[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:54

Vliegendekens hebben ze in het seizoen 24/7 op. Boven de 20 graden doe ik de liner er niet onder. Tenzij het echt meerdere dagen aan een stuk regent/ onze prinses op de erwt stijfjes wordt. Zodra het kan gaat de liner er weer onder vandaan.

Wat regen kunnen de meeste best hebben. Schuilstal is fijn om te hebben. Maar als ze er geen behoefte aan hebben, gaan ze er niet in staan. Kun je op je hoofd gaan staan, het wordt er niet anders van. Hier eentje die de ene keer het heerlijk vindt om in de schuilstal/ buitenboxen te gaan staan bij regen/wind/ veel zon. En de andere keer bij voorkeur midden in een plensbui/ rotweer koppig buiten blijft staan. Mij best, moeten ze zelf weten. Ze staan jaar rond met dekens aangepast aan het seizoen& hoeveel ze werken. Worden goed/ netjes gevoerd, en in de gaten gehouden. En voor de rest zoeken ze het maar met elkaar uit in hun vrije tijd.
Kan best zijn dat de jouwe momenteel geen behoefte hebben om in de schuilstal te gaan staan.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:23

Het is voor het eerst dit jaar dat ze 24-7 buiten staan.
Volgens mij vinden ze het wel prima, er staat genoeg gras, krijgen vitaminekoeken als extra en probeer de dekens zoveel mogelijk aan te passen aan het weer.

Is altijd best lastig die dekens met de zomers in NL.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:22

Tuurlijk is het aftasten als je ze voor het eerst 24/7 buiten hebt. Vertrouw erop dat als je je dieren goed kent, je snel genoeg bepaalde dingen zal herkennen. Als je dan de indruk hebt dat ze het wel prima vinden. Is het goed zo.

Wij paardenliefhebbers willen het soms te goed doen. En soms vergeten we dan heel even dat ons dierbare maatje niet van porselein is, maar gewoon paard/ pony. De balans vinden is soms even zoeken. En zeker met een zorgenkindje is het heel individuel wat past.

Het schijnt dat de temperatuur waarbij paarden zich het prettigst voelen iets van 10 a 15 graden is. Kijk goed naar je paard, en gebruik je gbv ( gezonde boeren verstand).Dan zal het in 90% van de gevallen wel loslopen. Bij twijfel win advies in.

Hier is eentje een zorgenkindje, waarbij ik bij bepaalde dingen de alarm modus aanzet. Terwijl hetzelfde bij een ander paard geen enkele reden tot zorg is. Het verschilt zo per dier.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:00

samirah schreef:
Tuurlijk is het aftasten als je ze voor het eerst 24/7 buiten hebt. Vertrouw erop dat als je je dieren goed kent, je snel genoeg bepaalde dingen zal herkennen. Als je dan de indruk hebt dat ze het wel prima vinden. Is het goed zo.

Wij paardenliefhebbers willen het soms te goed doen. En soms vergeten we dan heel even dat ons dierbare maatje niet van porselein is, maar gewoon paard/ pony. De balans vinden is soms even zoeken. En zeker met een zorgenkindje is het heel individuel wat past.

Het schijnt dat de temperatuur waarbij paarden zich het prettigst voelen iets van 10 a 15 graden is. Kijk goed naar je paard, en gebruik je gbv ( gezonde boeren verstand).Dan zal het in 90% van de gevallen wel loslopen. Bij twijfel win advies in.

Hier is eentje een zorgenkindje, waarbij ik bij bepaalde dingen de alarm modus aanzet. Terwijl hetzelfde bij een ander paard geen enkele reden tot zorg is. Het verschilt zo per dier.

Over het algemeen maak ik me te snel te veel zorgen, deken te nat, hebben ze het niet te warm enz.
Ik kijk natuurlijk een paar keer per dag bij ze, en als ze rustig staan te grazen dan is het goed.

Haal jij je paard binnen als het lang regent of doe je een andere deken op.

Ook dat is hier nog niet zo eenvoudig, zodra ik aankom met een andere deken lopen ze lekker weg.

En aangezien het morgen weer mooi en warm wordt laat ik deze dekens maar op, droogt ook wel weer.
En idd ze zijn niet van porselein :D

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:01

Hebben jullie nog tips? Het paard heeft hier gisteren middag haar Amigo bug rug aan gort getrokken, nu heb ik echter maar een zeer beperkt budget gekregen om weer een vliegendeken voor terug te kopen (max. €40,-)

Ik zoek een vliegendeken maat 195, moet een hals hebben en UV-werend zijn (heeft het niet op tegen de vliegen maar tegen de zonneallergie). Verder geen eisen.

samirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:13

Zorgen maken is logisch, ze zijn je immers dierbaar als het goed is. Maar geef ze ook dat stukje vertrouwen om gewoon paard te zijn. :) Als je ze redelijk kent weet je bij welke signalen je wat extra alert moet zijn.

De onze worden goed in de gaten gehouden. Staan bij mijn stalhouders aan huis, die er gepast stapelgek mee zijn. De vos heeft PPID en krijgt daar s' ochtends haar pilletje voor. Is gelijk een check of alles oke is- momentje. De bruine gaat daar gewoon in mee qua ritme.

Als het echt lang regent, denk aan meerdere dagen zomers. Dan krijgen ze de liner eronder. Of als het bij uitzondering nodig is een regendeken al dan niet gevoerd. Maar in principe doen ze het in de zomer met hun vliegendeken& masker.
Ze staan zodra het kan 24/7 buiten en hebben meestal de beschikking over buitenboxen met weide eraan vast.

Dekens wisselen doe ik altijd op de poetsplaats bij de binnen stallen. Zodra we de weide inkomen, komen ze meestal al. Zeker als we de halsters bij ons hebben; is meer een teken van " yes, we gaan wat doen/ krijgen extra aandacht". Dekens wisselen doe ik meestal zelf, mocht het nodig zijn/ door omstandigheden beter uitkomen wordt het gedaan. Maar ook op de poetsplaats.
Even een deken rechttrekken, los singeltje, even voetje checken gebeurt gewoon in de weide.

Kijk, helemaal toppie toch! Fijn naar je paarden blijven kijken, komt wel goed.

samirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:14

Is Nika evt iets Kasmir?

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:56

samirah schreef:
Zorgen maken is logisch, ze zijn je immers dierbaar als het goed is. Maar geef ze ook dat stukje vertrouwen om gewoon paard te zijn. :) Als je ze redelijk kent weet je bij welke signalen je wat extra alert moet zijn.

De onze worden goed in de gaten gehouden. Staan bij mijn stalhouders aan huis, die er gepast stapelgek mee zijn. De vos heeft PPID en krijgt daar s' ochtends haar pilletje voor. Is gelijk een check of alles oke is- momentje. De bruine gaat daar gewoon in mee qua ritme.

Als het echt lang regent, denk aan meerdere dagen zomers. Dan krijgen ze de liner eronder. Of als het bij uitzondering nodig is een regendeken al dan niet gevoerd. Maar in principe doen ze het in de zomer met hun vliegendeken& masker.
Ze staan zodra het kan 24/7 buiten en hebben meestal de beschikking over buitenboxen met weide eraan vast.

Dekens wisselen doe ik altijd op de poetsplaats bij de binnen stallen. Zodra we de weide inkomen, komen ze meestal al. Zeker als we de halsters bij ons hebben; is meer een teken van " yes, we gaan wat doen/ krijgen extra aandacht". Dekens wisselen doe ik meestal zelf, mocht het nodig zijn/ door omstandigheden beter uitkomen wordt het gedaan. Maar ook op de poetsplaats.
Even een deken rechttrekken, los singeltje, even voetje checken gebeurt gewoon in de weide.

Kijk, helemaal toppie toch! Fijn naar je paarden blijven kijken, komt wel goed.

Dankje! Gelukkig staan ze aan huis en zie ik weel aan ze of ze het nog fijn hebben of niet.

De dekens drogen ook snel weer op gelukkig!

Fijn dat naar jou paarden zo goed gekeken wordt!

Ben net nog bij ze geweest, dekens waren wel nat maar dat droogt wel weer op.
Het is verder niet koud.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 02:40

Voor 40 euro moet je tweedehands iets op de kop tikken.. Dat is echt bizar weinig, zelfs een matige deken kost al meer.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:24

Voor €40 vind je echt geen fatsoenlijke vliegendeken nieuw.
Ik heb laatst een zgan Amigo bug rug gekocht voor €40 incl verzendkosten dus even marktplaats in de gaten houden ;)

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:58

Voor iedereen die nog amigo of rhino dekens zoekt:
http://www.tackshop.co.uk/sale
Veel dekens zijn 50% afgeprijsd. Via de website kan je met creditcard betalen, maar als je die niet hebt, gewoon een mailtje sturen en vragen naar het rekeningnr van de bank, dan kan je het overmaken.
Ook mooie fleece truien van Musto.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:00

Hoeft idd niet nieuw, heb denk ik al wat :).

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:33

*vraagje aan alle eczeemdeken gebruikers*

Hoe vaak wassen jullie de deken? Een paardje bij mij op stal staat al drie maanden met dezelfde deken op. De deken stinkt (naar paard en zweet) en is erg vies. Dat trekt toch juist weer vliegen aan? Paard draag deken 24/7 en staat alleen 's nachts op stal en krijgt dus ook de nodige regenbuien en 30+ graden over zich heen..

(Edit: paard wordt verder enorm goed verzorgd. Dit betreft puur onwetendheid van de eigenaar, vandaar de vraag. Tips zijn dus ook erg welkom!)
Laatst bijgewerkt door Sjira op 05-08-15 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:38

Sjira schreef:
*vraagje aan alle eczeemdeken gebruikers*

Hoe vaak wassen jullie de deken? Een paardje bij mij op stal staat al drie maanden met dezelfde deken op. De deken stinkt (naar paard en zweet) en is erg vies. Dat trekt toch juist weer vliegen aan? Paard draag deken 24/7 en staat alleen 's nachts op stal en krijgt dus ook de nodige regenbuien en 30+ graden over zich heen..

Ik was de eczeemdekens iedere 2/3 weken.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:42

In de wasmachine of met de hand? Ik weet nl dat de dekens na een wasbeurt in de wasmachine ineens anders 'aanvoelen'. Alsof je een laagje van de stof afwast...

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:45

Sjira schreef:
In de wasmachine of met de hand? Ik weet nl dat de dekens na een wasbeurt in de wasmachine ineens anders 'aanvoelen'. Alsof je een laagje van de stof afwast...

Gewoon in de wasmachine

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:03

Mijn eczeem deken moet ook nodig gewassen worden. Maar ik stel het steeds uit, omdat de reserve deken niet zo fijn ligt.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:09

Maar als je het paard midden op de dag even zonder deken zet, dan kan dat toch niet zo veel kwaad? Want met deze temperaturen is de deken zo weer droog.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:11

Elke maand soms eerder was ik de eczeemdeken. Heb er gelukkig 2. Eerst afspoelen en dan in bak water intrekken en dan in de wasmachine. Dan is hij redelijk schoon.
Wel binnen 1a2 dagen weer vies

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:37

Eczeemdekens drogen met dit weer idd aardig snel. Als je 's ochtends de reserve deken op doet en de andere wast kun je 's avonds weer wisselen :)

Hier zijn de dekens na een paar dagen ook weer vies maar ze ruiken iig weer fris en ze voelen ook niet zo vies meer :')

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:43

Je hebt vies en vies hè. Vies van wat zand of modder is niet erg. Maar vies van zweet, huidvet, haren en alle anti-vlieg en eczeem smeerseltjes is toch iets anders... Dat de deken gewoon zwart uitslaat van het vet :(

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:48

Ik was ze nu elke week. Met dat warme weer.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:24

Sjira schreef:
Maar als je het paard midden op de dag even zonder deken zet, dan kan dat toch niet zo veel kwaad? Want met deze temperaturen is de deken zo weer droog.

Zonder deken durf ik niet, ze staan tussen de bomen en ze heeft erg veel last. Maar ik denk dat ik zaterdag wel 2x naar stal kan rijden, dus dan kan ik 's avonds de deken weer op doen als hij droog.
Sally staat niet naast de deur helaas. En anders moet ze toch maar even een dagje met die andere deken staan.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:52

Ik was mijn exzeemdekens als het nodig is, soms na 2 weken , soms na 3 of 4.
Heb wel reservedekens, zonder hals , die leg ik dan op.
Gelukkig is de RSIH zo weer droog.
Was ik gewoon in de wasmachine.

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:02

Ik heb een vraag. Ik ben opzoek naar een vliegen uitrijdeken voor de bosritten. Het is nu echt niet te doen zonder. Maar ik zoek er één voor een paard met een brede borst. Tips zijn van harte welkom!