vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:21

Hier is het ijs al bevoren, vriest het maar schijnt het zonnetje! Heerlijk!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:25

Ijs is meestal bevroren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:30

ooow ik heb er ook zo geen zin in!
mijn paardje staad in een stal met een uitloop op het beton!
Maar dat beton word super glad, en strooien is weer niet goed voor de hoeven. daarnaast heb ik geen automatische drinkbak meer... dus nu staat er een ton buiten... maar die zal toch echt naar binnen moeten anders kan ze niet drinken omdat het bevriesd! maar dat word die stal weer zo snel kleiner met een grote drinkbak er in!

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:04

Hier in het Noorden een mooie witte wereld met een heerlijk zonnetje erbij. Ach zo is het toch wel weer mooi. Gelukkig is de paddock nog niet bevroren en de waterbakken ook nog niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:58

wij hebben 20 zakken strooizout, sneeuwschuif en strooiwagentje gekocht en ik sleep nu elke dag de paddock voor het donker word.
Het is even behelpen maar vorig jaar gingen we er ook niet dood van!

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:10

Hmm dat weer op zich kan mij eigenlijk niet zo veel schelen. Regen heb ik niet graag, maar voor de rest...

Ik vind het gewoon het vervelendst dat het zo snel donker is. Daar wordt ik gewoon zelf moe van...

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:32

hestejente schreef:
mirka1994 schreef:
Verder moet ik zeggen dat ik het niet zo heel vervelend vind eigenlijk met het water zeulen entc. Ik vind het altijd wel wat hebben, lekker warme choco op stal. En vorig jaar toen het zo sneeuwde was ik met een aantal vriendinnen op stal, we hebben hele mooie fotos gemaakt. Het was heel koud en nat met die sneeuwstorm maar we hadden alledrie het zelfde gevoel: Er was geen andere plek waar we op dat moment liever wilde zijn.. Laat maar komen die koude periode. Ik denk dat je het het beste kan accepteren want anders maak je het je zelf wel heel moeilijk deze winter.. Succes iig!

Hadden wij maar warme choco bij de wei, of een kantinetje... :+ En paarden die gewoon uit die emmer drinken, in plaats van eerst een kwartier te staan snurken en miepen alsof je daar met een marsmannetje staat ipv met gewoon water. De paarden in mijn paard zijn groepje zijn het probleem niet. De lusitano in het weitje ernaast wel :roll:

Wij hebben geen stroom op stal hoor. Nemen altijd gekookt water mee, om de kraan te ontdooien :s en lekker wat warms te drinken.

Vervelend als je paarden niet emmers drinken :s Hoe los je dit op eigenlijk?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:36

Ga vandaag de watertonnen vullen, zodat mochten de drinkbakken niet meer open te krijgen zijn, we toch nog water bij de hand hebben. Strooizout heb ik op stal genoeg denk ik, 110 kilo. :D Hooivoorraad afgelopen week al aangevuld, dus tot en met december/half januari kan ik vooruit. Rijden wordt hier niks buiten - paarden staan dus overdag buiten en 's nachts binnen en worden niet meer gereden - hebben ze toch mooi ijsvrij! :+ Ze staan wel zonder ijzers en 1 met sneeuwbeslag.
Vanavond ga ik het dak isoleren op plaatsen waar het nog niet dicht zit (houten stal, dak met lichtplaten waar stuifsneeuw doorheen kan komen). En dan maar wachten tot dat pak sneeuw valt as dinsdag, zoals ze voorspellen! :))

Haha! Het is weer winter aan het worden!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:37

Suusje1972 schreef:
Hier in het Noorden een mooie witte wereld met een heerlijk zonnetje erbij. Ach zo is het toch wel weer mooi. Gelukkig is de paddock nog niet bevroren en de waterbakken ook nog niet.

Hier koud maar nog geen witte wereld, wel een erg mooi zonnetje!
Vandaag lekker wandelen met oude oma... rijden doen we in het voorjaar weer.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:39

Ik hoop dat de sneeuw hier nog even webblijft, moeten morgen nog een laatste stuk tegelen... Ik heb een tent voor mijn paarden en daarvoor al een stuk getegeld dat ze niet in de blub staan maar in mijn tent is het nu elke dag helemaal zeiknat, omdat het nergens heenkan.. Morgen ga ik die nog even met een paar lieve mensen betegelen (na een kuub zand erin gestort te hebebn). Daarna mag het van mij wel sneeuwen :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:45

ik heb de stal eigenaar alvast gevraagd de bak nog een x los te trekken en gelijk gevraagd dit bij te houden deze winter :o
hopelijk doet hij dit ook.

Maja me paardje heeft geen ijzers en kunnen we dus gewoon lekker uitrijden al is het een blokje stap om haar aan het werk te houden :)

ben er bang voor dat dit weer 3 harde maanden worden ;(

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:50

Wij hebben hetzelfde probleem...
De bak strooien wij (de hoefslag, de diagonalen, een volte 25m en een volte 15 m). Mijn paardje heeft vorig jaar geleerd dat het naast 't gestrooide pad zeer glad en hard is dus blijft netjes op het padje lopen :D Zolang de wegen nog te doen zijn gaan we 2x per week naar de manege waar we in de binnenbak kunnen rijden.
Meestal staan de pony's gewoon in de weide en de paarden in de paddock (van zand). De paardjes maken zich zo druk dat ze de boel steeds omploegen waardoor het meestal niet bevriest.
Elektrische drinkbakken hebben we niet dus dat is een kwestie van het ijs kapot slaan.
Ik vind de winter altijd goed te doen zolang het maar niet regent! Mijn paardje krijgt geen stop, ik rij nog gewoon 6 dagen p.w. anders ontploft de boel.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:04

Alou schreef:
mijn paardje staad in een stal met een uitloop op het beton!
Maar dat beton word super glad, en strooien is weer niet goed voor de hoeven. daarnaast heb ik geen automatische drinkbak meer... dus nu staat er een ton buiten... maar die zal toch echt naar binnen moeten anders kan ze niet drinken omdat het bevriesd! maar dat word die stal weer zo snel kleiner met een grote drinkbak er in!

Weet je wat ik altijd deed toen mijn paardjes nog een betegelde uitloop had? In plaats van de nattigheid uit de stal op de mesthoop te gooien, gooide ik het buiten neer. Ik maakte een grote hoop van de nattigheid en daar zette ik de waterbak in (op een beschutte plek gaat dat broeien en bevriest de boel niet zo snel). Het wordt wel een rommeltje, maar mijn paardje kon dan wel gewoon op zijn uitloop. Het is alleen flink ruimen als het weer weer goed is.

Ik baal zelf een beetje, want mijn paddock is erg nat. Wilde eigenlijk deze week nog nieuw zand erin, maar dat is er niet van gekomen. Dus nu zijn er geulen gegraven en vanavond mag ik hem weer slepen (met de hand, want 't knol snapt dat niet... bleeeehhhh)

Verder vind ik het eigenlijk helemaal niet zo erg, mijn paarden doen zowiezo al niet zo veel, dus veel hoef ik niet aan te passen als het gaat vriezen/sneeuwen. Ze staan gelukkig zonder ijzers, dus we kunnen gewoon naar buiten toe. Er zit warmtedraad om de leidingen van de waterbak, dus mocht het echt vriezen, dan bevriest alleen één klein gedeelte van de waterbak. Als ik daar een wat warm water overheen laat lopen dan gaat de boel al weer lopen.

En één voordeel is, dat ze dan weer even lekker de benen mogen strekken op het land. Dat is nu veel te nat, maar zometeen mogen ze er weer even op.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:10

Ik heb ze hier ook op het land staan, als het redelijk weer is op het gras en bij nat weer lopen ze op een afgetrapt stuk.
Vanmorgen viel het mee met de waterbakken, niks bevroren,viel mee gelukkig. Volgende week gaan wij ook nog even snel kuil inslaan,voordat we straks niet meer weg kunnen ;) Dan hebben we iig een voorraadje liggen. Kwa rijden ligt hier alles ook op een heel laag pitje nu.. Ik kan het bos nog wel in,maar dat is maar met 1,de andere 2 is geen succes :+ :=

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:16

Het heeft hier (leeuwarden) vannacht gesneeuwd :D *\o/* Ik had er eerst he-le-maal geen zin in de sneeuw, aangezien ik 12 kilometer heen én terug moet fietsen naar mn paardje, maar er ligt maar een laagje van 5 centimeter :) Ik ben toch wel tot de conclusie gekomen dat ik een echt wintermens ben :j ! De bak heb ik nog niet gezien, daar kon ik niet heen ivm wegwerkzaamheden, maar als die gaat bevriezen ben ik de l*ul :+ Want een echte buitenrit (langer dan 10 minuten) gaat niet :(
Maar als het zo blijft, met een mooi laagje sneeuw (genoeg voor foto's 8-) ), en geen ijs op de weg en geen bevroren bak, ben ik helemaal blij :)) :):) !!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:50

xx_Irisje schreef:
Ijs is meestal bevroren ;)

:D

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 23:08

brr vandaag was het echt koud zeg, ik was aan het rijden en mijn handen werden ontzettend koud (ik rij wel altijd met handschoentjes maar die zijn niet warm want het zijn roeckl's) maar toen ging ik uitstappen en werden mijn handen weer een beetje warm.
toen ging mijn linkerhand PIJN doen echt AUW AUW AUW, de tranen stonden me in de ogen. en toen was ie warm maar nu doet me linkerhand nog steeds een beetje pijn :+

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 23:22

Vandaag was het zeker koud brr. Ik had me flink aangekleed en zag er blijkbaar anders uit dan anders want toen ik mn paard uit het land wilde halen rende hij heel hard weg terwijl ie normaal op me af komt :Y) . Maar kon m even later zo pakken en heb nog wel gereden maar pff wat was het koud. Hoop maar dat die kou niet al te lang aanhoud brrrr.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 08:32

Bravura schreef:
En dan maar wachten tot dat pak sneeuw valt as dinsdag, zoals ze voorspellen! :))

Volgens de site van het KNMI (nog steeds de meest betrouwbare) valt er dinsdag helemaal niks, wordt deze week wel koud maar verder weinig spannends. Alleen maandagmiddag verwachten ze in het oosten wat sneeuw. Week erop wordt het alweer warmer.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 08:53

Gelukkig maar, want het is hier nu -7 en ik ben er alweer helemaal klaar mee.
Waar zijn die kwakkelwinters die we altijd hadden, als je paarden hebt is dat toch een stuk fijner. :+

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 09:13

Hmmm, hier ook alles buiten! Bak ligt achter huis en wij hebben geen sleep, doen altijd de hoefslag en de voltes harken. Maargoed, wij dachten dat het allemaal wel mee zou vallen. Vrijdag nog kunnen rijden, sneeuw van de hoefslag geharkt, ging prima!

Wij na het rijden niet nog een keer geharkt, want tja, we dachten dat het wel mee zou vallen! :D

Niet dus }:0 ....

Gisteren was de bak kei en kei hard. Lekker heuvellandschap, want we hadden natuurlijk niet geharkt.
Ook de paddock is een heuvellandschap en is bevroren. Paarden hebben gisteren dus een dagje rust gehad.

Wat betreft de waterleidingen: de leidingen buiten de grond hebben we ingepakt met issolatiemateriaal, de koppelingen ook, plus stro, mest en afgeschermt met plastic. De leidingen onder de grond hebben we 'afgeschermt' door er een dikke laag mest over te leggen. Maargoed, ook de leidingen waren gisteren bevroren. Nou zijn onze paarden het wel gewend om uit een emmer water te krijgen (concours e.d.), maar toch niet ideaal!

Winter ... bah :Y)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 09:15

obelix schreef:
Ik heb ze hier ook op het land staan, als het redelijk weer is op het gras en bij nat weer lopen ze op een afgetrapt stuk.
Vanmorgen viel het mee met de waterbakken, niks bevroren,viel mee gelukkig. Volgende week gaan wij ook nog even snel kuil inslaan,voordat we straks niet meer weg kunnen ;) Dan hebben we iig een voorraadje liggen. Kwa rijden ligt hier alles ook op een heel laag pitje nu.. Ik kan het bos nog wel in,maar dat is maar met 1,de andere 2 is geen succes :+ :=

Wij hebben idd ook een extra pak kuil ingeslagen + stro. Je weet maar nooit!
Normaliter staan ze op vlas (plus rubberen matten), maar met deze kou is het wel lekker voor ze om goed in het stro te staan.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 09:21

Vippie schreef:
... Week erop wordt het alweer warmer.

En heeeeeel nat... :Y)
Weet niet waar ik nu blijer mee ben eigenlijk...

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 09:28

Wij halen hier de hoefijzers er maar onderuit.
Anders lopen ze zo met van die klompen onder hun hoeven.. :\

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 09:34

hier het zelfde probleem nu staan ze dan niet op een pension stal maar gewoon achterhuis. we hebben dan sinds een goed gedraaianeerd longeer bakje van 20 X 20 ( 20 X 40 bak komt er nog aan ) maar nu zitte we nog te wachten op de toplaag die pas half dcember komt als dat erover heen ligt en we houden de bak goed bij met slepen enz. dan kunnen we als het goed is de hele wnter door :) En we hebben een trailer staan dus we kunnne altijd bij de buren in de binnenbbak gaan rijden waar we elke dag naartoe mogen .e we kunnen hier heerlijk buite rijden, en we hebben een binnen longeerbakje dus als het goed is redden we het wel de hele winter :D maar van mij mag al die vorst en sneeuw wel weer weg..