[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:48

Ik heb een minishet welke heel slecht uit zijn vacht komt. Vorig jaar was hij er pas in juni helemaal doorheen. Zou het hem helpen om in het voorjaar geschoren te worden. Hij had het vorig jaar soms behoorlijk warm.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:59

nuscaniels schreef:
Ik heb een minishet welke heel slecht uit zijn vacht komt. Vorig jaar was hij er pas in juni helemaal doorheen. Zou het hem helpen om in het voorjaar geschoren te worden. Hij had het vorig jaar soms behoorlijk warm.

dat helpt wel, ik deed dat altijd bij mijn oude Welshje (die is er nu niet meer) en ik doe het nog bij mijn ezel, want die begint pas in augustus te verharen. Ze waren altijd dolblij als al dat haar eraf was in de eerste warme periode van het jaar

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:50

Afgelopen lente heb ik ook onze pony uit de wintervacht geschoren omdat ze ook al vroeg weer de eczeemdeken op moest en verharen daaronder niet fijn is.

Ben wel iets te vroeg geweest want het werd weer fris en toen moest ik alsnog een gevoerd dekentje opleggen. Maar verder ideaal! Vachtkleur trok ook snel bij richting zomervacht :)

Ik heb onze andere pony twee keer laten scheren deze winter en hij heeft nooit een hals op gehad. Ik voel altijd onder de deken en als ik het te warm vind gaat er minder op (zeer handige tip :') ) Al vind ik het vrij snel te warm, zweten mag echt niet onder de deken vind ik!
Nu alleen inderdaad wel even lastig met het grote verschil in temperatuur over de dag.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:09

zaffie schreef:
Heb mijn paard begin nov. Voor het eerst geschoren. Staat sindsdien met halsdeken. Wat houden jullie als richtlijn om de hals eraf te laten? Paard staat van smorgens vroeg tot donker buiten. Er is geen schuilstal.

Bij het begin van de hals schuurde de manen deels af dus toen had ik hem er van de een op de andere dag afgehaald :+ paard staat 24-7 buiten wel met schuikstal

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 01:10

@Morrie en Safiera dank jullie wel voor het antwoord. Zodra het echt voorjaar wordt gaat het haar eraf. Merkte het vandaag ook met borstelen , het is zo lang dat het gaat klitten als ik niet oplet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:38

Ja had ik ook manen werden lelijk.
Sinds eenw eek geen hals er meer op.
Hij heeft ook al wat vacht aangemaakt op zijn hals.
Pensionhoudster houd hem ook in de gaten.
Hij heeft het nog niet koud gehad.
Verschilt natuurlijk ook per paard.
In mijn geval heeft hij het nooit snel koud.
Hij is dacht ik eind oktober geschoren en dat was de aller eerste keer voor hem.

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:48

Ik zit er ook over te denken om mijn shet dit jaar te scheren. Vaak is ze pas eind juli uit dr vacht en begint ze gelijk al haar wintervacht weer aan te maken. Vorig jaar had ze voor het eerst een echte zomervacht maar wel met veel jeuk verkregen. Wanneer zou ik haar het beste kunnen scheren? Ze gaan hier al vrij snel 24/7 naar buiten.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:27

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:22

Hoihoi allemaal,

Ik zit met een klein dilemma. Over een aantal weken ga ik beginnen met lessen bij de ponyclub in de buurt met een shetlander (menlessen). En omdat de afstand + les zelf behoorlijk intensief zal zijn, lijkt het me voor hem fijner zijn wintervachtje kwijt te zijn.

De shetlander staat 24/7 buiten en heeft beschikking over een schuilstal. Maar met ons heerlijke natte weer, kan het daar nog wel eens een blubberzooitje zijn. Ook staat de wind vol op het weiland, vanwege veel weilanden erom heen. Is het voor de pony (te) koud als ik zijn benen ook scheer? Ik vind die uggs namelijk niet geweldig mooi, nog praktisch (poetsen, peesjes e.d.). Ik ben van plan zoiezo zijn borst te scheren (en de rest van zijn lichaam), maar is het te koud om zijn hele hals te scheren? Ik heb geen halsdeken namelijk en ben ook niet van plan die aan te schaffen.

Graag hoor ik van jullie kennis en/of ervaringen! Als iets onduidelijk is, hoor ik dat graag :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:44

Ik zou zeker niet zijn benen en hoofd scheren.

De shet zal vast een dikke pak manen hebben om zijn hals te beschermen dat is geen probleen. Je kan ook een deken eruit scheren en alleen zijn onderhals.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:51

Naar mijn mening kan een paard/pony best met normale deken die warm genoeg is buiten met schuilstal staan, ook wanneer het dier volledig geschoren is.

Vroeger werden er een stuk minder halsdekens gebruikt en ook gewoon halzen geschoren. Enige nadeel is dat het het paard meer energie kost omdat hij meer warmte verliest; maar een probleem hoeft het niet te zijn uitgaande van een gezond beestje.

Mijn pony heeft wel nog uggs; dat vind ik dan weer practischer ivm de modder, zijn zijn benen toch iets beter beschermd en kan het haar het vocht makkelijker van de huid af voeren heb ik het idee.
Maar ook benen scheren kan best; heel veel paarden die er zo bij staan.

Eerder had ook ik mijn bedenkingen bij al dan niet volledig scheren. De buik is immers ook vaak bloot en daar komt ook geen deken! Maar aan mijn pony te merken geeft hij er niks om.

@wortelsussie: vanwaar het advies het hoofd niet te scheren? Als het paard het toelaat zou ik dat gewoon doen, staat toch netter als de rest ook kort is. Zeker bij een shetlander met ietwat ontplofte vacht :P

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:42

Safiera, ze zegt dat de shetlander 24/7 buiten staat. Als het lekker regent is dat lekker koud! Daar baseer ik het op. Mijn mening, zeg niet dat je het niet moet doen maar lijkt mij niet handig.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:28

Ah ok, dan begrijp ik je nu beter. We verschillen wel van mening, maar dat mag en is niet erg natuurlijk :)

Zonder schuilstal zou ik het ook niet snel doen, maar begreep dat die er wel was?

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:49

Bedankt voor de reacties van beide. :) Hij heeft inderdaad een schuilstal, al staan ze daar vrij weinig in natuurlijk. :P

Ik hoor inderdaad veel reacties dat het voor het paard niet per direct kouder is zolang de dekens warm genoeg zijn, dus ik denk dat ie dan helemaal bloot gaat.

Als er nog meer mensen een ervaring of kennis hebben, hoor ik dat nog steeds graag!

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:48

Even een vraagje, ik zit namelijk enorm te twijfelen wanneer en of ik nog moet scheren. Mijn Shetlander is voor het laatst begin december geschoren, maar zijn vacht is al wel weer flink terug gegroeid, vandaag stond hij alweer in het zonnetje te pompen. Vorig jaar had ik hem daarom ook begin maart geschoren, alleen zijn zomervacht groeide wel vrij langzaam aan (pas in eind juni weer helemaal goed), dus ik weet niet zogoed wat ik nu moet doen...

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:49

Hij verhaart overigens ook erg traag, alle paarden staan hier nu al flink te verharen, maar hij begint meestal pas in april o.i.d.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:51

Scheren kan nu nog prima hoor

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:52

Perryx schreef:
Scheren kan nu nog prima hoor

Maar beschadig ik daar zijn zomervacht niet mee? Aangezien hij vorig jaar weer zo traag terug groeide.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:54

Ik denk van niet hoor ....... hij moet toch echt eerst van de winter vacht af voor hij zomervacht krijgt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:01

De zomervacht groeit niet aan,maar hij moet verharen.
Shetten verharen vaak erg laat,scheren kan dus nog makkelijk.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:05

ambre schreef:
De zomervacht groeit niet aan,maar hij moet verharen.
Shetten verharen vaak erg laat,scheren kan dus nog makkelijk.

Maar als je scheert dan scheer je gedeeltelijk ook de zomervacht mee dus dan moet 'ie wel weer aangroeien, toch?

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:07

Als die nog niet verhaard zit die zomervacht er nog niet. Ik scheer m'n shet juist als ze verhaard want ze krijgt zo'n jeuk en zelfs dan heeft ze na een maandje weer een prachtige vacht

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:13

Juist,die zomervacht zit er nu vast nog net onder.
Oudere paarden en shetten schoor ik altijd eind april,dan zaten ze een maand later super in hun haar.
Meestal was de temperatuur dan hoog genoeg dat ze geen deken nodig hadden.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:17

Dat was ook wat ik bedoelde, dat het er onder zit en dus eerst de wintervacht eraf moet

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:17

Ik kom hier ook even binnen vallen met een vraagje:

In oktober/ november heb ik mijn tinker gedeeltelijk geschoren.
Ongeveer zoals nr. 10 van de foto in de openingspost.

Ondertussen is het alweer goed aangegroeit, dus overweeg om dat stuk weer weg te scheren. Dus onderkant hals em buik.

Ze heeft geen deken op en staat overdag buiten en komt ergens in de middag weer naar binnen.

Wat zouden jullie doen? Gewoon scheren of maar wachten tot de zomervacht komt?
In de ochtenden vriest het hier nog, maar overdag is het lekker warm.