Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
tamaramt schreef:wesse lady;
dat is wat de dierenbescherming voorschrijft; een kennis van me werkt bij de dierenbescherming
in amerika nemen ze de paarden zelfs in beslag als je geen schuilstal hebt(zie animal cops op animal planet) en dat vind ik wel een goede regel
maar goed; we gaan weer off topic; is voor ts niet leuk
dus ik wil nu proberen weer on topic te blijven
Was het maar waar dat er meer wetgeving was op huisvesting, maar dat is helaas niet zo. Imo hoeft een schuilstal trouwens niet verplicht te worden, een schuilgelegenheid (bomen, struiken, etc) voldoet zeker zo goed
SparklingApp schreef:Ik ben al sinds 2 weken begonnen om de paarden regelmatig onder het solarium te zetten, naar mijn idee helpt dat erg goed om de aanmaak van de wintervacht nog even uit te stellen.
Ik vind het wel moeilijk om te kijken wanneer ik ze een waterdichte deken op ga doen, de paarden worden dagelijks gepoetst dus hebben geen goede vetlaag in de vacht, ze staan een halve dag in de wei.
Meestal begin ik half september met dunne waterdichte dekens, ik heb zo'n Bucas sunshower besteld, den benieuwd of dat bevalt!
Het lijkt me alleen voor de paarden altijd veel lekkerder om zonder deken te kunnen rollen enzo...
Ik vind 24/7 zonder mogelijkheid om te schuilen ook niet kunnen, zomers in de volle zon al absoluut niet, wij hebben de jonge dieren in de zomer 24/7 buiten maar die kunnen dan uit de zon staan langs een bosrand, daar maken ze ook veel gebruik van!
WesseLady schreef:tamaramt schreef:wesse lady;
dat is wat de dierenbescherming voorschrijft; een kennis van me werkt bij de dierenbescherming
in amerika nemen ze de paarden zelfs in beslag als je geen schuilstal hebt(zie animal cops op animal planet) en dat vind ik wel een goede regel
maar goed; we gaan weer off topic; is voor ts niet leuk
dus ik wil nu proberen weer on topic te blijven
Dat is een advies, geen wetWas het maar waar dat er meer wetgeving was op huisvesting, maar dat is helaas niet zo. Imo hoeft een schuilstal trouwens niet verplicht te worden, een schuilgelegenheid (bomen, struiken, etc) voldoet zeker zo goed
![]()
Maar idd, weer on topic.
Mijn paarden krijgen dit jaar voor het eerst dekens om. Ik wil ze pas onder een ongevoerde deken zetten als het overdag onder de 15 graden komt, onder de 10 graden een 200 grams deken op. Daar moeten ze het dan de hele winter mee doen, tenzij we een strenge winter krijgen. Dan krijgen ze er een onderdeken bij. Ze staan trouwens 24/7 buiten, zonder schuilstal, wel beschutting
tamaramt schreef:de bucas sunshower is een geweldige deken en bevalt me zeer goed; alleen de deken is wel scheurgevoelig; heb bijna alleen maar bucasdekens en die bevallen me goed maar de bucas sunshower was binnen 2 weken gehavend met kleine gaatjes en scheurtjes helaas
tamaramt schreef:weet je dat als je meer dan 1 deken opdoet bij je paard dat je het isolerende vermogen aantast
daarom kun je dan beter een deken opdoen met meer grams
ik heb zelf een 200/300 grams en een 570 grams van bucas voor de winter
SparklingApp schreef:tamaramt schreef:de bucas sunshower is een geweldige deken en bevalt me zeer goed; alleen de deken is wel scheurgevoelig; heb bijna alleen maar bucasdekens en die bevallen me goed maar de bucas sunshower was binnen 2 weken gehavend met kleine gaatjes en scheurtjes helaas
Oh, dat is goed om te weten!
Ik heb een paard die altijd aan zijn deken loopt te trekken, dan zal deze voor hem niet zo geschikt zijn!
Ik heb deze eerste voor mijn hengst gekocht en die maakt nooit wat kapot, dus dat zal geen probleem zijn, hij staat altijd wel snel te zweten, maar als de deken bevalt wil ik ze ook voor mijn andere paarden, maar dan kan ik daar even rekening mee houden.
Ik heb trouwens ook meerdere Bucas dekens en de oudste zijn al meer dan 15 jaar in gebruik!
WesseLady schreef:tamaramt schreef:weet je dat als je meer dan 1 deken opdoet bij je paard dat je het isolerende vermogen aantast
daarom kun je dan beter een deken opdoen met meer grams
ik heb zelf een 200/300 grams en een 570 grams van bucas voor de winter
Ik wil alleen een onderdeken gebruiken bij aanhoudende vorst. Gezien de winters van de laatste tijd, zal dat echt niet zo vaak gaan voorkomen.
Ik vind 570 grams echt veel te dik. Ze hebben jaren zonder deken buiten gestaan en zijn nu weer lekker vacht aan het aanmaken. Zo'n dikke deken lijkt me daarom echt niet fijn voor ze! Imo is 200 grams echt voldoende als we een normale winter krijgen.
tamaramt schreef:het is toch een kleine moeite om te zorgen voor een simpele schuilstal??

SparklingApp schreef:Wij hebben heel veel bomen aangeplant, is de gemeente nog blij mee ook!![]()
Vaak kan je daar vaak nog subsidie voor aanvragen en kunnen ze iig schuilen tegen de zon en geeft het wat beschutting..
Ik vind het persoonlijk erg makkelijk om te zeggen dat mag hier niet dus het dier zoekt het maar uit, misschien maakt hij er toch geen gebruik van.
Bij mijn paarden zie ik nog geen verschil in de vacht, wel bij de jonge dieren die helemaal buiten lopen, daar is de vacht al iets voller.
MISTRAL94 schreef:Als het niet mag dan mag het niet, dan kun je hoog of laag springen trek je wel aan het kortste eind
SparklingApp schreef:MISTRAL94 schreef:Als het niet mag dan mag het niet, dan kun je hoog of laag springen trek je wel aan het kortste eind
Wat? geen bomen planten?
Dat mag van de gemeente gewoon overal hoor!
dat het bij jou in de gemeente mag, zegt niets over andere gemeentes.