Graaskorf ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Re: Graaskorf ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 08:22

Ja, Breghje je laat maar weten als je em wegdoet he :D en anders word het weer zo eentje met een gat al kan ik me ech niet voorstellen dat hij iets door dat gat krijgt.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:19

heb het ook gebruikt bij mij fries was geen suc6 hij viel te snel af en kon hem aa het einde van het seisoen zelf afkrjgen

Jac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:00

Mijn apje stond strakjes zielig alleen op de wwei met zn korfje om...het gras is erg kort, en de eigenaar heeft ook nog gemaaid. Er viel dus helemaal niks te doen voor hem. Hij staat nog een paar uurtjes in de wei voordat ze naar binnen gaan, en ik heb m even de korf afgedaan. Ik weet eigenlijk niet of je in gunstige omstandigheden ( fructaanindex laag) de korf af mag doen...ik kan m toch niet tot eind september op een schrale wei met zn korf om laten lopen? Hoe doen jullie dit? Is ie gedoemd tot altijd de korf of kan ie ook wel eens af?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:06

lester zijn korf heb ik nu al weer een tijd af.
als het gras kort is kunnen ze met een korf om amper eten, dus ben eerst begonnen de korf af te laten als de fructaanindex gunstig was en heb hem op een gegeven moment gewoon af gelaten, als hij weer op een wei met veel gras gaat gaat de korf weer om.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:25

Die van mij mag m alleen af als er sneeuw ligt of als het land in de winter een baggerpoel is en er dus echt geen gras meer staat. Voor de rest is hij gedoemd ~~}>

Let trouwens wel op met het volgen van de fructaanindex. Deze houdt er geen rekening mee dat bijv. het gras gemaaid is. Hierdoor kan het fructaangehalte ook flink stijgen!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:13

Bregh krijgt vandaag haar neuje korf om, een mandje. Maat xl, zit ruim dus nog wel doekjes en duckttape plakken vermoed ik, maar nu kan ze tenminste ook gapen in de wei. :D Ik heb mijn hubbie het gat wel groter laten maken, het verdikte rond het gat is nu weg. Of dat een strak plan is komen we vanzelf achter maar anders kreeg ze imho wel zo verrekte weinig binnen dat ik al honger kreeg als ik er naar keek. :D Gaat het goed, dan is er een GG vrij voor Idifix :j

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 14:27

OK,dank je wel! Ja oppassen met die rand wegsnijden had ik ook gedaan maar was duidelijk niet zo een strak plan haha :p Maar mss is jou kwaliteit beter kan altijd natuurlijk !

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:05

Idifix schreef:
OK,dank je wel! Ja oppassen met die rand wegsnijden had ik ook gedaan maar was duidelijk niet zo een strak plan haha :p Maar mss is jou kwaliteit beter kan altijd natuurlijk !

Geen idee eerlijk gezegd, was een gok. :D Ze kon er goed mee eten in elk geval, heb wat ademgaten gemaakt omdat ze stond te pompen naar mijn idee en ook licht bezweet was, dus toch wat benauwd had ik het idee. En is het niks heb ik snel een ander gehaald, gelukkig zijn deze niet zo heel erg duur. Is morgen haar manenkam toch wat verdikt dan krijgt ze nog even de GG terug aan tot ik de goede match heb gevonden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:38

voor degene die ook een shet hebben die gewoon de graaskorf opeet :+ hier momenteel het volgende experiment

Afbeelding

Afbeelding

ik heb een rondje geknipt uit een stuk rubber laars en deze op vier punten vastgezet met pektouw. hopelijk blijft het zitten :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:11

Ben benieuwd of het blijft zitten loulou :)
Zo te zien was de boden ook al erg uitgesleten! Bij die van mij krijgt dat gat na een tijdje de vorm van een D. Dat weet ik dat het langzaamaan tijd wordt om een reserve klaar te leggen ;)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:33

Ik heb dezelfde als bovenstaande foto, maar ben er niet over te spreken.
Mijn paard kan echt niet meer gras eten met dat ding om. Heb het gat al groter gemaakt onderin, maar het werkt gewoon niet.
Gelukkig staat ze nu op een redelijk kale weide en hoeft ze hem niet om, maar die gaat straks wel flink aangroeien ben ik bang.
Ben nog steeds op zoek naar een oplossing.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:39

Leedebee schreef:
Ben benieuwd of het blijft zitten loulou :)
Zo te zien was de boden ook al erg uitgesleten! Bij die van mij krijgt dat gat na een tijdje de vorm van een D. Dat weet ik dat het langzaamaan tijd wordt om een reserve klaar te leggen ;)

ik heb hem pas 1,5 maand ofzo en ben eigenlijk niet van plan om iedere maand een nieuwe graaskorf te gaan kopen :=
een stalgenootje heeft er een van IR en daarvan lijkt het rubber op de bodem veel steviger, maar die worden niet meer verkocht helaas. ik hoop het hiermee gewoon op te kunnen lossen.

babeth: mijn pony deed ook alsof hij er niet mee kon eten de eerste dag en liep mij steeds achterna, dus ik gras voor hem kon plukken en door dat gat kon duwen om hem te laten zien hoe het werkte. na een min of 10 vond ik dat hij het maar eens zelf moest proberen en toen hij doorhad dat ik hem echt geen eten meer ging geven, ging hij gewoon zelf eten. hij heeft hem nog wel proberen af te schuren, maar nu eet hij er gewoon vlot mee :j

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:56

Maar het land staat nu erg kort, dus ik denk niet dat ze nu grasjes erdoorheen kan krijgen :D

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:40

Dus, terug aandoen als het gras langer is ;-) .
Ik vond het hier ook zielig maar 't is de enige oplossing, hij is nu 24/7 aan en gaat hooguit twee maand per jaar af (wanneer ze enkel hooi krijgen, ze kan er ook hooi mee eten maar ik wil haar ook gewoon graag even zonder korf zien...). Het went wel - voor het paard en voor de eigenaar :-) .

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:55

hier ook eentje op stal die hem 24/7 op heeft, ook met hooi eten. die eet zich anders tonnetje rond.

mijn experiment is tot nu toe geslaagd, het stuk rubber blijft netjes zitten :j

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:30

Ik heb vanavond de greenguard bestelend met een testweek... Hopelijk bevalt hij... Dan is mijn casandra'tje ook weer gesteld. Ik ben zo benieuwd wanneer hij aankomt hier.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:15

zoals beloofd de fotos van mijn engelse masker. hij past prima en is makkelijk te verstellen en erg soepel. mijn shetlander heeft hem nog niet op, ondanks dat die wel een snoepje van de grond af kon krijgen na wat gegoochel durf ik hem niet zo 24/7 op de wei te zetten (ze geven dit zelf ook aan in de beschrijving, dat ze waarschijnlijk niet genoeg kunnen eten als ze het masker 24 uur op hebben), had die beperkte weide gang (en stal/paddock met wat hooi) en was die dan nog te dik dan had ik er niks aan gedaan. nu heb ik er een klein gat in de breede band geknipt, ik moet hem nog ff naaien zodat die niet snel groter word.
en ff op zoek naar me bontje. de verstel gesp van het kopstuk zit nu precies in zijn manen en ik vind zonden als die kapot getrokken worden. vanaf morgen krijgt die hem 24/7 om en dan weet ik meer.
(misschien dat ik nog 1 rand van 1 neusgat afhaal, maar dat is meer omdat neusgat snotterig is (ouderdom) en dat die het dan makkelijker kan afvegen, maar dat moet de praktijk leren)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TQJKN7ZG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SV3Q6HRA.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZVRZHN3T.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3VEVC48V.jpg

en het geknipte gaatje
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4LWGVHQA.jpg

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:26

masker ziet er uit alsof het bedoeld is dat het paard helemaal niet kan eten.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:42

dat valt erg mee en ja een masker zorgt nu eenmaal voor dat ze minder binnen krijgen, het is soepel dus ze moeten iets harder hun best doen. hij kreeg ook na wat moeite de eerste keer de snoepjes die ik op de grond had gegooit binnen. ze moeten het masker zo bewegen dat ze aan de zijkant van het breede stuk gras kunnen eten, dan is het gat net zo groot als het rondje in de andere maskers.

dit is wat in de beschrijving staat.
the dinky classic grazing muzzle will greatly reduce the amount of grass eaten bij de pony, allowing him to be turned out for longer periods of time without the risk of becoming overweight or getting liminitis. it is important to monitor the pony when first using a grazing muzzle to assess how much grass he is actually eating. this will depend on the length of grass, the way the muzzle fitted and the determiniation of the pony. the muzzle should not be left on 24 hours a day scince the pony is unlikely to be able to eat enough to sustain him.

aangezien hij 24 uur buiten staat en ik niet iedere dag langs kan gaan, heb ik er voor gekozen om een extra gat er in te knippen. had ik de mogelijkheid om hem niet 24 uur op te houden, dan had die een paar uur zonder mogen grazen en de rest met een heel masker op. op het moment is het weiland te groot voor het aantal ponies op het land en groeit het gras te hard, kortom niet geschikt voor shetlanders, het alternatief om hem op een postzegel te plaatsen met vriendjes die die niet lief vind, vind ik geen alternatief.

het grote pluspunt is dat dit masker soepel is (kleinere kans op schuurplekken) en neusgaten heeft waardoor die kan ademen. (niet erg onbelangrijk met een pony die last heeft van zijn luchtwegen)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:52

waar heb je dit masker vandaan,
ik heb nu ook zo iets maar iets dichter, en ze krijgen er inderdaad zo kruisling meer als genoeg eten doorheen. dacht eerst ook van niet maar wel hoor, en dat gat had je echt niet hoeven knippen haha.. ze krijgen vanzelf juist weer teveel binnen.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:00

http://www.tackandturnout.co.uk/epages/ ... az-mi-bk-s
ik heb hem hier vandaan uit engeland.
ik plak het wel weer af als het als nog te veel blijkt. blijft lastig een oude pony en weinig eigen toezicht. (de staleigenaar komt wel langs maar ik hou het toch graag zelf in de hand)

waar heb je de jouwe vandaan?

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:04

loulou schreef:
voor degene die ook een shet hebben die gewoon de graaskorf opeet :+ hier momenteel het volgende experiment

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MMYEMSDH.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WP7PJ4G.jpg

ik heb een rondje geknipt uit een stuk rubber laars en deze op vier punten vastgezet met pektouw. hopelijk blijft het zitten :D

Dit beeld komt mij heel erg bekend voor, maar bij mijn haf was dit het resultaat na 2 dagen dragen.
binnen 3 weken 2 graaskorven versleten.. Nu maar aan de greenguard en daar lijkt ze iets meer tevreden mee te zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:33

bij webshop atorka.shopfactory.com

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:13

Kaula schreef:
loulou schreef:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MMYEMSDH.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WP7PJ4G.jpg

Dit beeld komt mij heel erg bekend voor, maar bij mijn haf was dit het resultaat na 2 dagen dragen.
binnen 3 weken 2 graaskorven versleten.. Nu maar aan de greenguard en daar lijkt ze iets meer tevreden mee te zijn.

het stuk laars zit er nog steeds in, bevalt nog erg goed dus. scheelt me weer 20 euro :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:18

loulou schreef:
het stuk laars zit er nog steeds in, bevalt nog erg goed dus. scheelt me weer 20 euro :)

:') Ik neem morgen een laars mee naar stal... Hoe heb je hem trouwens ook weer vastgemaakt in de korf?( Bregh krijgt een standaard groene, geen mooie vrolijke hippe zoals jou paard)