zebra strepen op paard schilderen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:42

Er zijn al verschillende andere dekenmerken die ook de zebraprint hebben overgenomen. Maar gezien de kosten van water en meel vs bucas deken en mijn paard die altijd last heeft van schuurplekken, welke deken dan ook, ben ik heel blij met deze optie :)

Afbeelding
Afbeelding

Nu nog wat strakker leren lijntjes trekken.. :=

Silly_Woman

Re: zebra strepen op paard schilderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:10

En werkt het?

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:23

@RianneH het lijkt wel of er een verfbom op je paard is gevallen _O-

Ik vind de foto's geweldig! Ik ga het van de week ook eens proberen en foto's plaatsen.
En kijken of het werkt natuurlijk.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:24

Mijn paard heeft ZE, dus ik zou mijn paard niet gauw zonder deken in het land zetten. Maar een buitenrit maken is wel een ander verhaal.. Ik denk dat ik ook een emmer ga brouwen met meel, azijn en water. Hij heeft nu wel altijd een vliegendeken op met rijden, maar ook dan zijn er plekken die niet bedekt zijn..
Spontaan is bovenstaande reclame van Zalando ook met zebraprint. Voor mezelf kan ik natuurlijk ook een zebrashirt aanschaffen.. of gewoon 1 met strepen :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:26

Ja, het was nogal wat geklieder. Van de week maar eens met de spuit proberen, die drupt minder dan mijn handen :p
Maar volgens mij helpt het wel, ze was alleen te snel in haar verse stuk wei vertrokken om het van dichtbij de bewonderen..

miekjuhh66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:54

Werkt het ook als een paard gaat zweten of verdwijnen de strepen dan? Er zitten bij ons momenteel eigenlijk te veel dazen om prettig naar het bos te kunnen.
Ik heb een zwart paard en neem volgende week een groep ponykampkinders mee de bossen in, zal mooie reacties geven :)

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:03

heb er gisteren meegereden maar het word een beetje hard dus het gaat er ook niet zomaar af

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:06

En in een lege ketchup-fles doen, zoals sommigen zeggen, dat werkt niet? Of is het spul daar te dik voor dan? Ketchup is toch ook niet superdun?
@RianneH: hij ziet er niet uit, maar als het maar werkt _/-\o_

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:08

Misschien een gekke vraag, maar wat doen jullie zelf tegen dazen? Voor jezelf bedoel ik dan? Ik wordt ook echt gek geprikt en ben best bereid om wat op mijn lichaam te smeren, maar dan moet het wel werken. Voor het paard zebrastrepen en voor ons?? :)

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:09

Welke kleur kan je het beste op je haflinger smeren?

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:12

Hahaha te grappig.
Ik heb nog geen wilde zebra's in het land gezien jammer genoeg.

Die van mij heeft er niet heel veel last van gelukkig, maar die staat ook met meerdere donkere paarden in het land!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:19

anneliesdj schreef:
Ik ga dit zeker proberen, wat een geweldig idee.
Vandaag nog veel regen voorspeld dus morgen proberen en ik neem de camera mee om het bewijs vast te leggen.

@ lotte, zo te lezen gaat het om het contrast, dus ik denk dat het bij een bonte met veel wit voldoende is wat zwarte strepen te maken, of bij een bonte met veel zwart, daar witte strepen op te maken.
Zowieso hebben bonte paarden al minder last dus dat contrast werkt dus blijkbaar al.

Idd bonten hebben minder last en ze landen naar mijn idee ook vaak op de donkere plekken }:0 , dus dan misschien eerder vooral de donkere delen strepen of gewoon vd vlekken gebruikmaken om nog meer chaos voor die beessies te creeëren }> in het witte dus donkere strepen en in het donkere wit :#

Bij mijn verzorgpony's had de zwartste van het stel trouwens ook de meeste last en de schimmel (die nog lekker aan t verkleuren was en dus mooi gemêleerd :D) het minst :j
maar ik dacht toen altijd dat dat kwam omdat de zwarte ook het zonlicht absorbeert en warmte aantrekt en een witte juist weerkaatst :+ maar misschien dat het dan eerder kwam door de wirwar van kleurtjes bij die schimmel ?!

Ben trouwens wel blij dat ze er hier bij stal, zowel op land als tijdens t rijden in de bak, geen last van hebben :) en voor dat eventuele uurtje bos in het dazenseizoen ga ik vooral 's avonds vrij laat dan "slapen" ze vaak al :P en voor die paar die dan sporadisch wel nog rondvliegen daarvoor is de spray tot nu toe afdoende :)
Laatst bijgewerkt door grid op 26-07-13 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:19

git schreef:
Suusie22 schreef:
Stalstiften? Die gebruiken ze oa in de veehouderij. Blauw diet misschien ook al wel zn werk ;)

Volgens mij gaan die er niet zomaar weer af, en loopt je paard dan echt lang met strepen rond.

Als het werkt is dat ook precies de bedoeling. Stift kost me 1 euro, vliegenspray 20 en die werkt niet zo lang. Nu rij ik geen wedstrijden, dus beschilderd paard maakt me niks uit.

Meel is ook goedkoop, maar als ze aan elkaar gaan knabbelen omdat het lekker is blijft er niet veel van over. Stift is ook een stuk makkelijker te hanteren (3 pony's in ong. 5 min.)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:32

Mabotje schreef:
En in een lege ketchup-fles doen, zoals sommigen zeggen, dat werkt niet? Of is het spul daar te dik voor dan? Ketchup is toch ook niet superdun?
@RianneH: hij ziet er niet uit, maar als het maar werkt _/-\o_

Zij :P In de verte ziet het er duidelijk beter uit:
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 1853_n.jpg

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:37

maar goed, de gene die hun paard gezebraad hebben ( nieuw woord voor 2013) jullie hebben goede resoltaten?????????

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:06

Wat een prachtige kunstwerken zie ik hier langs komen! Ik ben naar aanleiding van de advertenties van vliegendekens met zebraprints en de verhalen uit dit topic op zoek gegaan naar meer informatie over dit fenomeen dat zebrastrepen dazen zouden kunnen afweren.

Hier is inderdaad wetenschappelijk onderzoek naar gedaan! Op mijn website heb ik de samenvatting van een wetenschappelijke artikel hierover vertaald: www.HippoSupport.nl

Om kort te gaan is gebleken dat zebrastrepen inderdaad bijtende vliegen afweert! De strepen moeten niet te dik zijn en niet te ver uit elkaar staan, en een zo groot mogelijk contrast hebben volgens dit onderzoek. De zebra heeft het ideale streeppatroon al zelf ontwikkeld :D
In dit onderzoek is verder niet naar de invloed van geur gekeken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:12

euh, dit werkt echt????

Nou dan zal ik ook maar eens aan de slag gaan......ohhh ze gaan me op stal zoooo uitlachen....

Nou jah, alles voor het hogere doel.

Wat zijn de verhoudingen qua azijn, citroensap en mail?
En op een gewone rode vos? witte strepen?

Danieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:15

ziet er grappig uit !
werkt het echt tegen de dazen ?
ben benieuwd !

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:18

morgen ga ik aan de slag :) denk dat ik er een creatief patroon van ga maken, met panterprint op z'n billen :P heeft de buurt wat om over te praten :+

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:19

haha geniaal topic
mijn verzorgpony's zou ik wel willen doen nu ze geen ZE deken omhebben (eigenaren hebben geen verstand van paarden en het was te "warm" deken voor ZE maakt echt niet uit maja en laat staan dat ik ze ga verven of de overburen vinden al dat ik ze als leeuwen behandel omdat 1 kan steigeren op commando....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:49

Aaaah! Als het dazenweer wordt mag ik het ook proberen van de eigenaar van mn verzorgpaard! Zooo cool dit!!

Xx

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:54

LauLoveTosca schreef:
haha geniaal topic
mijn verzorgpony's zou ik wel willen doen nu ze geen ZE deken omhebben (eigenaren hebben geen verstand van paarden en het was te "warm" deken voor ZE maakt echt niet uit maja en laat staan dat ik ze ga verven of de overburen vinden al dat ik ze als leeuwen behandel omdat 1 kan steigeren op commando....)

Bij mij zou je eruit vliegen als verzorgster door op Bokt te zetten dat de eigenaar geen verstand heeft van paarden :=

Ik kwam deze stiften tegen, helaas dat er zoveel bezorgkosten bijkomen anders was het wel een idee :
http://www.schapendokter.nl/product/339 ... t-wit.html

Is tarwebloem ook te gebruiken? Dat heb ik nog staan. Ik zag bij de super alleen "zelfrijzend bakmeel" en zag ineens hele rare beelden voor me _O-

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:57

Helaas heb ik vanavond les, ik probeer het morgen ochtend wel :D Een tijdje geleden heb ik er wel iets over gelezen, het had te maken met licht dat reflecteert, maar kan het helaas niet meer terug vinden (het zou ook een een tijdschrift hebben kunnen staan).

Dit heb ik er nog wel over gevonden

Uit de experimenten blijkt dat een model met strepen à la de zebra veel minder dazen (bloedzuigende insecten) aantrekt dan modellen die bijvoorbeeld helemaal donker zijn. Ook de dikte van de strepen bleek invloed te hebben. Hoe dunner de strepen waren, hoe minder aantrekkelijk een dier voor de dazen was.

Licht
Hoe kan dat? Dazen reageren sterk op lineair gepolariseerd licht. Dit licht vinden ze aantrekkelijker. De strepen reflecteren geen lineair gepolariseerd licht en maken een dier dus al minder aantrekkelijk voor dazen. Daar komt nog eens bij dat de breedte van de zebrastreep werkelijk perfect is: deze breedte tast de reflectie van licht zodanig aan dat zebra’s helemaal niet aantrekkelijk zijn voor dazen.
Bron: http://www.scientias.nl/waarom-heeft-ee ... epen/55547

Het zwart witte patroon van zebra’s zorgt dat dazen zich niet aangetrokken voelen. Dat ontdekten onderzoekers uit Zweden en Hongarije. De dazen voelen zich het meest aangetrokken tot donker gekleurde paarden. Het licht kaast daarvan af in horizontale golven en dat vinden de dazen interessanter dan de manier waarop licht van een wit paard wordt gereflecteerd. Na een aantal testen met witte, zwarte en gestreepte borden en neppaarden bleken de paardenvliegen het minst te worden aangetrokken door het zebrapatroon. 'Dat was een verrassing, omdat er bij een gestreept patroon nog steeds donkere gebieden zijn die licht horizontaal terugkaatsen', stelt Susanne Akesson van Lund Universiteit. Hoe smaller de strepen, hoe minder aantrekkingskracht op de dazen. Misschien is het tijd om een zebra-vliegendeken te ontwerpen?
Bron: http://www.mensport.nl/pages/posts/daze ... pen465.php

ElineHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:02

Miss hele domme vraag, maar werkt plakkaat verf ook? :o?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:26

fanta2 schreef:
heb er gisteren meegereden maar het word een beetje hard dus het gaat er ook niet zomaar af

Het zou nu wel echt hilarisch zijn als blijkt dat dat spul zich wel heel goed vasthecht en half bokt voor het komende half jaar met een zebrapaard rondloopt :') .