Ze zijn er weer: Dazen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:28

Wij hebben een prachtige locatie in zuid oost nederland een weiland met een water erin (zo'n 10 bij 20 meter) en bomen rondom.

Dus ideale dazenstek.

Mijn 4 paarden hebben goedkope zebradekens van Kramer. En ondanks dat het slopers zijn gaan 2 dekens al voor het 2e jaar mee. Andere 2 hadden eerst duurdere dekens.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:38

Net bij de paarden geweest. Ze zijn weer nouwelijks buiten geweest want ik hoefde het draad weer niet te verzetten.

Binnen in de stal werd ik geprikt door iets gemeens en later zag ik dat ook daar de dazen zaten :( Ik wilde eigenlijk de dekens af laten omdat het zo warm is, er regen aan komt en ze toch binnen staan maar die heb ik toch weer op gedaan

Charlotte124

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:40

wij hebben zebradekens van qhp, blijven hier wel goed, nu voor het tweede jaar, een van de paarden rolt ook veel
qua dazen en vliegen is het hier verschrikkelijk, ook ZO Nederland, ik heb ze vanmorgen om kwart over 8 op stal gezet, vanavond weer naar buiten
rijden moet vroeg , laat of ik moet naar een binnenmanege, mijn wedstrijdcarrière ga ik in de herfst wel weer voortzetten :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:10

Varekaj schreef:
Ik zoek nog steeds DE ultieme spray tegen vliegend ongedierte. Kan niet eens deftig dressuurles meer rijden door die schijtbeesten. Paard wordt helemaal razend als ik de teugels niet lang laat zodat hij met zijn hoofd kan schudden of ernaar happen. Wat oppakken om meer naar het "zittend" werk te gaan is er niet bij.

Al Endure of Ultra shield geprobeerd??

No_No schreef:
Gezien ik niet alle pagina's heb doorgespit zal k wel wat gemist hebben. Wat is nou het beste om mijn paard te beschermen?
Ze staat onder een vliegendeken en nu ook een vliegenmasker maar helpt nog niet genoeg. Ik denk een deken nodig te hebben met een andere hals. Iemand tips?
Een dadenval maken, zou dat iets uitmaken?

Mijn zwarte wil overdags ook niet meer naar buiten. Alleen als ze een zebradeken opheeft is ze te overtuigen.
Een dazenval helpt wel iets, maar nooit zover dat er geen dazen meer rond het paard zullen vliegen.

belle_boef schreef:
Werken die zebra dekens trouwens echt beter dan een eenkleurige? Of helpt dat enkel als er in een grote groep 1 zo'n zebra staat?

Ik heb dat getest. 1 paard met een zebradeken op en de andere een Sweet Itch Hoody. Ze stonden direct naast elkaar, en de SIH had 5 dazen op de deken zitten, de zebra 0. Dus nee het helpt niet als er maar 1 met een zebra staat, jawel maar alleen voor het paard wat die zebra op heeft :D en ja ik heb echt verschil of ze een zebra op hebben of niet. Ik heb de zebra's wel eens in de was en dan hebben ze een eenkleurige op. En die dagen wil mijn zwarte dus weer niet naar buiten :+

Ik heb de dekens van Fedimax. Duitse webshop. Waren toendertijd de enigste dekens die een hals hadden die lang genoeg was. Ik heb de dekens dan ook alweer 4 jaar.

Op het moment staan de mijne buiten, onder de bomen, met hun zebra op. Maar dat is vanwege het slechte weer wat ze voorspeld hebben. Normaal doe ik ze pas tegen de avond de wei open. De kunnen de hele dag eruit op de paddock, maar ik zie de hele dag geen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:29

Endure nog niet geprobeerd, weet ook niet of ze die hier hebben. Ultrashield van absorbine iig niet.

Mijn stukjes land liggen ofwel naast bosgrond ofwel naast velden met maïs. Vochtige bodem maar geen water direct in de buurt. Het krioelt er op alle plekken van. Ik kan ze helaas overdag niet op stal zetten. Overweeg wel om een stuk land af te spannen en ze daar hooi te voeren ipv telkens gras. Ze komen toch amper de schuilstal uit als die er is (op 1 weide enkel hoop bomen als schuilplek).

Als het dan toch een strenge winter moet zijn, dan wel met een laagje sneeuw graag. Op een keiharde ondergrond kan ik toch niks, dan mag ie van mij ook wit zijn ipv grauwig grijs.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:32

Endure heb ik jaren terug eens geprobeerd, was ook weggegooid geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:06

Atec was eentje die het wel heel goed deed, iig genoeg om een proef te overleven of een stevige les als je halfweg even opnieuw ging sprayen. Helaas is die echt overal verdwenen en nog geen volwaardig alternatief gevonden :(

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:17

Ik heb gisteren met mn verzorgpaard een klein ritje gemaakt en voor het eerst amper een daas gezien!! *\o/* Wat was ik blij (en mijn paard ook)!!
In een stukkie bos zitten ze niet, steek ik echter de weg over naar het andere (grotere) stuk bos, dan had ik er al meteen 5 op mn paard zitten.
Ik hoop dus dat de dazen bij ons on de omgeving op hun retour zijn! O:)
Met die vliegen kan ik wel leven opzich.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:50

rina schreef:
Ik heb dat getest. 1 paard met een zebradeken op en de andere een Sweet Itch Hoody. Ze stonden direct naast elkaar, en de SIH had 5 dazen op de deken zitten, de zebra 0. Dus nee het helpt niet als er maar 1 met een zebra staat, jawel maar alleen voor het paard wat die zebra op heeft :D en ja ik heb echt verschil of ze een zebra op hebben of niet. Ik heb de zebra's wel eens in de was en dan hebben ze een eenkleurige op. En die dagen wil mijn zwarte dus weer niet naar buiten :+

Ik heb de dekens van Fedimax. Duitse webshop. Waren toendertijd de enigste dekens die een hals hadden die lang genoeg was. Ik heb de dekens dan ook alweer 4 jaar.

Op het moment staan de mijne buiten, onder de bomen, met hun zebra op. Maar dat is vanwege het slechte weer wat ze voorspeld hebben. Normaal doe ik ze pas tegen de avond de wei open. De kunnen de hele dag eruit op de paddock, maar ik zie de hele dag geen paard.

Mag ik vragen of jij de Fedimax deken hebt, met of zonder buikflap die over de rug sluit? Ik vind ze vriendelijk geprijst en lijken super te passen. Vallen ze een beetje als een normale maat? Ik heb een merrie die echt niet meer buiten wilt staan door de dazen, zo zielig :\

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:27

Ik heb toch maar weer de zelfgebouwde dazenval erbij gepakt.
De dazenlijm werkt niet zo goed als gehooptAfbeelding

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:46

AEP schreef:
Mag ik vragen of jij de Fedimax deken hebt, met of zonder buikflap die over de rug sluit? Ik vind ze vriendelijk geprijst en lijken super te passen. Vallen ze een beetje als een normale maat? Ik heb een merrie die echt niet meer buiten wilt staan door de dazen, zo zielig :\

Zonder :D (sorry moet even in link, ineens begint Photobucket te etteren |o )
http://i71.photobucket.com/albums/i141/ ... _4737a.jpg

De zwarte heeft een 145 ruglengte en de vos 135. De 135 past de zwarte ook wel, maar ik vind em dan wat krap op de schouder worden. Die dame is meer dan breed :+
Ja het is echt sneu als ze gewoon niet meer naar buiten willen vanwege de dazen. Die zwarte van mij is ook zo. Ze hadden het vanmiddag wel warm onder de deken, ze staan nu nl alweer binnen en de dekens zijn eraf, maar het was hier dan ook wel bijna 30 graden. Tot een graad of 25 is het goed te doen.

Endure is via Eurohorse te krijgen en Pardoes Aurora. Ultra shield via de cowgirl shop. (Bokker Mayflower is dat, maar ik weet niet of ze hier nog veel op het forum komt.)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 21:11

Paarden zwaar geïrriteerd vandaag en ik ook, 3x geprikt door die kak beesten ^)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:08

hagelslag schreef:
Ik heb toch maar weer de zelfgebouwde dazenval erbij gepakt.
De dazenlijm werkt niet zo goed als gehoopt

Ik heb de spullen ook klaargelegd om mijn oude dazenval vandaag te gaan repareren. Het stikte hier gisteren van de dazen. Ik schat dat ik er wel zo'n 100 doodgeslagen heb op de paarden en mezelf :(
De paarden waren ondanks de vliegendekens zwaar sjachereinig van die rotbeesten.
Ze hebben een Paddock paradise ter beschikking maar willen er nu echt niet op. Ze blijven wat hangen in de schaduw onder een paar grote bomen naast de rijbak.

Interesse voor de plak emmer hebben de dazen nog steeds niet. Alleen bijvangst van gewone vliegen e.d.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:16

Hier plakt de lijm niet eens meer. Zit te twijfelen of ik mn geld terug ga vragen.
De lijmvallen stonden ca 2 hooguit 3 weken

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:18

Pfff, hier ook extreem veel dazen opeens.
In Binnenbak gaat het nog, maar buiten ietwat in de luwte van struiken of bomen en ze zetten de aanval in.
Aan de hand stappen is al een drama, laat staan rijden, je blijft aan het meppen.
Maar wat veerust gespoten , maar of dat echt helpt....

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:18

hagelslag schreef:
Hier plakt de lijm niet eens meer. Zit te twijfelen of ik mn geld terug ga vragen.

Ik heb er vorige week opnieuw lijm opgesmeerd maar het resultaat is wederom noppes nada.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:50

henny_w schreef:
Interesse voor de plak emmer hebben de dazen nog steeds niet. Alleen bijvangst van gewone vliegen e.d.

Emmers deden hier ook niks. werden niet warm genoeg. Ik ben heel snel overgegaan op ballen. Die doen het wel.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:57

Hier gisteren ook ineens vanuit het niets een fikse aanval van dazen. Geen idee waar ze ineens vandaan komen, maar ze waren best agressief :=
Hopelijk vinden ze snel de dazenvallen, die suckers..die!!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:23

Gisteren hebben ze de draad stuk gekregen. Isolatoren zijn los geraakt ik vermoed dat ze er met hun staart on hebben gehangen ofzo. Kreeg het te horen toen ik uit mijn werk kwam dat ze er nig sullig achter stonden terwijl de draad op de grond lag. Ik zat echt in dubio voor ik naaf mij werk ging om ze binnen te zettenmaat daar is het dan gewoon te warm (tegen de 40 graden) van het weekend komen ze zand voor de bak brengen en daarna ga ik rap een schuilstal maken. Gelukkig vandaag nig geen zon gezien en maar een enkele daas.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:39

henny_w schreef:
hagelslag schreef:

Ik heb er vorige week opnieuw lijm opgesmeerd maar het resultaat is wederom noppes nada.

Welke lijm had jij Henny?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:03

Gisteren viel het bij ons nog mee, ondanks de hitte. Er was wel meer wind dan anders, maar normaal houdt dat die beesten niet tegen.
Hoe het vandaag is weet ik niet, vandaag sla ik dagje over. Ze hebben meer dan vreten en drinken genoeg. Ik merk dat ze de bomen en schaduw juist minder opzoeken omdat het daar nog erger is dan in de zon.

Heb nu een nieuwe spray gekocht bij de ruitershop, eens kijken wat die doet. Ik ruik er een zweem van look doorheen, maar ook nog iets relatief sterk maar kan er geen naam op plakken. Al de rest is al de revue gepasseerd vanuit andere winkels. Vroeger had je zo'n immens aanbod en nu moet je al goed speuren om iets verschillend tegen te komen...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:57

Rizette schreef:
Welke lijm had jij Henny?

Ik heb de originele Sticky trap dazenval lijm. Het is blank van kleur. Er zou een soort van geurstof inzitten die speciaal vrouwtjes dazen lokt. Nou echt niet >;) Volgens mij stoot het eerder af hier :(

Vanmiddag zaten er hier zoveel dat ik gewoon naast de paarden kon blijven staan en maar meppen op die dazen. Complete zwermen.
De paarden wilden van ellende de wei uit en begonnen te rennen. Tsja en toen kwamen er nog meer van die dazen aanvliegen.

Mijn echtgenoot had zo met ons te doen dat hij het tijd vond worden om er een dazenval bij aan te schaffen. Dus naar de Welkoop gereden en een echte opgehaald voor 129 euro. Ze zijn momenteel in de aanbieding. Het is trouwens best een zware uitvoering qua dazenval maar wel heel degelijk. Mijn eigen die ik nog steeds moet repareren hang ik dan wel achter in de wei. Dan hebben we er 2 hangen.

Stocki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:00

Ik woon in Oostenrijk, waar we uiteraard ook dazen hebben. Het klinkt nog niet zo erg als bij jullie....de beste oplossing hier is voor acht uur 's morgens op je paard klimmen. En er is één middel dat helpt: Tiroler Steinöl. Een vet goedje dat stinkt als een bunzing, maar dazen en vliegen door de geur van je paard houdt. Spoelt er ook niet gelijk af bij een buitje en kun je in stroken van buik tot hoofd opbrengen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:46

Nou, de nieuwe dazenval werkt als een tierelier.
Er zitten nu al 11 dazen in, in ongeveer 1,5 uur. De bal kan nog niets eens echt opgewarmd zijn want het is vrij bewolkt hier de laatste uren.
Deze nieuwe dazenval hangt op dezelfde plek als waar de lijm emmer hing. Een extra bevestiging dat die lijm hier echt niet werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:46

Werkt het wel bij de mensen die de lijm gebruiken op een zwarte bal? Anders ga ik binnenkort alsnog zo'n val halen. Ben alleen bang dat ie relatief snel op een mysterieuze manier zal verdwijnen, als in "ik heb spontaan pootjes gekregen en ben zelf een nieuw huisje gaan zoeken"...