Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:08

al onze paarden hebben een deken op!! hun eigen vachtje namelijk Haha!
Voor beperking van wintervacht snap ik het wel, ook een geschoren paard heeft een deken nodig. Dan zijn er nog de medische gevallen maar een gezond, ongeschoren paard heeft geen deken nodig!
Een paard wat geen wintervacht aanmaakt? staat deze dan veel binnen of is ie ziek? want elk paard maakt een vacht aan als ze buiten staan, doet hij/zij dit niet dan is er iets aan de hand...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:09

Mirjam79 schreef:
Die van ons staat nu nog met een eczeemdeken op!
Vandaag wel een ongevoerde regendeken voor haar gekocht. Ik rij vrij vaak met haar (min. 5 x in de week) en scheer haar niet. Wel wil ik graag dat ze niet te dik in het haar komt. Bij ons staat ze van 06.45 tot 19.30 buiten, dus als het de hele dag regent hoeft ze om mij niet tot het bot koud en nat te worden.

Dat worden paarden dus ook niet Knipoog , de haren vormen een patroon die water afvoert en door het vetlaagje erop wordt het netjes van de huid afgehouden, de huid van het paard wordt bij regen niet eens nat. En koud worden ze niet als ze ruwvoer te eten krijgen, ze wormen warm van binnen uit ipv buitenuit.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:12

Wauw! En dat in de Bit? Valt me niet tegen Knipoog

Ik ben het ermee eens dat geen enkel paard een deken nodig heeft, mits hij gewoon een wintervacht heeft en niet onnodig veel geborsteld wordt... kortom.. een goed werkende vacht die met rust gelaten wordt, maaaar....

Ik heb nu sinds een half jaar een kwpn, een oudje van 18, die altijd min 20 uur per dag op stal gestaan heeft en even buiten kwam als het weer het toeliet, die is hier voor de zomer gekomen en heeft vanaf toen gewoon 24-7 op het land gelopen, alleen laatst met die ontzettende baggerregen, had hij het wel degelijk koud (ondanks onbeperkt hooi) en heb ik voor hem wel degelijk een regendeken gekocht...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:15

_rosita_ schreef:

Whahaha.... ja, ze beginnen het al te leren!! Haha! Knipoog

(En ik heb ook een ongevoerde regendeken voor Sam, al hoewel die vooral in mijn zadelkast in zijn plastic hoesje ligt het hele jaar Clown ).

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:15

mijn paard had met al die regen vorig weekend wel een ongevoerde regendeken op.
hij stond zonder deken te rillen in de weide.
met deken had die er geen last meer van

hij is heeft altijd op stal gestaan en staat pas het laaste half jaar 24/7 buiten.
en moet dus nog wennen een de kou en regen

nu staat die weer zonder deken, en het gaat goed.
hij heeft ook een schuilstal waar die altijd in gaat staan als het regent of het te koud wordt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:16

_rosita_ schreef:

Ik ben het ermee eens dat geen enkel paard een deken nodig heeft, mits hij gewoon een wintervacht heeft en niet onnodig veel geborsteld wordt... kortom.. een goed werkende vacht die met rust gelaten wordt, maaaar....

Ik heb nu sinds een half jaar een kwpn, een oudje van 18, die altijd min 20 uur per dag op stal gestaan heeft en even buiten kwam als het weer het toeliet, die is hier voor de zomer gekomen en heeft vanaf toen gewoon 24-7 op het land gelopen, alleen laatst met die ontzettende baggerregen, had hij het wel degelijk koud (ondanks onbeperkt hooi) en heb ik voor hem wel degelijk een regendeken gekocht...

Dus een voorbeeld van een iets ouder paard die het niet gewend is. Zo eentje hebben wij ook en die had ook echt een dekentje en een stal nodig. Kwestie van het lichaam laten wennen! Nog een situatie waarin het dus wel nodig kan zijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:17

cesara schreef:

hij is heeft altijd op stal gestaan en staat pas het laaste half jaar 24/7 buiten.

hij heeft ook een schuilstal waar die altijd in gaat staan als het regent of het te koud wordt.

ik snap wat je bedoeld, en wederom een paard wat nog moet wennen. Maar rillen op zich is niks mis mee! Het is een mechanisme van het lichaam om warmte te creeeren en zich daarmee dus op temperatuur te houden. Rillen hoeft dus niet te zeggen dat het dier het koud heeft, wel dat het zich aan het opwarmen is Haha!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:18

Zwerte schreef:
Dus een voorbeeld van een iets ouder paard die het niet gewend is. Zo eentje hebben wij ook en die had ook echt een dekentje en een stal nodig. Kwestie van het lichaam laten wennen! Nog een situatie waarin het dus wel nodig kan zijn.

Jup!
Ik ben helemaal geen deken miep, mijn shet en paard staan 24-7 zonder schuilstal en vooral zonder dekens... nergens voor nodig, maar opa'tje heeft het wel nodig, idd doordat hij het allemaal niet gewend is ( overigens een ongevoerde deken, alleen voor de nachten wanneer er véél regen valt in combi met harde/koude wind)
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 10-10-08 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:18

Onze paarden staan met deken op, als het erg mooi weer is overdag gaan ze af. Dat gaat prima en ze blijven dunner in de vacht. Ik wil graag in de winter ook rijden en als mijn paarden in teddyberen veranderen wordt dat wat lastiger.
Mijn arabier kan erg slecht tegen vocht, als het regent staat hij bijna altijd binnen ( we hebben een loopstal met paddocks dus het is zijn eigen keus). Hij heeft eerder rugklachten gehad na een flinke tijd regen zonder deken, dus voor hem is het ongezonder zonder dan met deken. De 2 andere paarden komen uit Portugal en de woestijn van Amerika en kunnen ook erg slecht tegen vocht, gaan dan snel hoesten, etc.
Dus staan ze alledrie onder dun dek, al een maandje, dat afgaat met temperaturen zoals vandaag. En geloof me, we hebben 3 kerngezonde paarden!

Met extreme kou heb ik ( en de paarden) minder moeite als met vocht, daar zijn paarden toch echt veel gevoeliger voor. Al vriest het 20 graden dan zet ik ze liever "bloot"' buiten als met de extreme regen die hier soms valt.
Overigens hebben ze met vorst ook een deken op, maar ik ga zelden verder dan een 200 grams deken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:19

Citaat:
="Joceline"

Ja voor de dikkere vacht hoef ik het dus niet te doen. Maar nu praat je wel voor alle paarden tegelijk en de mijne maakt dus geen wintervacht aan..

Wat is dat voor paard joh Haha! Waarom maakt hij geen wintervacht aan?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:21

Ik hoor het mijn vader nog altijd zeggen: paarden zijn geen kasplantjes!

Dat je ze een winterdeken oplegt om het winterhaar wat tegen te gaan, daar kan ik nog min of meer in volgen. Maar een regendeken! Jeezes, mensen spiegelen zich veel te veel met hun paarden. Bah, het regent, ik vind dat niet fijn dus mijn paard ook niet...

_Inkipinki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:26

Als je een paard altijd een regendeken op legt die ook nog eens slecht of helemaal niet ademend is is dat inderdaad slecht.
Als een paard 24/7 buiten staat en niet zo'n geweldige vacht aanmaakt is het toch wel prettig.

Wij hadden een arabier die altijd buiten heeft gestaan overdag en ook best een vacht kreeg maar die stond met regen toch echt te rillen en klappertanden. (en dat was niet om op te warmen). Dat ging pas over op stal met een warme deken op.
En hij was niet oud hoor, 10 jaar.

Het is heel erg afhankelijk aan het soort paard en wat ze gewend zijn en dan ook nog wat voor dek je er op legt.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:31

Die van mij heeft ook een regendeken op. De staleigenaar doet geen dekens op wel af. Maar ja ik kom niet iedere dag op stal dus staat ze de ene nacht wel met deken en de volgende nacht weer niet.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:32

lautje76 schreef:
Citaat:
="Joceline"

Ja voor de dikkere vacht hoef ik het dus niet te doen. Maar nu praat je wel voor alle paarden tegelijk en de mijne maakt dus geen wintervacht aan..

Wat is dat voor paard joh Haha! Waarom maakt hij geen wintervacht aan?

Nou uiteindlijk zal ze het wel gaan doen. Maar ze is al jaren aan dekens gewend omdat mijn zus geen teddy wilde.. dus dan moet ik een tijd wachten en dan heeft ze nog niet een flinke dikke vacht. Nou vind ik dat ook niet mooi dus dat scheelt Knipoog Vandaag loopt ze weer lekker in dr katoenen zomerdekentje heerlijk weer is het, morgen gaat ie af. Ik kan niet 's nachts dekens omdoen en 's ochtends weer af dus 's nachts staat ze ook zo. Rond de 15/16 graden en wind/regen heeft ze de ongevoerde op, is het droog natuurlijk niet.. Ze is perfect gezond en niet ziek..

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:40

Mijn pony krijgt zijn deken op omdat hij anders veel te dik in het haar komt. Het is een gevoerde all in one van Bucas (Power Turn Out geloof ik) en tenzij het extreem koud wordt (kouder dan -10) is dit ook zijn winterdeken. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Deze deken reflecteert zon, ademt prima en schuurt niet. Zolang het onder de 19-20 graden blijft zweet hij er absoluut niet onder. En een Haflinger staat er toch om bekend het snel warm te hebben. Lijkt me toch beter dan de hele winter bijna dagelijks met een druipende teddybeer te zitten die dan zijn warmte dus echt niet kwijt kan en rustig 12 uur nat blijft.

Denk dat de titel dus verkeerd is en moet zijn "Slechte Regendekens etc"

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:16

Mijn pony krijgt absoluut geen dekentje op ze moet het doen met dr eigen vachtje Tong uitsteken

ik vind het heerlijk je paardje puur natuur te houden met dat soort dingen Knipoog ik zeg er meteen bij niet met alles Tong uitsteken want dan krijg je weer van die vage reacties haha Haha!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:32

Ik ben er van overtuigd dat bij een gezond paard de eigen vacht de beste bescherming bied.

Als die vacht eraf geschoren wordt zal je toch met een vervanging moeten komen, in mijn geval dus door een deken Lachen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:25

sokje87 schreef:
Ik ben er van overtuigd dat bij een gezond paard de eigen vacht de beste bescherming bied.

Als die vacht eraf geschoren wordt zal je toch met een vervanging moeten komen, in mijn geval dus door een deken Lachen

Ja je hebt gelijk.. mijn merrie is zo lang al gewend aan dekens dat ik precies weet wanneer ik de goede op moet doen zo houd ik haar mooi kort ondanks dat ze toch niet echt veel vacht aanmaakt. Maar als het dan zo'n heerlijke zonnige warme dag als vandaag en morgen is ben ik blij dr een dun zomerdekentje op te doen vind ik heerlijk om te zien.. Lachen

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:29

Zwerte schreef:
cesara schreef:

ik snap wat je bedoeld, en wederom een paard wat nog moet wennen. Maar rillen op zich is niks mis mee! Het is een mechanisme van het lichaam om warmte te creeeren en zich daarmee dus op temperatuur te houden. Rillen hoeft dus niet te zeggen dat het dier het koud heeft, wel dat het zich aan het opwarmen is Haha!

weet ik maar de regen was wel erg veel in een keer.
nu krijgt die ook onberperkt hooi, en weet ik dat die zodra het begint te druppelen meneer meteen in de schuilstal gaat staan.

hij staat nu ook weer zonder deken en heeft al meer vacht gekregen, ik denk ook dat die de rest van de winter wel zonder deken kan.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:32

Bolieke schreef:
Ik hoor het mijn vader nog altijd zeggen: paarden zijn geen kasplantjes!

Dat je ze een winterdeken oplegt om het winterhaar wat tegen te gaan, daar kan ik nog min of meer in volgen. Maar een regendeken! Jeezes, mensen spiegelen zich veel te veel met hun paarden. Bah, het regent, ik vind dat niet fijn dus mijn paard ook niet...

Dus dan maar een deken die niet waterdicht is?
Lekker warm hoor!

Sorry paard, je mag wel een winterdeken op, maar geen regendeken want dat is ongezond, dus moet je helaas heel de dag met een doorweekte deken op staan.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:39

Tja...ik houd mijn paarden al heel lang 24/7 het hele jaar rond buiten in de weide, in een groep..zo natuurlijk als je het kan hebben in Nederland.
En toch heb ik een van mijn ruinen in de herfst en winter onder een deken lopen. Doe ik het niet, dan vermagert hij enorm, raakt veel energie kwijt en wordt sloom. Alle puf gaat zitten in zoveel mogelijk vreten om maar op temperatuur te blijven.

Rassen als de IJslander, of de Shetlander zijn in hun moeder natuur kloffie geen dek nodig, maar sommige pony's zijn dmv fok dermate verwijderd geraakt van de natuurlijke weg dat je ze een handje moet helpen.

Ik kijk dus naar de pony, en als ik denk dat hij een dek nodig is, krijgt hij deze.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:44

Jacimatho schreef:
Tja...ik houd mijn paarden al heel lang 24/7 het hele jaar rond buiten in de weide, in een groep..zo natuurlijk als je het kan hebben in Nederland.
En toch heb ik een van mijn ruinen in de herfst en winter onder een deken lopen. Doe ik het niet, dan vermagert hij enorm, raakt veel energie kwijt en wordt sloom. Alle puf gaat zitten in zoveel mogelijk vreten om maar op temperatuur te blijven.

Rassen als de IJslander, of de Shetlander zijn in hun moeder natuur kloffie geen dek nodig, maar sommige pony's zijn dmv fok dermate verwijderd geraakt van de natuurlijke weg dat je ze een handje moet helpen.

Ik kijk dus naar de pony, en als ik denk dat hij een dek nodig is, krijgt hij deze.

Helemaal mee eens, die woorden zocht ik !

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 18:49

Volgens mij maakt dr van Breda geen onderscheid in rassen als hij het heeft over 'het paard'.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:51

e_horse schreef:
Volgens mij maakt dr van Breda geen onderscheid in rassen als hij het heeft over 'het paard'.

Inderdaad, en het is al helemaal niet slecht voor de gezondheid zo'n dun ademend regendekentje!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 18:55

Joceline schreef:
...het is al helemaal niet slecht voor de gezondheid zo'n dun ademend regendekentje!

Heb je het stukje wel gelezen?