hoe is het met de dazen dit jaar ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:08

Hier is de eerste maand van de normale dazentijd voorbij en de paarden hebben nog steeds weinig last. Zeker nu het weer frisser is. hopen dat de volgende maand ook zo rustig verloopt! zitten ook niet veel in de vallen. Meer vliegjes en zo. Denk dat de zwaluwtjes ook hun best doen. 2 nesten met 5 jongen, het eerste nest is al groot en vangt nu zelf en er wordt ook al gebouwd aan eigen nestjes, het andere nestje groeit vlot en wordt goed gevoerd door de ouders. Hopen dat ze volgend voorjaar allemaal terugkomen!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:13

Vorige week zei iemand tegen mij: 1 liter sterke thee en 1liter azijn.
Bij elkaar doen en dat opspuiten.
Van de week waren ze hier bezig in de wei en die man kwam even koffie drinken binnen, die was 4 keer gestoken.
Ik word gek van de dazen zegt hij.
Ik: ik heb wel spul, wil je dat proberen?
Toen die later binnen kwam zei hij: werkt goed, geen last van dazen meer gehad.
Ik: oke dan kan ik het ook op me paard spuiten. :D
Maar helpt dus echt.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:15

ohjajoh6 schreef:
ok, dus ik moet dus echt pas na 8 uur s'avonds gaan rijden met ze? Ik woon nog niet zo lang in het zeeuws vlaanderen en bij het strand van den haag had je er eigenlijk nooit last van, ik ben me dan ook kapot geschrokken , zo vielen echt aan met tientallen tegelijk en ook doodleuk door mijn rijbroek heenbijten?! Hoelang duurt het dazen seizoen dan gemiddeld?

Weet 't ook niet precies hoor, gisteren ook 's avonds gaan rijden, rond half 7 gestart - 8 uur terug. Score: 2 dazen... Maar 't is echt wel veel minder dan andere jaren. Maar ook de hele natuur loopt wat achter dit jaar, dus mss. de dazen ook. Vorig jaar waren ze in september weer vertrokken naar....? (winterslaap? ;) )

Maar tientallen tegelijk is veel! Zeker voor Z-Vl in deze zomer. Waar zit je ergens? Wij bij St. Pier :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 23:12

ohjajoh6 schreef:
Hoelang duurt het dazen seizoen dan gemiddeld?

Half september zijn ze weer weg :(:)
Over intensieve landbouw: dazen zitten wel volop in het maïsland dus dat is absoluut geen garantie. Hoogzomer kun je als mens hier niet eens langs de maisvelden lopen, dan word je echt met wolken dazen tegelijk bestookt!

Anoniem

Re: hoe is het met de dazen dit jaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:45

Dank jullie wel , vind de bomen iig geen grap meer op moment, hahaha die zijn ineens ook al overal! Ik zit nog net aan de NL kant van de grens bij Koewacht

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:47

het is vandaag niet zo zonnig ik hoop dat ze zich niet laten zien!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:54

vorige week hier ook lek gestoken, zowel ik als mijn paarden dus ik heb de zelfgemaakte Loer maar weer te voorschijn gehaald en ik heb er circa 30 gevangen.

Dat van dat mais is nieuw voor mij, maar als dat echt zo is heb ik ook een verklaring waarom we de laatste jaren zoveel last hebben van dazen.
Toen we hier 25 jaar geleden kwamen wonen hadden we in mijn beleving niet zoveel last van dazen maar de laatste jaren... -:(-

We hebben hier dus enkele maisvelden in de buurt, dus dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn. (weer wat wijzer geworden :D )

cyberxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:54

Urielle schreef:
Over intensieve landbouw: dazen zitten wel volop in het maïsland dus dat is absoluut geen garantie. Hoogzomer kun je als mens hier niet eens langs de maisvelden lopen, dan word je echt met wolken dazen tegelijk bestookt!

Over de intensieve landbouw dat kwam tevoorschijn met google. We hebben hier ook veel mais en eikenbomen maar naar nauwelijks vee en zeer weinig ruiters die buiten rijden de meeste paarden staan uit voorzorg overdag binnen en s-nachts buiten.

Tot op heden eff afkloppen zijn er nauwelijks van die krengen te zien.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:57

ik ben al geprikt door een daas :( en er zitten er hier volgens mij al best veel _-:(

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:49

vandaag maar 1 doodgeslagen er waren er niet zo veel :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 22:20

al 3 dgn geen daas meer gezien *\o/*

OnMyWay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:08

Hier ook geen dazen te bespeuren de laatste dagen! Nu maar hopen dat het zo blijft :)
Moet zeggen dat het hier dit jaar enorm meevalt, ik heb er nog niet veel gezien gelukkig.
Vliegen en teken daarentegen.. -O-

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:13

Vandaag weer aangevallen door een aantal dazen..
Zucht. Je wordt toch moe van die beesten!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:15

Vandaag voor het eerst gereden dat er weer echt regelmatig stink dazen zijn!

Paardje was dan ook wel bezweet dus dat hielp niet mee

Yvettee93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:51

Ik ben gisteren weer gestoken door een daas, ik moet wel zeggen dat ik het nu nog wel minimaal vind, maar je weet maar nooit. ik denk dat het nog wel komt ;p

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:10

Vandaag een rondje gelopen met pony, maar we werden helemaal aangevallen door de dazen.
Nou ja, vooral zij.. Dat doen we voorlopig niet meer :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:20

Wij dus ook gisteravond, ik begrijp gewoon niet dat die van mij de enige hier in de omgeving zijn met de dekens op, het kan toch niet zo zijn dat terwijl die van mij nog het verst van de bomen af staan, dan de omringende paarden weilandjes, als enige last (en goed ook) hebben van de dazen? Ik snap er niets van echt niet...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:24

Hier gisteren ook veel dazen met het buiten uitstappen (onder de bomen/langs de mais)

In de (buiten) bak weinig last gelukkig.

Paardje staat normaal onder een exceemdeken, merk dat ze erg gevoelig is voor dazen op haar lijf al voor ze steken, het liefst draaft ze gelijk aan als ze wat voelt.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:26

Ik ga volgende week een weekendje naar de veluwe met de paarden. Ook maar flink voorzorgsmaatregelen nemen denk ik?

Vroeg rijden, vliegendeken (voor op het land én voor tijdens het rijden) en sprayen..
Rotbeesten!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 23:44

Ja vandaag ook vliegenspray gekocht, heb ik in ieder geval ook wat tijdens het rijden.
Arme beesten!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 00:05

Ik heb er geloof ik meer last van dan mn pony. Die staat lekker zonder vliegen deken.

Een tip voor mensen die heel erg last hebben van dazen beten. Ik slik hooikoorts pillen (1per dag) als ik gestoken ben. Ik heb namelijk zo last er van. Hele dikke rode bult en gloeit...
En merk duidelijk verschil als ik dat erbij neem. Is namelijk tegen allergie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:22

meteen de beet goed ontsmetten/schoonmaken met sterilon helpt hier ook enorm. Dan krijg ik die dikke plakaten niet meer en lijkt het op een normale muggenbeet. toch soort van ontstekingsreactie denk ik.

Overigens heb ik er vanmorgen ineens weer meer gezien. Ook rond de stal komen ze nu meer voor. Paarden hebben de vliegendekens weer om en vliegenspray maar lopen toch zelf weer terug naar de stal doordat er meer in het land zijn.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:21

Hoe groot worden die bulten bij jullie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:51

Pony's hebben hier vanmiddag zichzelf beweging gegeven. Dazen rennen ze niet van, maar die lawaai horzels ...
Ik mag dus weer benen schoonpeuteren komende tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 01:17

ik heb 2 zwarten en helemaal in de dekens en masker op maar zag vandaag dat ze de grote echt massaal op dat miniscule open stukje van overgang masker naar deken hebben gepakt; die heeft wel 20 plekken bij kaak en nek echt zielig, ik weet niet wat ik nog meer kan doen eraan...