wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:25

Ik ben al sinds 2 weken begonnen om de paarden regelmatig onder het solarium te zetten, naar mijn idee helpt dat erg goed om de aanmaak van de wintervacht nog even uit te stellen.
Ik vind het wel moeilijk om te kijken wanneer ik ze een waterdichte deken op ga doen, de paarden worden dagelijks gepoetst dus hebben geen goede vetlaag in de vacht, ze staan een halve dag in de wei.

Meestal begin ik half september met dunne waterdichte dekens, ik heb zo'n Bucas sunshower besteld, den benieuwd of dat bevalt!
Het lijkt me alleen voor de paarden altijd veel lekkerder om zonder deken te kunnen rollen enzo...

Ik vind 24/7 zonder mogelijkheid om te schuilen ook niet kunnen, zomers in de volle zon al absoluut niet, wij hebben de jonge dieren in de zomer 24/7 buiten maar die kunnen dan uit de zon staan langs een bosrand, daar maken ze ook veel gebruik van!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:32

tamaramt schreef:
wesse lady;
dat is wat de dierenbescherming voorschrijft; een kennis van me werkt bij de dierenbescherming

in amerika nemen ze de paarden zelfs in beslag als je geen schuilstal hebt(zie animal cops op animal planet) en dat vind ik wel een goede regel

maar goed; we gaan weer off topic; is voor ts niet leuk
dus ik wil nu proberen weer on topic te blijven

Dat is een advies, geen wet Knipoog Was het maar waar dat er meer wetgeving was op huisvesting, maar dat is helaas niet zo. Imo hoeft een schuilstal trouwens niet verplicht te worden, een schuilgelegenheid (bomen, struiken, etc) voldoet zeker zo goed Ja

Maar idd, weer on topic.
Mijn paarden krijgen dit jaar voor het eerst dekens om. Ik wil ze pas onder een ongevoerde deken zetten als het overdag onder de 15 graden komt, onder de 10 graden een 200 grams deken op. Daar moeten ze het dan de hele winter mee doen, tenzij we een strenge winter krijgen. Dan krijgen ze er een onderdeken bij. Ze staan trouwens 24/7 buiten, zonder schuilstal, wel beschutting Knipoog

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:36

SparklingApp schreef:
Ik ben al sinds 2 weken begonnen om de paarden regelmatig onder het solarium te zetten, naar mijn idee helpt dat erg goed om de aanmaak van de wintervacht nog even uit te stellen.
Ik vind het wel moeilijk om te kijken wanneer ik ze een waterdichte deken op ga doen, de paarden worden dagelijks gepoetst dus hebben geen goede vetlaag in de vacht, ze staan een halve dag in de wei.

Meestal begin ik half september met dunne waterdichte dekens, ik heb zo'n Bucas sunshower besteld, den benieuwd of dat bevalt!
Het lijkt me alleen voor de paarden altijd veel lekkerder om zonder deken te kunnen rollen enzo...

Ik vind 24/7 zonder mogelijkheid om te schuilen ook niet kunnen, zomers in de volle zon al absoluut niet, wij hebben de jonge dieren in de zomer 24/7 buiten maar die kunnen dan uit de zon staan langs een bosrand, daar maken ze ook veel gebruik van!

de bucas sunshower is een geweldige deken en bevalt me zeer goed; alleen de deken is wel scheurgevoelig; heb bijna alleen maar bucasdekens en die bevallen me goed maar de bucas sunshower was binnen 2 weken gehavend met kleine gaatjes en scheurtjes helaas

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:38

WesseLady schreef:
tamaramt schreef:
wesse lady;
dat is wat de dierenbescherming voorschrijft; een kennis van me werkt bij de dierenbescherming

in amerika nemen ze de paarden zelfs in beslag als je geen schuilstal hebt(zie animal cops op animal planet) en dat vind ik wel een goede regel

maar goed; we gaan weer off topic; is voor ts niet leuk
dus ik wil nu proberen weer on topic te blijven

Dat is een advies, geen wet Knipoog Was het maar waar dat er meer wetgeving was op huisvesting, maar dat is helaas niet zo. Imo hoeft een schuilstal trouwens niet verplicht te worden, een schuilgelegenheid (bomen, struiken, etc) voldoet zeker zo goed Ja

Maar idd, weer on topic.
Mijn paarden krijgen dit jaar voor het eerst dekens om. Ik wil ze pas onder een ongevoerde deken zetten als het overdag onder de 15 graden komt, onder de 10 graden een 200 grams deken op. Daar moeten ze het dan de hele winter mee doen, tenzij we een strenge winter krijgen. Dan krijgen ze er een onderdeken bij. Ze staan trouwens 24/7 buiten, zonder schuilstal, wel beschutting Knipoog

weet je dat als je meer dan 1 deken opdoet bij je paard dat je het isolerende vermogen aantast

daarom kun je dan beter een deken opdoen met meer grams

ik heb zelf een 200/300 grams en een 570 grams van bucas voor de winter

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:44

tamaramt schreef:
de bucas sunshower is een geweldige deken en bevalt me zeer goed; alleen de deken is wel scheurgevoelig; heb bijna alleen maar bucasdekens en die bevallen me goed maar de bucas sunshower was binnen 2 weken gehavend met kleine gaatjes en scheurtjes helaas

Oh, dat is goed om te weten!
Ik heb een paard die altijd aan zijn deken loopt te trekken, dan zal deze voor hem niet zo geschikt zijn!
Ik heb deze eerste voor mijn hengst gekocht en die maakt nooit wat kapot, dus dat zal geen probleem zijn, hij staat altijd wel snel te zweten, maar als de deken bevalt wil ik ze ook voor mijn andere paarden, maar dan kan ik daar even rekening mee houden.

Ik heb trouwens ook meerdere Bucas dekens en de oudste zijn al meer dan 15 jaar in gebruik!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:49

tamaramt schreef:
weet je dat als je meer dan 1 deken opdoet bij je paard dat je het isolerende vermogen aantast

Ik wil alleen een onderdeken gebruiken bij aanhoudende vorst. Gezien de winters van de laatste tijd, zal dat echt niet zo vaak gaan voorkomen.
Ik vind 570 grams echt veel te dik. Ze hebben jaren zonder deken buiten gestaan en zijn nu weer lekker vacht aan het aanmaken. Zo'n dikke deken lijkt me daarom echt niet fijn voor ze! Imo is 200 grams echt voldoende als we een normale winter krijgen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:54

SparklingApp schreef:
tamaramt schreef:

Oh, dat is goed om te weten!
Ik heb een paard die altijd aan zijn deken loopt te trekken, dan zal deze voor hem niet zo geschikt zijn!
Ik heb deze eerste voor mijn hengst gekocht en die maakt nooit wat kapot, dus dat zal geen probleem zijn, hij staat altijd wel snel te zweten, maar als de deken bevalt wil ik ze ook voor mijn andere paarden, maar dan kan ik daar even rekening mee houden.

Ik heb trouwens ook meerdere Bucas dekens en de oudste zijn al meer dan 15 jaar in gebruik!

mijn paard is zelf ook absoluut geen dekensloper en de beschadigingen zaten op plaatsen waar hij zelf niet bij kon dus een ander paard was in dit geval de boosdoener
mijn paard staat elke dag een dagdeel op de wei met 3 andere ruinen Knipoog

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:55

WesseLady schreef:
tamaramt schreef:

Ik wil alleen een onderdeken gebruiken bij aanhoudende vorst. Gezien de winters van de laatste tijd, zal dat echt niet zo vaak gaan voorkomen.
Ik vind 570 grams echt veel te dik. Ze hebben jaren zonder deken buiten gestaan en zijn nu weer lekker vacht aan het aanmaken. Zo'n dikke deken lijkt me daarom echt niet fijn voor ze! Imo is 200 grams echt voldoende als we een normale winter krijgen.

de 570 grams is idd een dikke deken maar deze gaat dan alleen wel op als het echt heel koud wordt dus onder de 5 graden

aangezien mijn paard ook elke dag een dagdeel buiten komt en ik niet wil dat hij een dikke vacht krijgt heb ik deze dikke deken; een 200 grams deken is voor mijn paard met strenge winter echt te koud

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:47

mijn paard staat ook overdag buiten en die krijgt als het echt koud word een 370gram op en heeft hij buiten ze regendeken op

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:10

M'n merrie van 3 staat nu onder een katoenen zomerdekentje 's nachts.
Twijvel of ik nog een 0 grams deken zal kopen en die op te doen voor overdag maar meestal begin ik als t onder de
10 graden komt met een 200 gr. deken. Als t kouder word, echt koud, ga ik nog naar een 370 gr.
Ben niet in de gelegenheid dekens te gaan wisselen een paar keer per dag, dus heeft ze die dan wel de hele dag op.
Ben er dus wel precies in dat de dekens goed passen.

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:17

Die van mij staat in een half open buitenstal/chalet. 's Nachts krijgt ze nu een ongevoerde regendeken op. Als het overdag normaal weer is zonder en als het regent, waait en flink afkoelt heeft ze hem ook op vanwege de tocht. Ik begin meestal als het 's nachts onder de 15 graden wordt.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:55

tamaramt schreef:
het is toch een kleine moeite om te zorgen voor een simpele schuilstal??

Het is misschien een "kleine moeite" om er één te bouwen.. maar vergeet niet dat je niet zomaar een (schuil)stal mag bouwen he!! Dat past niet in het bestemmingsplan, moet helemaal aangepast worden, je moet er veel geld voor betalen én er gaat een hoop tijd overheen.

Op mijn vorige stal hadden we trouwens wel in een schuilstal in de paddock, maar daar gingen de paarden met regen niet in staan. Die vinden het fijner om gewoon buiten te staan.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:05

Ik zou ook graag een schuilstal hebben voor mijn paardjes, maar aangezien ik niet de luxe heb om ze thuis te stallen ben ik dus afhankelijk van mijn stalbaas. En die wil geen schuilstal in de wei!! Dus tja, kan ik het helpen?
En dan kan je wel beginnen met zoek een andere stal, maar die mogelijkheid is ook niet voor iedereen weggelegt!!

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:14

De boer van mijn stal wil allemaal nieuwe dingen (waaronder nieuwe stallen e.d.) maar het wordt zwaar tegen gehouden door de gemeente aangezien het niet in bestemmingsplan past en ze het niet 'mooi' vinden, zo in de open weilanden..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:34

Bij ons mag er ook niets gebouwd worden, dat is inderdaad heel vervelend.
Gelukkig staan ze vlak bij mijn huis, waar stalling is. Op de wei hebben ze WEL schuilmogelijkheden, maar geen schuilstal.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:13

Bij mn ruin begint de wintervacht ook al te komen. En bij mn merrie valt het nog mee, maar die heeft een heel aparte vacht.
Wij mogen officieel op de weide ook niets bouwen volgens mij, alleen als het verplaatsbaar is. Dus daar zijn we nu mee bezig
't Boertje waar wij staan is daar gelukkig erg makkelijk in.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:57

Wij hebben heel veel bomen aangeplant, is de gemeente nog blij mee ook! Knipoog
Vaak kan je daar vaak nog subsidie voor aanvragen en kunnen ze iig schuilen tegen de zon en geeft het wat beschutting..
Ik vind het persoonlijk erg makkelijk om te zeggen dat mag hier niet dus het dier zoekt het maar uit, misschien maakt hij er toch geen gebruik van.

Bij mijn paarden zie ik nog geen verschil in de vacht, wel bij de jonge dieren die helemaal buiten lopen, daar is de vacht al iets voller.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:25

SparklingApp schreef:
Wij hebben heel veel bomen aangeplant, is de gemeente nog blij mee ook! Knipoog
Vaak kan je daar vaak nog subsidie voor aanvragen en kunnen ze iig schuilen tegen de zon en geeft het wat beschutting..
Ik vind het persoonlijk erg makkelijk om te zeggen dat mag hier niet dus het dier zoekt het maar uit, misschien maakt hij er toch geen gebruik van.

Bij mijn paarden zie ik nog geen verschil in de vacht, wel bij de jonge dieren die helemaal buiten lopen, daar is de vacht al iets voller.

Als het niet mag dan mag het niet, dan kun je hoog of laag springen trek je wel aan het kortste eind

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:27

MISTRAL94 schreef:
Als het niet mag dan mag het niet, dan kun je hoog of laag springen trek je wel aan het kortste eind

Wat? geen bomen planten?
Dat mag van de gemeente gewoon overal hoor!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:30

Nou nee hoor, bij mijn oude stal stonden ze in een kaal weiland want er mochten geen bomen geplant worden

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:39

Mijne loopt nu sinds een weekje (24 uur per dag) met een ongevoerde regendeken. Wanneer het wat kouder word gaat er een deken op met alleen fleece-voering en daarna een 200grams. Mocht het echt vreselijk gaan vriezen, heb ik nog een reserve liggen van ruim 400 gram.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 06:30

De mijne staan sinds een week onder de ongevoerde regendeken, maar die gaat er vandaag overdag wel af.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 07:58

SparklingApp schreef:
MISTRAL94 schreef:

Wat? geen bomen planten?
Dat mag van de gemeente gewoon overal hoor!

Clown dat het bij jou in de gemeente mag, zegt niets over andere gemeentes.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:19

Hoe doen jullie het vandaag?
Hier schijnt de zon al en het zou warm worden vandaag..

Heb hem om 10 uur op de wei gezet maar zijn deken nog omgelaten. Toen pas zag ik dat het zo warm werd. Nagelbijten / Gniffelen

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:26

Ik heb gisteravond even gebeld naar de stalhouder om ze vandaag of te doen...
Was me vannacht toch te koud om ze gisteravond al af te doen. Vanavond gaan ze terug erop, en denk dat ik ze morgen wel weer laat liggen....