Dekentopic, voor alles over dekens.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 21:35

Mijn pony staat nu onder een katoenen deken en een ongevoerde regendeken op stal. Kzag dat hij op zijn hals al iets in het haar komt, dus snel een dekje erbij gedaan.. Ik wil echt voorkomen om hem te scheren. Heb er echt geen zin in dit jaar.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:58

Ik heb een anky winterdeken de bonfire oid..In het donkerblauw met beige/grijs wat is het randje/bies.Erg fijn ding ...Heb ook de vliegendeken en wil die nieuwe met hals nog erg graag

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:40

Tooske, ja goed hè? De pensionhouder is nogal een vroege vogel en ze halen ze pas binnen als het al donker is. In de winter wordt het natuurlijk wel wat korter, van 8 tot 18.00 ofzo. Dan heb ik wel geluk met de mijne geloof ik, die komt nog niet echt in zijn haar en een beetje haar mag van mij ook wel. Ik hoop alleen wel, als ik alle verhalen zo hoor, dat mijn regendeken goed waterdicht is.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:18

Ik moet nog twee winterdekens kopen, 1 voor mijn 21-jarige KWPNer die het s'winters altijd wat moeilijk heeft, snel koud en rillen, en vermageren.
En 1 voor mijn 7-jarige KWPNer die ook moeilijk op gewicht en in goede lichamelijke conditie te houden is in de winter en weinig wintervacht krijgt zonder deken.
Ik twijfel over hoeveel grams, en of het handig is dat hij waterdicht is zodat ze ermee in de regen EN in de stal kunnen staan, of kan ik beter staldekens kopen en apparte regendekens voor erover als ze naar buiten gaan?

Ik heb drie favorieten, maar ik kan niet kiezen:

Afbeelding

BR diamond deken met afneembare hals (BIdiamondhals)

Een BR diamond waterdichte winterdeken.
zeer sterke 600 D ribstop buitenstof.
360 grams thermo voering, een ademende voering en antischuur voering op het borstgedeelte.
Voorzien van kruissingels met elastiek afneembare bilkoorden, dubbele musketon borstsluitingen en loopsplitten.
De hals vast te maken aan de deken met musketon sluiting en 3 extra musketon sluitingen.
Met lussen om afzakken te voorkomen.
Van Piaffe Ruitersport

Of uit de Horselover catalogus:

De Global (winter) staldeken 300 grams en ademend met fleece kraag, buitenstof nylon, polyester gevoerd.
Binnenvoering van katoen.
Nadeel zilver/witachtige biesjes op de zwarte deken, en mijn paard rolt graag in haar poep

Of:

De Global (stal/onderdeken) Dek Nylon New Duo 300 of 450 gram.
Staldeken met buitenstof van nylon, gevoerd met 300 of 450 gram polyester.
Binnenvoering van katoen.
Deze deken lijkt vrij hoog te zitten rond de hals (minihals?).
Of heeft het paard op de foto een korte hals?

Heeft iemand zowiezo ervaringen met een van deze dekens?
Van Piaffe Ruitersport zeiden ze dat de BR Diamond met afneembare hals een buiten EN staldeken is?
Dus als ze daarmee uit de regen komen kunnen ze zo op stal zonder dekens te wisselen ofzo?
En wat ik me vooral afvraag, is deze deken zwaar op mijn paard, want de andere dekens zien er lichter uit qua gewicht.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:43

Ik vindt de deken van BR de mooiste pasvorm hebben.

Ik heb de andere dekens ook in de folder zien staan en vindt de dekens er niet super uitzien. De deken met de mini hals is nagemaakt van HH en lijkt op het oog minder goed te liggen.

Ik heb hem nog niet in het echt gezien dus zou kunnen dat het meevalt. Nadeel van die deken is dat je een aparte regendeken moet opdoen want hij is niet waterdicht.

Dit geldt natuurlijk ook voor de deken met de fleece rand.

Ik zou voor de BR deken gaan want die heeft ook een gladde voering op het borst gedeelte waardoor je minder kans op schuurplekker hebt.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:32

Aangezien hier veel mensen zitten die verstand hebben (of ervaring) met dekens mijn vraag:

Welke deken(s) moet ik wanneer op mijn paard leggen.

Ik heb hem nu 6 jaar, maar kan hem nu eindelijk pas in de winter doorrijden (eerder niet omdat ik geen bak had of lid was van een vereniging). Hij stond eerder zonder deken, maar wil dit jaar toch beginnen met een deken.

's nachts staat hij binnen in een redelijke warme stal (1 andere pony in de buurt). Overdag zoveel mogelijk buiten, afhankelijk van de staat van de wei (als het bevroren is of te nat blijft hij binnen of gaat eventueel in de bak) Hij mag van mij best we iets wintervacht krijgen, maar niet te veel i.v.m. droogstappen enz.

Ik heb hem 1 keer eerder een winter met deken gehad, maar weet niet meer hoe of wat precies. Ik heb in ieder geval een regendeken dat ham past. Verder een staldeken (al zal die best krap aan kunnen zijn) en een winterdeken, maar weet zo niet hoeveel grams die is. Wat adviseren jullie? (eventueel bijkopen van deken is mogelijk).

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:54

Als de regendeken nog goed is zou ik gewoon een goede winterdeken opdoen en als je in de mogelijkheid bent de regendeken er buiten over heen doen. Hoef je geen waterdichte deken te kopen.

Je zou hem dan eventueel eerst alleen de regendeken op kunnen doen en daarna de winterdeken met regendeken.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:18

simongek schreef:
Ik vindt de deken van BR de mooiste pasvorm hebben.

Ik heb de andere dekens ook in de folder zien staan en vindt de dekens er niet super uitzien. De deken met de mini hals is nagemaakt van HH en lijkt op het oog minder goed te liggen.

Ik heb hem nog niet in het echt gezien dus zou kunnen dat het meevalt. Nadeel van die deken is dat je een aparte regendeken moet opdoen want hij is niet waterdicht.

Dit geldt natuurlijk ook voor de deken met de fleece rand.

Ik zou voor de BR deken gaan want die heeft ook een gladde voering op het borst gedeelte waardoor je minder kans op schuurplekker hebt.

Ik vind de dekens uit de Horselover folder er juist wel goed uitzien.
Ik had het er vanmiddag nog even met mijn moeder over, en we bedachten ons ook dat een zelfde deken voor binnen en buiten ook nadelen heeft.
Als je paard nat naar binnen komt dan blijft de deken nog wel een tijdje nadruipen over de benen, lijkt me ook niet echt fijn.
Ook moet je de hals eroverheen doen als het regent, anders regent de deken wel in bij de schoft denk ik.
Ik vind deken met fleece kraag er wel chique uitzien, maar de New Duo is wat minder besmettelijk op het oog.
Anders moet ik ze maar allebei kopen

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:43

iemand ervaring met deze dekens
Vantaggio Rain medium

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:11

Ik heb mn nieuwe regendeken binnen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 23:16

chatelaine schreef:
Ik heb mn nieuwe regendeken binnen

\
leuk!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:01

foto

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:05

LauEef schreef:

zou ik dit deken nu al op kunnen doen?
Want ze staat nu onder een zweetdeken en ik vind dat best wel koud...
ik kan in de winter altijd een onderdeken (350 gram) en een fleece deken onder doen. eventueel combinatie van die 2...

Kan dat eigenlijk? 3 dekens?

Wat denken jullie

Ik ben nog vanplan om een dik winterdeken te kopen maar of dat lukt en wanneer dat lukt weet ik dus nog niet...

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:31

Ik ga zo richting stal, spullen staan al in de auto (nieuwe deken etc), want vandaag is de grote dag: bam wordt geschoren!!!
Neem mijn digi mee...dus vanaaf foto's!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:50

Welke losse waterdichte halzen raden jullie aan?
Ik wil graag een dikke hals hebben voor als het regent oid.
En 1 die niet de manen weg schuurt, en niet te duur is

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:19

Ik ga binnenkort de anky halsstuk proberen ben benieuwd al haar andere dekens bevallen namelijk super...

En zal binnenkort foto maken is de regendeken van premiere ofzo die cerise

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:48

LauEef schreef:
Kan dat eigenlijk? 3 dekens?

Wat denken jullie

Ik ben nog vanplan om een dik winterdeken te kopen maar of dat lukt en wanneer dat lukt weet ik dus nog niet

Ja hoor, die van mij heeft er ook 3 op als hij geschoren is.
parouscha schreef:
Welke losse waterdichte halzen raden jullie aan?
Ik wil graag een dikke hals hebben voor als het regent oid.
En 1 die niet de manen weg schuurt, en niet te duur is

Ik had er 1 van pagony en toen had ik niks meer te vlechten voor een wedstrijd.

Vorig jaar op stal had een meisje de hals van weatherbeeta en dat paard stond 24 uur per dag met die hals op en had al zijn manen nog.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:07

Iemand nog een scheerster nodig voor je paard? Ik bied me aan voor 15,-

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 23:14

ik had bij way en emara allebei omdat ze dag en nacht buiten staan ongeveer een week nou een ongevoerde regendeken op!!nu zie ik da thet morgen,vrijdag en zaterdag,20 graden wordt overdag en snachts ook niet echt koud..zou ik ze tot zondag dan zonder deken kunnen laten staan??

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:28

Nee, ik zou ze zo laten. Ik kijk nu naar buiten het is mistig en koud (igg...dat vind ik). Ben je ze van plan te scheren dit jaar of laat je ze dit jaar in hun winterjas rondlopen?

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:11

wie weet hoe je kan zien hoeveel gram een deken is dus een 0 grams/ongevoerde deken misschien een beetje domme vraag maar ik kom er niet uit

Tessake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:18

Ik heb een vraagje
wat voor een deken (hoeveel gram) zouden jullie je paard opleggen midden in de winter om teverkomen dat ze winter haar krijgt (dus ze is niet geschoren) overdag staat ze op de wei (ze kan zelf in de stal als ze wilt) en snachts staat ze op stal.
Het word zo wie zo een outdour deken Maar moet er dus nog eentje gaan kopen maar weet niet hoeveel gram ik het beste neem voor hartje wintet, ze heeft nu gewoon een waterdicht overgans deken op.
En een onderdeken onder het outdour deken is mss weer tewarm?

Heb dus echt geen verstand van dekens he

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:29

elady schreef:
Nee, ik zou ze zo laten. Ik kijk nu naar buiten het is mistig en koud (igg...dat vind ik). Ben je ze van plan te scheren dit jaar of laat je ze dit jaar in hun winterjas rondlopen?

nee ik ga ze niet scheren!!!maar is toch veelste warm om met 20 graden zo'n deken op te laten.dadelijk zweten ze..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:01

rustig hier!!!ik dacht ik krijg wel een reactie want moet zo naar de paarden toe om een keuze te maken wel of niet ongevoerde regendeken op laten met deze temperatuur!!!wie weet wat ik doen moet

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:05

wel op laten hoor