[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:41

Dat wordt heel erg streperig ben ik bang shetjesweet.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:52

Beste dames,
Ik ben op zoek naar diegene die deze foto heeft geplaatst om te vragen of de borst tussen de benen ook geschoren is en hoe de lijn is onder de manen! Vind het zo'n geweldig patroon, ik wil het kopiëren }> als dat mag..http://www.bokt.nl/img/avatar/xbP1PZ.jpg
Laatst bijgewerkt door Gladijs op 30-08-15 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:58

Verdorie, hoe krijg een foto van mijn iPhone naar het forum? Please help :(

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:42

Gladijs schreef:
Verdorie, hoe krijg een foto van mijn iPhone naar het forum? Please help :(

Bij 'nieuw antwoord' klik je op 'Voeg foto's toe' en tada *D

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:33

Hier ook alweer een haf die flink wintervacht aanmaakt. Vandaag na het rijden alweer helemaal nat. Nu het nog wat warmer is droogt ze gelukkig nog goed maar denk dat er binnenkort een scheermachine overheen gaat. Vorig jaar eind september geschoren en begin november nog een keer. Verder de hele winter niet nodig geweest. Mijn haf begint gelijk zomervacht los te laten als de dagen zichtbaar korter worden. Tja dan begint de haargroei ook weer.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:07

Hoi!

Ik zit er sterk over na te denken om m'n shet te scheren. Ik merk dat ze altijd zoveel vrolijker wordt naarmate ze na de winter haar vacht eindelijk eens begint te verliezen, plus ik wil haar deze winter gewoon door blijven trainen (wandelen, fietsen etc.).

Áls ik ga scheren, wanneer zouden jullie dan aanraden, welke maand? En wanneer nog een keer? En wat is jullie advies m.b.t. dekens? Hoe dik? Ik heb al een staldeken liggen van 200 gram geloof ik, maar ik zit te denken aan een 0/100 grams regendeken en een 200/300 grams winterdeken?

Thanks voor de adviezen alvast :D

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:00

Afbeelding jaaahahahah }:) gelukt!!

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:05

Ik zat vorig jaar met hetzelfde probleem en ik heb geschoren begin oktober en rond december nog eens. Vanaf dan worden de dagen ook weer langer en maken ze als het goed is minder haar aan *\o/* en naar mijn mening is je dekenplan een goed plan :j hangt wel er wel vanaf of hij 24/7 buiten staat of niet, dan is het misschien handig als je nog een warmere onderdeken hebt en wellicht een deken waar een hals aan kan!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:09

Pfoe, Romeo schiet ook al behoorlijk in zijn vacht en krijgt er ook al wat last van voor de wagen en onder het zadel. hoop het nog even te kunnen uitzingen...

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:33

Gladijs schreef:
Ik zat vorig jaar met hetzelfde probleem en ik heb geschoren begin oktober en rond december nog eens. Vanaf dan worden de dagen ook weer langer en maken ze als het goed is minder haar aan *\o/* en naar mijn mening is je dekenplan een goed plan :j hangt wel er wel vanaf of hij 24/7 buiten staat of niet, dan is het misschien handig als je nog een warmere onderdeken hebt en wellicht een deken waar een hals aan kan!

Ze staat momenteel 24/7 buiten, maar rond de herfst gaan ze 's nachts op stal. Wat denken jullie van een 100 grams deken en een 300 grams (met hals)?

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:34

kirsten4 schreef:
Hoi!

Ik zit er sterk over na te denken om m'n shet te scheren. Ik merk dat ze altijd zoveel vrolijker wordt naarmate ze na de winter haar vacht eindelijk eens begint te verliezen, plus ik wil haar deze winter gewoon door blijven trainen (wandelen, fietsen etc.).

Áls ik ga scheren, wanneer zouden jullie dan aanraden, welke maand? En wanneer nog een keer? En wat is jullie advies m.b.t. dekens? Hoe dik? Ik heb al een staldeken liggen van 200 gram geloof ik, maar ik zit te denken aan een 0/100 grams regendeken en een 200/300 grams winterdeken?

Thanks voor de adviezen alvast :D

Ik zou gaan scheren zodra je merkt dat hij erg gaat zweten. Zelf scheer ik het liefst zo min mogelijk eraf om ook nog bescherming tegen de kou te hebben. Ik scheer bij mn fjord een streepmodel waarbij onderzijde hals en onderkant buik kaal zijn. Dan is geen deken of een dunne regendeken voldoende.
Je merkt snel of er voldoende haar af is met dat model. Het groeit vrij snel en ik scheer regelmatig opnieuw.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:06

Ik wil me hier ook eens even melden met een vraag.

Ieder jaar het zelfde liedje: eind juli begint mijn shet met verharen en begint de kweek van wintervacht. eind zomer en begin herfst heeft ze het daardoor behoorlijk warm en gisteren heb ik haar weer drijf nat in de stal gevonden(waren vroeg naar binnen gehaald ivm warmte)

Vorig jaar heb ik haar half september laten scheren en amper met dekens gewerkt, ze gaat gewoon door met de aanmaak en in december had ze voldoen vacht om van stal te verhuizen, ze heeft van de winter 24/7 buiten gestaan en dan ging goed.

Het staat nu op de planning om haar deze week te verlossen van haar vacht, maar helaas is er regen voorspeld. Mijn plan is om haar even met regendeken te laten lopen, zodat het even kan aangroeien en dan weer gewoon zonder. Al vind ik overdag 20 graden en regendeken ook niet echt nodig, maar ben bang dat water er niet goed afloopt na scheren. Ze staat nu in nacht op stal en ben niet in de gelegenheid om meermaals dekens te wisselen en denk dat ze dat op stal ook niet doen.

Wat zouden jullie doen?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 09:56

cobelens schreef:
Ik wil me hier ook eens even melden met een vraag.

Ieder jaar het zelfde liedje: eind juli begint mijn shet met verharen en begint de kweek van wintervacht. eind zomer en begin herfst heeft ze het daardoor behoorlijk warm en gisteren heb ik haar weer drijf nat in de stal gevonden(waren vroeg naar binnen gehaald ivm warmte)

Vorig jaar heb ik haar half september laten scheren en amper met dekens gewerkt, ze gaat gewoon door met de aanmaak en in december had ze voldoen vacht om van stal te verhuizen, ze heeft van de winter 24/7 buiten gestaan en dan ging goed.

Het staat nu op de planning om haar deze week te verlossen van haar vacht, maar helaas is er regen voorspeld. Mijn plan is om haar even met regendeken te laten lopen, zodat het even kan aangroeien en dan weer gewoon zonder. Al vind ik overdag 20 graden en regendeken ook niet echt nodig, maar ben bang dat water er niet goed afloopt na scheren. Ze staat nu in nacht op stal en ben niet in de gelegenheid om meermaals dekens te wisselen en denk dat ze dat op stal ook niet doen.

Wat zouden jullie doen?

Is het niet een idee om der hals buik flanken alleen te scheren? Dan hoeft ze ook geen deken op met regen en kan ze toch goed haar warmte kwijt.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:54

Dat heb ik ook een jaar gedaan, maar ze zweet echt bijna overal. Hoofd en benen laat ik wel groeien.

Vorig jaar was het in november al weer zo dik dat dekens absoluut niet nodig waren.

klopt het als ik zeg, haar rui is klaar nu, verhaart niet meer, ze heeft nu 2,5 cm staan en normaal wordt wintervacht zo'n 10 cm bij haar. Eerste laag gaat er nu vanaf en dan heeft ze van de winter nog 7,5cm, of zit ik nu wel heel simpel te denken.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:33

Hallo! Hier ook een vraag over scheren!

Mijn twee Fjorden maken een dikke, maar vooral ook hele lange vacht aan.
Is het mogelijk / bestaat er een apparaat dat op bv snijhoogte 6-7mm kan scheren.
Ik wil dus eigenlijk van een wintervacht een zomervacht maken. :)*
Dan hoef ik verder niet met dekens te gaan werken en hebben ze het niet te warm tijdens het werk.
Gedeeltelijk scheren vind ik persoonlijk geen gezicht.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:41

Nexus schreef:
Hallo! Hier ook een vraag over scheren!

Mijn twee Fjorden maken een dikke, maar vooral ook hele lange vacht aan.
Is het mogelijk / bestaat er een apparaat dat op bv snijhoogte 6-7mm kan scheren.
Ik wil dus eigenlijk van een wintervacht een zomervacht maken. :)*
Dan hoef ik verder niet met dekens te gaan werken en hebben ze het niet te warm tijdens het werk.
Gedeeltelijk scheren vind ik persoonlijk geen gezicht.

Dit werkt niet zoals jij dit benoemd
Zodra je de vacht scheert krijg je stekels. Dat is niet waterdicht
Ze hebben dikke jas nodig om zich warm te houden, tijdens de momenten dat jij er niet bent
Dan zou ik kiezen voor hele,aal kaal en denk op

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:23

Maar volgens mij groeit de vacht in making of de winterjas gewoon door, dus je zult in het begin idd fjorden moeten beschermen tegen regen, maar als het weer aansluitend valt kunnen ze weer zonder, zou ik denken, maar goed, zoals hier boven al gezegd, misschien denk ik te simpel

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:39

Qua warmte klopt het; als de vacht langer gelaten wordt en/of weer groeit, geeft dat isolatie en hebben ze minder (of geen) deken nodig.

Maar, je scheert de topjes (puntjes) van de haren af. En die groeien niet meer aan. Juist die puntjes zorgen dat het water van de vacht af loopt, en niet tussen de haren op de huid terecht komt.

Dus wanneer je scheert moet je op z'n minst tegen regen beschermen.
En een (regen) deken drukt de haren weer plat, waardoor het rechtop zetten (en dus luchtlaagje = isolatie creëren) niet meer werkt.

Conclusie; als je scheert ontkom je niet aan het gebruik van dekens.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:45

Hoe kan het dan dat mijn shet vorig jaar in september geschoren is en in december zonder problemen 24-7 naar buiten is gegaan? Is de vacht van shet dan zo lang dat water er vanzelf afloopt?
Vind je tekst wel heel logisch klinken, maar geldt dat ook voor extreme lange wintervachtjes

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:50

Als de vacht vettig genoeg is, en ook weer (nog) erg lang, zou het best kunnen dat je pony droog blijft.

Maar de vacht van een shet is nog wat anders dan van de gemiddelde pony. Het zou inderdaad best goed kunnen gaan. Iets met uitzonderingen en regels :P

Mijn pony (buik, rug, nek, hoofd volledig geschoren) stond ook zonder hals buiten. Wel 300 grams op, maar zijn hals had zo'n 1 cm haar en hij leek nergens last van te hebben. Hij kon dan wel altijd zelf binnen bij regen en deed dat ook regelmatig.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:03

cobelens schreef:
Hoe kan het dan dat mijn shet vorig jaar in september geschoren is en in december zonder problemen 24-7 naar buiten is gegaan? Is de vacht van shet dan zo lang dat water er vanzelf afloopt?
Vind je tekst wel heel logisch klinken, maar geldt dat ook voor extreme lange wintervachtjes

Toch vind ik dit niet geheel verantwoord klinken
Niet voor een shet niet voor welk paard dan ook, met scheren tast je hoe dan ook de jas aan.
Nu hebben wij tegenwoordig pis winters in vergelijking met die van vroeger.
Zoals ander al schreef je tast de haartjes aan (puntjes) die ervoor zorgen dat het water eraf loopt en niet naar binnen dringt.
Of je moet het houden bij race streep scheren van hals aanzet tot tussen de benen.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:06

Klinkt logisch allemaal! Dus scheren + deken voor de warmte en tegen water! Prima.
Dan zijn ze in ieder geval minder snel oververhit en sneller droog na het rijden.
Bij mijn Fjorden groeit de vacht overigens de hele winter door/aan tot arctische dikte.

Dan blijft de vraag over: bestaat er een apparaat dat op bv snijhoogte 6-7mm een paard kan scheren.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:08

Nexus schreef:
Klinkt logisch allemaal! Dus scheren + deken voor de warmte en tegen water! Prima.
Dan zijn ze in ieder geval minder snel oververhit en sneller droog na het rijden.
Bij mijn Fjorden groeit de vacht overigens de hele winter door/aan tot arctische dikte.

Dan blijft de vraag over: bestaat er een apparaat dat op bv snijhoogte 6-7mm een paard kan scheren.

Nee dat bestaat niet.. het is 0 / 0 of 0 :') kortom kort..
Vacht groeit altijd, bij mijn pony ook, en ik scheer daarom vaak 2 keer, de eerste keer in oktober, 2e keer eind nov begin dec en als echt nodig idd daarna nog keer en anders pas maart.. En dan duurt vaak 2/3 en heeft ze haar zomer jasje al :o

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:15

dat is niet helemaal waar marjo, er zijn wel degelijk verschillende ondermessen die op 2 mm of 3-4-5-6 mm scheren.

welke je daarvoor moet hebben? geen idee :P

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:42

EmptyWords schreef:
dat is niet helemaal waar marjo, er zijn wel degelijk verschillende ondermessen die op 2 mm of 3-4-5-6 mm scheren.

welke je daarvoor moet hebben? geen idee :P

6 mm is nog steeds kort. En daarmee kan je paard niet zonder deken naar buiten.