Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:45

Joceline schreef:
Het stukje over gewenning ging over dat ze het gewend is de dekens op te hebben..ze vind ze niet rot om op te hebben..

Ik leg het denk ik niet goed uit. Gewenning zegt niets. Verander de omstandigheid van gewenning en een dier went aan de veranderde situatie. Jou stukje was heel erg mooi, omdat je daarin jezelf een soort van tegenspreekt en dus heel mooi bruikbaar als voorbeeld van denken.

Aan de ene kant de gewenning van het paard aan de dekens. Een paard is daar binnen een jaar niet meer aan gewend, dus is in feite verwaarloosbaar. Dan aan de andere kant voer je de eigenlijke reden aan van het hebben van je paard onder de deken, en dat is dat je het zelf mooier vind en makkelijker. Dat is dus eigenlijk de kern van de zaak, want je paard hoeft in feite geen deken, het is gezond en heeft een vacht. Ik hoop dat ik het zo duidelijker uitleg. Het is absoluut geen aanval naar jou toe, ik hoop hiermee dat mensen wat meer nadenken over het doel van de deken. Waarom legt men een deken op? Niet voor het paard, maar voor het gemak van de mens zelf Knipoog .

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:53

Tja waarom is iets goed of fout???
Mijn arabier krijgt een deken om om dat ze die naar mijn mening en die van de da nodig heeft en ja mijn pony is er ook aan gewent, denk ik.
Het is haar blijkbaar worst of ze dat ding op heeft liggen.
Ze rolt, rent en springt ermee en de krijgt er geen kale schouders en schoft van.
Het neemt niet weg dat ik dadelijk blij ben dat dat ding er weer af kan en meestal ben ik de eerste die hem af doet.
Het is denk ik ook een beetje hoe de eigenaar ermee omgaat.
Zo vind ik het belangrijk dat een deken dagelijks even eraf gehaald wordt, zo snel het zonnetje schijnt mag mijn pony zich lekker zonder deken rollen en zo gauw de tempraturen het toelaten gaat de deken overdag af hiervoor rij ik dus twee keer per dag naar stal.
Ik vind het veel erger dat er paarden zijn die in september al onder twee dikke dekens op staan, terwijl het overdag nog 15 graden is.
Mijn shet loopt vrolijk met zijn dik pak haren dag en nacht buiten zonder deken.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:41

Breghje schreef:
Joceline schreef:
Het stukje over gewenning ging over dat ze het gewend is de dekens op te hebben..ze vind ze niet rot om op te hebben..

Ik leg het denk ik niet goed uit. Gewenning zegt niets. Verander de omstandigheid van gewenning en een dier went aan de veranderde situatie. Jou stukje was heel erg mooi, omdat je daarin jezelf een soort van tegenspreekt en dus heel mooi bruikbaar als voorbeeld van denken.

Aan de ene kant de gewenning van het paard aan de dekens. Een paard is daar binnen een jaar niet meer aan gewend, dus is in feite verwaarloosbaar. Dan aan de andere kant voer je de eigenlijke reden aan van het hebben van je paard onder de deken, en dat is dat je het zelf mooier vind en makkelijker. Dat is dus eigenlijk de kern van de zaak, want je paard hoeft in feite geen deken, het is gezond en heeft een vacht. Ik hoop dat ik het zo duidelijker uitleg. Het is absoluut geen aanval naar jou toe, ik hoop hiermee dat mensen wat meer nadenken over het doel van de deken. Waarom legt men een deken op? Niet voor het paard, maar voor het gemak van de mens zelf Knipoog .

Oke ik snap je nu! Lachen Ja maar dat weet ik ook wel hoor, een paard kan makkelijk zonder deken het is puur voor me zelf..maar nogmaals en nu probeer ik het jou te laten snappen;
Ik vind het fijn dat ze zich goed houd onder dekens, sommige paarden worden helemaal gek van dekens of maken ze ze gauw kapot of krijgen huidproblemen. Op deze manier bedoel ik met 'gewend' ze weet dat ze ze elke avond na het rijden weer op krijgt en in de zomer kijkt ze me dan ook even aan als ik haar aan het begin van de zomer weer naakte naar buiten gooi Knipoog Dus ik bedoel naja ik zeg het weer wat verkeerd maar ze weet wat ik doe met dr snap je Knipoog Het gaat dus niet over het principe van de haargroei maar over het proces dat ik de deken op en af doe en dat ze er mee omstaat in de winter Lachen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:46

Ik heb hier drie waterdichte dekens liggen onder mijn bed.
Had ze ooit gekocht voor mijn vorige paardjes. Wist ik veel toen.
Nu liggen ze te verstoffen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:09

Ik ben erg terughoudend met dekens, maar vorige week hebben ze bij ons een oudere pony uit de wei geplukt die gigantisch stond te rillen. Hij had een temperatuur van 35.4ºC
Kijk dan kan je nog zo natural zijn, zo'n dier moet toch maar een dekentje, lijkt me.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:14

Twiggy2008 schreef:
Ze worden verkocht vanwege de commercie.
30 jaar geleden, toen ik begon met rijden, was er geen paard met een regendeken, hoor. Knipoog

Ik vind ook dat er veel te watterig wordt gedaan. Een paard kan echt wel wat hebben.

Tja, 30 jaar terug had je amper een kamer in je zadel nog(rondere paarden). De paarden veranderen en de mensen ook. Met een paard van 30 jaar terug hoef je geen dressuur meer te gaan rijden, want dan redt 'ie niet.

Vroegahhhh...was niet alles beter hoor!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:20

huh? waarom zou je met een paard van 30 jaar terug geen dressuur kunnen rijden????

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:38

mijn beide paarden staan momenteel met wintervacht en een 0 grams regendekentje, 24/7 buiten
schijnt het zonnetje een dag flink, mogen ze lekker even zonder deken. Haha!
gaat het onder de 5 graden overdag en onder de -1 snachts worden (voor voorspelling minstens een week) krijgen ze hun 150 grams regendeken om.

doe ik dat niet, staan ze met deze vele winterse buien en regen te rilllen en vallen ze in. Verdrietig
ik heb het liever niet, maar ze mager op stal zetten vind ik ook niks.. Knipoog

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:01

mijn paard heeft een (niet waterdichte) deken op en daar een regendeken overheen, dit heeft hij omdat hij geschoren is en zo te zorgen dat zijn haar neit al te dik word.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:36

Mn paard en zijn weide maatjes stonden zonder deken in de sneeuw vorige week, niet 1 rilt er, een rillend paard moet hooi, geen deken.
Ze staan met 4-en, een KWPN-er, een Fjord en 2 Arabische Volbloeds ze zien er prachtig uit en hebben natuurlijke beschutting tegen wind en regen.
Wij vinden het prachtig om te zien hoe de natuur de manen van de Fjord en de zweetvos hel blond waste door de sneeuwval, ze rollen na het rijden het zweet uit de haren en zijn in een mum van tijd weer droog waarna het zand gewoon weer vanzelf eraf valt en ze weer schoon zijn.
In de 9 jaar dat ik een paard bezit ben ik er achter dat je meer met minder doet, hoe minder je als mens je bemoeit met de natuurlijke behoefte van je paard, hoe gezonder en gelukkiger hij/zij is

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:50

charily schreef:
mijn beide paarden staan momenteel met wintervacht en een 0 grams regendekentje, 24/7 buiten
schijnt het zonnetje een dag flink, mogen ze lekker even zonder deken. Haha!
gaat het onder de 5 graden overdag en onder de -1 snachts worden (voor voorspelling minstens een week) krijgen ze hun 150 grams regendeken om.

doe ik dat niet, staan ze met deze vele winterse buien en regen te rilllen en vallen ze in. Verdrietig
ik heb het liever niet, maar ze mager op stal zetten vind ik ook niks.. Knipoog

die van mij is dus niet de enige die rilt en meer hooi.. is niet altijd de oplossing.. die van ons krijgen meer dan zat..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 07:26

heb je wel een schuilstal dan?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 07:45

elmo1 schreef:
Mn paard en zijn weide maatjes stonden zonder deken in de sneeuw vorige week, niet 1 rilt er, een rillend paard moet hooi, geen deken.
Ze staan met 4-en, een KWPN-er, een Fjord en 2 Arabische Volbloeds ze zien er prachtig uit en hebben natuurlijke beschutting tegen wind en regen.
Wij vinden het prachtig om te zien hoe de natuur de manen van de Fjord en de zweetvos hel blond waste door de sneeuwval, ze rollen na het rijden het zweet uit de haren en zijn in een mum van tijd weer droog waarna het zand gewoon weer vanzelf eraf valt en ze weer schoon zijn.
In de 9 jaar dat ik een paard bezit ben ik er achter dat je meer met minder doet, hoe minder je als mens je bemoeit met de natuurlijke behoefte van je paard, hoe gezonder en gelukkiger hij/zij is

En ik heb in dezelfde tijd dezelfde gedachte gekregen terwijl mijn paard wel dekens op heeft, en ze is erg gelukkig en niet alleen omdat ik dat denk. Minder gezonder worden ze er niet van dat vind ik zo'n onzin

M_anoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:55

elmo1 schreef:

Inderdaad! Een paard dat het koud heeft moet meer ruwvoer! Door verbranding van voedsel houd het paard zijn warmte. Dus meer ruwvoer is een veel beter idee dan een deken;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:31

M_anoonn schreef:
elmo1 schreef:

Inderdaad! Een paard dat het koud heeft moet meer ruwvoer! Door verbranding van voedsel houd het paard zijn warmte. Dus meer ruwvoer is een veel beter idee dan een deken;)

Als ze zat zijn dan zijn ze zat, bij ons krijgen ze onbeperkt ruwvoer.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:09

bij ons ook onbeperkt ruwvoer.
en beschutting door bomen en struiken.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 00:55

Arabesk schreef:
heb je wel een schuilstal dan?

Ja en boxen waar ze zelf in kunnen lopen of was dat niet voor mij bedoeld??

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:25

mijn merrie heeft een heel fijn vachtje en ik merkte echt aan haar dat ze ondanks de schuilmogelijkheid bij een groep bomen, ze niet helemaal goed wegkwam met de hele dag op de open wei in de volle regen en wind, zelfs met onbeperkt hooi of kuil. Toen ze begon te hoesten vond ik het welletjes, ze krijgt nu bij heel slecht weer gewoon een ongevoerde water en winddichte regendeken. Kan ze toch met weer en wind buiten naar haar vriendjes, maar heeft net dat beetje extra bescherming. met 10 graden zie ik daar ook het nut niet van in, maar bij koude snijdende wind en veel neerslag wel Ja