Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
samirah schreef:Tuurlijk is het aftasten als je ze voor het eerst 24/7 buiten hebt. Vertrouw erop dat als je je dieren goed kent, je snel genoeg bepaalde dingen zal herkennen. Als je dan de indruk hebt dat ze het wel prima vinden. Is het goed zo.
Wij paardenliefhebbers willen het soms te goed doen. En soms vergeten we dan heel even dat ons dierbare maatje niet van porselein is, maar gewoon paard/ pony. De balans vinden is soms even zoeken. En zeker met een zorgenkindje is het heel individuel wat past.
Het schijnt dat de temperatuur waarbij paarden zich het prettigst voelen iets van 10 a 15 graden is. Kijk goed naar je paard, en gebruik je gbv ( gezonde boeren verstand).Dan zal het in 90% van de gevallen wel loslopen. Bij twijfel win advies in.
Hier is eentje een zorgenkindje, waarbij ik bij bepaalde dingen de alarm modus aanzet. Terwijl hetzelfde bij een ander paard geen enkele reden tot zorg is. Het verschilt zo per dier.
samirah schreef:Zorgen maken is logisch, ze zijn je immers dierbaar als het goed is. Maar geef ze ook dat stukje vertrouwen om gewoon paard te zijn.Als je ze redelijk kent weet je bij welke signalen je wat extra alert moet zijn.
De onze worden goed in de gaten gehouden. Staan bij mijn stalhouders aan huis, die er gepast stapelgek mee zijn. De vos heeft PPID en krijgt daar s' ochtends haar pilletje voor. Is gelijk een check of alles oke is- momentje. De bruine gaat daar gewoon in mee qua ritme.
Als het echt lang regent, denk aan meerdere dagen zomers. Dan krijgen ze de liner eronder. Of als het bij uitzondering nodig is een regendeken al dan niet gevoerd. Maar in principe doen ze het in de zomer met hun vliegendeken& masker.
Ze staan zodra het kan 24/7 buiten en hebben meestal de beschikking over buitenboxen met weide eraan vast.
Dekens wisselen doe ik altijd op de poetsplaats bij de binnen stallen. Zodra we de weide inkomen, komen ze meestal al. Zeker als we de halsters bij ons hebben; is meer een teken van " yes, we gaan wat doen/ krijgen extra aandacht". Dekens wisselen doe ik meestal zelf, mocht het nodig zijn/ door omstandigheden beter uitkomen wordt het gedaan. Maar ook op de poetsplaats.
Even een deken rechttrekken, los singeltje, even voetje checken gebeurt gewoon in de weide.
Kijk, helemaal toppie toch! Fijn naar je paarden blijven kijken, komt wel goed.
Sjira schreef:*vraagje aan alle eczeemdeken gebruikers*
Hoe vaak wassen jullie de deken? Een paardje bij mij op stal staat al drie maanden met dezelfde deken op. De deken stinkt (naar paard en zweet) en is erg vies. Dat trekt toch juist weer vliegen aan? Paard draag deken 24/7 en staat alleen 's nachts op stal en krijgt dus ook de nodige regenbuien en 30+ graden over zich heen..
Sjira schreef:Maar als je het paard midden op de dag even zonder deken zet, dan kan dat toch niet zo veel kwaad? Want met deze temperaturen is de deken zo weer droog.