[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:06

Ja, dat werkt, maar dat moet je wel op een schone deken spuiten.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:07

Nies_ schreef:

Deken ligt nog bij de wasserij en die spuit hem in voor me ( service)
Daarna gaat hij pas op me paard.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:10

Paard staat hier ongeveer van 9:00 - 22:00 buiten, nog prachtig droog onder d'r Rambo wug. Vind het zo mooi om te zien dat dit deken zelf ook zo snel opdroogt.
Had gisteren wel echt super stom gedaan. Had haast dus gauw liner erop gelegd en vervolgens de clipjes aan de achterkant vergeten vast te doen. Het is bewonderingswaardig wat die 2 losse clipjes doen voor de ligging van de liner x). Toen ik d'r uit de wei plukte hing de liner als een nat goor lapje om haar hals tussen haar voorbenen over de grond te slepen. Ik heb zo'n geluk dat ze er blijkbaar niet zo vaak op heeft gestaan want er zat maar een klein scheurtje in (ding is sinds donderdag nieuw xD). Heb m er dus onderuit getrokken, ze was om 21:30 wel koel onder d'r regendeken maar eenmaal op stal werd dit al gauw lekker warm. Ben blij dat de temperaturen wat stijgen, kan ze onder 0grams blijven staan en kan de liner drogen.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 17-10-15 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:17

Mijn bucas Irish was gisteren bij de borst wat doorgelekt, en paard heeft door de modder heen gerend dus de flappen aan de onderkant waren vies en nat. Onderdeken was ook vies, die straks maar in de was doen.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:23

Hier staan ze nog onder de oudere Imperial Breeze met fleece voering. Allebei keurig droog terwijl ze bijna 24/7 buiten staan. Staldeken eronder ook kurkdroog.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:53

Me nieuwe stapmolen deken was ook geen succes!
De hals zat precies op de hechtingen ;(
Nu me 150 grams opgelecht en alleen de onderste sluiting vast gemaakt aan de voorkant.
En de bovenste omgeklapt en vastgemaakt dat ze er niet aan kan schuren.

Alleen als ze bukt om te grazen gaat de wond dubbel en daarna tegen het deken.
Merkte niet dat ze er last van had.
Hoop dat ze zo even die 2 weken door komt :(:)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:20

Ik heb eergisteren de deken van Cherise afgehaald, was aan de voorkant iets ingeregend. Net een natte plek bij de sluiting en natuurlijk de hele buitenkant drijfnat. Rug was aan de binnenkant prima droog.

Achteraf denk ik dat ik hem er misschien wel beter op had kunnen laten liggen, dan was hij vast weer snel opgedroogd door de lichaamswarmte van mijn paard.
Nu is het een natte vieze bende, voorkant bij de sluiting is nog steeds nat, de rest van de voering (0-grams) is klam en de buitenkant nog lang niet opgedroogd.
Toch had ik hem netjes uit gehangen over de wand van een lege box.

Nu hangt hij thuis te drogen en stinkt mijn hele huis naar natte vuile paardendeken. Mijn zoon zet nu zelfs geurkaarzen in zijn kamer om de stinkdeken niet te ruiken. _O-

Hoe doen jullie dat met dekens die nat zijn? Wat is de ultieme manier om dekens weer droog te krijgen zonder ze in huis bij de verwarming te drogen?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:21

als ze niet zijn doorgelekt houd ik ze op het paard

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:25

Als mijn paard op stal staat hang ik de deken over zijn stal heen en doe ik hem een zweetdeken op. Voordat ik weer weg ben bij stal is het ook weer een paar uur later. Daarna doe ik de deken weer gewoon op, het is meer voor mijn idee dat hij dan even zonder zo vieze deken staat!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:33

Mee naar huis nemen. In de wasmachine en dan opdrogen. Daarom heb ik standaard dun gevoerde regendekens.

Beide paarden nog droog. 1 deken had door gedruppeld (daar waar ze vaak gebeten wordt). Maar ik had de staldeken d'r onder voor de zekerheid waterdicht gewassen. Dus ze is nog prima droog.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:44

Helaas past mt 215 niet goed in mijn wasmachine en ik heb er toch al eentje voor 8 kg. Hij beweegt dan niet los door de machine waardoor er plooien in blijven zitten en niet overal goed schoon wordt. Ik denk dat het waterdicht spul er dan ook niet goed op komt. Hij is pas bij de wasserij gewassen en waterdicht gemaakt bij de wasserij.

Doe je die onderdekens zelf met harmisol o.i.d. waterdicht wassen? Best een goed idee want die wassen wel goed in mijn eigen machine, even als eczeemdekens.

Zou het insprayen van de voering bij de borst ook helpen om te zorgen dat hij daar geen regenwater opneemt als het wat inregent?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:48

samirah schreef:
Hier staan ze nog onder de oudere Imperial Breeze met fleece voering. Allebei keurig droog terwijl ze bijna 24/7 buiten staan. Staldeken eronder ook kurkdroog.

Die heb ik ook ja. Die is wel droger dan de andere imperial rider.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:50

Ik hang de dekens aan de lijn in de schuur. Maar duurt wel ff voor ze droog zijn.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:06

samirah schreef:

Ik heb sinds 2 weken ook een zelfde soort deken, maar de binnenkant is bij mij helemaal klam en het bontje op de schoft en de voering rondom is dus nat. Helaas droogt het erg slecht met dit weer. Maar ik twijfel dus of de deken nou lek is of zijn ze allemaal zo klam van binnen?
Ik heb de Regendeken nu over de staldeken heen. Zo direct op m'n paard zou ik de fleece regendeken niet leggen -O-

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:19

tiwi1969 schreef:
Helaas past mt 215 niet goed in mijn wasmachine en ik heb er toch al eentje voor 8 kg. Hij beweegt dan niet los door de machine waardoor er plooien in blijven zitten en niet overal goed schoon wordt. Ik denk dat het waterdicht spul er dan ook niet goed op komt. Hij is pas bij de wasserij gewassen en waterdicht gemaakt bij de wasserij.

Doe je die onderdekens zelf met harmisol o.i.d. waterdicht wassen? Best een goed idee want die wassen wel goed in mijn eigen machine, even als eczeemdekens.

Zou het insprayen van de voering bij de borst ook helpen om te zorgen dat hij daar geen regenwater opneemt als het wat inregent?

En anders in de schhur met een elektrische kachel?

Ze worden niet 100% waterdicht he. Meer waterafstotend. Ik zou hem er niet mee buiten in de regen zetten. Maar het is voor dit soort dingen echt wel handig. Niet alle dekens werkt het op (en even kleurtesten). Maar gewoon nylon dekens wel.

Ik doe het bij de dekens voor mijn oude merrie omdat ze de laagste in rang is en altijd buiten staat en gebeten word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:32

DaraBariton schreef:
Niemand paard met maat 215? Paardendrogist heeft hw amigo dekens in die maat voor 30 euro (regendeken)

Thanks voor de tip, net besteld :D

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:44

Iemand ervaring met een Amigo Walker?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:57

Ik gooi natte dekens in principe terug op, alleen als ze echt zeiknat zijn pak ik een andere. Bijvoorbeeld met sneeuw wat er al 20 uur op ligt of echt enorme buien. De binnenkant is dan wel gewoon droog.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:45

_helga_ schreef:
Nu me 150 grams opgelecht en alleen de onderste sluiting vast gemaakt aan de voorkant.

Kun je dan niet beter zo'n speciale grote wondpleister voor dieren er op doen?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:18

KirstenChes schreef:
Iemand een idee wat ik het beste kan doen?

Vorig jaar een kwaliteitsvolle weatherbeeta deken gekocht en deze dit jaar laten wassen. Degene waar ik hem bij heb laten wassen vertelde me dat als het een goede kwaliteitsdeken was, hij waterdicht zou blijven en niet met een speciaal product gewassen hoefde te worden. Toch zelf voor de zekerheid toch maar ingespoten na de tijd, en jullie raden het vast al. Niet waterdicht. Ik kan ook niet zeggen dat mijn paard kletsnat was maar het voelde onder de deken toch wel vochtig en op de borst was ze nat.

De hele dag regende het dan ook behoorlijk maar onder mijn andere deken bleef ze wel droog.

Wat zou ik het beste kunnen doen? Opnieuw laten wassen misschien? En dan met een speciaal product hiervoor?

dat heb ik gedaan maar hij was nog zo lek als een mandje, heb bij de outdoor shop spray gekocht, deken goed schoongeborsteld en hij is nu beter waterdicht als hij ooit is geweest

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:21

Nies_ schreef:

mijn deken was niet eens helemaal schoon hij was pas gewassen en hij heeft hem net een week weer op. heb hem schoon geborsteld en goed laten drogen

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:30

simodi schreef:
_helga_ schreef:

Kun je dan niet beter zo'n speciale grote wondpleister voor dieren er op doen?

Mij werd aangeraden door de da om er niks op te doen.
Zodat het beter geneest.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:58

Nou dat de bucas irish een sterke deken is, heeft zich nu wel bewezen! Paard heeft bij een val een flinke wond op zijn heup gekregen, wond kon niet gehecht worden omdat hij diep is.
Aan zijn deken is niks te zien, heel apart.
Laatst bijgewerkt door Lindor92 op 17-10-15 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:20

Eerlijk gezegd had ik liever een kapotte deken dan een kapot paard.
Sterkte ermee!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:21

Dat had ik liever ook, maar helaas |(