winters met deken stond en dus ...

M'n E is ook zo'n 'zeikerd' wbt koude ... vooral regen in temp. van onder de 20 vind ze niet zo hele fijn ... vroeger kreeg ze in de winter juist een deken op omdat ze geen vacht kreeg en dus gewoon stond te rillen. Toen deden we nog helemaal niet aan dekentje opdoen om de vacht kort te houden (ik heb het over dikke 10 jaar geleden, ik heb haar sinds haar 3e jaar).
Nou heeft ze afgelopen 1,5 jaar stil gestaan vanwege een peesblessure ... dus heb ik ook geen deken opgedaan vorige winter. Ik zag de bui al hangen Nagelbijten / Gniffelen Maar ze heeft het helemaal gered zonder deken, terwijl ze ook al 14 is en haar hele leven 's winters onder dek staat Lachen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:52

Ups schreef:
[
. Het is een dier. Als hij het koud zou hebben zou hij wel met een deken geboren worden. ..

en als wij zouden willen vliegen had god ons wel vleugels gegeven....

jij rijd niet zeker ups....

want dan zou een paard wel met zadel op de rug geboren worden......... Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:53

whahaha.
ROFL

dat is wel een hele goede!!!

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 22:57

hahahah idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:59

Haha! Haha! Haha! Haha!

Maaaare, mijn paard heeft het ook maar net aan met 2 dekens, dik ijs op de binnenkant van de ramen op stal. De shet voelt koud aan, maar die heeft mega dik haar en heerlijk warme voetjes Haha! Maar mijn paard staat als standbeeld, poept harde knikkers en heeft een hoofd als een ijsklomp, en gaat zeker niet liggen omdat het gewoon te koud is.., kortom hij heeft het niet lekker warm. Ik vul zijn ton gewoon maar om de 3 uur met flink veel kuil en verder moet hij het afzien. Ik heb er 2 dagen geleden een extra deken op gegelegd, het beest heeft het nl ontzettend koud gehad de nachten ervoor, zeker -6 hier en hij kwam echt op mij af geschoten de ochtend dat ik kwam voeren, schrok van de kou op stal....

Vergeten de mensjes die paardnatuurlijk lezen niet, dat als paarden op stal staan en alleen kan eten als we voeren, niet in een natuurlijk element zijn. Buiten met genoeg ruwvoer kunnen ze blijven eten en zich warm lopen en dat is het kleine verschil, maar ook daar zitten paarden tussen die het gewoon net even te koud hebben. Ik loop nl al na 10 minuten al weer naar binnen, manlief is de hele dag buiten bezig en zonder!!! handschoenen. Ik heb nl na 10 minuten pijnlijk koude vingers met handschoenen aan. De hond trilt zo hard dat hij tapdanst. Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 23:04

arme hond Ach gut

mijn pony heeft eigenlijk gewoon mazzel.
300 grams deken en nog es een dikke vacht.
maakt ook wel samen 500 gram denk ik Ja

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 23:04

Mijn pony staat met 250gr op, voelt ook koel aan maar heeft het echt niet koud! Als hij het nl koud heeft gaat hij rennen als hij losstaat en hij loopt gewoon op zijn gemak een rondje door de bak eet af en toe en plukje kuil, en kijkt lekker naar het vuurwerk. Hij is dan wel ongeschoren:). In zijn stal heeft hij ook onbeperkt kuilgras dus genoeg stof om hem warm te houden:). Misschien weet je meer als je zijn temperatuur meet?

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 23:05

@sigrid: Is dit nou het enige zinnetje uit mijn hele verhaal in de voorgaande posts waar je wat over zeggen wilt? Dan wordt het wel weer een hele oppervlakkige discussie ja... Toch bedankt voor je reactie Haha!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 23:14

ellepel schreef:
mijn pony heeft eigenlijk gewoon mazzel.
300 grams deken en nog es een dikke vacht.
maakt ook wel samen 500 gram denk ik Ja

Je hoort juist vaak dat de werking van die vacht weg is zodra je hem platdrukt door er een deken op te leggen. Dat je paard het dan alsnog moet hebben van de dikte van de deken.