Dekenloos huisvesten in combinatie met indoor springen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Dekenloos huisvesten in combinatie met indoor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:38

Mijn IJslander krijgt (uiteraard) een mega-vacht en heeft het nu enorm warm met rijden (buiten). Ik heb zijn hals en borst geschoren, zodat hij dekenloos het land op kan (dag en nacht) maar toch wat beter zijn warmte kwijt kan en ook sneller opdroogt. Misschien voor jou ook een idee.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:54

Ik zou me eerder zorgen maken of je paard het binnen niet te heet krijgt. Dat ligt er dan weer aan hoeveel vacht hij krijgt en hoe hij met warmte omgaat. Sommige paarden kunnen echt 'doodslaan' wanneer ze het heet krijgen. Dat zie je echter vanzelf wel. Dan zijn er nog genoeg scheer modellen te bedenken die wat verlichting brengen zonder meteen een deken te verplichten.

Wat 'van warm binnen naar koud buiten' gaan betreft. Dat lijkt me zeker op erg kouden dagen (met veel wind) wel een aandachtspunt. Simpele oplossing is dan om buiten eerst nog even met je paard te draven. Dan is de overgang van binnen actief en buiten russtig aan, niet zo groot.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 10:25

pol013 schreef:
Ik zou me eerder zorgen maken of je paard het binnen niet te heet krijgt.

Dat doe ik ook. Haha! Zie topic. Knipoog

Bedankt voor het meedenken en alle reacties! Lachen

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 10:35

Vanessa schreef:
En ook ff offtopic voor de TS. Wat een ontzettend gaaf paard! Weet je wie zijn vader is?

Dank u! Bloos

Wat ik begrepen heb: Zijn vader is Nando, en van moeders kant zit er Bayard achter. Hij heeft geen papieren, omdat Nando nog jong was bij het verwekken. Zijn papieren kan ik wel opvragen, maar het is een ruin, dus eigenlijk kun je er verder vrij weinig mee.
Dus het is een tuigpaard, maar qua presteren is het meer een all-rounder gebleken. Met een heel goed karakter, wel wat opgefokt en bang soms. Het is geen held/koele kikker, en dat zal het ook nooit worden. Maar nooit gemeen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:35

Dat was ook meer gericht op alle reacties over te snel afkoelen. Daar zijn allelei dingen voor te bedenken. Dat is met het te heet krijgen moeilijker op te lossen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:37

Indien je koelt met (koud) water, zal je paard zeker niet oververhit raken (tenzij het 30 graden of hoger is indoors Knipoog )
Wellicht wel handig is wat elektrolyten bijvoeren de dag(en) voordat je paard indoors gaat presteren (en dus veel zal zweten).

Ik denk dat het kan hoor, dekenloos huisvesten in indoor springen, mits je hier en daar wat management-aanpassingen toepast tijdens deze wedstrijden.

En te heet krijgen? Ach, 50 tot 100 liter koud water doet wonderen Knipoog

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 11:26

Oké pol013!

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van afspoelen met koud water, helemaal niet na training. Alle bloedvaten staan dan wijd open, en verkrampen snel door de kou. Wat de bloeddruk snel doet stijgen, met alle mogelijke gevolgen van dien. Het geeft ook een gigantische klap op warme spieren, deze kunnen gemakkelijk gaan verzuren.
Daarbij heeft mijn paard een pesthekel aan koud water wat hoger komt dan zijn onderbenen en staartharen (zelfs tijdens een hittegolf), dus dat is geen optie.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:35

Koelen doe je niet op de achterhand, maar vooral op hals en borst, waar de meeste grote bloedvaten aan de oppervlakte zitten. Daar zal je weinig verkramping van spieren krijgen (verkramping van bloedvaten zegt me niks, eerlijk gezegd). Wat je doet is het bloed afkoelen en daarmee de hartslag verlagen. Nog nooit een paard met te hoge bloeddruk gezien bij endurance.

Maar on topic, ik zou niet koelen bij een vrij korte prestatie als een springparcours. Ik zie de meerwaarde niet zo, je sjouwt je een ongeluk. Gewoon uitstappen en rustig af laten koelen. Je zit toch niet met hartslag ed.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:37

Als je paard voldoende is afgekoeld kan dat prima je kan dan best een spons over ze heen halen en de benen gewoon afspuiten. Zoals je weet Luc doe ik dat nu al jaren met beide paarde zomer en winter.

Vroeger toen hadden we geen warm water bij de boer en had een schimmel pony nou zomer en winter ging die onder de koude douche. Beestje was veel sterker als de meeste paarden nu.

Enige waar ik me bij die indoor wedstrijden druk zou maken is de tocht in de gang als je de bak uitkomt. Daar zou ik een deken erop gooien en dan uitstappen.
Op de accomodatie kan je gewoon afspuiten.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 11:55

Bloedvaten kunnen meer 'open' gaan staan, en weer 'inkrimpen'. Dus wijder en nauwer worden. Ik ben dan meer voorstander van langzaam laten afkoelen. (Bij echte overhitting met shock gelden natuurlijk hele andere regels.)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:04

Mijn beestjes staan dag en nacht buiten en start er ook gewoon binnen mee (tot Z nivo, verschillende pony's). Wel netjes in en vooral goed uitstappen en vaak staan ze nog even met een zweetdekentje voordat ze weer zonder gaan.