paardje rijden in stromende regen, geschoren....toch doorrij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amazone77

Re: paardje rijden in stromende regen, geschoren....toch doorrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:28

die van mij heb ik vorige week geschoren,ik kijk altijd naar de tempratuur,het liefst als het nog boven de 10 graden is.
ik scheer die van mij maar 1 keer.maar bij sommige paarden is het meer nodig.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:31

ligt aan het karakter van je paard,ik doe die van mij helemaal alleen zonder verdoving of andere dingen,gewoon aan een touwtje haha,ik scheer het hoofd alleen tot aan waar de bakstukken zitten van het hoofdstel,en de oren doe ik ook niet,die knip ik netjes wat bij.zorg er wel voor dat het scheren in alle rust gebeurt en dat het geen traumatische ervaring word voor je paard.

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:39

Ik heb al 2 keer geschoren, eind september en afgelopen dinsdag. Ik laat mijn paard wel goed afkoelen voor hij weer naar buiten gaat. Meestal rijd ik 's avonds dus gaat hij daarna toch op stal, en anders geef ik hem nog even wat hooi en laat ik hem een half uur op stal. Als ik niet zo lang uitstap omdat het regent of koud is, masseer ik hem na het rijden nog even lekker met warm water en liniment of spiergel op zijn rug hals en billen, fleece erover met hals, als hij droog en afgekoeld, naar buiten.
Kun je hem eerst een naast een ander paard zetten dat geschoren wordt om te wennen aan het geluid.

Een goed scheerapparaat en scherpe messen zijn het halve werk.
Verdoven is niet aan te raden, gaan ze vaak van zweten, en een nat paard kun je niet scheren.
Vraag iemand met ervaring om je de eerste keer te helpen, zodat je niet te lang bezig bent de eerste keer. Ik scheer altijd alleen, maar iemand om te helpen om de voorbenen op te tillen is ook wel handig, voor de moeilijk plaatsen tussen de voorbenen. Verder kun je overal wel bij.
Het hoofd tot het bakstuk van je hoofdstel scheren is het mooist, en een driehoekje boven de staartaanzet.

image_whisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:48

oke vast bedankt...
er is geen ander paard wat geschoren wordt...
ze staan thuis..
alleen shetlanders, ijslander en oude a-pony als maatjes..
die hoeven niet geschoren te worden..
de meningen verschillen wel over wel of niet verdoven merk ik..
ik heb van meer mensen gehoord wel beter, andere zeggen weer niet..
maar van het zweten is wel goede reden om niet te doen..
en pasta geven? of 1ste keer gewoon proberen..
word zijn 1ste keer
als t goed is komt er ook iemand helpen..maar tijd is nogal een probleem aangezien het zo vroeg donker is
ik heb te weinig licht bij de stal om alles goed te kunnen zien in het donker..(van 1 kant af alleen maar)
maar als het nog te lang duurt is de winter al echt begonnen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:51

image_whisky schreef:
en kan iemand hanidge tips geven voor scheren...
moeilijke plaatsen hoe doen...
hoe netjes scheren...
het hoofd...
verdoven of niet eerste x of altijd?

Misschien zou je daar een apart topic voor kunnen openen?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:27

je kan wel rijden dan, maar vooral proberen niet (te veel) stil te staan. dan krijgt je paard het snel koud! houd je paard goed aan het werk, en dan zal hij er niet zo veel last van hebben. schijnt het uiteindelijk toch zo te zijn, kan je misschien aan een uitrijdeken denken?

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:26

Bonny4life schreef:
nou omdat ik wedstrijden rijd,
en vind het niet eerlijk om dik een uur of langer te trainen en als ze dan zo'n dikke vacht heeft dat ze het gewoonweg niet volhoud, nee het scheren moet echt.

helemaal mee eens roellie! als je de boni niet scheerd ziet ze dr uit als een teddy beer! en wel of geen binnen bak, maakt niks uit.

kus