Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

window

Re: Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:56

kijk maar uit het is erg glad bij ons

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 10:58

Dank voor de waarschuwing!
Als er niet geveegd is op de Groeneweg of gestrooid parkeer ik denk ik bij de begraafplaats. En loop de rest... :brr:

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:10

Zilfstar schreef:
Als er niet geveegd is op de Groeneweg of gestrooid parkeer ik denk ik bij de begraafplaats. En loop de rest... :brr:

Hee Zilf hoe is het parkeren bij het kasteel, daar kan je achteraan eruit lopen ben je ook vlakbij?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:15

HalloDan schreef:
Fransje_70 schreef:
Nou een dier kan best goed voor zichzelf zorgen hoor, en een dagje een keer in wat drollen staan gaat ie echt niet dood van. En een dagje geen 'aandacht' ook niet. En geborsteld worden al helemaal niet. Als paard eten drinken heeft en een warme (schuil)stal is er niets aan de hand, baasje lijdt er meer onder dan paardje.

Mijn paard kan zelf haar stal niet open maken en even een frisse neus gaan halen of even de beentjes buiten strekken. Die van jou wel? :D

Nee maar mijne staat 24/7 buiten met schuilstal. Nou ben ik van mening dat paard ook niet heel zielig is als ie dagje niet frisse neus haalt of benen niet kan strekken door overmacht bijv bijzonder slecht weer. Ik ben daar gewoon nuchter in. (Ben absoluut tegen ophokken in de winter laat dat duidelijk zijn....) Maar mijn eigen paard zet ik hoogstens op stal in open kapschuur en niet echt binnen binnen, maar goed als je geen andere keus hebt....

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:16

tuurlijk ga ik naar me pony door weer en wint hij moet ook ze stalletje uit en een schone stal hebben ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 11:17

Ja dat is ook een optie! Maar dan moet ik eerst een stuk langs de Vecht en als dat OOK niet gestrooid is pak ik liever binnendoor Oud Zuilen heen en dan op het Kerkhoflaantje. Dan hoef ik bijna nergens langs water :D Maar ga denk ik vanmiddag, heb ik meer kans dat het wat dooit! Moet nu boodschappen doen... Kan ik kijken hoe de auto zich houd op de binnenwegen van Maarssen :P

Fransje_70 schreef:
Zilfstar schreef:

Hee Zilf hoe is het parkeren bij het kasteel, daar kan je achteraan eruit lopen ben je ook vlakbij?

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:59

Zilfstar schreef:
Ja dat is ook een optie! Maar dan moet ik eerst een stuk langs de Vecht en als dat OOK niet gestrooid is pak ik liever binnendoor Oud Zuilen heen en dan op het Kerkhoflaantje. Dan hoef ik bijna nergens langs water :D Maar ga denk ik vanmiddag, heb ik meer kans dat het wat dooit! Moet nu boodschappen doen... Kan ik kijken hoe de auto zich houd op de binnenwegen van Maarssen :P

Maarssendorp was goed te doen vanmorge hoorde ik net van een collega

_Groover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:29

ik ga zo ie zo niet elke dag, maar met dit weer helemaal niet. Het is voor mij minimaal een uur rijden dus niet te doen.. Vooral lopend niet haha.
Nou heeft hij een voordeel.. Hij staat 24u buiten in een kudde :D dat scheelt!
Ook wordt er gevoerd enz dus geen probleem als ik niet kom!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:31

Als ik naar mijn werk kan dan toch zeker naar mijn paard :D en aangezien ik door weer en wind naar mijn werk ga ................
(overigens ook zonder winterbanden)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:32

Er zijn meerdere mensen die niet heen gaan,
mar daar worden de stallen uitgemest en gevoerd voor ze.

Het zou wel lastig wezen.
Maar 10 minuten rijden met de auto, en met de benenwagen ? :)

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:36

Ik ga ook elke dag naar me shetlandertjes, alleen als ik ziek ben niet.
Mijn shetlandertjes kunnen ook gevoerd worden, en worden ook op het land gezet en hebben een uitloop stal. Maar alsnog ga ik om ze even te controleren en de schuil stal te mesten, meestal zet ik ze dan ook gelijk aan het werk :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:19

Bowie staat sinds gisteren ook weer dagelijks buiten. Gisteren een beetje gekibbeld met de stalhouder omdat ik ze zo graag naar buiten wou. Alle paardjes dolblij!!!!!!!! Een Hafje lag al gelijk languit, maar scheurde gewoon weer verder. De rest heeft even lekker gedraafd en vooral veel gesnoven!!
En lekker hooi knabbelen. Vanmorgen war het wel even glibberen over de paden naar de wei, dus ik ben blij dat die ijzers er onderuit zijn!

Wat gladheid betreft: het viel hier wel mee, en ik ben ook niet bang om met gladheid te rijden. In Limburg stort je niet in rivier of kanaal, maar de heuvels vangen je op!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:42

Ik en mn moeder moeten ook over een klein weggetje wat niet gestrooid is, maar meestal gaan we wel. Scheelt natuurlijk wel dat mn vaders auto winterbanden heeft, dus meestal jatten we die mee, haha. Maar als het echt extreem gesneeuwd is wachten we wel een dagje. Dat kan gewoon wanneer je op een pensionstalling staat, haha ^^. We hoeven ons geen zorgen te maken over stallen uitmesten of voer.. :P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:46

Ik moet wel, anders krijgt paard geen eten.
Maargoed ik heb mijn paard op 2 min fietsen en anders 5 min lopen van huis staan, dus misschien gaat dat niet helemaal op. Mijn paard staat 24/7 buiten, dus het rijden schiet er wel bij in met die vele sneeuw omdat ik niet extra risico wil opzoeken.

Ik snap opzich jou gedachtegang wel, maar ik zo me denk ik echt schuldig voelen. Denk dat ik wel was gegaan.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:11

Ijssnuiver, ik sla ook wel eens een dagje over, dat is een voordeel van een pensionstal. Ik ga zelf zowizo niet elke dag naar mijn paard, maar wil toch dat hij niks te kort komt. Dat paard mist mij echt niet op de dagen dat ik niet kom. (Ik heb hem nog nooit horen klagen...)

Maar ik denk dat als je je paard niet op een pension hebt, je dat iets moeilijker kunt voorstellen. Omdat je zelf die luxe niet hebt. Ik zou ook het liefst elke dag gaan, maar omdat dat nu eenmaal niet gaat moeten we het maar zo doen.( Ik voel me daar ook wel eens schuldig over hoor!)
Voor mensen die hun paard aan huis hebben; jullie hebben geen keus, de paarden zijn helemaal afhankelijk van jullie. Dat heeeft voordelen en nadelen! Het is wel heel gezellig en haan automatisch een paar keer per dag.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:33

jamiroquai schreef:
Ijssnuiver, ik sla ook wel eens een dagje over, dat is een voordeel van een pensionstal. Ik ga zelf zowizo niet elke dag naar mijn paard, maar wil toch dat hij niks te kort komt. Dat paard mist mij echt niet op de dagen dat ik niet kom. (Ik heb hem nog nooit horen klagen...)

Maar ik denk dat als je je paard niet op een pension hebt, je dat iets moeilijker kunt voorstellen. Omdat je zelf die luxe niet hebt. Ik zou ook het liefst elke dag gaan, maar omdat dat nu eenmaal niet gaat moeten we het maar zo doen.( Ik voel me daar ook wel eens schuldig over hoor!)
Voor mensen die hun paard aan huis hebben; jullie hebben geen keus, de paarden zijn helemaal afhankelijk van jullie. Dat heeeft voordelen en nadelen! Het is wel heel gezellig en haan automatisch een paar keer per dag.

Maar op een pensionstalling staan, betekend niet automatisch dat je paard ook buiten gezet wordt hoor! Bij ons staan ze vol pension, maar als je een dagje echt niet kan regel je dat met een stalgenootje. Alleen in de zomer worden ze in en uit het land gezet, in de winter dus niet. Dus als je niet komt, staat het paard dan heel de dag op stal. Maar sommige eigenaren is dat schijnbaar toch niet belangrijk want 'ze krijgen toch eten en een schone stal' ....In absolute nood kan het best eens voorkomen en overleefd je paard dat echt wel, maar standaart maar 2x per week even een half uurtje komen?? Waarom zoek je geen leuke bijrijder/verzorger of verkoop je je paard dan niet?? Snap ik niks van en vind het echt niet kunnen!!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:50

Ik ga elke dag hoor. Nou hoef ik er niet heen te fietsen want ze staan bij me thuis. Maar ze moeten toch verzorgd worden.
Ik probeer ze allemaal 4 uur minimaal uit hun box te halen met die sneeuw/gladheid (paddock en training)
Een enkele keer komt het trouiwens wel voor dat Zafier alleen even uit de box komt voor training maar dan komt ie de volgende dag er wel (extra) lang uit in de paddock..

Op woensdag en vrijdag staan ze zoiezo langer buiten want dan ben ik eerder klaar met school en zet ik ze als ze nog niet uit zijn geweest meteen buiten en doe ik wat dingetjes op stal en haal ik ze pas binnen als ze aan het werk moeten.

En in het weekend staan ze zoiezo lekker buiten tot een uur of 3/4.

Bij normaal weer zoals vandaag (of mooier weer) dat ze gewoon normaal het land op kunnen hoef ik niet zelf buiten te zetten dus dat scheeld heel veel (vooral voor de paarden, die lekker buiten kunnen staan..)

Bij ons is het zo dat ze wel buiten mogen maar echt op eigen risico..
Dus inprinciepe staat je paard binnen met de gladheid/sneeuw maar als je aangeeft dat hij/zij naar buiten mag op jouw risico gaat ik lekker naar buiten..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:12

@jamiroquai: Mijn paard staan niet op volpension maar op een doe het zelf stal. Het enige wat ik daar heb is een box en de rest moet ik zelf regelen, dus een dag niet komen is een dag geen eten. Op het moment staat ze wel 24/7 buiten samen met een ander paard en met die eigenaren hebben we wel een regeling voor het hooi voeren, maar voor het krachtvoer zal ik toch zelf heen moeten. Ze red zich prima met alle sneeuw en gladheid, ondanks dat ze alleen voor nog ijzers heeft....

Daarbuiten mijn paard zou mij misschien niet missen een dagje, maar andersom wel. Ik vind het heerlijk bij mijn paard te zijn en voor mij is dat gewoon ontspannend, dat geef ik niet zomaar op voor een beetje sneeuw op de weg. Enja ik zou me dan schuldig voelen als ik niet ga, ookal weet ik dat mijn paard zich heel goed zou redden zonder mij.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:04

HalloDan: het is inderdaad een probleem als je paard niet naar buiten kan. Daar zou ik ook wakker van liggen, net als elke andere paardenliefhebben. Onze pensionhouder doet echt zijn uiterste best om ze elke dag buiten te krijgen. Dat is twee dagen niet gelukt en daar heb ik ook wakker van gelegen.

Dus is mijn pension wel heel erg luxe, dat ze elke dag zo veel moeite doen voor alle paarden.Als dat niet zo zou zijn, zou ik inderdaad ook een regeling treffen met anderen.

Ik denk dat de meeeste paardeneigenaren wel een regeling treffen met anderen met dit weer, je wil toch dat je paard niks te kort komt?

Voor 2 x in de week een half uurtje komen is een paard wel een erg dure hobby, ha ha!
( Soms nap je misschien mensen niet, maar dat betekent niet dat die mensen fout zijn. Ik heb mijn eigen redenen waarom ik niet elke dag kan komen. Maar ik denk ook elke dag aan hem, en mis hem ook.)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:09

Nou ja, voor mijn part ga ik wandelen. Het is een kwartiertje lopen voor mij!
Voor mij geen probleem eigenlijk, ik heb vorige week ook twee keer gelopen!

Als het hard vriest (en het op de weg dus ook glad is) dan blijven de paarden snachts ook buiten, als je dat zelf wilt. Dus dan hoef ik in principe niet te gaan voor een schone stal en kan ik makkelijk een dagje overslaan.
Maar dat doe ik niet en ik ga braaf elke dag, ook als ik moet lopen :D.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 02:03

Ik ga ook naar de paarden :j Ze moeten immers toch een schone stal krijgen, en gelukkig is m'n vader vrij onverschrokken in de auto dus dat komt goed uit :o

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 02:18

Ik ga altijd naar mijn paard toe, weer of geen weer, glad of niet glad, sneeuw of geen sneeuw. Ben niet bang in de auto, heb een goede slipcursus gehad en nog nooit weggeslipt (en heb niet eens winterbanden). Als het echt niet met de auto of liefie de auto nodig heeft ga ik desnoods lopend (7 kilometer), is vorig jaar wel eens voorgekomen.

Zorg er ook voor dat paardlief altijd naar buiten kan al is het maar voor een wandeling aan de hand, in het slechtste geval lopen we een uurtje rondjes over het erf. Kan het niet over mijn hart verkrijgen haar de hele dag binnen te laten staan en wil dat ze toch haar beentjes even kan strekken. Al moet ik er de halve wereld voor op z'n kop zetten. Neemt niet weg dat ik anderen (stalgenoten) begrijp als ze niet durven komen en vind het dan ook geen moeite even voor anderen uit te mesten, zou niet willen dat er iemand verongelukt of een paard. In de winter potten we toch de stal op dus is het alleen een kwestie van even opstrooien en de allerergste plekken verwijderen. Niet iedereen is zo gek als ik en dat hoeft ook niet. Bovendien heb ik dan het idee dat ik in elk geval niet voor niets dat eind heb komen lopen. Ik hou het lopen trouwens wel beperkt tot mijn eigenste. Ga niet met andermans paarden sjouwen als het echt bar en boos is. De mijne ken ik van haver tot gort en weet precies hoe ze reageert, andermans paarden ken ik niet zo goed dat ik het aandurf daarmee op sjouw te gaan als de omstandigheden verrot zijn. (hoewel ik daar onder normale omstandigheden ook wel mee loop als het zo uitkomt)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:46

Ik ga ook door weer en wind naar stal toe elke dag.
Nou sta ik op een doe het zelf stal, dus ik moet wel.
Nu heb ik al wel een paar weken niet gereden vanwege de vorst en de sneeuw. Maar paardjes komen elke dag buiten dus die vinden het niet erg. Heb de afgelopen tijd bijna niks anders gedaan dan uitmesten, water slepen, hooinetten vullen en sneeuwschuiven. Maar ja hoort erbij.
Nou ligt mijn stal op 10 minuutjes lopen van mijn huis, dus als het echt glad is dan loop ik gewoon even heen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:51

Ik ga ook elke dag naar mijn paard. Elke avond zet ik haar binnen, doe de stal en voer. Zou het echt niet kunnen dan kan ze wel binnen gezet worden en gevoerd worden door anderen. Maar ik ga als het even kan zelf. Ik moet ook nu zo die kant op en hier sneeuwt het nu ook behoorlijk.

Met de auto ben ik er in ongeveer een kwartiertje

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:56

Ikk heb de keuze uit twee routes, eentje binnendoor, die is sneller. En eentje buitenom, die is beter begaanbaar. I ben niet bang om over ijs te rijden, doe gewoon rustig aan. Ik word wel zenuwachtig van mensen achter me, dan ga ik maar even aan de kant...

Hier wordt de lucht trouwens steeds blauwer....