[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Juliee

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:31

hey allemaal! Ik zou misschien mijn paard laten scheren, maar ik heb hier helemaal geen ervaring mee.
Wat zijn dingen waar je op moet letten? Ik las eerder iets over 'gedoe met het uitrijdeken', waar gaat dit dan precies over? En is scheren echt nadelig voor de glans van de zomervacht?
Mijn vader is namelijk hélemaal tegen scheren, grotendeels voor de gevolgen voor de zomervacht die er volgens hem zijn..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:31

Als je het hele lijf scheert is het verstandig om met erg koud/nat weer een uitrijdeken of fleecedeken te gebruiken met in-/uitstappen en rustige buitenritjes.
Anders worden de lendenen te koud.
Verder moet je zorgen dat je voldoende droge/waterdichte dekens hebt in verschillende diktes, zodat je paard er altijd warm en droog bij staat.

Wat bedragen betreft, ik liet altijd scheren en daar betaalde ik bedragen voor variërend van 50,- tot 75,- wat ik me kan herinneren.
Een paar jaar geleden heb ik zelf een scheerapparaat gekocht omdat mijn merrie zo angstig was en lastig te scheren voor vreemden.
Ik doe het nu dus zelf, eerste jaar 1x in een winter en daarna 2x per winter.
Ik heb vorig jaar 2x geschoren en ben vergeten mijn messen te laten slijpen, vorige week weer probleemloos geschoren.
Machine was wel droog en schoon opgeborgen.

Mijn geschoren paard staat op dit moment onder een 100 grams Rambo en voelt daar warm onder, als ik haar warmer zet gaat ze zweten.
Buiten met slecht weer hals er aan.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:44

_bloempje_ schreef:
Haha hij stond er dus gewoon van te genieten. Bij die van mij is het hoofd echt drama. Hij kan nog wat leren van die van jouw haha!

Heb je hem zelf geschoren? Ik twijfel zo wie ik hem nu moet laten scheren...

jep dit keer wel.

mijn eerste schimmeltje is geschoren door catalyst 2 of 3 jaar geleden. levert goed werk af.

vorig jaar had ik een fjord, die is door chaos op bokt geschoren, ook een erg fijne!

maar die fjord moest elke 6-8 weken dus zelf maar een machine gekocht en gaan scheren.
en deze fjord hoeft gelukkig niet zo vaak maar doe ik zelf.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:16

Ik had een vraagje, ik zit erover te denken om mijn haflinger te scheren. Maar hoeveel grams deken heb je nou minimaal nodig om haar warm te houden? Ik heb nu 300 gr als warmste deken, is dat voldoende?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:51

Ik heb een (serieuze) vraag over het scheren en buiten zetten.

Een vriendin van mij staat op een stalling waarbij de paarden enkele uurtjes per dag naar buiten gaan in de winter, niet zo lang als in de zomer dus. Ze heeft nog geen hals gedeelte voor haar paard aangeschaft, wel al dikke dekens. Ze scheert hem helemaal.

Ze vroeg zich af of haar paard voor die enkele uurtjes buiten zonder hals kan staan maar dan wel onder een dikke deken (300 grams)

AUB geen discussie over het feit dat paard maar enkele uurtjes naar buiten gaat

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:02

kan prima, maar op de hals krijgt die wel sneller vacht dan

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:04

M_hartje_M schreef:
Ik heb een (serieuze) vraag over het scheren en buiten zetten.

Een vriendin van mij staat op een stalling waarbij de paarden enkele uurtjes per dag naar buiten gaan in de winter, niet zo lang als in de zomer dus. Ze heeft nog geen hals gedeelte voor haar paard aangeschaft, wel al dikke dekens. Ze scheert hem helemaal.

Ze vroeg zich af of haar paard voor die enkele uurtjes buiten zonder hals kan staan maar dan wel onder een dikke deken (300 grams)

AUB geen discussie over het feit dat paard maar enkele uurtjes naar buiten gaat

Mijn paard stond altijd zonder halsdeken buiten, geheel geschoren :j
Die stond 3 uur per dag buiten in de winter. Er zal misschien iets meer vacht weer terugkomen, maar ik heb er verder nooit problemen van ondervonden.

Ik ga mijn paard morgen ook geheel scheren, hij staat nu onder een 150 grams. Ik zit te twijfelen tussen een 100 grams onderdeken eronder of een 300 grams deken..

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:11

Mhh dat vind ze opzich niet zo erg. Ze zou dan eventueel nog een 2de x kunnen scheren natuurlijk!

Ze was alleen bang dat hij dan misschien ziek zou worden.. Maar als ze sws een bos hooi of wat anders te knabbelen hebben op de wei dan zal dat wel meevallen :D

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:18

de mijne is ook geschoren staat overdag ook op de wei. zonder hals nooit problemen gehad

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:05

Ik heb nooit halsdekens gebruikt op geschoren paarden en voor een paar uurtjes en niet bar slecht weer gaat dat prima!

Op de stal waar ik nu sta gaan ze elke dag gewoon naar buiten weer of geen weer, en mijn merrie regent altijd op de borst snel in bij haar dekens, dus nu ben ik toch maar eens gaan kijken hoe het gaat met een hals erbij en dan blijft ze toch droger en warmer, maar het is niet direct een must voor een paar uurtjes buiten...

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:08

Weet iemand toevallig met wat voor scheerapparaatje je het best figuurtjes kunt scheren?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:34

Even een vraag, ik twijfel of ik mijn paard deels laat scheren. Ik wil niet helemaal omdat dat nergens voor nodig is, hij zweet alleen op de hals, borst en schouder. Ik vind het wel ontzettend zonde van zijn mooie glimmende vachtje maar dat gezweet is ook niet alles. Nu wil ik dus de helft van de hals, de borst, de schouder en tussen de voorbenen en deels de voorbenen laten scheren, dit allemaal in een vloeiende lijn. Maar zal dit een beetje toonbaar zijn op wedstrijd? (dressuur en springen) ik zie het eigenlijk nooit voorbij komen bij de paarden. Iemand ervaring ermee?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:38

M_Vainqueur schreef:
Even een vraag, ik twijfel of ik mijn paard deels laat scheren. Ik wil niet helemaal omdat dat nergens voor nodig is, hij zweet alleen op de hals, borst en schouder. Ik vind het wel ontzettend zonde van zijn mooie glimmende vachtje maar dat gezweet is ook niet alles. Nu wil ik dus de helft van de hals, de borst, de schouder en tussen de voorbenen en deels de voorbenen laten scheren, dit allemaal in een vloeiende lijn. Maar zal dit een beetje toonbaar zijn op wedstrijd? (dressuur en springen) ik zie het eigenlijk nooit voorbij komen bij de paarden. Iemand ervaring ermee?

daarmee begon ik 3 jaar geleden, ieder jaar werd het iets kaler en nu heb ik hem van top tot teen geschoren (behalve z'n oren, die zijn nog wollig :P )

toen ik eenmaal merkte dat het prettig was voor mijn paard, ging ik steeds een stapje verder

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:10

Oei, arm paard! Maakt die zo een mooi vachtje aan voor noppes!

stalSamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:14

Ik heb ook een vraagje... Ik ga mijn paarden dit jaar voor de eerste keer zelf scheren. Ik heb een scheermachine gekocht maar het maakt een enorm geluid en is ook vreselijk onhandig om het hoofd te doen :( De man waar ik het gekocht heb zei dat je ook een mensen tondeuse kan gebruiken. Mijn vraag dus : kan je een mensen tondeuse gebruiken voor het hoofd, of moet het echt een speciale tondeuse zijn? :?

Alvast Bedankt allemaal!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:15

Zo, woensdag gaan we scheren, ben benieuwd *\o/*

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:16

stalSamber schreef:
Ik heb ook een vraagje... Ik ga mijn paarden dit jaar voor de eerste keer zelf scheren. Ik heb een scheermachine gekocht maar het maakt een enorm geluid en is ook vreselijk onhandig om het hoofd te doen :( De man waar ik het gekocht heb zei dat je ook een mensen tondeuse kan gebruiken. Mijn vraag dus : kan je een mensen tondeuse gebruiken voor het hoofd, of moet het echt een speciale tondeuse zijn? :?

Alvast Bedankt allemaal!

Ja hoor een kleine machine is vaak beter voor het hoofd , een grote worden ze vaak erg onrustig van!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:17

Ik twijfel ook nog steeds..
Wij hebben iig geen binnenbak.

Ik word gek van de haren, maar vraag me af of ik vaak genoeg zal rijden om te scheren ..

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:18

NikkiLoves schreef:
Ik had een vraagje, ik zit erover te denken om mijn haflinger te scheren. Maar hoeveel grams deken heb je nou minimaal nodig om haar warm te houden? Ik heb nu 300 gr als warmste deken, is dat voldoende?

Dat ligt helemaal aan jouw paard. Hoe dik zit jou paard in zijn haar ?
Ik zou zelf starten met een 100 gram, zie het een dagje aan. Je hebt best kans dat de 200 erop kan want het is behoorlijk guur weer buiten!
300 zou ik er zelf op doen als de temp rond de 5 graden gaat.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:19

Zo deken is binnengekomen bij Divoza, woensdag gaan we scheren *\o/* TOP!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:13

zoe is helemaal kaal behalve voorhoofd en staat onder 200 grams. zien of het niet te warm is vanavond

stalSamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:06

@gerritt Dankjewel! Dan ben ik nog goedkoper uit ook :j

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:09

vraagje hier ... :P

nu mijn pony terug beweegt (fjord) met een heeeele dikke vacht al, zweet hij erg snel. maar soms echt dat het zeiknat is, en de druppels eraf lopen

ik dacht misschien om nr 11, 10 of 9 te scheren, maar hoe'n zwaar deken moet er dan op?

Afbeelding

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:33

Ik heb mijn fjord helemaal geschoren behalve de benen. En heb er een 200 grams op liggen

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:33

ik wil hem niet helemaal scheren aangezien hij op een grote, open wei met schuilstal staat, maar het zweet is niet te doen zo :p