[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nina_HORSE

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:43

Hooooi allemaal,

Ik heb sinds de zomer een nieuwe pony, een warmbloedje. Ze staat 's zomers bij mij thuis (in de wei met een schuilschuurtje), en in de wintermaanden op een pensionstal. Nu heeft ze de eerste koude periode nog in de wei gestaan, waardoor ze een enorm dikke vacht heeft. Dat is voor mij met rijden heel irritant, ze raakt namelijk snel bezweet, en het zweet blijft ook lang in de vacht hangen. Ook is het met borstelen niet fijn, omdat mestvlekken moeilijk te verwijderen zijn, en korte haren gewoon prettiger te borstelen zijn. Maar... mijn instructeur zegt dat het niet nodig is, en een gedoe met "al die dekens die je dan steeds moet verwisselen". Mijn dilemma is; scheren of niet, wat vinden de andere Bokkers?

Groetjes!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:32

Je zou eventueel de onderhals eruit kunnen scheren om het meeste zweten eraf te krijgen.

Scheren kun je altijd het hele jaar wel doen.

Momenteel zijn veel paarden al aan het verharen, dus je zou ook nog even kunnen wachten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:25

2014 voor het eerst het paard geschoren.
Nooit eerder gedaan. 1x geschoren eind oktober dacht ik.

Hoe ziet bij jullie de vacht van het paard eruit?

Moeilijk te omschrijven maar vind het bv bij buik gedeelte er pluizig apart uitzien.
Is dat gewoon zijn haar?
Krijgt hij straks nog wel een mooie zomer vacht?
Ik heb er geen foto van.
Als niemand snapt wat ik bedoel kan ik er van de week nog wel een foto van maken.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:45

Dit vraag ik mij ook af, op de hals groeit vacht gewoon netjes terug, op zijn buik/flanken krijgt hij stekelharen, echt van die uitgeschoten haren. En de vacht op z'n billen groeit helemaal niet terug.

Ik ben benieuwd hoe hij van de zomer wordt idd.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:11

Van dat varkenshaar is dat, dat trekt gewoon bij naar de zomer toe.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:26

Ja ze worden er nu niet knapper op.
Ik heb alle lange varkensharen weggeschoren met mijn Moser + opzetkam.
Erg blij mee,beesten ook allemaal super braaf.Moet er 2 normaal wel pramen bij de benen,maar nu niet.

Mijn Heiniger Xperience is ook binnen.
Lijkt me net zo zwaar als mijn Liscop,jammer.
Nu maar hopen dat ik er net zoveel plezier van ga krijgen.
Het luchtrooster zit iig aan de achterkant,dat is al een vooruitgang!

Ik wil graag mijn apparaten in een fijne koffer waar ik ook mijn extra messen/olie/borstel/praam en verlengsnoer in kan doen.
Iemand een idee?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:44

Ik heb een gereedschapkoffer en overall en snoer neem ik in de bigshopper mee. Zitten 2 grote machines in de koffer evenals 3 mosermax en een heleboel messetten.

Ben er alleen achter gekomen dat afgelopen maand iemand er vandoor is gegaan met de messet 31/15 nieuw in verpakking... Grrr waarom kunnen mensen niet van andermans spullen afblijven. :x

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:02

ik wil voor mijn shetlander met een dikke lange vacht , waar ook het een en ander aan zand in zit een scheermachine kopen ......

zit te twijfelen tussen de heiniger xperience - aesculap econom 2 of de aesculap equipe ...

welke zouden jullie aanraaden?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:30

Geen equipe. Die heeft net minder vermogen. Andere twee zou ik persoonlijk naar de winkel gaan die beiden in het assortiment heeft en zelf voelen welke het fijnst in de hand ligt.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:05

Iemand enig idee waar ik voor donderdag een scheerapparaat kan huren om mijn pony te scheren?
Omgeving Eindhoven, Luijksgestel, Bergeijk, ...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:07

Ik weet dat Equidrome in Venlo wel een apparaat te huur heeft, maar dat is erg uit de richting vrees ik. Niemand die je kent met apparaat? Instructeurs/instructrices? Op een plaatselijke stal of manege?

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:56

Bij de epplejeck in Eindhoven kan dit, als het goed is!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:25

Nope die had ik al gemaild nl

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:16

Beste bokkers,
Ik heb echt mijn best gedaan om alles te lezen, maar ik heb toch een vraag. Naar mate de jaren verstrijken word het weer volgens mij anders :') .. Ik wil graag voor mijn oude tinker met veel haar het beste maar weet niet wat tegenwoordig de beste tijd is om te scheren. Scheren jullie in sep al en dan gewoon nog een paar keer? En zo ja, wanneer scheren jullie het laatst? Paarden van mijn vriendin verharen nu al maar die staan snachts binnen :wow: Mijn paardjes staan dag en nacht buiten. Met dekens etc geen schuilstal. :brr:

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:18

Ps. zou ik nu nog een keer kunnen scheren?

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:25

Je kunt prima nu nog een keer scheren, ik scheer eind maart de laatste keer en ze verharen dan vaak al maar zitten prima in hun zomer vachtje :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:58

pfff ik had beter in dec./jan. nog een keer kunnen scheren: wilde gisteren de achterbenen even scheren (meneer schacht niet meer zo best uit en plast er tegenaan) maar dat viel niet mee want er groeide zo'n 20 cm dik krulhaar (cushing).
Straks de messen maar weer wegbrengen, kan beter een schapenscheermachine gaan kopen, vrees ik.....

Ik heb wel z'n hoofd heel netjes mogen scheren van hem dit keer, hij had zo'n last van verharen dat ie het zonder gezeur toeliet :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:15

Ik heb een scheermachine kunnen huren, woensdag gaan we hem scheren!
Hoeveel grams hebben jullie nu op liggen? Hier is het 's nachts rond de -2 en overdag rond de 6-10 graden. Maar het gaat eind van de week stoppen met vriezen dus ben een beetje aan het twijfelen wat ik hem ga opleggen. Zou 200 gram genoeg zijn?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:15

Ik heb er nog steeds 400gr op liggen, zit 'm niks te warm. Staat je paard veel buiten?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:18

Pantykous schreef:
Ik heb er nog steeds 400gr op liggen, zit 'm niks te warm. Staat je paard veel buiten?

24/7 met schuilstal op de wei en 2x per dag hooi, bij goed weer gaan ze op n weide waar nog gras op staan. Hij draagt overigens nu wel al een deken van 100gr maar zweet hier onder. Vandaar ook de keus om hem te gaan scheren, hij kan met rijden zijn warmte niet kwijt waardoor hij benauwd wordt. Niet erg handig op jumping :+

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:46

Gewoon eens beginnen met 200gr en dan na een dagdeel gaan voelen. :j

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:54

Pantykous schreef:
Gewoon eens beginnen met 200gr en dan na een dagdeel gaan voelen. :j

Zat ik ook al te denken, heb nog een dikkere staldeken liggen en krijg loop vd week, volgende week een dikke regendeken nog binnen (ze hadden de verkeerde maat besteld)
185 is toch echt te groot voor een B pony hoor meneer, ze wouden hem in de winkel gewoon meegeven, moest hem maar passen -O-
Wat ik mezelf nog wel afvraag is hoeveel warmte geeft een fleece eronder nu echt?

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:58

Bedankt voor de reactie :) ga nog maar eens scheren.. Na het scheren heb ik er bij mijn paardje nu 600 Gr plus op liggen, 24/7 buiten zonder schuilstal, met hals. Niet koud. Is inderdaad even voelen :j

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:59

Hier zometeen (laatste keer geschoren eind november, overdag hele dag buiten) van 500 naar 400!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:01

Pas geschoren helemaal kaal + benen hoofd alles kaal, onder 600 gram