Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jazzejam

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 13:53

Mooi, dat er nog een te leen was. Hier ook wel eens bij de buur of schoonouders de trekker wezen ophalen. Pech krijg je altijd op een onfortuinlijk moment. Zo hadden we de mestwagen met een kapotte ketting van het voorjaar. Hier heeft de trekker het er maar zwaar mee, krijgen het wel geschud maar soms hoopt het op en dat krijgt die niet meer weg. Net een uur bezig met de hopen uit elkaar weer te stekken. 2 hectare los liggen kost vandaag 3 uur schudde. Normal doen we dit in ongeveer 2 uur. Kleine trekker en een trommel schudder.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 13:55

jana79 schreef:
Wij hebben gister ook gemaaid. Vanmorgen alles geschud. We hebben een oude tractor en maaier die had het er erg moeilijk mee de maaier. Moesten met de hand geregeld het gemaaide gras weg halen ging niet door de maaier naar achter maar hoopte ervoor op.

Hier precies hetzelfde, en na tig keer stoppen gewoon de maaier maar wat hoger gezet. Grote voordeel, als je wat meer gras laat staan, heb je ook sneller hergroei. En die 10 cm die je minder afmaait mis je niet op 1 meter hoog gras :))
Schudder kan het gelukkig goed aan.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 21:33

Wij hebben alle gras ook weer gemaaid.
Maar het maaien ging waardeloos, erg stug op een één of andere manier. Dus ook erg lang bezig geweest en de messen inmiddels bot.
Afbeelding

Vanmiddag 1x geschud. :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:21

Hier ook gemaaid en geschud.
Morgen nog eens schudden, dinsdag in rijen leggen en woensdag persen en wikkelen als alles loopt zoals voorzien, dan kunnen we weer weg voor de winter.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:22

Hier gister gemaaid ik ben benieuwd

Het was echt hoog :o

Afbeelding

Afbeelding

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:32

Bij ons word het morgen ochtend gemaaid. Benieuwd, het staat minder hoog op sommige stukken dan anders, maar wel heel dik.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 23:41

Vandaag een ronde gelopen om kruiskruid eruit te halen. Direct lekker verbrande schouders :')
Het stuk grond lijkt nog redelijk nat op sommige stukken. Morgen even met de boer overleggen die het voor ons gaat maaien en schudden. Het liefste zou ik het al willen maaien maar mijn gevoel zegt nog even wachten tot hopelijk de grond een beetje droog is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 08:12

Einde van de week gaat het weer regenen toch? 'ons' hooi is zaterdag gemaaid en wordt volgens mij donderdag geperst ivm verwachtte regen einde van de week.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:09

hooi is afgelopen zaterdag gemaaid en gaat woensdag of donderdag geperst worden, afhankelijk van het weer.

mijn man is net vertrokken om de 2e helft van de 1e snede (ca 25 ha) te maaien. Dit wordt woensdag gehakseld en gekuild. En daarna kunnen (na het mestrijden etc) eindelijk de droge koeien ook naar buiten.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:40

Charaz schreef:
Einde van de week gaat het weer regenen toch? 'ons' hooi is zaterdag gemaaid en wordt volgens mij donderdag geperst ivm verwachtte regen einde van de week.

De voorspelling wisseld continue en ik zit er een uur rijden vandaan dus ik vind het moeilijk in te schatten

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:57

Hier gaat het woensdag in de pak. Donderdag zeggen ze regen. Ik zit in noord limburg

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:25

Hier ook woensdag in de pakken, denk dat we het dinsdagavond op rijen gaan leggen, het droogt als een malle.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:02

Hannanasjuh schreef:
Charaz schreef:

De voorspelling wisseld continue en ik zit er een uur rijden vandaan dus ik vind het moeilijk in te schatten

Hier is dat ook de ellende. Bij niet al te hoge temperatuur moet het minimaal 5 dagen drogen om in kleine baaltjes te worden geperst. Dag 6 dus persen en laden. Helaas was de voorspelling steeds donderdag regen.
Achteraf hadden we zaterdag moeten maaien en donderdag persen en laden. Komende dagen droogt het door het warme weer prima. Nu lijkt het na donderdag weer zo wisselvallig als wat te worden. Prima groeiweer, maar waardeloos om te hooien.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:32

Ibbel schreef:
Hier ook woensdag in de pakken, denk dat we het dinsdagavond op rijen gaan leggen, het droogt als een malle.

Wij gaan het inderdaad ook dinsdag avond op rijen leggen. Woensdag moet er gewerkt worden. Schoonvader 80 jaar komt nu 2x per dag schudden. Dat lukt hem prima nog. Rijen maken is toch wat meer werk. Doen we het liefst zelf.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:44

Ben super blij dat het even droog is maar moet wel nog de weides bemesten. Is nog niet gedaan dit jaar omdat ze er niet op konden. Wat er nu af gegeten is groeit erg langzaam bij nu...
En gestressed kort gras is nu ook weer niet gezond.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:59

Wij laten het gras staan. De ondergrond te nat en moet echt kleine onverpakre pakjes hebben. Even afwachten misschien komend weekend er af. Ligt er aan wat er uiteindelijk gaat vallen

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:31

Hier zoals velen dus morgen in rijen en woensdag in pakken, zou normaal moeten lukken om ze bijna als hooi in de plastic te krijgen.

Stond enorm veel op, maar ene kant was nog behoorlijk drassig, ongelooflijk eigen lijk, we zijn bijna juli…

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:37

ik hoor meerdere zeggen dat er een dag van te voren in rijen word gelegd , niet verstandig ik zou dat op de dag van persen doen .. als je het zo lang laat liggen dan trekt het vocht op

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:41

Maar als het voor ik plastic is en het is zoals vandaag 35gr in de zon, dan maakt dat echt niet veel tot niets uit.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:43

dat maakt zeker wel uit

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:47

In rijen leggen voor de avond is beter. Zo trekt er minder vocht in het gras, omdat je het oppervlak verkleint. Het meest ideale is het om het 's morgens weer los te schudden, of om de rijen nog een keer te draaien.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:54

Altijd wel leuk welke tijd je iets zou moeten doen, dat gaat bijna niet als je 10+ ha moet doen :+
Soms ben ik de hele dag aan het harken en zie verder niet zo veel verschil.
Persen doe ik dan pas de volgende middag als al het vocht weer weg is.
Luchtige ruggen helpt ook wel daar waait de lucht mooi doorheen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:58

hakkipilke87 schreef:
ik hoor meerdere zeggen dat er een dag van te voren in rijen word gelegd , niet verstandig ik zou dat op de dag van persen doen .. als je het zo lang laat liggen dan trekt het vocht op

Welk vocht?

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 18:09

wat in de grond zit en wat optrekt als je hooi zo in een rij laat liggen voor een dag

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 18:10

Vocht genoeg nog hier in de grond _O-