dun paardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovemeintje

Re: dun paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 16:56

ja wat dat betreft ben ik een tut je word zo bang gemaakt met kijk uit dat ze geen kou vat en kijk uit dat je paard niet ziek word ik heb helemaal geen ervaring met dekens.
en dan die grammen Hyper!
tis wat
helaas heb ik er nu rimpels van hihi

hoeveel gram bij welk weertype?

en als een paard 24 op 24 een deken om heeft is dat niet slecht voor de vacht/huid?
en moet je haar tussendoor laten rollen om haar kriebels weg te krijgen enz?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:05

Wat lief verder dat je zo bezorgd bent om haar, rollen doen ze evengoed wel met deken op, zorg alleen dat hij goed vast zit en de banden niet te los.

hoe is haar algehele conditie verder, glanst ze is ze opgewekt, oudere paarden kunnen inderdaad soms zonder duidelijke reden afvallen, vaak maakt dit ze niet ongezond , we vinden het vaak oor onszelf wat rottig omdat een mager paardje nou eenmaal associatie oproept met te weinig eten.

Heeft ze wel gezelsschap verder want zien eten doet eten, probeer het eens met de deken want warm houden kost inderdaad veel energie en zolang ze verder en gezonde indruk maakt zal ik me er niet te druk om maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:06

Ik moet ook ieder jaar aan de deken, of ik het nou wil of niet. Als ik het niet doe heb ik in januari een visgraadje. Goede dekens zoals bucas, rhino etc die netjes passen en niet schuiven irriteren helemaal niet. Natuurlijk moet je je paard wel poetsen en controlleren, maar de stoffen zijn licht en ademend zodat je je geen zorgen hoeft te maken voor verstikking van de huid. 200g is meer dan genoeg voor jouw situatie. 400g is voor paarden die vanaf september al onderdek staan om de vacht volledig tegen te gaan danwel geschoren paarden.
Gewoon je dek omleggen en in de gaten houden is het beste wat je kunt doen. Als de deken ergens schuurt of shuift zul je echter wel een andere moeten halen. Mocht dat zo zijn haal je gewoon 3 dekens bij Divoza of zo en breng je er daarna weer twee terug.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:07

Afbeelding
namens flair bedankt voor jullie informatie allemaal! haha maar geef gerust nog wat info hoor (voel ik me zekerder hihi)

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:08

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:13

berpie schreef:
Wat lief verder dat je zo bezorgd bent om haar, rollen doen ze evengoed wel met deken op, zorg alleen dat hij goed vast zit en de banden niet te los.

hoe is haar algehele conditie verder, glanst ze is ze opgewekt, oudere paarden kunnen inderdaad soms zonder duidelijke reden afvallen, vaak maakt dit ze niet ongezond , we vinden het vaak oor onszelf wat rottig omdat een mager paardje nou eenmaal associatie oproept met te weinig eten.

Heeft ze wel gezelsschap verder want zien eten doet eten, probeer het eens met de deken want warm houden kost inderdaad veel energie en zolang ze verder en gezonde indruk maakt zal ik me er niet te druk om maken.

mmm moet goed voor mijn kinders zoregen he Knipoog
ja ze staan met z,n 3e dus gezelschap genoeg denk ik.
ze glanst onder haar modder laag. ze is opgewekt gaat graag mee rijden(naast me in de auto haha)
verder is ze tierig genoeg.eten doet ze ook gewoon voldoende.
ik ga morgen gelijk proberen met een deken (nagelsbijten) en dan laat ik nog wat weten!

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 19:46

en is een deken zonder naden(op rug bv) altijd waterdicht?
hoe zie je dat een deken waterdicht is?
heb nu wel die stal deken maar de buitenste stof lijkt mij veel op een stof van een regendeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:11

Dat zou op het label moeten staan.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:16

er staat niets in helaas maar hij lijkst sterk op een deken die waterdicht/afstotend is) mm ik ga er eens mee naar de winkel mischien weten zij het.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:38

zit er aan te denken om een 2 in een deken te kopen regendeken met onderdeken die je los van mekaar ook om kunt doen of in ieder geval de regen gedeelte er af en dan een staldeken overhoudend.en ook het liefst met een hals die er af kan (3 in een dus hihi)
welke kan ik dan het beste nemen?
iemand ervaring?
waar?
wat?
prijs?

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 22:00

mmm ze zijn wel duur even sparen dus.
in de tussentijd gewoon een regndeken van 220 grams op
kan ze hiermee ook gewoon op stal eigelijk? of zijn er ook weer regendekens waarmee ze niet ook op stal kunnen?
morgen plaats ik een foto van mijn staldeken kunnen jullie zien of ie nu wel of nie waterdicht is
truste

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:03

mijn welsh nu 20 begon 2 jaar geleden in de winter ook af te vallen, en vorig jaar dus ook.

ze heeft nooit een deken op gehad.
maar sinds dit jaar staat ze heerlijk onder een dekentje wel een 0 grams maar dit werkt voor haar al genoeg.
ze is lekker dik en zit lekker inhaar vel.

ze kan nu lekker eten om op gewicht te blijven en niet om warm te blijven. het scheelt echt super veel.
dus gooi er een lekker deken op al is het maar een 0 grams.
ze heeft het deken overigens nog maar een kleine 3 weken op. dus ze zat al in haar wintervacht.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 22:07

nou ik ben er uit dat ze een deken om moet maar ben er nog niet helemaal over uit welke ze loop overdag in de wei en snachts thuis in en uit de stal dus ze kan nat worden als ze buitenstaan welke deken is dan geschikt?
hoop op nog wat antwoorden(ik weet het ik ben vervelend)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:30

Elke fatsoenlijk waterdichte deken kan ook op op stal. Voor mijn Rhino heb ik ongeveer 120 euro betaald en die gaat nu voor het 2e jaar mee.
Mijn Bucas was een stuk duurder maar die gaat al 6 jaar mee en is nog waterdicht. Deze dekens zijn gemaakt voor all-wheather use, dus ook voor op stal. Ze ademen zelfs zo goed dat je er een paard bezweet onder weg kunt zetten.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 22:31

oke dat was het antwoord op mijn brandende vraag thanx

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:39

Dit is mijn deken.
Afbeelding

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 22:42

leuk kleurtje ik heb een knalgele hihi valt goed op in het donkern zal morgen een foto plaatsen kun je gelijk zien of ie voor buiten geschikt is

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:32

fransien schreef:
ja wat dat betreft ben ik een tut je word zo bang gemaakt met kijk uit dat ze geen kou vat en kijk uit dat je paard niet ziek word ik heb helemaal geen ervaring met dekens.
en dan die grammen Hyper!
tis wat
helaas heb ik er nu rimpels van hihi

hoeveel gram bij welk weertype?

en als een paard 24 op 24 een deken om heeft is dat niet slecht voor de vacht/huid?
en moet je haar tussendoor laten rollen om haar kriebels weg te krijgen enz?

Wat ik nog wel eens doe na het rijden haar 5 min zonder deken in de bak neerzetten, dan gaat ze direct rollen. En dat vind ze heerlijk dat kan ik je wel vertellen. En van 5 min zonder deken worden ze ook niet ziek. Iedereen bij mij op stal doet het op die manier, en we hebben nog nooit een ziek paard gehad.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 11:38

nee ik bedacht me dat ik het ook zo wilde doen als ze op de wei komt rollen ze altijd dus dan doe ik even de deken af en daarna weer op Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:45

Mijn oudje staat ook in een loopstal. En in de winter hebben ze de deken gewoon 24 uur op. De deken ademt is waterdicht. Geef je paard een extra stoot vitamine en goede hooicobs. Daar heeft het lichaam meer aan. En natuurlijk een deken zodat ie de kracht niet ook nog eens verliest aan het zichzelf warm houden. De overgang van zomer naar wintervacht vergt wel wat van het lichaam van je paard. Je mag hem dan rustig wat extra geven. Kijk eens op de site van st hyppoliet of zo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:05

fransien schreef:
nee ik bedacht me dat ik het ook zo wilde doen als ze op de wei komt rollen ze altijd dus dan doe ik even de deken af en daarna weer op Haha!

Mijn paard vind rollen zonder deken te koud Koe
Als ik haar in de winter in de bak laat zonder deken blijft ze eeuwig ronjes draaien als een kat. Met deken ligt ze zich binnen 10 seconden luidruchtig vies te maken. Dat zijn voor mij echter belangrijke aanwijzingen dat ik het dier er ook daadwerkelijk een plezier mee doe.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 15:57

Sizzle schreef:
fransien schreef:

Als ik haar in de winter in de bak laat zonder deken blijft ze eeuwig ronjes draaien als een kat. Met deken ligt ze zich binnen 10 seconden luidruchtig vies te maken. Dat zijn voor mij echter belangrijke aanwijzingen dat ik het dier er ook daadwerkelijk een plezier mee doe.

ja idd das duidelijker kan niet haha

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:42

Ik zou dit paard van deze leefdtijd zeker een deken geven, omdat ze al wat ouder is heeft ze haar voeding hard nodig om warm te blijven en blijft er weinig tot niks meer over om dik te blijven.
Mijn oude shet stond ook in de winter met een dikke deken en haar vacht anders ging het niet, hiebij kreeg zij smorgens en savonds slobber van havens en reformmix van havens alles bij elkaar 4 scheppen en natuurlijk onbeperkt ruwvoer.
Hiermee is zij 35 jaar geworden al was ze nog steeds wel mager, maar dat kwam ook door haar nieren die niet meer goed werkte.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:43

Sizzle schreef:
fransien schreef:

Dit herken ik ook bij mijn pony die onder deken staat.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 16:57

jesito schreef:
Ik zou dit paard van deze leefdtijd zeker een deken geven, omdat ze al wat ouder is heeft ze haar voeding hard nodig om warm te blijven en blijft er weinig tot niks meer over om dik te blijven.
Mijn oude shet stond ook in de winter met een dikke deken en haar vacht anders ging het niet, hiebij kreeg zij smorgens en savonds slobber van havens en reformmix van havens alles bij elkaar 4 scheppen en natuurlijk onbeperkt ruwvoer.
Hiermee is zij 35 jaar geworden al was ze nog steeds wel mager, maar dat kwam ook door haar nieren die niet meer goed werkte.

gelukkig is onze shet niet zo Haha! ze is 24 en heeft een berenvachie en ziet er mooi uit. heeft gelukkig geen last van de kou staat eerder te zweten.maar goed das een ander topic hihi