Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gladijs schreef:Ik zat vorig jaar met hetzelfde probleem en ik heb geschoren begin oktober en rond december nog eens. Vanaf dan worden de dagen ook weer langer en maken ze als het goed is minder haar aanen naar mijn mening is je dekenplan een goed plan
hangt wel er wel vanaf of hij 24/7 buiten staat of niet, dan is het misschien handig als je nog een warmere onderdeken hebt en wellicht een deken waar een hals aan kan!
kirsten4 schreef:Hoi!
Ik zit er sterk over na te denken om m'n shet te scheren. Ik merk dat ze altijd zoveel vrolijker wordt naarmate ze na de winter haar vacht eindelijk eens begint te verliezen, plus ik wil haar deze winter gewoon door blijven trainen (wandelen, fietsen etc.).
Áls ik ga scheren, wanneer zouden jullie dan aanraden, welke maand? En wanneer nog een keer? En wat is jullie advies m.b.t. dekens? Hoe dik? Ik heb al een staldeken liggen van 200 gram geloof ik, maar ik zit te denken aan een 0/100 grams regendeken en een 200/300 grams winterdeken?
Thanks voor de adviezen alvast
cobelens schreef:Ik wil me hier ook eens even melden met een vraag.
Ieder jaar het zelfde liedje: eind juli begint mijn shet met verharen en begint de kweek van wintervacht. eind zomer en begin herfst heeft ze het daardoor behoorlijk warm en gisteren heb ik haar weer drijf nat in de stal gevonden(waren vroeg naar binnen gehaald ivm warmte)
Vorig jaar heb ik haar half september laten scheren en amper met dekens gewerkt, ze gaat gewoon door met de aanmaak en in december had ze voldoen vacht om van stal te verhuizen, ze heeft van de winter 24/7 buiten gestaan en dan ging goed.
Het staat nu op de planning om haar deze week te verlossen van haar vacht, maar helaas is er regen voorspeld. Mijn plan is om haar even met regendeken te laten lopen, zodat het even kan aangroeien en dan weer gewoon zonder. Al vind ik overdag 20 graden en regendeken ook niet echt nodig, maar ben bang dat water er niet goed afloopt na scheren. Ze staat nu in nacht op stal en ben niet in de gelegenheid om meermaals dekens te wisselen en denk dat ze dat op stal ook niet doen.
Wat zouden jullie doen?
Nexus schreef:Hallo! Hier ook een vraag over scheren!
Mijn twee Fjorden maken een dikke, maar vooral ook hele lange vacht aan.
Is het mogelijk / bestaat er een apparaat dat op bv snijhoogte 6-7mm kan scheren.
Ik wil dus eigenlijk van een wintervacht een zomervacht maken.![]()
Dan hoef ik verder niet met dekens te gaan werken en hebben ze het niet te warm tijdens het werk.
Gedeeltelijk scheren vind ik persoonlijk geen gezicht.
cobelens schreef:Hoe kan het dan dat mijn shet vorig jaar in september geschoren is en in december zonder problemen 24-7 naar buiten is gegaan? Is de vacht van shet dan zo lang dat water er vanzelf afloopt?
Vind je tekst wel heel logisch klinken, maar geldt dat ook voor extreme lange wintervachtjes
Nexus schreef:Klinkt logisch allemaal! Dus scheren + deken voor de warmte en tegen water! Prima.
Dan zijn ze in ieder geval minder snel oververhit en sneller droog na het rijden.
Bij mijn Fjorden groeit de vacht overigens de hele winter door/aan tot arctische dikte.
Dan blijft de vraag over: bestaat er een apparaat dat op bv snijhoogte 6-7mm een paard kan scheren.