Hoe doen jullie dat, rijden met dikke wintervacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ukoldaatje

Re: Hoe doen jullie dat, rijden met dikke wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 17:07

Welke zou dan het beste bij mijn fjord passen?

Nummer 11? Of 8? Of 9?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:10

Ik zou nummer 9 doen, dat heb ik ook alleen dan heb ik zijn kaak niet geschoren.

Dat ie 's nachts naar buiten loopt maakt niet uit, ook dan is die 0 grams genoeg. Die vervangt gewoon het geschoren haar Knipoog Doe je een dikkere deken op, dan gaat ie weer zweten omdat de rest van het lichaam te warm wordt. Haha!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 17:17

Haha! Trekt mij ook het meeste aan ja.

Dan gewoon na het rijden haar regendek op?

Dat moet dan voldoende zijn, logisch dat ik na het rijden, of aan het einde van de rit,
haar goed uitstap en goed op adem laat komen.. Clown ?

Volgende probleempje...ik heb nog nooit een paard geschoren, kan ik dat verpesten of verknallen??

Elk jaar weer loop ik tegen dit probleem aan. Ik hou dus ook elke winter een soort van winterstop en rij dan veel minder, puur om de praktische kant van het zweten.

Nu ik zo dit topic start bedenk ik me in ene wat dom dat van me is.. Bloos Bloos Clown

Dat hoeft eigenlijk helemaal niet..

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:29

Dat hoeft inderdaad niet Haha!

Scheren kan weinig aan mis gaan hoor. Gewoon tegen de haren in scheren, zorgen dat de messen scherp zijn en gaan met die banaan Clown het enige wat er mis kan gaan is dat je misschien net een beetje naast de lijn scheert die je in gedachten hebt..... Joh, gewoon onderaan de hals beginnen. Dan voel je een beetje hoe het gaat en dan wijst de rest zich vanzelf Ja Er wordt vaak geroepen dat scheren moeilijk is, vaak zijn dat mensen die jouw paard ook wel even (tegen betaling!) willen scheren. Geloof me, er is geen kunst aan!!! Knipoog

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 18:27

Ja precies.. Clown

Je hoort dat heel veeeeuuuul mensen zeggen dat scheren door iemand
gedaan moet worden die dat kan..

Als ik alleen het kapsel kan verpesten..ben ik er niet bang voor Haha! Haha!

Je kan die tondeuses huren toch?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 18:35

offtopic:

Ik zie net dat ik helemaal geen regendeken meer in mijn assortiment heb..haha..

Zat effe te googlen, nou ben ik dus WEER vergeten welke dekenmaat mijn korte fjord heeft..

Er staan wel maten bij, is dat bovenmaat of ondermaat?

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:09

Tja, ik had als kind jarenlang een fjord en die heeft haar hele leven nooit een deken gezien. Ging gewoon een uurtje de stal in na het rijden en daarna zetten we de boxdeur open en kon ze naar buiten als ze dat wilde. Beest is nooit een dag ziek geweest.

TS: je bent van een robuust buitendier een kasplant aan het maken die niet meer naar buiten kan zonder deken. Ik vind het een beetje jammer omdat het helemaal niet past bij een fjord.

[SV] Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:15

En bij een tinker past het ook niet........ So what????

En wat nou kasplantje.... Bullshit!!! Als jij tegen dekens bent, dat is je goed recht, maar om dan te beweren dat je kasplantjes kweekt, beetje jammer.....

Brrrrrrrrr.......... ik heb zo'n schurft aan die fanatici die anderen hun mening opdringen.

Scheerapparaten kun je inderdaad vaak wel huren bij ruitersportzaken Ja Ennuh, dit kapseltje verpest je niet zomaar hoor Haha!

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:27

K ben niet tegen dekens, helemaal niet. Mijn KWPN-er staat er ook onder. Maar bij een Fjord die maar 3 keer in de week gereden wordt en voor de rest buitenstaat zie ik het nut van scheren en dekens echt niet in.

Welk paard mag er dan nog zonder deken staan in de winter?

Ik vind het jammer voor jou dat jij schurft aan me hebt maar ik heb gewoon een andere mening dan jij en daar is niks fanatieks aan. Beleefde dame ben je.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:41

Als ik jou was zou ik zeker niet scheren, de natte vacht na het rijden kan door het rollen vh paard al droog worden hij kan gewoon op de wei, met wat hooi, echter als er een straffe wind staat kan je hem zijn hooi in de stal geven, zonder zweetdeken want dan duurt het alleen maar langer.
Als je hem nu scheert vernietig je de structuur van de vacht die hij hard nodig heeft om regen en kou buiten te houden.
In een ander topic over dekens oppert iemand dat 30 jaar geleden niemand zijn paard onder een deken had, zeker niet diegenen die recreatief reden, het is vooral de commercie die daar op inspeelt, en de ruiter een schuld gevoel aanpraat.
Op www.paardnatuurlijk.nl staat in duidelijke bewoordingen hoe een vacht van een paard werkt, misschien eens doorlezen?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:45

scoopje schreef:
K ben niet tegen dekens, helemaal niet. Mijn KWPN-er staat er ook onder. Maar bij een Fjord die maar 3 keer in de week gereden wordt en voor de rest buitenstaat zie ik het nut van scheren en dekens echt niet in.

Welk paard mag er dan nog zonder deken staan in de winter?

Ik vind het jammer voor jou dat jij schurft aan me hebt maar ik heb gewoon een andere mening dan jij en daar is niks fanatieks aan. Beleefde dame ben je.

Wie de schoen past........... Ik heb geen namen genoemd, sprak in het algemeen en nav de link die je postte.

En het nut van scheren is in dit geval al een paar keer uitgelegd door TS dacht ik?

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:01

BitchyWitchy schreef:
Wie de schoen past........... Ik heb geen namen genoemd, sprak in het algemeen en nav de link die je postte.

En het nut van scheren is in dit geval al een paar keer uitgelegd door TS dacht ik?

Antwoord dan eens op mijn vraag: als een fjord die drie keer in de week een buitenritje maakt en verder altijd buitenstaat, al geschoren en onder dek gezet moet worden, welk paard mag er dan nog 'gewoon' de winter door?

Ik ben ab-so-luut geen natural-fanaat maar ik vind dit toch echt te gek. Het beest zal meer last hebben van die deken die de hele tijd op moet dan van het nat buitenstaan af en toe.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:25

Elk paard mag van mij gewoon de winter door. Maar als je als eigenaar besluit op het paard (gedeeltelijk) te scheren omdat het enorm scheelt met zweten en drogen, dus voor het gemak, zie ik daar geen probleem in.

KWPN-er bijvoorbeeld, die veel minder haar zetten dan een fjord, haf of tinker, en die in de sport lopen mogen wel geschoren worden? Is uiteindelijk ook voor het gemak en voor het plaatje..... Maar nee, dat loopt in de sport, dat is wat anders, jaja zal wel...........

Waarom zou het dier last hebben van die deken??

Mijn Tinker stond als twee jarige zo te zweten door zijn dikke vacht dat het niet leuk meer was. Het risico dat ie ziek zou worden was toch aanwezig. Dus is hij vorig jaar al geschoren. Werd ik ook voor gek verklaard hier op Bokt, een 2 jarige die niks hoeft te doen scheren, hoe gek was ik........ Nou, ik kan je vertellen dat mijn paardje blij was die warme jas kwijt te zijn en ter compensatie een 0 grams regendeken had. En nee, dat heeft ie me niet verteld, maar ik ken mijn dieren goed genoeg om te weten/zien hoe ze zich voelen....

Onze 3 jarige die we nu aan het inrijden zijn wordt niet geschoren, is een halve tinker maar heeft een heel andere (minder dikke) vacht. Zweet wel iets na het werk maar is goed weer droog te krijgen. Dus daar is voor mij niet de noodzaak om te scheren.

In het geval van TS geef ik haar groot gelijk!

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:34

Je moet niet na het rijden wanneer je pony bezweet is direct een regendeken opleggen. Een regendeken ademt niet en je pony zal daardoor nat en koud blijven.

Misschien kun je je Fjord na het rijden goed uitstappen en daarna in de stal (wind dicht) laten drogen zonder deken.. Dan kan het natte beter verdampen.. Doe ik ook met mijn paard als het niet te koud is. Daarna krijgt hij zijn deken weer op.

De deken "drukt" de dikke vacht plat waardoor het zweet terug gaat naar de huid waardoor je paard lang nat blijft.

Nu hoop ik niet mensen over me heen te krijgen.. ik bedoel dus niet dat je je paard moet laten verkleumen ofzo.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:36

Diana_14 schreef:
Je moet niet na het rijden wanneer je pony bezweet is direct een regendeken opleggen. Een regendeken ademt niet en je pony zal daardoor nat en koud blijven.

Misschien kun je je Fjord na het rijden goed uitstappen en daarna in de stal (wind dicht) laten drogen zonder deken.. Dan kan het natte beter verdampen.. Doe ik ook met mijn paard als het niet te koud is. Daarna krijgt hij zijn deken weer op.

De deken "drukt" de dikke vacht plat waardoor het zweet terug gaat naar de huid waardoor je paard lang nat blijft.

Nu hoop ik niet mensen over me heen te krijgen.. ik bedoel dus niet dat je je paard moet laten verkleumen ofzo.

FF goed lezen, die regendeken komt pas in the picture als ie geschoren zou zijn, anders leg je een zweetdeken op Knipoog Als ie geschoren is wordt ie namelijk niet meer nat van het zweet Haha!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:47

Zweetdeken zou ik niet op doen. Lekker laten drogen zonder deken. Met zweetdeken duurt het alleen maar langer dat je paard weer droog is.

Mijn vzp heeft ook een wintervacht, niet enorm dik (arabje) en ik rijd hem gewoon normaal. Na het rijden even uurtje in zijn stal, zonder deken. Wat hooi.

En daarna lekker naar buiten! Is dan gewoon afgekoeld en binnenste laag van de vacht is dan droog.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 08:41

scoopje schreef:
Tja, ik had als kind jarenlang een fjord en die heeft haar hele leven nooit een deken gezien. Ging gewoon een uurtje de stal in na het rijden en daarna zetten we de boxdeur open en kon ze naar buiten als ze dat wilde. Beest is nooit een dag ziek geweest.

TS: je bent van een robuust buitendier een kasplant aan het maken die niet meer naar buiten kan zonder deken. Ik vind het een beetje jammer omdat het helemaal niet past bij een fjord.

[SV] Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

Hahaha ik ben nog helemaal niets aan het doen!!!! Haha! Clown
Ik ben gewoon de opties aan het overwegen! Alle voors en tegen, tegen elkaar afwegen, ook het praktische gedeelte.

Ik heb inmiddels 25 jaar paarden, waarvan 15 jaar fjorden, die ik allemaal heel robuust heb gehouden. Mijn new forester kreeg op haar 24e voor het eerst een deken op, waterdicht en warm. Plus dat ze naar binnen kon wanneer ze dat wilde.
Mijn eerste fjord reed ik vrij fanatiek, die heb ik gehouden zoals ik nu mijn huidige paardjes hou en heb ook altijd met zweetdeken gewerkt.....maar toen woonde ik nog thuis en stond in een halve minuut in zijn stal. Kon dus zelf bepalen wanneer ik vond dat hij weer naar buiten kon of wanneer de deken eraf ging.

In dit geval wonen we 10 min bij mijn ouders vandaan. Heb een huishouden te runnen en ik heb een baan (alle onregelmatige diensten die je maar kan verzinnen) van 25 uur per week. Verder loop ik ziekenhuis in en uit..

Voor het praktische gedeelte vind ik scheren echt een optie, en dan niet helemaal kaal nee, maar nummer 9 van dat plaatje. Dus dan behoud ze wel haar dikke vacht, maar kan tijdens het rijden haar warmte kwijt.

Aan de andere kant, misschien moet ik swinters me erbij neerleggen dat ik maar 3 a 4 keer per week kan rijden ivm de tijd die opdrogen vraagt.

Ik vind dat je nogal wat zegt met dat ik een kasplantje aan het maken ben. Ik doe tot dusverre nog helemaal niets en staat bolletje wol nog wollig te wezen op dit moment.

Ik ben me aan het orienteren en hoor graag hoe andere mensen dit oplossen, kijk of ik daar iets mee kan.
En hoe ik dat evt kan aanpakken.

Vind het heel onprettig om meteen vanalles naar mijn hoofd geslingert te krijgen terwijl ik totaal nog niet eruit ben wat ik het beste kan doen.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 09:06

het verbaast me hoeveel mensen zeggen zet maar een paar uur onder de zweetdeken.

Een zweetdeken is na een halfuur volledig nat als het op een bezweet paard heeft gelegen, en dan moet je hem er ook afhalen, want dan heeft de deken geen nut meer.

Heeft hetzelfde effect als uit een zwembad komen, je afdrogen met die handoek en dan vervolgens die natte handoek om je heen houden, dan krijg je het juist koud.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 09:27

@Toad: precies ook dat. Het slaat daarna weer terug naar binnen, dus moet je ook net op tijd dat ding er weer afhalen.

Mijn moeder haalt met liefde de zweetdeken eraf als ik dat vraag, maar ik kan niet van haar verwachten dat ze precies weet wanneer dat ding eraf moet.

De vacht van mijn fjord is heel dik, en lang (denk op dr borst wel 4 cm lang), ik wil gewoon na het rijden het ergste vocht eraf zien te halen.

Daarom lijkt me het scheren van de borst wel een optie. Zoals al eerder is gezegd heb je ook een risico van oververhitting TIJDENS het rijden..Ik kan wel zeggen dat ik rustig rij, dat doe ik ook, maar gister gebeurt er wat onderweg en dan maakt ze zich zo gigantisch druk dat ze staat te stomen als een stoomlocomotief..

Ik sta op dit punt echt in dubio.

EDIT:

Voor de slechte lezers onder ons, het is een OPTIE die ik overdenk..jip en janneke taal: ik heb nog niets besloten laat staan gedaan!!!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 09:32

ten eerste moet je doen waar jij je prettig bij voelt Haha!

hier gaan de paarden na een training gewoon de wei weer in, zorgen dat ze goed op adem zijn en genoeg zijn afgekoeld Ja
er is er nog nooit 1 ziek geworden
als het echt erg is, een half uurtje de zweetdeken erop, misschien even rollen en dan lekker naar buiten hoor Haha!

succes met je beslissing Ja

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 09:39

Op adem is ze sowieso. Daar zorg ik voor, blijf net zolang stappen totdat die goed is.

Denk dat ze dan ook wel afgekoelt moet zijn.

Ik ga even verder piekeren.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 09:44

niet teveel piekeren, zonde van je tijd Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 09:49

Ik zou geen zweetdeken op doen na het rijden, hierdoor gaan ze nazweten en duurt het veel langer voordat ze uiteindelijk droog zijn. Ook kan het er voor zorgen dat de spieren oververhit raken, ik zou haar gewoon zonder dek op stal zetten. In het land kan trouwens ook wel (als zou ik persoonlijk gevoelsmatig haar wel een uurtje op stal zetten eerst) omdat het zweet van binnen naar buiten toe gaat. Als ze dus nog nat is, hoeft dat niet te betekenen dat ze op de huid ook nog nat is, meestal zijn alleen de buitenkant dan nog nat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:27

Diana_14 schreef:

Dit is zo'n flut theorie, wat doet regen dan met de haren van een paard.
Juist ja de haren gaan platliggen dus volgens jouw theorie zou een paard het dan ook koud moeten hebben.
Een regendeken houd regen en wind van de huid af en doordat er geen wind bij kan houd je paard zijn lichaamswarmte beter vast.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:05

Mijn paard staat ook zonder deken en de fjord die erbij staat ook, die fjord heeft ongeveer hetzelfde probleem als jouw paard, wat conditie betreft. Hoe beter de conditie hoe minder het zweten, maar met zo'n mega dikke vacht worden ze natuurlijk gauw nat.

Zolang je gewoon de tijd neemt om je paard goed af te laten koelen is er niets aan de hand, dit houdt dus in dat je wat langer moet uitstappen, dus 20 minuten i.p.v. 5 minuten. Ze is dan nog niet droog, maar wel afgekoeld en dan kun je haar zonder problemen weer terugzetten op het land, zonder dat je bang hoeft te zijn voor verkoudheden. Dat durf ik ook te garanderen, zo doen wij het ook al jaren. Sterker nog, mijn paard wordt vaker bereden en vorig jaar gemiddeld 5/6 keer per week en dan flinke ritten, met wintervacht. Het is dus echt geen enkel probleem dat ze nog wat nat zijn, en buiten drogen ze sowieso sneller op.

Een paar uur in een stal zetten met zweetdeken werkt alleen maar averechts, de warmte kan dan niet zo goed weg en dan koelen de spieren dus niet af, dat maakt de overgang alleen nog maar groter als je de deken afhaalt en haar weer op het land zet.

Scheren is uiteraard ook een optie, maar is absoluut niet nodig.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken!

Even een vraag aan BW over je scheermodel, ik vraag me namelijk af waarom je juist voor dat model hebt gekozen, het is nu namelijk zo dat de delen waarvan het niet erg is dat die kouder zijn (zoals de benen, die hebben vrijwel geen warmte nodig, daarom ontwikkelt de wintervacht zich daar ook amper), wel een vacht hebben en dat de buikvacht is weggeschoren, terwijl het juist essentieel is om de buik warm te kunnen houden (vanwege de organen). Heb je daar een speciale reden voor of vond je het model gewoon leuk? Ik zou dus eerder voor het omgekeerde model kiezen.