Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon89

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:36

fleece dekens zijn trouwens echt af te raden onder een winterdeken, ze blijven nog geen uur goed liggen!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:36

carlijn83 schreef:
Zo'n borst/schoft beschermer vind ik altijd heel prettig onder de dekens :)

Afbeelding

Fleece als onderdeken raad ik af, trekken enorm naar achteren en dat geeft vaak schuur/drukplekken op schoft/schouder

Ogenschijnlijk heeft een paard dan geen last meer van z'n deken..... omdat z'n haren niet meer afschuren.
Maar het is alleen verdoezeling van het werkelijke probleem. Een slecht passende deken.
Koop dan liever een goed passende deken.
Na alle tamtam over slecht passende zadels, wordt ik graag klokkenluider tegen slecht passende dekens. ;) Een paard wordt dan de hele dag opgezadelt met een probleem.

MarciaDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:38

Fleece ligt bij mij prima.... Gelukkig!!

En ga als het echt NOG kouder word, een 200gr onderdeken ipv fleece gebruiken.

Mijn paardje is ook ongeschoren trouwens....

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:48

Nou, mijn dekens (met loopsplitten) passen echt prima maar hij heeft toch wat afgeschuurde haartjes op zn schouders dus vandaar een beschermer er bij.
Scheelt natuurlijk ook of ze buiten lopen of stapmolen of alleen maar op stal (stil)staan

Slechtpassend ben ik wel met je eens als het gaat om de schoft :j

_Amanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:52

Hier 680 gram ongeveer. Borstbeschermers ben ik niet helemaal zo weg,.. een van ons kreeg er toen helemaal de schoft kaal.
Maar goed dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij elk paard gebeurt ;)

MarciaDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:54

Die van mij staat ook heel de dag buiten...
En heeft ook zo'n leuke bh aan....!!

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:55

ik heb er 750 gram opliggen met hals.
Ik vind z`n borstbeschermer ook niks, ik vind als je die nodig hebt voor het schuren dan liggen je dekens niet goed ik heb er nu 3 opliggen en niks geen schuurplekken

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:58

Ik heb mijn paardje vorige week een deken opgedaan. De baas van het pension had het me al een paar keer gevraagd. Mede omdat het zo koud zou worden en hij geen dikke vacht had.
Meneer heeft nu een deken op. :o

MarciaDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:01

Nou die van mij past perfect... Alleen ze staat 24/7 buiten.... Dus ze doet nogal eens raar.... Kei hard rennen enz...

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:05

nou tegen mij is altijd gezegd als ze schuurplekken krijgen passen de dekens niet

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:07

Sinds ik goed passende dekens heb zie ik ook nooit meer schuurplekken...

MarciaDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:10

Ik doe het uit voorzorg... Zoals ik al zei is het het eerste jaar voor mij

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:14

Ik heb ook nooit schuurplekken bij de paarden. Maar heb ook wel fijne dekens.
Hier overigens ook al onder 700 gram staan. Is de afgelopen dagen echt heel koud geweest hier en ze hebben gister met die ijzige wind ook gewoon buiten gestaan. Overigens hebben ze wel allemaal een heel dun vachtje en eentje is geschoren.

_Amanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:20

wendyke,.. ben met je eens hoor,.. als dekens goed passen zouden er geen schuurplekken van moeten komen!

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:33

Ik heb er sinds gister 300 gram op liggen. 's Nachts staan ze binnen en overdag een paar uurtjes buiten.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 07:18

Die van mij staat, zoals ik eerder al zei onder ongeveer 450 grams. Hij voelt onder zijn deken lekker aan, maar zeker niet te warm, ondanks dat hij niet geschoren is.
Maar hij wordt toch een beetje teddy, hebben jullie hier ook last van?

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:55

Vandaag krijgt hij een 330 gram op. En nee hij had het tot vorige week absoluut niet koud, eerder te warm als ik aan zijn oren, neus en onder de deken voelde. Er komt echt geen wind binnen en alles zit dicht.

Hij staat in de binnenbak, dan krijgt hij er een zelfde deken overheen. Daar is het ook winddicht maar in de bak is het een stuk kouder!

Omdat ik het niet fijn vind werken met 2 dekens op elkaar (schuiven, schuren) heb ik nu 1 deken van 330 gekocht. Die gaat vandaag op.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:55

wij scheren nooit de paarden

als ze bereden zijn en zweten wat dan leggen wij eerst een zweetdeken op om nodig zweet op te nemen

na kort tijd gaat de zweetdeken af en krijgen ze hun outdoor deken weer om van 200 grams

*gebruik wel outdoor dekens die goed ademen

*2 dekens onder elkaar gaat schuiven en ademen niet goed

* als je paard meer warm wil zou ik meer grams deken nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:38

Het word -11 vanacht zie ik op weer.nl dus ik ga er maar een wollen deken en een onderdeken onder doen. hij staat nu onder een 350grams en hij is geschoren dus dat is al best weinig als ik zo eens rond lees maar hij voelde behoorlijk warm aan voorgaande dagen maar zeker voor vanacht vind ik dat te weinig.. brrr volgens mij word het een heftig wintertje! :=

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:08

sporten schreef:
wij scheren nooit de paarden

als ze bereden zijn en zweten wat dan leggen wij eerst een zweetdeken op om nodig zweet op te nemen

na kort tijd gaat de zweetdeken af en krijgen ze hun outdoor deken weer om van 200 grams

*gebruik wel outdoor dekens die goed ademen

*2 dekens onder elkaar gaat schuiven en ademen niet goed

* als je paard meer warm wil zou ik meer grams deken nemen

2 dekens is juist beter, dan 1 deken. Tussen de dekens blijft de warmte zitten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:10

Share schreef:
Het word -11 vanacht zie ik op weer.nl dus ik ga er maar een wollen deken en een onderdeken onder doen. hij staat nu onder een 350grams en hij is geschoren dus dat is al best weinig als ik zo eens rond lees maar hij voelde behoorlijk warm aan voorgaande dagen maar zeker voor vanacht vind ik dat te weinig.. brrr volgens mij word het een heftig wintertje! :=

Nee joh, we hebben de winter nu alweer gehad, dus het wordt in december alweer lente :Y) *droomt verder*

Maaruh, het is toch al wat meer nachten zo koud? Mijn paard staat prima onder haar dekentje. Of ze nu op stal staat met alle deuren dicht, of een aantal uur buiten in de wind, ze blijft op temperatuur (paar keer getemperatuurd om het zo in de gaten te houden).

@ Sporten; 2 dekens over elkaar kan prima. Ik heb een duoliner onder mijn bucas, en die zit zowel voor als achter vast aan de bovenste deken, en dat schuift niet. Op en af doen als 1 deken, maar met 2 borstsluitingen.

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:35

Ik verbaas me soms over de hoeveelheid grams dekens die mensen op hun paarden leggen. Als je je paardje geschoren hebt, moet je 'm zeker goed inpakken, hij/zij kan zich zelf nl. niet meer goed warmhouden. Maar ongeschoren paarden staan regelmatig te 'stikken' van de warmte omdat wij, mensen, denken dat ze het koud hebben. Mijn ongeschoren paardje staat heerlijk met een fleecegevoerde regendeken overdag buiten en 's avonds binnen en voelt zich hier prima bij.
Uiteraard zijn er uitzonderingen bij die het wat sneller koud hebben en dikkere dekens nodig hebben, maar over het algemeen worden paarden gauw vermenselijkt. Als wij het koud hebben, zullen zij het ook wel koud hebben....

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:41

Mijne heeft nu een 300 grams en een 100 grams onderdeken op, hij is ongeschoren.
Hij krijgt nog een hals erbij als extra, en daar laat ik het bij.
Meer grams wordt echt te warm, s'nachts staat hij binnen met het buitenraampje dicht.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:03

Het word langsaam wat warmer mijn sportpaard staat onder 700grams met hals
Hier ook nooit schuurplekken of kale dekens

Als je zorgd dat je goed passende dekens hebt gaan ze niet schuren als alles goed is..

Ninie ik ben in September al begonnen met de dekens als ik met 5 graden er 300 grams op heb en het paar het er super onder doet kan ik er nu geen 400 grams op leggen

Wij werken hier al jaaaaren met dekens als je goede ademende dekens heb is er niets aan de hand

Jij hebt een fleece gevoerde op als je paard het koud heeft kan hij zijn haren niet meer overeind zetten houd dat wel in de gaten
Licht eraan hoe dik zijn vacht is en hoe vroeg je bent begonnen met dekens

Barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:32

byjou1983 schreef:
Mijne heeft nu een 300 grams en een 100 grams onderdeken op, hij is ongeschoren.
Hij krijgt nog een hals erbij als extra, en daar laat ik het bij.
Meer grams wordt echt te warm, s'nachts staat hij binnen met het buitenraampje dicht.

Die van mij heeft hetzelfde op maar dan staat hij wel in een buitenbox. ook ongeschoren.