[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:46

Ik weet het. Zou eigenlijk wel een hals willen voor taartje ( :) ). Maar ze heeft een paar jaar geleden veel manen verloren onder een dichte hals. Dus ik durf niet meer.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:50

Mijn paarden staan altijd met hals. Ideaal

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:21

ingaa schreef:
Nies_ schreef:
Ik bestel sowieso niet bij agradi, maar voor 10 euro koop ik in principe liever nieuw.

Vind trouwens dat er nog bizar veel gevraagd wordt voor 2e hands dekens := Voor die paar tientjes koop ik dan liever nieuwe.

Mijn rhino's zijn ook twee de hands maar allebei met geluk dat iemand de verkeerde maat had, dekens roken zelfs nog naar ruitersportzaak.
Heeft me een boel geld gescheeld, Nieuw was ik 370 euro kwijt geweest en nu 170 euro.
Wel de hele zomer goed alles in de gaten gehouden of ze in goede staat aangeboden werden.

Zo heb ik een Bucas smartex extra en medium voor 60 a 70 euro per stuk kunnen kopen. Dat is helemaal ideaal.

Ik heb ook nog zo veel niet opliggen hoor Kay. Angel staat nu met de multi onderdeken van 150 grams en smartex rain. Wilde eigenlijk de 150 grams hals ook op doen, maar die moet nog verbouwd worden kwam ik achter. Dus nu gewoon ongevoerde hals op.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:26

Ik heb tot nu toe nog een 0-grams erop liggen, alleen vannacht even een 100 grams omdat de 0-grams wat nat is.
Ik merk dat haar vacht nog best kort is vergeleken met de paarden bij ons op stal die 24/7 buiten staan zonder deken.
Zelfs de 0-grams in combinatie met op stal zetten doet toch wel wat voor de vacht, andere jaren was mijn paard niet zuinig met het aanmaken van een wintervacht, echt een beertje.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:28

Oh misschien kunnen jullie helpen! Mijn poownie staat 24/7 buiten en de schuilstal vindt hij niet nodig. :D Maar ik vind het heel vervelend een zeiknat paard uit de wei te plukken en een zadel op z'n zeiknatte rug te leggen. Daarnaast hebben andere poownies op stal vorig jaar tijdens de natte periode rainrot gekregen en vind ik hem altijd sneu in de regen maar dat is denk ik meer m'n eigen menselijke gevoel. :D

Kan ik hem een regendeken op doen en verder niet prutsen met grammen? Hij heeft al best wel een wintervacht en dat vind ik prima. Ik las iets over haren platdrukken dus liever geen regendeken maar wat vinden jullie? Wanneer het niet verstandig is laat ik hem bloot. :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:39

Als het hard regent, zoals nu kan je best even een regendeken op doen als je een natte pony vervelend vindt. Als je hem maar weer afdoet als het droog en koud is zodat dan de vacht gewoon zijn isolerende werking kan doen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:47

Mijn merrie heeft een hele winter met alleen de Bucas smartex rain gestaan en dat ging gewoon goed. Is toen in augustus en september geschoren en daarna werd t beest ziek.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:54

Ben toch blij dat ik gister de onderdeken eronder gedaan heb, vandaag voelde ze fijn aan onder de 350 gram. Twijfelde erg of het niet teveel zou zijn maar nu met die regen heeft ze het blijkbaar wel nodig.
Laat hem er voor het weekend ook maar onder, kan maandag pas weer naar stal.
Vorig jaar heeft ze niet meer dan 250 gram opgehad, zelfs niet met de sneeuw. Toch apart dat het zo verschilt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:59

ik heb er nog eentje onder 200 staan en eentje onder 100, ik twijfelde om die ene ook terug te zetten naar 100, maar hij was niet overdreven warm en hij is nog flink in de rui, misschien kan ik z'n vacht zo nog iets beperken...
(waarschijnlijk valse hoop, maar als hij het nog niet te warm heeft laat ik het toch nog even zo, als de temp nog weer iets hoger wordt gaat 'ie terug naar 100)

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:24

Grrrrr ik heb geen extra deken en heb vanavond haar deken af gedaan. Ze was zeiknat, terwijl het een waterdichte deken moet zijn... Ze staat gelukkig in een grote loop stal met meerdere paarden en veel stro, en ze hadden een 0 gram regen deken op. Hopen dat ze het vannacht niet koud heeft en morgen overdag moet ze maar binnen blijven... Kan pas savonds terug gaan met die deken naar de winkel...... Ben zo ook kwaad grrrr

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:25

dat is wel waardeloos inderdaad...

om die reden heb ik wel altijd reservedekens liggen, dan kun je wisselen als het nodig is...

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:28

kusvoorjou schreef:
Grrrrr ik heb geen extra deken en heb vanavond haar deken af gedaan. Ze was zeiknat, terwijl het een waterdichte deken moet zijn... Ze staat gelukkig in een grote loop stal met meerdere paarden en veel stro, en ze hadden een 0 gram regen deken op. Hopen dat ze het vannacht niet koud heeft en morgen overdag moet ze maar binnen blijven... Kan pas savonds terug gaan met die deken naar de winkel...... Ben zo ook kwaad grrrr

Volgens mij waren er genoeg mensen die zeiden dat je beter een andere deken kon kopen ;)

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:30

Nouvel schreef:
dat is wel waardeloos inderdaad...

om die reden heb ik wel altijd reservedekens liggen, dan kun je wisselen als het nodig is...

Ja dat is wel een goeie...

Ben blij dat ze nog maar een 0 grams regen deken op had en nog niet de 100 of 200 onder deken er onder...

Anders was het helemaal zo'n grote overgang van deken naar niks.

Ze dampte helemaal toen ik de deken af trok... :(

Hier wat foto's van de deken... Hoop dat het natte te zien is. En ja dit is de binnen kant.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rondom klets nat en de hals was ook helemaal doorweekt....

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:31

MoniekV schreef:
kusvoorjou schreef:

Volgens mij waren er genoeg mensen die zeiden dat je beter een andere deken kon kopen ;)

Uhhhh hoezo? Ik heb geen Nika hoor?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:32

wat voor deken heb je dan en is 'ie helemaal nieuw?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:32

ingaa schreef:
Ben toch blij dat ik gister de onderdeken eronder gedaan heb, vandaag voelde ze fijn aan onder de 350 gram. Twijfelde erg of het niet teveel zou zijn maar nu met die regen heeft ze het blijkbaar wel nodig.
Laat hem er voor het weekend ook maar onder, kan maandag pas weer naar stal.
Vorig jaar heeft ze niet meer dan 250 gram opgehad, zelfs niet met de sneeuw. Toch apart dat het zo verschilt.

Daar verbaas ik mij dus ook over!

Mijn merrie heeft nu 200 op en kan best naar 250 of zelfs 300. Maar dat waren van de winter haar warmste dekens!
Zou het door die rare snelle overgang naar dit weer gekomen zijn, vorige week nog 18 graden en nu zo koud? Dat ze er snel genoeg aan hebben kunnen wennen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:33

Wat voor merk is dat dan weer? Zo'n deken moet je gewoon in brand steken en een goede kopen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:34

ik denk inderdaad dat het de snelle overgang is, ik heb de mijne ook nooit zo snel onder 200 gehad, vorig jaar ging 'ie pas met 5 graden overdag naar de 200 en was 'ie altijd onder de 100 goed warm en onder de 200 snel te warm...

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:35

Nies_ schreef:
Wat voor merk is dat dan weer? Zo'n deken moet je gewoon in brand steken en een goede kopen.

Dat stinkt echt verschrikkelijk :')

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:35

Nouvel schreef:
wat voor deken heb je dan en is 'ie helemaal nieuw?

Geen duurder/goed merk vrees ik ...

Dit heb ik dus echt nooit met mijn Horseware dekens en ik zet ze gewoon in de stromende regen buiten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:37

MoniekV schreef:
Nies_ schreef:

Dat stinkt echt verschrikkelijk :')

:= _O-
dat dacht ik dus ook gelijk... :D
doe maar enkele vuilnisbak dan...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:39

Nouvel schreef:
ik denk inderdaad dat het de snelle overgang is, ik heb de mijne ook nooit zo snel onder 200 gehad, vorig jaar ging 'ie pas met 5 graden overdag naar de 200 en was 'ie altijd onder de 100 goed warm en onder de 200 snel te warm...

Mijn 2-jarige stond vanmiddag ook even te trillen als een rietje, had m bijna een deken op gegooid := Mijn merrie heb ik normaal tot eind oktober met alleen de smartex rain staan, dus dat klopt inderdaad wel.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:41

Nies_ schreef:
Nouvel schreef:

Mijn 2-jarige stond vanmiddag ook even te trillen als een rietje, had m bijna een deken op gegooid := Mijn merrie heb ik normaal tot eind oktober met alleen de smartex rain staan, dus dat klopt inderdaad wel.

Ik snap hem wel. Al zn vrienden met deken en hij zielig zonder, dat kan allemaal niet he

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:42

Dat komt omdat die Douwe van jou een doetje is. Angel d'r vriendjes staan nog gewoon zonder deken.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:44

Nies_ schreef:
Dat komt omdat die Douwe van jou een doetje is. Angel d'r vriendjes staan nog gewoon zonder deken.

Wat kan ik eraan doen? Wil je zijn geaardheid gaan veranderen?