[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:35

Luizen komen bij mijn weten voor bij paarden met een verminderde weerstand?

Vroeger (verzorgpony tijd) had ongeveer de hele kudde pony's elk jaar luizen - ze kwamen dan ook standaard in niet al te beste conditie de winter uit.
Nu zijn twee van die pony's van ons en eigenlijk nooit meer luizen gehad.

Een van onze pony's heeft ook zomereczeem, die hebben we om die reden in maart/april wel eens uit de vacht geschoren. Zij verhaart uit zichzelf ook niet zo vlot en mooi. Doet er vrij lang over en krijgt eerst altijd kale plekken (zonder luizen) voordat ze een mooie zomervacht heeft.

Nadeel vond ik dat ze alsnog een winterdeken op moest na het scheren omdat het plots weer kouder werd.

Ik heb wel eens gehoord dat mensen vlooiendruppels gebruiken bij hun paard ter preventie van luizen en teken. Maar durf niet te zeggen of dat veilig is. Zou je misschien kunnen overleggen bij je da?
Preventief wassen lijkt me niet zo handig in de winter...

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:14

Begin dit jaar heb ik besloten om mijn shetlander te laten scheren en dat was een super beslissing! Ze heeft er nog nooit zo mooi uit gezien als nu. Ze heeft er zeker baad bij met haar eczeem.

Ik vraag me alleen af hoevaak per jaar moet je een paard scheren en in welke periode? Ze begint nu met uitharen en ik heb zo'n gevoel dat ze nu al een wintervacht aan het ontwikkelen is. De uithardende haartjes zorgt voor veel jeuk en met eczeem er extra bij is het dubbel jeuk. Doe ik haar er goed aan om haar binnenkort te scheren? Of kan ik beter wachten? Ik heb verder namelijk geen ervaring met scheren, hoe vaak je het doet en wanneer je besluit dat het tijd is om je paard te scheren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:48

Dat verschilt per paard. Bij sommige paarden kom je met 1 of 2 keer al toe. Mijn fjord scheer ik in augustus, september, oktober, november en december dus in principe 5 keer. 4 keer is ook al wel eens voorgekomen, maar alsnog meer dan gemiddeld.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:56

Je kan inderdaad scheren wanneer jij vindt dat het nodig is, en wanneer dat is wisselt per paard :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:20

Nies_ schreef:
Dat verschilt per paard. Bij sommige paarden kom je met 1 of 2 keer al toe. Mijn fjord scheer ik in augustus, september, oktober, november en december dus in principe 5 keer. 4 keer is ook al wel eens voorgekomen, maar alsnog meer dan gemiddeld.

Same here, September begin ik, dan kijk ik vaak maar meestal met 4,5 week weer en dan tijdje niet en zo wie zo voor voorjaar tegen feb/maart nog eens.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:17

Ik begin ook eind augustus of begin september met scheren. Vorig jaar kreeg ze echt al een aardige vacht in september. Dit was veelste vroeg aangezien het best lang zacht blijft. Hoe vaak we gaan scheren geen idee nog. In de winter een klein laagje vacht is geen drama maar wil geen teddy beer

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 00:01

Jeetje wat scheren jullie vroeg zeg.. en vaak. Die van mij gaat al 2 jaar de winter door met 1x scheren in eind oktober/begin november.. haha :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 01:12

Hier meestal 2x in een winter. Maar eigenlijk kun je altijd scheren wanneer je wilt. Zolang je oplet of je paard geen last heeft van kou of nat door missende vacht.

Dat je de zomervacht beschadigd met te laat het winterhaar er af wordt veel gezegd, maar dat valt mi erg mee. Net als dat veel mensen zeggen dekens op te leggen zodat ze geen (dikke) vacht krijgen. De hoeveelheid daglicht maakt een veel groter verschil. Ik heb het zien werken, dravers of kwpn'ers bijvoorbeeld die een dunne vacht hielden door al vroeg vrij veel dekens.
Maar mijn pony's worden gewoon buffels, ook wanneer ik in de zomer al 500 gram op leg bij wijze van spreken :j

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:40

Stef ook .. Gewoon zielig als het 10 graden is in januari, dan staat hij te zweten als hij niet geschoren wordt.

Ik scheer 2-3x: eind september, januari en soms nog een keer in april.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:42

Ik heb vorig jaar 1x geschoren en ze bleef echt strak in d'r vel, wou dat het wat aangroeide want t arme dier kreeg bij de minste of geringste beweging van jets schuurplekken :(:) ga dit jaar eerder scheren!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:50

Yinthee schreef:
Jeetje wat scheren jullie vroeg zeg.. en vaak. Die van mij gaat al 2 jaar de winter door met 1x scheren in eind oktober/begin november.. haha :)

Ligt er misschien aan wat voor ras je hebt.
Een koudbloed zal veel dikkere jas willen aanmaken.

Zelf heb ik new forest kruising, maar zij heeft van zichzelf een jas waar je U tegen zegt.
En ik scheer aan einde van de winter, zo zitten ze sneller in hun zomer jasje. En scheelt mij hoop borstelen :o

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:12

Amiigo schreef:
Ik heb vorig jaar 1x geschoren en ze bleef echt strak in d'r vel, wou dat het wat aangroeide want t arme dier kreeg bij de minste of geringste beweging van jets schuurplekken :(:) ga dit jaar eerder scheren!

Heb je dan op 1mm geschoren?

En de juiste deken vinden is soms een drama.

Heb ook alles al gehad en de pony draagt ouderwetse Weather Beata met een Amigo regendeken eroverheen. Deken is al 21 jaar oud en paard heeft Amigo dekens op.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:53

Haar aanmaken is volgens mij inderdaad genetisch bepaald. Sta op stal met een KWPN-er en een shet: de KWPN-er maakt bijna geen haar aan, de shet nog erger dan mijn haf. Ze staan in dezelfde condities, komen even vaak buiten en de KWPN-er en haf met dezelfde dekens.

Ik zweer bij de Rambo Duo, was een rib uit mijn lijf maar heb er al drie jaar plezier van. Paard staat zomer en winter minimaal 8 uur buiten in weer en wind, en als hij dan geschoren is, is dit echt een ideale deken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:32

Dekens... ja, een stel vinden die gewoon goed passen en zelfs op de borst geen kale plekjes geven: niet makkelijk.

Het is vooral zo vervelend dat een deken perfect kan lijken met passen, en na 3 weken dragen toch schuurt. Of ze nou duur zijn of goedkoop, ligt echt aan het model, de lijn soms nog binnen een merk >;)

Ik heb echt fantastisch veel geluk met de vliegendeken die ik begin dit jaar kocht. De eerste deken waar mijn pony nergens plekken krijgt. Ik dacht al haast niet dat dat kon!
Hij draagt de deken al twee maanden bijna 24/7. Staast geen merkje op, volgens mij huismerk van goedkopepaardendekens (gpd)? Maat 185 zat perfect om de schouder, niet lang op de benen, ook achter niet te groot, echt top. Pony is maar 1,40 maar heeft zeker om zijn schouder 185 nodig.
Heb nu ook een paar nieuwe winterdekens, sommige laat ik de sluitingen nog wat verzetten, op hoop van zegen.

Onze andere poown (1,32) heeft zo'n heerlijke tussenmaat. 165 past, maar 175 ook... ze moeten maar net ruim of niet te ruim vallen.

Bucas, Horseware, Weather Beeta, allemaal top kwaliteit dekens die echt wel 20 jaar mee kunnen. Maar passen niet perfect genoeg op die van ons, erg jammer. Heb er een paar tweedehands van, die zeker wat jaren oud zijn. Bewaar ze maar als reserve of speeldeken mocht er een nieuwe in de groep komen oid.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:26

Marjo89 schreef:
Yinthee schreef:

Zelf heb ik new forest kruising, maar zij heeft van zichzelf een jas waar je U tegen zegt.
En ik scheer aan einde van de winter, zo zitten ze sneller in hun zomer jasje. En scheelt mij hoop borstelen :o

Ik heb een rasechte ouderwetse Haflinger :D ;)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:27

Het liefst wil ik mijn shetlander ook deze winter scheren omdat ze echt een mega teddybeer word. Ze is ook nu haar wintervacht alweer aan het aanmaken helaas. Ik heb nu alleen een 0grams regen deken dus moet nog opzoek naar mooie winterdekens :P

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:28

Haha ja heel herkenbaar.
Mijn oudste pony is Welsh. Die kan ook een jas aanmaken. Kan je zo trui van breien

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:54

Hoi,
ik zit erg te twijfelen om mijn pony nu te scheren. Vanwege wormen is hij zijn winter vacht nog steeds niet helemaal kwijt en heeft toch wel wat last van de warmte met rijden als het 25+ graden is of met zon en uit de wind.
De winters kom ik altijd dekens door, dus ik wil de boel ook niet verstoren zeg maar.
Hij zit wel al een stuk minder in zijn vacht nu hij juist ontwormt is.
Iemand tips of suggesties?

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:25

Helemaal scheren!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:34

Inderdaad, gewoon kaal :j
Benen kun je laten zitten en hoofd ook, maar ik zal sowieso het lichaam scheren.

juliaxtriti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:40

Haaaii

Mijn pony zit heel dik in dr vacht nu dat heeft ze altijd wel gehad maar ze krijgt er wel een beetje last van volgens mij. ik heb d'r vandaag rustig een halfuurtje gelongeerd en ze was daarna op dr borst en hals een best bezweten, het zal ook wel te maken hebben dat ze nu geen goede conditie heeft na haar vakantie. Het is nu ongeveer 4/5cm denk ik. omdat ik 17 augustus ook 5 dagen naar de zomerinstructieweken ga zal ze het wel heel warm krijgen in zo'n dikke vacht! nu heb ik gelezen dat ze kunnen verbranden of meer last krijgen van de vliegen. ik vroeg me ook af of ze het niet koud kunnen krijgen omdat het verschil erg groot is tussen s 'nachts en overdag.
Wat denken jullie? eraf scheren of erop laten? en wat is jullie mening over het verbranden?
:)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:49

Dan doe je enkel de borst en hals? Mocht ze nog steeds te warm hebben kan je altijd meer eraf halen. Waarom heb je er niet voor gekozen met zulke lange haren dit in de begin van de zomer eraf te scheren?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:24

Yinthee schreef:
Marjo89 schreef:

Ik heb een rasechte ouderwetse Haflinger :D ;)

Dan nog verschilt het per paard. Mijn fjord maakt gewoon echt een dikke vacht aan, dikker dan de gemiddelde fjord. Zelf heb ik het graag kort dus dan sta je vaak te scheren. :))

juliaxtriti schreef:
Haaaii

Mijn pony zit heel dik in dr vacht nu dat heeft ze altijd wel gehad maar ze krijgt er wel een beetje last van volgens mij. ik heb d'r vandaag rustig een halfuurtje gelongeerd en ze was daarna op dr borst en hals een best bezweten, het zal ook wel te maken hebben dat ze nu geen goede conditie heeft na haar vakantie. Het is nu ongeveer 4/5cm denk ik. omdat ik 17 augustus ook 5 dagen naar de zomerinstructieweken ga zal ze het wel heel warm krijgen in zo'n dikke vacht! nu heb ik gelezen dat ze kunnen verbranden of meer last krijgen van de vliegen. ik vroeg me ook af of ze het niet koud kunnen krijgen omdat het verschil erg groot is tussen s 'nachts en overdag.
Wat denken jullie? eraf scheren of erop laten? en wat is jullie mening over het verbranden?
:)

Ik zou gewoon helemaal scheren. De wintervacht komt er ook al weer aan dus het zal snel weer iets dikker zijn.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 00:57

Hallo allemaal,

Ik moet mijn oude Shet met PPID helaas weer eens scheren. Ik heb inmiddels besloten om toch maar zelf een scheermachine aan te schaffen, en wel de Aesculap Econom II. Nu heb ik drie vragen over de messen:

1. De machine wordt standaard geleverd met de messenset GT501/GT502. Oftewel 31 tands onder, 15 boven. De ervaring heeft mij geleerd dat standaard bij de vacht van mijn Shetlander niet genoeg is. Het zou absoluut niet de eerste keer zijn dat er andere messen of zelfs een ander scheerapparaat gehaald moet worden omdat men niet door zijn vacht heen komt. Zelfs voor Shetlanderbegrippen is die namelijk best extreem. Ik lees overal dat grovere messen bij zulke Shetten uitkomst kunnen bieden. Ik wil er dus voor de zekerheid een stel grovere (koeien)messen bij bestellen. Maar welke grovere messen kan ik het beste nemen? Hoeveel tands?

2. Normaal gesproken worden hij gewoon op 3mm geschoren. Nu zou ik zijn vacht deze keer graag iets langer laten en kwam ik het volgende mes tegen: de GT510, 24 tands. Een ondermes met een snijhoogte van 5mm. Er is alleen één probleem, er staat bij dat het bestemd is voor honden. Maar zou je het misschien ook kunnen gebruiken voor pony's? En in combinatie met welk bovenmes?

3. Kan ik de boven- en ondermessen van de Econom gewoon combineren zoals ik dat wil? Of passen sommigen niet bij elkaar?

Alvast bedankt voor het meedenken!

PS: Ik lees hierboven over eczeem en scheren. Ook mijn Shet heeft eczeem en ik merk echt verbetering als ik hem scheer. Ik scheer hem altijd één keer in de laatste week van april. Dat werkt voor hem prima. (Uiteraard wel met een dekentje op 's nachts, want de nachten zijn dan nog best fris.)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:24

Zou er geen 'tondeuse' kop bestaan voor een scheerapparaat? Net zoals voor mensen, dat je de lengte van de haren die achterblijven kunt kiezen? Korter kan immers altijd.

Verder kan ik je niet helpen, geen verstand van messen, sorry! Op zich zouden zowel koeien- als hondenmessen moeten kunnen, maar hondenhaar is wel zachter dan paardenhaar, zeker voor shets, en nog meer voor paarden met PPID.