Schoft kapot door deken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: Schoft kapot door deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:40

LinZZZZ schreef:
Mijn pony heeft op dit moment ook 3 zeer lelijke plekken van mijn HH deken met schoftbontje. Het gekke is dat de plekken helemaal open en vrij liggen en de plekken aan de zijkant (5 cm voor het zadel) zitten. Ik overweeg een borstbeschermer maar ik lees veel negatieve reacties. Ik denk dat de oorzaak wel bij de deken moet liggen en dat mijn pony gaat schuren door het bontje wat eraan zit.

Wij hebben het ook gehad bij een HH deken, en ik heb dat vaker gehoord. Doordat het bontje van synthetisch materiaal is wordt het soms hard en schuurt dan de boel kapot. Een borst beschermer helpt hier niet bij.
Wat je kan doen is het bontje eruit halen en echt schapenbont terugzetten, maar dan moeten eerst de wonden genezen zijn.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:00

Dank je voor de tip ElCid! Ik had al een vermoeden dat het door het bontje kwam. Ik ga deze er morgen af halen. Denk je dat het kwaad zou kunnen als er geen bontje aan zit?

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:01

een paarden BH
klinkt stom maar wij hebben ze ook werkt goed

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:43

LinZZZZ schreef:
. Denk je dat het kwaad zou kunnen als er geen bontje aan zit?

Amigo/Rhino-Rambo zit ook geen bontje aan, is hier al jaren geen enkel probleem gebleken.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:38

Ik denk dat het wel of geen schoftbontje ook weer afhangt v/d pasvorm v/d deken.
De mijne heeft vorige winter iig een kale plek gekregen in de manen v/d pagony die die ophad ... waar helaas een maand geleden toch ook nog witte haren op die plek kwamen (hij heeft zwarte manen). Ik heb liever toch een schoftbontje .. aangezien ikzelf nog nooit last heb gehad van verweekte bontjes en schoften Lachen

marly1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:44

ik doe er meetal een theedoek of iets dergelijks tussen, pas wel op dat het geen gevaar voor je paardjes op kan leveren

fitzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:26

Bij mijn pony had ik met alle dekens (Bucas, Weetherbeata) ook dit probleem. Nu heb ik voor het derde seizoen een Rhino Wug (met halve hals) en ik heb nergens meer last van. Ook geen schuurplekken meer op de borst.
De Rhino's zijn wel wat duurder, maar blijven goed, ook goed waterdicht na wassen met Rambo-wash.
Aanrader dus.

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:27

helpt het niet als je de deken aan de voorkant iets losser doet?

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 13:42

Allebei de paarden hebben de schoft nu weer helemaal dicht. Zonde van de dekens,maar dat heeft goed geholpen. Ik heb nu 2 nieuwe lamicell dekens ( ruitersport zaak waar ik ze de vorige keer heb gekocht, was bijzonder coulant) en bij dit nieuwe model zit er ter hoogte van de schoft , echt lamswol. Ze hebben deze deken nu een week op en het gaat prima. Ook had ik nog een zalf gekregen om op de schoft te smeren,dus ik ben weer helemaal blij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:43

Als het lamswool goed 'vet' blijft zou je minder/geen last moeten hebben van doortrekkend water/regen. Dus hopelijk werkt dit goed voor je paarden.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:51

ik heb ik bijna in elke deken een halve transport beschermer vast gemaakt bij de schoft
zo blijft bij mijn paard de schoft heel Haha!