[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:03

Ik heb even een vraag.. de meningen zijn erg verdeeld.
Ik men met mijn shetlander en gisteren hebben we ook gemend en ze was best bezweet, de flanken, de borst en onder haar buik was ze erg nat. Ik heb daarna wel een half uur met haar gestapt en gewoon weer terug gezet in het weiland.
Is dit genoeg of zeggen jullie wel echt een zweetdeken er overheen? En zo ja waarom en hoelang? Had gelezen dat paarden hun vacht wel redelijk onder controle hebben kwa zweet en afkoeling, zolang ze wel uitgestapt worden..

Kasmir

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:17

Als jouw paard gewoon haar eigen vacht heeft en je hebt 30min uitgestapt is ze al voldoende afgekoeld en kan ze gewoon de wei weer op hoor :). Ik gok dat jouw shetlander een prachtig werkende vacht van zichzelf heeft.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:18

JenniferU schreef:
wortelsussie schreef:
Mijn paard staat nu onder een hh gezien bij de amigo der hele schouders nat waren.

Wil de hh eigenlijk vervangen hebben voor bucas 200g maar dan die niet vinden... Ik koop iedergeval geen amigo meer pasvorm is om te huilen bij die deken de hh past beter bij mijn paard.

Bucas werkt niet met grammen maar met temperaturen

Ow, want ik heb wel een bucas van 300 gram?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:18

Kasmir schreef:
Als jouw paard gewoon haar eigen vacht heeft en je hebt 30min uitgestapt is ze al voldoende afgekoeld en kan ze gewoon de wei weer op hoor :). Ik gok dat jouw shetlander een prachtig werkende vacht van zichzelf heeft.

Denk ik ook, ja.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:21

Ja ze heeft een dikke wintervacht en als er sneeuw op komt, blijft het er ook gewoon op liggen als een deken :P
De hoefsmid kwam na het mennen en die zei meteen; doe een zweetdeken op, geen gekkigheid hoor!! Terwijl ik gelezen had dat een paard prima het onder controle houdt als je maar lang genoeg stapt..vond het een beetje vreemd waarom hij dat niet weet.. maarja :o

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:36

Citaat:
Ow, want ik heb wel een bucas van 300 gram?

Dat is dan de freedom lijn.
De goedkoopste van bucas die zijn er in 0 150 en 300
Maar de irish,smartex,select en power werken met temperaturen.

Waardoor de smartex rain gelijk staat aan 100 grams voering
De medium staat gelijk met een 250 grams gewone deken
En de extra met 400 grams

De power light met 250 en de extra met 500 gram.

Alleen ademen deze dekens anders en kunnen ze de overtollige warmte afvoeren

Zo heeft elk type zijn eigen tempraturenlijn ivm grammen

Ik had mijn vorige pony het hele jaar rond onder de smartex rain en hij had geen teddyberen vacht
Juun was vorig jaar geschoren en heb het gered met de power light

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:41

Kan hier iemand mij toevallig het verschil vertellen tussen de gewone Horseware liners en de Horseware Vari-layer liners?
Behalve dan dat het aantal grammen telkens 50 gram verschild van de gewone.
Ik wou liners erbij bestellen maar zag deze nu ook staan.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:27

Heeft 1 van iemand hier ervaring met het halsstuk van de EJ Tolga deken? Ik heb hem sinds woensdagavond opgedaan maar hij hangt meer los dan dat die vast blijft zitten... Meer mensen hier ervaring mee?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:53

Ik weet niet wat voor onzin hier allemaal verkondigd wordt, maar kloppen doet het niet. In de Bucas dekens zit ook gewoon vulling. 0, 150 of 300 grams. Kijk anders even op hun site, staat het gewoon duidelijk op.

De vari-layers hebben bovenop meer vulling dan aan de zijkanten. De gewone hebben overal even veel vulling.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 16-10-15 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:56

Nies_ schreef:
Ik weet niet wat voor onzin hier allemaal verkondigd wordt, maar kloppen doet het niet. In de Bucas dekens zit ook gewoon vulling. 0, 150 of 300 grams. Kijk anders even op hun site, staat het gewoon duidelijk op.

Als je het over mijn bericht heb...
Dit staat gewoon op de site van de winkels die bucas dekens verkopen ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:03

Volgens mij is het toch algemeen bekend dat niet alles wat op internet staat waar is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:18

Nies_ schreef:
Volgens mij is het toch algemeen bekend dat niet alles wat op internet staat waar is.

Ik denk dat je je daar in vergist hoor! :D

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:40

Helaas is het een veel voorkomend probleem dat winkels eigenlijk helemaal niet weten wat ze verkopen.

Maar ik heb het even voor je opgezocht :)

Lining:

Rain: Stay-Dry Fleece
Medium: Stay-Dry Fleece & 150g insulation
Extra: Stay-Dry Fleece & 300g insulation

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:05

In bucas zit gewoon vulling. Echter door de vulling geven ze aan dat het bij bepaalde temperaturen op kan. Dit is natuurlijk een richtlijn! Mijn paard stond rillend onder de bucas smartex extra in de winter.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:06

MoniekV schreef:
Helaas is het een veel voorkomend probleem dat winkels eigenlijk helemaal niet weten wat ze verkopen.

Maar ik heb het even voor je opgezocht :)

Lining:

Rain: Stay-Dry Fleece
Medium: Stay-Dry Fleece & 150g insulation
Extra: Stay-Dry Fleece & 300g insulation

Bedankt :)
Is dus mooi duidelijk zo

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:38

Ik was net bij Vrielink in Apeldoorn en die heeft voor de liefhebber nog een paar Bucas Smartex Rain in de "garage sale" liggen. Van 199 voor 150, wel een een vreselijke kleur groen.

Ik heb in ieder geval maat 225 en maat 195 gezien. Ook wat Amigo hero's in 205 en 195 in de garage sale.

Zelf heb ik nog een Amigo Hero XL 0-grams kunnen scoren, volle prijs maar ik was al blij dat ik hij op voorraad was.

Niks droogt met dit weer... helaas!

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:52

Stel ze willen vanavond bij de winkel niets voor mij regelen,

Wat voor deken raden jullie mij dan aan? Het is een fries (dus brede borst) ik ben dus weer opzoek naar een 0 of 100 gram met een vaste of losse hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:03

Een Amigo bravo XL :)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:13

@kusvoorjou:
De deken was nog droog op de rug? Nou dan is ie wel waterdicht maar is er gewoon op 1 of andere manier zoveel water onder de deken terecht gekomen, lijkt wel of je paard er mee is gaan liggen in de nattigheid dan. Dat heeft niets met die deken te maken maar wat je paard ermee gedaan heeft, was met elke andere deken ook wel gebeurd, het is geen duikpak. Als je hem terugbrengt naar de winkel zullen ze hem waarschijnlijk opsturen naar HH en daar testen op waterdichtheid. Scheuren en lekkages veroorzaakt door het paard zelf valt niet onder de garantie, dat ligt niet aan een productiefout of iets dergelijks.
Ik heb zelf ook een hele scala aan HH dekens voor m'n friezen, ook Rambo maar dat is gewoon een hele andere kwaliteit/prijsklasse. Rambo is gewoon heel prijzig, maar na 1x wassen lekte m'n 0gr Wug al door op de rug ondanks waterdichtspul bij dekenwasserij. Tegenwoordig koop ik alleen nog maar HH, als m'n paarden hem slopen doet dat niet zo zeer aan m'n portomonnaie. Als ze op zijn gooi ik ze gewoon weg. Zitten prima bij mijn friezen, alleen de buitendekens vallen wat kleiner uit. De HH Xtreme is een luxere versie van de Thor, die is nog een stuk duurzamer. Die ligt ook super op m'n paarden.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:15

Mijn geschoren haf blijkt toch meer een koukleum dan ik dacht. Gisterenavond voelde ze maar lauwtjes aan onder Amigo Bravo 250 grams (+ 150gr hals). Ze had ook wel de hele dag in de regen gestaan. 's Avonds gewisseld naar Amigo Bravo 100 grams + 200 grams staldeken (+ 150gr hals). Daar voelde ze vanochtend heerlijk onder. Toch maar even zo laten tot de temperatuur volgende week weer omhoog gaat. Kan met de dekens die ik nu heb naar maximaal 450 grams. Hopelijk wordt het een niet al te koude winter, anders kan ik er nog wat bij gaan kopen.
De Amigo Bravo's zijn trouwens echt super waterdicht zeg _O_ Hele dag in de regen en helemaal droog!

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:47

@Bopjebo, dat ze ergens in een plas is gaan liggen kan eigenlijk niet aangezien bij ons nooit plassen zijn, zelfs niet met deze regenachtige dagen, nergens liggen plassen en het land ziet er zelfs nog prima uit!

Edit: En de hals was ook helemaal rondom doorweekt.. Dit kan niet Door liggen in een plas komen lijkt me.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:00

over die dekens die door lekken, hier staan ze beide onder amigo dekens, en die van mij lekken ook doorbij weer zoals gisteren,dekens zijn nu twee winters oud.
Daar tegen ligt hier een hele oude nika deken en maakt niet uit hoe hard het regend ding is altijd droog.
De amigo dekens heb ik gisteren waterdicht gespoten met een bus spray van de outdoor winkel en water loopt er nu weer mooi af.
Heb nu alleen de kont ingespoten maar de rest doe ik ook nog wel.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:27

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:25

Hier staat mijn half geschoren fjord onder een 300 grams, ze voelde niet echt warm onder haar 200 grams.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 17:55

Iemand een hals met bevestigings punten op de schoft en 2 aan de zijkant?