[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:19

Ik zal geen paard scheren die vervolgens geen deken op krijgt.. :brr:

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:22

Ik vind het maximale om de onderhals te scheren en dan geen deken maar buik erbij?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:24

Ajpam schreef:
Ik vind het maximale om de onderhals te scheren en dan geen deken maar buik erbij?

indd..

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:39

Buik is vooral om praktische redenen gedaan.
Ze staat overdag in de blubber en met flinke sokken spettert het zo hoog dat haar hele buik onder zit.
Dat is gewoon niet schoon te houden, maar achteraf gezien was de singelplek scheren natuurlijk ook voldoende geweest.

Wat ik me dan afvraag: zoals op die foto in de OP, zijn daar de buiken dan niet geschoren?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:54

Dank voor de reacties! :)

Er bestaat dus geen kans dat ik de zomervacht daar dus mee beschadig (en dat het scheren vorig jaar dus niet de oorzaak was van de slechte aangroei van de zomervacht)?

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:56

Zeker mogelijk.
maar het zal als je nu zou scheren gaat waarschijnlijk niet gebeuren.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:14

Advies voor de tinker: gewoon de onderhals eruit scheren en de buik met opzetstuk? Dan word het niet zo kort = meer haar = warmer. En anders alleen de singel plek zodat daar geen zooi zit? Ziet er niet zo mooi uit maar wel praktisch
Laatst bijgewerkt door C_arola op 18-02-15 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op spam verwijderd ivm verwijderen van spam

jkelders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:18

hoi,
een kennis van mij heeft een fallabella hengstje van 2 jaar,
zij willen dat ik hem ga scheren omdat hij nouwlijks verhaart.
waneer zou ik dat heb beste kunnen doen? /3

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:44

Zou dat niet nu al doen, ze verharen nu ook nog niet omdat het nog behoorlijk koud is.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 00:44

Furyke ten eerste wat een knappe tink! Ben helemaal geen tinker fan haha. Maar nr.10 zonder deken zou ik wel aandurven hoor bij een tinker. Als je er een deken op leg gaat die het warm krijgen. Onder de buik blijf het ook wel droger als het nou de rug was tja dat is anders ;)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:22

Ik heb een vraagje, ik heb mijn paard dit jaar geschoren. Echter nu krijgt hij sinds een maand kale plekken op de plaats waar de teugels tijdens zijn hals komen met rijden. Deze zitten ver boven het uiteinde van mijn deken dus het is echt van de teugels. Iemand een idee hoe ik dit volgend jaar zou kunnen voorkomen?
Teugels maak ik al regelmatig schoon van eventueel huidvet e.d.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:08

Glansspray :j

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:45

Hallo wie heeft ervaring met een opzet kam van moser max 45 zodat je b.v. op 9 mm scheert, blijft deze goed zitten of valt hij er snel af?
Ik wil mijn shetlanders scheren eind april begin mei. Ze staan 24/7 buiten met schuilstal zonder dekens, want deze slopen ze toch. Met 9 mm vacht hebben ze volgens mij toch wat meer bescherming als het toch wat frisser wordt.

ook wil ik graag weten of je nu zonder deken alleen de hals eruit kan scheren. Zodat ze tijdens het werk makkelijker hun warmte kwijt kunnen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:30

Graag wil ik even hier mijn vraag stellen. Voor het vierde jaar op rij heeft mijn shetlander van nu 6 jaar luizen. Hij is kerngezond en loopt 24/7 buiten met ruime inloopstal. Ieder jaar in februari heeft hij het te pakken. Wassen kan ik alleen in de buitenlucht en met koud water. Door dit in combinatie met een erg dikke wintervacht zie ik wassen niet zitten. Tot nu toe heb ik hem steeds geschoren en daarna snel gewassen met tea tree shampoo en dat was altijd voldoende. Het scheren zelf is alleen steeds een probleem. Ik heb bij Epplejeck een goede scheermachine gehuurd, maar deze kwam gewoon niet door de wintervacht. Daarna heb ik bij onze buurman (melkveehouder) een kist met aparaten geleend en daar zat er dan wel een bij die er zeer goed doorheen kwam. Andere weer niet of een stuk minder. Deze aparaten heeft hij inmiddels niet meer bij hem staan. Hoe komt het dat sommige er niet goed doorheen komen en andere wel? De vacht was schoongeborsteld en droog en messen van de EJ scheermachine waren naar hun zeggen goed geslepen. Ligt het aan het soort messen of aan bijv. de zwaarte van het aparaat. Ik wil graag een aparaat aanschaffen, maar welke en wat is belangrijk als ik een zeer dikke wintervacht ga scheren? Het scheren in februari en dan nog een paar maandjes in de dekens bevalt hier wel goed.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:43

Heb hetzelfde probleem met mijn tinker, kan ik ook niet wassen dus ik heb spul gekregen dat ik.moest aanlengen met water en dan met een plantenspuit over zn hele lichaam sprayen, misschien is dat makkelijker voor jou?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:55

Arcodavella schreef:
Bedankt voor de reacties van beide. :) Hij heeft inderdaad een schuilstal, al staan ze daar vrij weinig in natuurlijk. :P

Ik hoor inderdaad veel reacties dat het voor het paard niet per direct kouder is zolang de dekens warm genoeg zijn, dus ik denk dat ie dan helemaal bloot gaat.

Als er nog meer mensen een ervaring of kennis hebben, hoor ik dat nog steeds graag!

Ik zal zeker een halsdeken aanschaffen als je van plan bent je pony helemaal kaal te scheren. Ik heb mijn pony de eerste keer bijna helemaal geschoren, excl zijn halve hoofd en benen. Toen stond hij met een deken zonder hals en dat ging prima. Bij de tweede keer heb ik zijn hele hoofd en benen er ook bijgepakt en hem met een halsdeken opgezet. Meerdere keren stond hij toch wat rillerig in de wei (24/7 buiten met beschikking tot een grote schuilstal waar het windstil is) omdat het toch aan de frisse kant was, ondanks dat hij met 600gr dekens + 300gr hals op stond. Onder zijn dekens voelde hij prima, maar zijn benen voelden dan echt koud aan. Een normale deken zonder hals en dan helemaal kaal lijkt mij echt te koud, ik zou een keuze maken als ik jou was.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:37

Hallo Delphi en Lucy 121
In de winter kan je vlooienpoeder die je voor de hond gebruikt op de pony/paard strooien zo ongeveer om de 14 dagen en als ze uit hun wintervacht zijn met neocidol (schapenwasmiddel) wassen dit 3x om de 14 dagen herhalen zelf gebruikte ik een oppompbare plantenspuit of een zo een die je gebruikt voor onkruid te spuiten. En dan vooral alle hoekjes van de pony behandelen.

Goed controleren en eventueel herhalen.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:01

Ayla schreef:
Arcodavella schreef:
Bedankt voor de reacties van beide. :) Hij heeft inderdaad een schuilstal, al staan ze daar vrij weinig in natuurlijk. :P

Ik hoor inderdaad veel reacties dat het voor het paard niet per direct kouder is zolang de dekens warm genoeg zijn, dus ik denk dat ie dan helemaal bloot gaat.

Als er nog meer mensen een ervaring of kennis hebben, hoor ik dat nog steeds graag!

Ik zal zeker een halsdeken aanschaffen als je van plan bent je pony helemaal kaal te scheren. Ik heb mijn pony de eerste keer bijna helemaal geschoren, excl zijn halve hoofd en benen. Toen stond hij met een deken zonder hals en dat ging prima. Bij de tweede keer heb ik zijn hele hoofd en benen er ook bijgepakt en hem met een halsdeken opgezet. Meerdere keren stond hij toch wat rillerig in de wei (24/7 buiten met beschikking tot een grote schuilstal waar het windstil is) omdat het toch aan de frisse kant was, ondanks dat hij met 600gr dekens + 300gr hals op stond. Onder zijn dekens voelde hij prima, maar zijn benen voelden dan echt koud aan. Een normale deken zonder hals en dan helemaal kaal lijkt mij echt te koud, ik zou een keuze maken als ik jou was.

Bedankt voor je reactie. Ik ben er nog niet helemaal over uit, maar ga dit zeker meenemen. Bedankt!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:35

Geen dank, succes ermee :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:08

Marga1 dank je wel voor de tips. Ik heb nu de poeder gebruikt. Als de wintervacht eraf is kijk ik wel even. Tot nu toe was wassen met tea tree shampoo voldoende en dat is zacht voor de huid en werkt tegen jeuk.

Maar naast de luis bevalt het me eigenlijk goed om ze in het vroege voorjaar te scheren en ze daarna nog even onder een deken te zetten. Het duurt altijd erg lang voor ze hun wintervacht kwijt zijn en hebben het zwaar als het weer ineens vroeg omslaat.

Als ik ze toch wil scheren waar moet ik op letten bij het apparaat? Waaraan kan ik zien of het genoeg capaciteit heeft om door een dikke wintervacht te komen? Of ligt dat aan het type of maat messen? Het huuraparaat van EJ kwam er bijv met geslepen messen niet doorheen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:13

ik had 2 sets net geslepen messen, dan zou je toch denken dat je een paard kan scheren, maar nee hoor, het is weer een soort dambord geworden, want de machine scheert gewoonweg niet meer. Mijn conclusie: er is iets mis met de machine, dus de hele zooi in de koffer en de machine opgestuurd naar ???? (iets in Heiloo).
Paard loopt dus komende maand weer behoorlijk voor l*l maar het is niet anders

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:23

Hoi Delpi,
Over scheerapparaten weet ik weinig kijk eens in de topic over scheerapparaten zoals ik las kan je goed uit de voeten met een moser max 45.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:45

Moser max is al 11 jaar mijn buddy :Y)
Afgelopen seizoen 1x gehad dat de moser het niet deed. vacht van de Ijslander was doorweekt., zelfs mijn trouwe Hauptner (HE-09 grote machine) had er moeite mee.
Eerst m,et de Hauptner geschoren en toen nogmaals met de Moser erover, toen was de ondervacht wel zo'n beetje opgedroogd :')
Klant maar vriendelijk gevraagd om haar paard een dag van tevoren op stal te zetten mocht ik hem weer moeten scheren. :o
Laatst bijgewerkt door kaatje77 op 24-02-15 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:47

Morrie schreef:
ik had 2 sets net geslepen messen, dan zou je toch denken dat je een paard kan scheren, maar nee hoor, het is weer een soort dambord geworden, want de machine scheert gewoonweg niet meer. Mijn conclusie: er is iets mis met de machine, dus de hele zooi in de koffer en de machine opgestuurd naar ???? (iets in Heiloo).
Paard loopt dus komende maand weer behoorlijk voor l*l maar het is niet anders

Welke machine heb je?
Kan van alles aan de hand zijn, kapotte veerbladen, stelschroef niet goed afgesteld. Koolborstel op?
Messen niet goed geslepen hoevaak ik dat wel niet tegen ben gekomen.

Ik ben blij dat ik Jorna in Leeuwarden heb ontdekt! Topservice en ook nog eens super geslepen. Heb Kommer ook eenmaal geprobeerd, nou messen waren twee :oo weken onderweg en echt niet goed geslepen :n

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:13

kaatje77 schreef:
. Heb Kommer ook eenmaal geprobeerd, nou messen waren twee :oo weken onderweg en echt niet goed geslepen :n

Beste Karin,

Als messen niet goed geslepen zijn dan moet je ze terug sturen, daar heb je alle recht op. Kan je mij vertellen wanneer je die veemessen naar ons hebt opgestuurd. Ik kan in mijn computer niet terug vinden dat ik ooit veemessen van jou heb ontvangen.