Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:47

Zorro89 schreef:
Jemig, ik las ergens 750 gram? Dat vind ik niet echt normaal... Hoe bouwt je paard dan weerstand op? Die van mij staat nu over een 200 grams met halve hals, van de week gaat het weer vriezen, pas als het overdag weer vriest dan gooi ik er denk ik een 100 grams onderdeken bij op. Hij heeft totaal geen dikke vacht en verhaart nu zelfs een beetje. En oja, hij staat van 's morgens vroeg tot het weer donker wordt lekker buiten.

ja dat is mijn paard die staat nu onder 750 grams en ze heeft weerstand genoeg is nooit ziek maar heeft een heel dun huidje en heeft het snel koud. En zo doe ik dat al jaren en dat gaat goed. Ze staat er echt niet onder te zweten hoor als dat zou zijn had ze niet zoveel op.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:50

Hier hebben ze ook behoorlijk veel weerstand nooit ziek etc

En toch lopen er een aantal onder 1000 grams of meer bij 20 of meer graden vorst hoor...

Op het moment staat er eentje onder 800 grams met min 7 snachts is het overdag boven 0 heeft hij 400 op
Meer als 5 graden boven nul gaat er 100 af en zo elke 5 graden 100 eraf en met vorst elke 5 grade vorst 100 erbij

En ze zijn hier allemaal kern gezond

Je moet zoiets per paard bekijken de een heeft het nodig de andere niet

De meeste staan onder 300grams

ninne1

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:52

die van mij nog steeds 200gr, voelt warm aan, als het overdag ook gaat vriezen gaat er een 300gr op.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:15

heb die van mij weer onder 750 gram gezet. En het luik zit ook weer dicht 's nachts
Ze was gewoon koud onder 550 en nu met 750 is ze weer gewoon aangenaam onder de deken.
(ze is wel geschoren, maar dat is ook alweer een tijd terug in oktober gebeurt)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 08:49

mijn in november geschoren paard staat nu het weer vriest onder een 300 grams met daaronder een ong. 100grams...

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 09:19

Heb er gister maar weer even onderdekentje bij gedaan.

Hij is eind okt geschoren en nu dus dun vachtje. Ligt 300gr winterdeken en 100gr onderdeken op

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:10

wendyke schreef:
Zorro89 schreef:
Jemig, ik las ergens 750 gram? Dat vind ik niet echt normaal... Hoe bouwt je paard dan weerstand op? Die van mij staat nu over een 200 grams met halve hals, van de week gaat het weer vriezen, pas als het overdag weer vriest dan gooi ik er denk ik een 100 grams onderdeken bij op. Hij heeft totaal geen dikke vacht en verhaart nu zelfs een beetje. En oja, hij staat van 's morgens vroeg tot het weer donker wordt lekker buiten.

ja dat is mijn paard die staat nu onder 750 grams en ze heeft weerstand genoeg is nooit ziek maar heeft een heel dun huidje en heeft het snel koud. En zo doe ik dat al jaren en dat gaat goed. Ze staat er echt niet onder te zweten hoor als dat zou zijn had ze niet zoveel op.

die van mij staat ook onder zoiets en soms wel meer. Paard mankeert niets. staat overdag met knap weer lekker buiten. Mankeert niets aan zijn weerstand hoor. :n

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:15

Mijn pony staat onder een 150 niet geschoren, maar maakte geen wintervacht aan dus heeft eigenlijk gewoon zomer vacht, en verhaard nu wel ineens heel erg.

Als het kouder blijft worden gaat ze weer naar de 300 maar zolang ze niet koud heeft blijft ze lekker zo.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:45

Toen het vorige week weer wat kouder werd heb ik nog staan twijfelen of ik de 100gr voor de 200gr moest verwisselen. Maar ik vind het zo moeilijk. Op stal heeft hij nl echt genoeg aan zn 100gr. Ook als het -8 / -10 vriest. En in de winter staat hij het grootste gedeelte van de dag op stal. Maar de 2,5u dat hij buiten in de paddock staat dan zou hij wel weer z'n 200gr kunnen gebruiken met die koude wind.

Maar ik heb toch maar de 100gr op gelaten. Want als hij op stal staat voelt hij echt super warm aan onder zn 100gr. En hij zweet nogal snel als hij het te warm heeft onder dekens. Dus ik durfde het gewoon niet aan om de 200gr erop te doen. Mijn paard is overigens niet geschoren en heeft een beste vacht.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:48

ik had 700 op , heb vandaag toch weer 500 opgedaan :)
paard zit heel dun in het haar en loopt overdag hele dagen buiten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:40

Darkness; als hij zo snel zweet en binnen gewoon goed warm eronder voelt zou ik ook het gewoon zo houden. Te warm is ook niet goed, en voor die 2 uurtjes overleefd hij ook wel met een dunner dekentje buiten denk ik.

Hier is het in stal ook gewoon soms onder 0, en staan rond de 4 uur buiten (als het niet regent ;)). Daarom heb ik haar wel weer dikker gezet. Ze voelt ook nog niet 'lekker' warm eronder aan, niet zo warm dat ik denk; oehhh, handen warmen, maar gewoon gewoon.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:47

@ Tancreda4: Ja zo dacht ik dus ook. Die 2,5uur buiten heeft hij gewoon even pech. En voor Tines geld >> Beter iets te koud dan iets te warm. Wand dan is zn hele borst en schouderpartij weer drijfnat. En dat is ook niet bevorderlijk met die kou.

En ik vind altijd dat je gewoon moet voelen, en niet naar de temperatuur moet kijken. Want als ik naar de temperatuur zou kijken dan zou Tines de afgelopen dagen gewoon met zn 350gr staan. Maar hij blijft nu gewoon goed warm aanvoelen onder zn 100gr deken. Dus daarom hou ik het maar zo.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:33

Wij hebben deze winter twee paarden zonder deken staan voor de eerste keer. Op een daarvan wordt nog gereden, maar dat gaat best! We merken niks van zweten ofzo. Ze zijn ook niet afgevallen maar juist aangekomen deze winter.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:05

@ Darkness; idd per paard en dag bekijken. Als hij zo zweet, dan maar minder op dan dat je normaal zou doen. Bij Wietje heb ik wel naar de temp gekeken, maar hou ook de temp onder de deken in de gaten. Ze voelt 'netjes' aan onder haar deken, en heeft ook niet een opgezette vacht, dus ze heeft het wel warm zat volgens mij. Maar niet te warm.

De eerste periode vond ik erg stressvol 'welke deken, wanneer', maar je went er wel aan. Nu maak ik mij niet zo druk, hou het in de gaten en ga op mn gevoel af.

Straks met afbouwen zal de 'stress' wel weer komen, wanneer kan je dekens helemaal aflaten, ondanks dat het een dag lang regent.... Zijn ze eindelijk van de winterdekens verlost, komt het dazen seizoen en gaat ze 24/7 onder vliegendeken :+ Al hoop ik stiekem op een daasloos seizoen *dream on*

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:20

@ Tancreda4: Ik vind het idd ook altijd moeilijk om te bepalen wanneer de deken echt af gaat. Maar dit is toch zo'n beetje de 1e keer dat je Wietekind in de dekens heb staan? Dan kan ik idd snappen dat je het allemaal nog een beetje lastig vind.. :D

Maar idd, breek me de bek niet open over dazen. Ik sta sinds juli op een andere stal. En daar zijn me toch een dazen, niet normaal meer. Op mn vorige stal waren er helemaal geen dazen. Dus afgelopen jaar ben ik ook voor het eerst met vliegendekens aan de gang gegaan. Maar hij heeft er 2 gesloopt in 1 seizoen. als 1e de Amigo Bug Rug. Maar die beten z'n weidegenootjes zo stuk. Toen had ik de Rambo Protector. Die was qua stof duidelijk sterker. Maar hij heeft in zn stal daarmee flink staan schuren. Waardoor de deken aan de zijkant helemaal geruwd en opgekropen was en allemaal ladders. Niet meer echt mooi dus.

Welke vliegendeken heb jij? Blijft die wel een beetje heel?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:26

Jups, eerste jaar dat ze in de dekens staat. De jaren hier voor net de winters helemaal zonder dekens (ook zonder zweetdekens) en nu opeens de hele poespas :P Maar bevalt wel.

Qua vliegendekens heb ik de Amigo Bug Rug (2x). Vorig jaar er eentje bijgekocht voor het geval hij zou sneuvelen (en ik was de hele zomer weg), zodat ze een reserve hadden. Mijn moeder heeft wel al verschillende keren gaten in de hals moeten maken, maar verder houden ze het nog aardig uit *klopt af* Staat er overigens niet mee in stal, wel 24/7 op land.

Van kapot bijten door anderen heb ik nooit last, paarden mogen niet bij haar in de buurt komen, dus krijgen ook niet de kans te bijten. Heeeeel enkele keer kriebelen op de schoft, maar ook dat zie ik erg weinig. Voordeel van een asociaal paard :+

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:44

Gister weer de 500 gram opgedaan. Heb een paar weken geleden de 500 gewisseld voor 300 omdat het weer warmer werd. Wou eigenlijk kijken hoe het nu met het koudere weer zou gaan met 300 gram. Maar gister voelde ze echt gewoon koud onder haar deken en stond verkleumd in haar stal, dus toch maar weer de 500 grams op gedaan.
Ze gaat 's ochtends al om 7 uur de paddock in en heeft een hele dunne vacht.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:44

@ Tancreda4: Op zo'n manier blijft je vliegendeken ook wel heel ja. :+ Tines is een bazige/dominante en speelse ruin. Die het heerlijk vind om te klootviolen. Dus die amigo was zo gesneuveld helaas... ^) Tines staat al z'n hele leven in de dekens. Al moet ik zeggen dat ik hem er niet echt een plezier mee doe. Hij doen altijd sjaggo als ik m om doe. Maar ja. Ik heb getwijfeld zoals je weet om m dit jaar voor het eerst af te laten. Maar ik kan het gewoon niet. Ik weet dat het heel natuurlijk is. Maar toch... :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:33

Het is idd wel een stap die je moet nemen, bij mij was het juist andersom ;) Om haar wel in dekens te zetten was best een stap. Ik heb er geen spijt van, en Wiet lijkt het gelukkig ook niet boeiend te vinden. Terwijl dat toch echt een merrie is en behoorlijk shaggo wordt van poespas en geteut met haar lijf. Maar als ik met deken aan kom is ze nooit meer shaggo, terwijl ik eerst niet eens met ene handdoek aan moest komen of ze keek al van; "Opdonderen daarmee, NU"! :=

Volgend jaar weer een poging ;) Ze kunnen prima zonder deken, ook als je rijdt. Ook zonder zweetdekens heb ik nooit problemen gehad met een ziek of verkouden paard. Alleen dit jaar gekozen de boel warmer te houden (rug gebeuren en achterhand). Voor de wintervacht hoef ik het opzich niet te doen, ze heeft toch al weinig, en nu ook net zoveel vacht als dat ze zonder zou lopen lijkt het wel.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:49

ik ben sinds zaterdag van stal verhuisd. Hij staat nu boven op de berg en direct aan de poort, dus een stuk kouder dan eerst!
Ben van 200 naar 300 gegaan (met halve hals).. maar aan zijn hals te voelen en onder de deken vind ik het nog best frisjes..

heeft het zin om een zweet/fleec deken met hals op te leggen?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:03

Mijn geschoren beestje (eind dec geschoren dus echt nog kaal) staat onder 480 gram en mn ongeschoren staat onder 280 :)
En mijn andere ongeschoren staat lekker zonder.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:09

Mijn geschoren fjord(15januari opnieuw geschoren) staat onder een 200 grams fleece en onder een 350 grams dus 550 grams bij elkaar en hij voelt lekker warm onder z'n dekens...

Lorettu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:54

Geen 1 van mijn paarden dragen dekens, en het zijn kwpners.. ze hebben een dunne huid, maar maken een ongelooflijke dikke vacht aan uit zichzelf!

1000 grams vind ik echt te belachelijk..

_Amanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:32

CalvinenGino schreef:
ik ben sinds zaterdag van stal verhuisd. Hij staat nu boven op de berg en direct aan de poort, dus een stuk kouder dan eerst!
Ben van 200 naar 300 gegaan (met halve hals).. maar aan zijn hals te voelen en onder de deken vind ik het nog best frisjes..

heeft het zin om een zweet/fleec deken met hals op te leggen?

Ik denk dat het qua warmte zeker zin heeft!
Wel zou ik zorgen dat het fleece niet onder z'n winter deken uit komt
want dat neemt heel veel vocht op dus ook al het regent.
Verder misschien even goed op letten of het niet te strak gaat liggen
en dat hij er schuur plekken van krijgt ;) :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:29

Je kan beter een echte onderdeken nemen. Fleece dekens gaan vaak naar achteren trekken zodat hij te strak om de schouders zit en aan de achterkant onder de deken uit komt. Of zakken scheef zodat hij er aan 1 zijkant helemaal onderuit hangt.