[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:08

3mm is normaal, dus dan kun je wel nagaan dat 6 nog veel te kort is om ze zonder deken te zetten.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:37

Marjo89 schreef:
cobelens schreef:
Hoe kan het dan dat mijn shet vorig jaar in september geschoren is en in december zonder problemen 24-7 naar buiten is gegaan? Is de vacht van shet dan zo lang dat water er vanzelf afloopt?
Vind je tekst wel heel logisch klinken, maar geldt dat ook voor extreme lange wintervachtjes

Toch vind ik dit niet geheel verantwoord klinken
Niet voor een shet niet voor welk paard dan ook, met scheren tast je hoe dan ook de jas aan.
Nu hebben wij tegenwoordig pis winters in vergelijking met die van vroeger.
Zoals ander al schreef je tast de haartjes aan (puntjes) die ervoor zorgen dat het water eraf loopt en niet naar binnen dringt.
Of je moet het houden bij race streep scheren van hals aanzet tot tussen de benen.

Ik denk dat mij shet dan zelfs een uitzondering op de uitzondering is. Want ze is toch echt bgin december geent en in overleg met DA(want ga toch soms wel een beetje verantwoord met met shet om) naar een 24-7 buitenstal verhuisd. Hij voor zag geen problemen en er zijn ook geen problemen geweest. Met regen kon ze schuilstal in, maar zoals een echte shet befaamd stond ze altijd buiten.

De situatie is nu echter anders, maar wil desondanks haar 1 maal laten scheren, om zo de ergste warmte er vanaf te halen, vooral in vroege herfst kan de temperatuur nog flink oplopen. Ze staat nu niet meer 24-7 buiten en in de nacht op stal. Ze zal beschermd worden tegen regen buiten, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om haar een veel grams op te leggen binnen in de stal en als het droog is gaat ze denk ook vrij snel weer zonder naar buiten. Dat laatste vind ik de komende weken dan wel moeilijk in te schatten

Afbeelding
3 maanden voor deze foto is geschoren en ze werd met deze vacht echt niet tot op het bot nat volgens mij

Mijn vraag was dan ook hoe lang moet ik haar beschermen tegen de nattigheid

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:52

Zo de ju, dan is ze flink aan het kweken gegaan na het scheren !!
Tuurlijk zijn er uitzonderingen.
Wat je kan doen is een race streep scheren. Scheelt al heel veel

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:58

Los van wel/geen deken blijft mijn vraag nog steeds: bestaat er een apparaat dat op bv snijhoogte 6-7mm een paard kan scheren? :)

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:00

en zo gaat het ieder jaar, vandaar dat ik 1x vroeg scheer om de eerste laag eraf te halen, maar het groeit als kool, over een maand staat er al weer meer op dan een gemiddeld paard op stal de hele winter heeft

Ben nu aan twijfelen over race model, maar dan wordt de rest dus nog langer dan hierboven, dus ook al kan ze dan de warmte kwijt aan onderzijde, zweten gaat ze dan toch op andere plekken.

Goed om eens een nachtje over na te denken

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:18

Of alleen een soort ''uitrijdeken'' volledig laten staan en de rest één of meerdere keren scheren?

Of alles 1x en daarna evt alleen buik en hals vaker?

@ hierboven; er moet een soort messen (hondenmessen??) zijn die op 6 of 8 mm scheren. Geen idee hoe goed je dat door de vacht van je paard krijgt. Maar het zou wel moeten bestaan.
Je zou bijna zo'n opzetstuk van een (zwaardere) mensen tondeuse gebruiken he :P

Normaal wordt er voor paarden idd op 3 mm geschoren. Weet ook niet hoe dat met koeienmessen zit bijvoorbeeld.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:28

Koeien worden ook op 3mm geschoren met uitzondering van het uier. Die op 1mm of die wordt gebrand.

Enkele scheerders scheren ook op 1mm, maar ik doe dat niet. Ik scheer enkel op 3mm. Vind ik kort genoeg :brr:

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:29

Safiera schreef:
Of alleen een soort ''uitrijdeken'' volledig laten staan en de rest één of meerdere keren scheren?

Of alles 1x en daarna evt alleen buik en hals vaker?

@ hierboven; er moet een soort messen (hondenmessen??) zijn die op 6 of 8 mm scheren. Geen idee hoe goed je dat door de vacht van je paard krijgt. Maar het zou wel moeten bestaan.
Je zou bijna zo'n opzetstuk van een (zwaardere) mensen tondeuse gebruiken he :P

Normaal wordt er voor paarden idd op 3 mm geschoren. Weet ook niet hoe dat met koeienmessen zit bijvoorbeeld.

Goede opties, thanks

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:51

Hier even een vraagje.
Fjord staat 24/7 buiten. Zal ik met regendeken al kunnen beginnen?
Wil proberen niet te scheren maar wil dat die niet te dik in zijn vacht komt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:03

Ik heb mijn pony regendeken met fleece voering op nu. Het wordt de komende tijd niet meer dan 18 graden op het warmst van de dag.

Maar als het weer warmer zou worden gaat de deken weer af; en ik heb 'm nu vooral op omdat pony ook nog verkouden is.

Ik ben trouwens van mening dat dekens niet helpen tegen het groeien van de vacht. Zelfs al gooi ik er bij wijze van spreken 300 gram op in de zomer, vacht komt bij onze pony's toch.
Heb hier op stal wel een paar bloediger dressuurpaarden gezien die wel redelijk kort en glad in het haar bleven met dekens, zonder scheren. Maar die maken van zichzelf misschien al nauwelijks vacht. Bovendien vond ik ze over het algemeen wat te dik ingepakt staan (als je je bedenkt dat een paard zich met zo'n 15 graden omgevingstemperatuur het lekkerst voelt).

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:15

Shet is gisteren geschoren en heb het advies van Safiera opgevolgd, ze heeft een uitrijdeken model, dus van boven op gaat ze droog blijven, daarnaast zoals altijd heeft ze haar snowboots mogen behouden tot de knieen. Hals is wel volledig geschoren, maar ze heeft aan 1 kant alles bedekt tot schouder door manen en de andere kant de helft, hoofd zijn we ook vanaf gebleven, behalve haar baard die is er wel vanaf

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:42

Okee leuk dit.. Ben dekens aan het kijken, maar ik kan nog geen dekens mét hals vinden in maatje 110.. Wil voor de koude dagen (áls ik d'r dus ga scheren) wel echt een 300 grams ofzo mét hals hebben.. oliebol -O-

Lees ook wel eens dat mensen gewoon hals scheren, maar niet met hals deken buiten zetten? Ze komen in de nacht gewoon binnen in de winter. Of ik moet hals niet scheren?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:22

Ik scheer altijd incl hals, en met droog weer staan ze zonder hals, alleen met regen leg ik de losse hals erbij op.

Ik heb zojuist de busas irish turnout besteld voor mijn pony. Gelijk incl hals.
En verder heeft zij liners, die kunnen er prima onder.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:28

ik heb vanmorgen de hals en onder de manen geschoren, het was geen rijden meer, zo zweten.
Meteen even een stukje buik en achterbeen meegenomen (oude ruinenkwaal: hij pist er tegenaan) en de baard en het 3e oor meegenomen, toen ik toch bezig was.
Dekens hoeft ie nog niet op, maar ik had nu al een vuilniszak vol haar!
De smid was er en hij zei dat vooral de koudbloeden die hij ziet al dik in het haar zitten. Ik heb ook nog nooit zo vroeg in het jaar geschoren!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:24

kirsten4 schreef:
Okee leuk dit.. Ben dekens aan het kijken, maar ik kan nog geen dekens mét hals vinden in maatje 110.. Wil voor de koude dagen (áls ik d'r dus ga scheren) wel echt een 300 grams ofzo mét hals hebben.. oliebol -O-

Lees ook wel eens dat mensen gewoon hals scheren, maar niet met hals deken buiten zetten? Ze komen in de nacht gewoon binnen in de winter. Of ik moet hals niet scheren?

Al gekeken op minihorse.eu? Daar vond ik voor de mijne fijne dekens in 115.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:18

hier ook tinker met veel haar al.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:23

Ik ga het weekend ook al deel scheren, hij heeft er echt last van met rijden. Heb volgende week wedstrijd dat is wel weer jammer.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:30

mirriejj schreef:
kirsten4 schreef:

Al gekeken op minihorse.eu? Daar vond ik voor de mijne fijne dekens in 115.

Bedankt voor de tip! Alleen in 100 en 115, maar ik zal het morgen eens opmeten (en m'n 110 deken eens passen), misschien dat 115 wel kan. Er is namelijk een 300gr met afneembare hals in maat 115 daar, en de prijs is ook te doen. Bedankt!

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 23:00

Hoe doen jullie dat of zouden jullie dat doen. Als je paard nu geschoren is (wil eigenlijk zo snel mogelijk helemaal scheren) doen jullie dan een regendeken op? En als het mooi weer is?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 23:04

Ik heb gisteren ook mijn paard al geschoren. Is nog nooit zo vroeg nodig geweest maar hij had al echt een teddy vacht -O-

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 23:05

mandje schreef:
Hoe doen jullie dat of zouden jullie dat doen. Als je paard nu geschoren is (wil eigenlijk zo snel mogelijk helemaal scheren) doen jullie dan een regendeken op? En als het mooi weer is?

Mijn paard staat nu onder 100 gram. Ik geloof dat het van de week weer richting de 20 graden gaat, dan gaat er of een regendeken op, of - als het zonnetje schijnt - de deken gaat geheel af overdag.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 23:43

Mijn shetlander word deze winter ook lekker geschoren. Zat te denken aan hoofd hals en benen niet. de rest wel.
Edit: puur omdat ik geen dekens met hals heb. Weet iemand nog een site waar je evt losse halsen kunt bestellen?

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 23:53

Heb er dit keer voor gekozen om een soort jschtpstroon te scheren zijkant hoofd en benen kaal.Vind het echt nog te warm om er een deken op te gooien dus hij.staat zonder. overigens is het wel een tinker met dik en veel haar

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:04

claudiadvx schreef:
Mijn shetlander word deze winter ook lekker geschoren. Zat te denken aan hoofd hals en benen niet. de rest wel.
Edit: puur omdat ik geen dekens met hals heb. Weet iemand nog een site waar je evt losse halsen kunt bestellen?

Welke maat heb je nodig? Hierboven staat een site genoemd, minihorse.eu , misschien hebben ze daar iets. Verder heb ik zelf helaas ook nergens halsdekens gevonden in de maat die ik zoek :n

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:55

Maatje 125 :D en 135 ik ben van plan veranderd denk ik. Ik ga hoofd en hals ook scheren alleen de benen niet :j