is het te koud om te rijden??!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

Re: is het te koud om te rijden??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 12:41

AnnemiekvM schreef:
Ik trek een spijkerbroek of thermobroek over mijn rijbroek. Verschillende laagjes bovenkleding. Ook is het fijn als je voeten warm blijven. Dus iets van thermolaarzen.

Tommie staat altijd met een deken (200 grams) maar hij heeft wel een aardig dikke vacht. Hij is met dit weer wel erg fris en houdt dan ook wel van een rodeo aan het begin. Maar als we even bezig zijn gaat het heel best.

En als je minder rijdt omdat je het te koud vindt, kan het best zo zijn dat je paard daardoor fris wordt!

nee hoor want als ik niet rijd longeer ik hem intensief Haha!
dus mijn paard loopt altijd 6 x keer per weke intensief oftewel longeren oftewel rijden
en elke dag op de wei en 1 dag in de week (soms 2 dagen ) rustdag

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:47

mijn paard is nu pas happy!
Het liefst nog 5 graden kouder en een dik pak sneeuw, gelukkiger kan je hem niet maken.

Hij staat altijd buiten zonder dekens en zweet zelfs nu nog als ie niets anders doet dan hooi eten.

Ik heb vanmorgen vroeg (zodra het licht werd) al anderhalf uur door het bevroren bis gestapt met hem. Ik krijg dan kouwe voeten, dat is alles...... ik heb thermo ondergoed aan, warme lange jas aan, ijsmuts op, fleece handschoenen aan, bontgevoerde schoenen 2 paar sokken, maar evengoed kouwe voeten....

Mijn paard loopt in z'n blootje (ook op blote voeten) en vindt het heerlijk nu!
Hij is niet fris, doet niet raar, is gewoon zoals altijd...... thank you Pat Parelli

zilverstarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:33

We kunnen hier alleen maar buitenrijden, en brr! Dit weekend laat ik het maar even zitten hoor.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:34

Ik wilde eigenlijk morgen een buitenrit maken, maar ik begin nu toch te twijfelen.....

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:35

ik vind het wel te koud om te rijden maar ik ga toch rijden Clown
ik krijg het vanzelf wel warmer tijdens het rijden

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:37

Het is wel koud maar niet te koud. Ik heb helaas niet de luxe van een binnenbak, dus moet wel de polder in met de kou en vooral de koude wind. Ga met deze kou wel lekker zonder zadel, dan ben ik intensiever bezig en heb ik ook lekker de warmte van mijn pony. Verder lekker warme muts en handschoenen aan. Echt lekker warm was het niet, maar heb wel genoten met mijn bolletje wol. Dat laatste is wel fijn, geen geklooi met uitrijdekens etc.

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:42

Mijn ponypaard is uitermate fris nu, hoezo slome tinker? Dacht het niet dus. Is stap een paar rondjes zonder deken en ga daarna rustig aan draven. Ik wil wel rustig aan doen maar mijn paard niet, dus ik ga rustig rondjes galloperen om haar een beetje rustiger te krijgen. Ik vind dit weer heerlijk, alleen het gedrag van mijn paard nu even niet. Morgen gelukkig weer les, dus dan krijg ik weer een beetje hulp.
Oh ja, uitstappen doe ik zonder deken, en ik rij in een buitenbak. Ik heb niet het idee dat mijn paard het koud heeft. Ze is geschoren, maar heeft inmiddels alweer een behoorlijke vacht. Ga haar niet voor de tweede keer scheren want ze is net klaar met hoesten, dus ze mag haar jas lekker aanhouden.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 18:46

Morrie schreef:
Het liefst nog 5 graden kouder en een dik pak sneeuw, gelukkiger kan je hem niet maken.

Hij staat altijd buiten zonder dekens en zweet zelfs nu nog als ie niets anders doet dan hooi eten.

Ik heb vanmorgen vroeg (zodra het licht werd) al anderhalf uur door het bevroren bis gestapt met hem. Ik krijg dan kouwe voeten, dat is alles...... ik heb thermo ondergoed aan, warme lange jas aan, ijsmuts op, fleece handschoenen aan, bontgevoerde schoenen 2 paar sokken, maar evengoed kouwe voeten....

Hij is niet fris, doet niet raar, is gewoon zoals altijd...... thank you Pat Parelli

ik zag in je profile dat je een koudbloed hebt vandaar dat hij zo braaf is en zich prettig voelt met dit Haha! weer

mijne is een warmbloed en helemaal springgefokt en heeft dus behoorlijk wat temperament Knipoog

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:49

ik heb ook een warmbloed die helemaal springgefokt is, maar hij maakt zich helemaal niet druk met dit weer. Vanmorgen een bosritje gemaakt, maar hij was zo braaf, lang teugeltje, boeit hem allemaal niets, hij wordt nooit echt fris eigenlijk.... Vond het zelf wel koud, mijn voeten en bovenbenen waren bevroren, maar weerhoud me niet om lekker te gaan rijden!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 18:50

heb vanmiddag gereden en hij was behoorlijk fris Haha!
heb een uur gereden en hij was toen behoorlijk bezweet maar hij bleef fris Bloos

echt een ellende deze kou!!
had het na 10 min rijden dus deed toen mijn jas uit en had toen nog een topje, truitje met lange mouwen en een fleecevest aan en had het toen lekker warm maar na 20 min terwijl ik toch intensief aan het rijden was kreeg ik het weer ijskoud en ontzettende rugpijn van de kou

dus toen ik thuiskwam meteen onder de doche
en we hebben gelukkig een doche waarvan je zelf de temperatuur kan bepalen dus na 5 min stond de temperatuur op 40 graden Tong uitsteken heerlijk hahahaha

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:52

tamaramt schreef:
Morrie schreef:

ik zag in je profile dat je een koudbloed hebt vandaar dat hij zo braaf is en zich prettig voelt met dit Haha! weer

mijne is een warmbloed en helemaal springgefokt en heeft dus behoorlijk wat temperament Knipoog

Tommie is ook een koudbloed, maar hij is echt onwijs fris in de winter. Hij is wel altijd heel vrolijk in dit weer!

Heb net een bosrit gemaakt en heb het niet koud gehad. Regelmatig een stuk draven en warme kleding aan.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 18:52

barbara28 schreef:
ik heb ook een warmbloed die helemaal springgefokt is, maar hij maakt zich helemaal niet druk met dit weer. Vanmorgen een bosritje gemaakt, maar hij was zo braaf, lang teugeltje, boeit hem allemaal niets, hij wordt nooit echt fris eigenlijk.... Vond het zelf wel koud, mijn voeten en bovenbenen waren bevroren, maar weerhoud me niet om lekker te gaan rijden!

dan is die van jou echt mega cool in het hoofd

dat is wel fijn hoor

ben vandaag bijna 3 kwartier bezig geweest om hem normaal in de hoek te krijgen; hij schoot de hele tijd opzij Clown

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:52

dat is ie ook Clown ben zelf niet zo'n held, dus zo'n coole kikker is dan wel heel fijn!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:51

ik baal dat ik zoveel moet werken... Zou niks leuker vinden dan nu lekker rijden Haha!
paardlief staat altijd buiten, heeft ook geen deken op
hij is wel íets blijer en wakkerder met de kou, maar hij vindt het gewoon prachtig Haha!
lekker rijden, daarna een warme choco/thee en dan ben ik gelukkig hoor Haha!
Heb meestal wel koude handen (te eigenwijs om handschoenen aan te trekken? Nagelbijten / Gniffelen maargoed, rijd met 1 hand meestal, dus dan kan ik wisselen met warmen, en koude voeten.. Lachen )

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:02

vroeger bleef ik stug rijden met dit weer,zelfs als het nog kouder was. Haha!
tegenwoordig ben ik zoooooooooooon koukleum dat ik het liefst 6 paar handschoenen aan zou trekken. Bloos
paardjes zitten er niet mee hoor,door de vorst kunnen ze weer de wei op en dat is veel intresanter dan een rondje hobbelen vinden ze.
voor mij is het nu echt te koud.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:25

Kou vind ik niet erg, maar die gemene wind erbij wel.
Tegen kou kun je je kleden, lekker veel laagjes over elkaar heen, maar met wind erbij krijg je een chilling factor die bij temperaturen rond het vriespunt toch serieus onder 0 liggen, en dat vind ik dan niet grappig meer.
Verder vind ik dit droge vriesweer beter te verwerken dan de natte kou die overal doorheen gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:37

Ik woon op de waddeneilanden. Door het bos gaat het wel maar in de wind door de polder vind ik niet lekker, en het paard ook niet. Brr.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:43

Te koud om te rijden vind ik het niet, extra paar sokken aan en een winddicht jack, sjaal om m'n hoofd gewikkeld en ik red me prima. Wat mij ervan weerhoudt om op m'n paard te kruipen is onze baggerbak Nagelbijten / Gniffelen. Maar zeker de kou niet, daarbij hebben mijn paarden er ook geen last van, worden niet frisser ( paarden staan 24/7 buiten, van warmbloed tot koudbloed en op 1 na zonder dek ), dus ik zie geen rede om niet op m'n paard te stappen Tong uitsteken

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:46

Ik heb nog niet zoveel last van dit weer. Ik draag niet eens handschoenen met het rijden!
Gewoon een shirtje zonder mouwen, een paardrijvest, winterjas en mijn sjaal. Verder sokken, mijn paardrijbroek en normale halfhoge (soortvan) uggs met een stevige zool.
Als ik eenmaal met haar bezig ben, dus borstelen, opzadelen heb ik het niet meer koud, en met rijden word ik lekker warm dus last heb ik er iig niet van!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:50

[***] schreef:
Ik woon op de waddeneilanden. Door het bos gaat het wel maar in de wind door de polder vind ik niet lekker, en het paard ook niet. Brr.

Ik woon wel niet op de eilanden, maar wat een kou wanneer je het bos verlaat, terwijl de bomen toch kaal zijn Clown

Ik rij altijd buiten en met dit weer draag ik een snowboardbroek over mijn rijbroek, een wintersportjas en winterhandschoenen. Na 3 uur voelde ik wel iets mijn vingertoppen en tenen

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:51

Mijn merrie is ook altijd wel wat frisser met dit koude weer, helaas is de buitenbak nu bevroren en dan kan ik alleen een buitenrit maken, mevr wilt het liefst draven en galoperen maar ik vind dat toch een beetje akelig als het wat glad is en dan krijg je een gefrustreerd paard die haar zin probeert door te drijven Tong uitsteken
In de binnenbak had ik nooit een probleem, fleece deken op met in en uit stappen en verder gewoon laten doorlopen en niet veel stappen tussendoor. Ze was wel wat voorwaarser maar in de bak kan ze toch niet ver rennen Knipoog

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:54

Ik vind het niet te koud om te rijden. Dan zou ik van dec t/m febr niet rijden. Ik heb nu al een dikke malliot aan, paardrijbroek + paardrijsokken (met badstof bij de voeten), 2 lagen truitjes + dikke trui/vest en winterjas + gevoerde winter paardrijhandschoenen. Zodra je lekker in beweging bent (stal uitmesten, poetsen, intensief rijden), valt het wel mee. Ik moet wel zeggen dat ik met paarse/rode benen/billen thuis kom..

Ben wel blij dat ik 3 maanden geleden ben verhuisd naar een stal met binnenbak, ik kan me de afgelopen 2.5 jaar met alleen een buitenbak nog goed herinneren Knipoog dan wou ik wel rijden maar was de bak of té nat of gewoon bevroren. Nu valt dat gelukkig mee met de binnenbak (alleen is 'ie met dit weer soms wel erg vol..)

Anywayz.. mijn paard (Arabier) staat nu 24/7 met een 200 grams op. Hij staat van 9 tot 16 buiten in een hele grote paddock in de kudde. Ik zat nog te twijfelen om hem gedeeltelijk te scheren ivm het zweten bij zijn hals met rijden. Onder zijn deken is hij lekker gladjes maar bij de hals niet en daar wordt hij behoorlijk nat als we een uurtje intensief rijden (incl 10 min instappen en 10 min uitstappen). Mijn Arabje is errrgg fris met dit weer, probeer wel 10 minuten met een lange teugel in te stappen en daarna ga ik wat rondjes draven en daarna al galopperen (op advies van mijn instructrice) omdat we anders alleen maar in 'gevecht' zijn (als hij zo fris is). Wanneer hij een dag wat relaxter is, dan hoeft dat natuurlijk niet. Nou zijn we er wel achter gekomen dat hij lekker gaat ontspannen van het los galoppperen dus dat is wel fijn Lachen

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:47

Ik vond het gisteren TE koud om te rijden , ik was zelf onderkoeld geraakt .. Ik ben samen met mijn vriendin binnen naar een winkel gegaan . Heb daar zitten shaken en huilen van de pijn :'( . Echt zo'n pijn heb ik nog nooit gehad , ben gelukkig in die winkel wel geholpen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:55

ik rij gewoon en buiten en zonder uitrijdeken
en ze is geschoren Knipoog
ik heb niet het idee dat ze het koud heeft en buiten stap ik best veel,goed instappen en uitstappen

ik doe dit al jaren en mijn pony is goed gezond Haha!

bij mijn kale draver had ik onder mijn zadel een reuma deken,lekker warm
maar hij was een koukleum
Knipoog

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:57

Bak was bevroren dus ben maar lekker in de duinen aan het rijden.. Had het zeker níet koud! Pony is niet geschoren dus die heeft lekker warm vachtje, en ik ook, met al mn kleding aan Tong uitsteken Je moet je gewoon warm aankleden en gaan met die banaan. Vork