[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SCC

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:03

ik heb even een vraagje. ik zit hier lichtelijk met een klein dilemma

2 shetlanders hier aan huis die nu weer getraind gaan worden. beide dikke teddyberen van pony's en na serieus een vuilniscontainer vol haar zijn ze nog dik en pluizig in de vacht.
nu zit ik te twijfelen of ik ze nu wel of niet scheren moet. met het trainen zweten ze zich rot, en het haar wat nat is duurt een eeuwigheid om weer op te drogen. en aangezien ik nu maar om de 3 dagen lekker kan rijden ivm natte vacht die moet drogen.....

wat zeggen jullie. scheren of niet ?
p.s. kan zelf goed scheren en heb dekens zat dus daar is het niet van afhankelijk.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:28

Scheren,desnoods het hele jaar rond.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 00:23

Ponytje van de buren zit ook nog steeds dik in de vacht en laat nog steeds niks los. Nog meer die dat ook hebben?
Nu het wat warmer is zweet die zich rot van alleen het lopen... zit er nu aan te denken hem deels wat te gaan scheren.
Wat denken jullie?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 06:52

SCC schreef:
ik heb even een vraagje. ik zit hier lichtelijk met een klein dilemma

2 shetlanders hier aan huis die nu weer getraind gaan worden. beide dikke teddyberen van pony's en na serieus een vuilniscontainer vol haar zijn ze nog dik en pluizig in de vacht.
nu zit ik te twijfelen of ik ze nu wel of niet scheren moet. met het trainen zweten ze zich rot, en het haar wat nat is duurt een eeuwigheid om weer op te drogen. en aangezien ik nu maar om de 3 dagen lekker kan rijden ivm natte vacht die moet drogen.....

wat zeggen jullie. scheren of niet ?
p.s. kan zelf goed scheren en heb dekens zat dus daar is het niet van afhankelijk.

Lekker scheren :j

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:20

Inderdaad. Vacht eraf. Hebben de pony's echt baat bij hoor!

Gisteraaf nog een wedstrijdpaard geschoren die zat zo dik in de vacht :oo

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:02

Als je het hele jaar door scheert, moeten ze uiteraard ook het hele jaar door een deken op? Al is het een zomerdeken.

Of zie ik dit fout?

Mijn haf zou namelijk hier wel gebaat bij zijn, maar heeft een hekel aan altijd die deken maar op.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:37

Ik drop hier ook even een vraagje.

Over twee weken heb ik een fotomeeting met mijn haf, enkel is hij in een soort van jachtmodel geschoren geweest.
De geschoren delen zijn al wel netjes vol, enkel de rest is echt nog heel lang, hoe kan ik dit het beste weer netjes krijgen zonder alles meteen weer kort te scheren want een deken wil ik er niet meer op.

Afbeelding

Dit is de originele vorm na het scheren
Afbeelding

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 18:08

Dat model blijf je voorlopig nog wel zien. Als het geschoren model meer de bespieringslijnen aanhoudt valt het veel minder op.
Misschien flink poetsen op het gedeelte waar de overgang tussen geschoren en niet geschoren is om daar het lange haar wat af te poetsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:22

Mag ik jullie wat vragen?

Mijn shetlander is vorige week geschoren en die sterft het nu een week later werkelijk waar van de jeuk omdat al die afgeschoren haartjes ineens wel los gaan zitten en ze dus ineens toch in de rui zit...

Krijg het er blijkbaar met poetsen niet goed genoeg af en zonder deken zetten gaat ook al niet, want dan staat ze te bibberen, dus nou blijft wassen over...

Maar daar vind ik het eigenlijk ook nog te koud voor! Zou het helpen als ik na de wasbeurt , direct met haar flink aan de wandel ga? Zodat ze in beweging blijft en toch een beetje op kan drogen zonder kou te vatten?
Ik weet echt even niet meer hoe ik haar anders nog een beetje verlichting kan geven?

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:33

Je kunt prima wassen. Wassen, de paddock in, stukje lopen, zand eraf borstelen, deken erop.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:35

Dat zou ik wel doen!

Even natspuiten, insmeren met een paardenshampoo en uitspoeken. Nogmaals met shampoo. Goed afspoelen en droogtrekken met een zweetmes en dan droog wandelen :j

Laat hem ook als het wil rollen in het zand. Is goed voor de vacht! Dan rolborstel erover heen en deken op.

Ik neem aan dat je er momenteel een 0 grams deken op hebt liggen die puur tegen de wind beschermd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:47

Dank jullie wel! Ja klopt inderdaad zo een 0 grams regendeken ligt er op en heb nr. 2 nu ook in de wasmachine zitten, zodat die er vanavond weer lekker schoon op zou kunnen...
Dan ga ik ze allebei vanmiddag gewoon lekker wassen inderdaad, ik ben toch al zon muts met haar ivm haar cushing, dat ik mij eigenlijk vaak toch te veel zorgen maak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:08

Nou het maakt geloof ik ook echt niet meer uit wat ik ook probeer voor haar; Heb der gewassen, wat zelfs al veel te gevoelig was op die rug blijkbaar, ze zakte steeds zowat door haar hoeven heen als ik er met de rosborstel en met gladde kant van het zweetmes overheen ging, erna compleet over de zeik gelijk achter elkaar gaan liggen rollen in het zand van de rijbak en nu staat ze uiteindelijk weer binnen met haar schone dekentje op en nog steeds zie je constant die staart zwiepen en de huid rillen van de jeuk....
Vind het gewoon zielig en weet echt even niet meer wat ik nu nog kan doen...

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:40

ohjajoh6 schreef:
Nou het maakt geloof ik ook echt niet meer uit wat ik ook probeer voor haar; Heb der gewassen, wat zelfs al veel te gevoelig was op die rug blijkbaar, ze zakte steeds zowat door haar hoeven heen als ik er met de rosborstel en met gladde kant van het zweetmes overheen ging, erna compleet over de zeik gelijk achter elkaar gaan liggen rollen in het zand van de rijbak en nu staat ze uiteindelijk weer binnen met haar schone dekentje op en nog steeds zie je constant die staart zwiepen en de huid rillen van de jeuk....
Vind het gewoon zielig en weet echt even niet meer wat ik nu nog kan doen...

Gekke vraag misschien,maar zou ze geen last kunnen hebben van mijt of luizen ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:27

Nee die heeft ze dus echt niet, blijkt dat ik erg blond ben geweest door butox = pour on op haar pas geschoren velletje te doen, wat dus voor een allergische reactie heeft gezorgd. Het wassen bleek later op de avond toch wel geholpen te hebben, ze is al weer rustig op haar rug gelukkig, want heb mijzelf best een dierenbeul gevoeld, arme pown!!

Paarddopette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:18

Ik ben er dus bijna zeker van dat ik mijn Shetlander wil laten scheren. Waarom? Hij heeft een super dikke vacht en ik denk dat hij weer luizen heeft (jeuk en lelijke schuurplekken) en hij komt niet erg goed uit zijn dikke vacht, hij verhaart nog niet heel erg, terwijl mijn Fjord al bijna heel de wintervacht kwijt is.

Maar waar moet ik nu rekening mee houden? En qua dekens, of hoef dat niet meer? En door wie kan ik hem laten scheren? Doen mensen dit gratis of kost dit nog wat?

Allemaal vragen waar ik geen idee van heb :+

Hij staat 24/7 op de wei, met uiteraard (verschillende) schuilstalletjes.

Alvast bedankt +:)+

Oh, en als ik hem eenmaal scheer, moet ik dit dan elke keer herhalen? Of is dat geen must?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:02

Als hij luizen heeft. Zal ik hem eerst gaan behandelen.
En scheren kan. Gewoon 1 x. Maar je moet minstens wel een regendeken hebben.
D'r zijn mensen die zich laten inhuren om je paard te scheren. Wat dit kost verschild per persoon

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:23

Met luizen is scheren wel fijn, dan kan je en beter behandelen en ze kunnen zich niet meer verstoppen in de vacht.

Overleg even met je DA: mijn paard mocht geen deken om omdat ze hier in kunnen blijven hangen (de luis). Hij moest in zijn blote kont naar buiten. Kon prima volgens mijn DA (en hij leeft nog ;))

Scheren kan je eenmalig doen.

claudio_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:33

Ik heb ook een vraagje .
Mijn paarden hadden ook luizen en zijn allemaal behandeld door DA.
Nu zijn er nog 2 die vol zitten ( de nete die blijven en dan uitkomen).
nu wil ik ze scheren, maar wat voor deken zet ik ze op ? het is niet altijd heel warm maar ook niet koud.
En is het verstandig van een deken op te doen met luizen ?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:38

Hallo allemaal!

Afgelopen week heb ik mij Shetlander geschoren ivm luis. Het valt mij op dat mij Shet enorm opknapt als hij eenmaal geschoren is, niet alleen qua uiterlijk ook qua hoe hij in zn vel zit. Zijn vacht word gewoon zo dik dat hij er letterlijk benauwd van word. Nu wil ik hem volgende winter geschoren hebben. Alleen vind ik dat zo bloot! Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik had al bedacht om zijn benen niet te scheren. Maar ik wil wel dat hij een vacht groeit voor de hele koude wintermaanden (december, januari en februari). Wanneer zou ik hem het beste kunnen scheren? En aan een hoeveel grams deken moet ik denken als hij bloot is en wanneer hij 'half' behaard is. Hij kan zelf kiezen of hij binnen of buiten staat en staat met 2 grote ponys

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:46

Augustus/september al scheren zodat het minder dik is? Ik zal vanavond even een foto opzoeken van hoe mijn fjord er dan bijloopt. Die heeft toen heel de winter met de Bucas rain met hals gestaan, maar dat was ook omdat ze ziek was en dus een lage weerstand had.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:34

Begin dit jaar heb ik mijn shet laten scheren en haar vacht is nu mooier dan dat het ooit geweest is :D Maar nu zit ik met het punt moet ik haar ook weer voor de winter laten scheren? Wanneer is het de beste tijd om het te laten doen? Als ik een winter vacht laat staan hoe voorkom ik luizen? Ze heeft echt een mega lange vacht in de winter. Daarbij heeft ze ook eczeem dat is de voornaamste reden dat we haar geschoren hebben omdat ze nooit mooi uit haar winter vacht komt. Wat is nu verstandig?

happyrookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:06

Werkt ByeMite/phoxim bij haar? Zul je vast al geprobeerd hebben, maar dat zou misschien de zorg om luizen/eczeem kunnen verminderen... Of staat de eczeem echt los van luizen (dus weet je zeker dat het eczeem is)? Ik heb gehoord dat zo'n eczeemdeken helpt, en opstallen als het schemert... voor zover dat kan bij jou.

Maar dat heeft verder niet met scheren te maken, daar weet ik weinig vanaf wanneer dat het beste kan. ;)

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:08

Mijn shet (met eczeem) scheer ik in maart meestal dan kan ik d'r goed behandelen tegen ecczeem

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:26

happyrookie schreef:
Werkt ByeMite/phoxim bij haar? Zul je vast al geprobeerd hebben, maar dat zou misschien de zorg om luizen/eczeem kunnen verminderen... Of staat de eczeem echt los van luizen (dus weet je zeker dat het eczeem is)? Ik heb gehoord dat zo'n eczeemdeken helpt, en opstallen als het schemert... voor zover dat kan bij jou.

Maar dat heeft verder niet met scheren te maken, daar weet ik weinig vanaf wanneer dat het beste kan. ;)

eczeem staat los van de luizen. Ze heeft nu geen luizen maar toen we haar schoren kwamen we er achter dat ze ook luizen had. Ben er nu een beetje huiverig voor dat ze met haar wintervacht weer snel luizen zal krijgen. Het liefst wil ik dat gewoon voorkomen. Zijn er middeltjes te koop die niet te schadelijk zijn voor het paard maar toch zeker weet dat het paard gene luizen krijgt of andere tips en trucs?

Eczeem hebben we al het spul voor, deken enzo. Het is verder goed onder controle te houden maar wel iets om rekening mee te houden wat scheren betreft.