[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 21:21

Hier met de buik erin gelaten, maar zonder is mooier
Afbeelding

ambernostar

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 21:24

Tx

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 22:08

Je hoeft niet perse een halsdeken te gebruiken wanneer je scheert.
Mijn pony is hals-boeg-buik geschoren en draagt een 350 grams waterdichte deken, geen hals.

Hij heeft nu dus nog een uitrijdeken staan van haren, wat erg handig is in buitenbak of op buitenrit. Uitrijdekens die je in de winkel koopt waaien op, deze blijft mooi liggen haha. In de binnenbak is het echter te warm, vandaar dat we waarschijnlijk met de volgende keer scheren zijn lijf helemaal kaal scheren.
Ligt er dus maar net aan waar je meestal gaat rijden.

Benen scheren wij overigens nooit; pony is dit niet gewend en bovendien biedt het haar wat bescherming wanneer ze in een blubberige paddock staan.

edit: een paar jaar terug had onze pony een model zoals op de foto hierboven; ik merk niet heel veel verschil met de hele hals en voorkant kaal.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 22:28

Mijne is volledig kaal, benen tot de helft/behang en hoofd tot bakstukken en staat ook gewoon zonder halsdeken om hoor. Gaat prima. Zijn buurvrouw (kwpn) heeft ook hoofd en benen volledig kaal en doet het ook prima zonder halsdeken. Overdag buiten, 's nachts staan ze binnen.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:13

Afbeelding
Mijn pony is ook weer geschoren staat 24/7 buiten. Heb geen halsdeken maar een gewone. Was de 2x scheren dit seizoen haren groeiden snel

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:32

Ik heb een vraagje.
Ik heb half oktober mijn pony geschoren, inmiddels zit ze al weer redelijk in de vacht. Met flinke inspanning zweet ze nog niet echt erg. Maar ik krijg haar nauwelijks schoon voor de wedstrijden.
Ze loopt nu best veel buiten (10 uur per dag) met een 300 grams deken zonder hals.

Nu twijfel ik of ik haar nog een keer zou scheren. Want ze heeft niet echt last van der vacht, ik wel met wassen. Maar ze staat gewoon veel buiten en dat lijkt me best koud. Een hals deken is geen optie eigenlijk. Verder heb ik nog wel een onderdeken liggen. Scheren zou wel praktischer zijn. Iemand tips?

ambernostar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:24

Ik heb nog een vraagje!
Wat zijn de dingen die je moet doen voor het scheren en hoe moet je scheren?
Tx alvast :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:25

Ik poets de vieze stukken altijd weg. Met warm weer zet ik ze de dag er voor even onder de douche om "al" het zand uit de vacht te halen. Dan zet ik hem gewoon vast, olie op de messen en scheren maar. Ik scheer altijd gewoon alles. Vroeger liet ik de benen en hoofd nog wel eens staan, maar dat doe ik al jaren niet meer.

Waarom zou een halsdeken geen optie zijn? Angel loopt er altijd mee, valt me op dat ze via de hals toch meer warmte verliezen dan dat je zou deken. Dan heb ik het wel over een paard wat dag en nacht buiten loopt.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:10

ambernostar schreef:
Ik heb nog een vraagje!
Wat zijn de dingen die je moet doen voor het scheren en hoe moet je scheren?
Tx alvast :D

Je moet ervoor zorgen dat het paard/ pony goed schoon en droog is. Dus heel goed poetsen of wassen.
Als je niet weet hoe je moet scheren kan je het best eens met iemand met veel ervaring meekijken. Het is niet moeilijk, maar je moet wel weten wat je doet. Tegen de haren in scheren met lange stroken, waarbij je voldoende overlap houdt tussen het nog te scheren haar en dat gedeelte wat je al geschoren hebt.

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:01

Ook ik heb een vraag...
Ik heb een nieuw scheermachine gekocht maar deze heeft een 21 tands ondermes. Is het verschil met 31 tands ondermes heel groot? En scheert dit Veel grover?

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:04

En een 24 bovenmes

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:27

Is er ergens een tutorial filmpje hoe je een paard scheert? Ga dinsdag voor het eerst mn paard scheren en wou ff kijken hoe dat allemaal gaat.. Heb wel veel gelezen over waar te beginnen etc maar een filmpje zou handig zijn :j Het is trouwens voor mij de eerste keer, voor mijn paard niet. Dus doe het met het motto: ooit moet de eerste keer zijn :')

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:15

xLeoniee schreef:
Is er ergens een tutorial filmpje hoe je een paard scheert? Ga dinsdag voor het eerst mn paard scheren en wou ff kijken hoe dat allemaal gaat.. Heb wel veel gelezen over waar te beginnen etc maar een filmpje zou handig zijn :j Het is trouwens voor mij de eerste keer, voor mijn paard niet. Dus doe het met het motto: ooit moet de eerste keer zijn :')

Zoek eens op youtube onder 'horse clipping', gigantische hoeveelheid instructiefilmpjes.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:10

Hoe staan de bokkers tegenover een paard dat volledig geschoren is, overdag op de wei staat, en 's nachts op stal staal zonder halsdeken.

Mijn merrie haar manen zijn ondertussen helemaal kapot van het halsdeken, dus van zodra de sneeuw weg is wil ik de hals eraf halen, maar is dat wel een goed plan?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:14

Kan prima! Mijn merrie had ik vorig jaar ook geschoren. Ze heeft altijd zonder halsdeken gestaan, ook in de kou buiten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:57

ik merk aan mijn merrie dat haar hals veel meer huidvet bevat dan de rest van haar lijf met deken. Ze regelen een heleboel zelf.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:31

Die van mij staat ook zonder hals, 24/7 buiten.

soofiaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:41

Even een vraagje, vinden jullie het kunnen om je paard helemaal te scheren maar vervolgens 24/7 buiten neer te zetten ?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:42

soofiaaa schreef:
Even een vraagje, vinden jullie het kunnen om je paard helemaal te scheren maar vervolgens 24/7 buiten neer te zetten ?

ik vind het kunnen, ik doe het nl. al jaren :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:43

Mits je natuurlijk met dekens werkt. :+

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:08

Mits je met goede water/winddichte dekens werkt wel.

SharonvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 02:33

Hallo,

Ik ben op zoek naar een scheerapparaat voor mijn paard.
Ik wil een apparaat dat niet te veel herrie maakt, niet al te zwaar is, niet snel warm wordt en meerdere paarden kan scheren.
Ik heb het topic gelezen en zelf een beetje op internet zitten neuzen en nu kwam ik uit op de volgende twee apparaten.
- Heiniger Xperience
- Liscop Super 3000
Mijn budget is maximaal 300 euro
Welke van de twee zou ik het beste kunnen kopen of misschien juist een ander apparaat dat beter is?
Ik weet niet wat die luchtstroom enzo inhoudt, maar een vriendin van mij heeft een Horse Clipper Plus en die luchtstroom werd ik gek van, al die haren werden echt hard weggeblaast en mijn paard werd er onrustig van. Is dit bij alle apparaten zo erg die een luchtdoorstromingstechniek hebben? En hierdoor wordt het apparaat toch minder snel warm?
En een zwaardere watt motor is toch ook beter?

Alvast bedankt!

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:19

Hallo Allemaal!

Waarschijnlijk is dit een erg vaak gestelde vraag, maar ik zit er toch er mee omdat ik in principe geen voorstander ben van scheren (van mijn eigen paard) maar omdat ik elk jaar weer tegen dezelfde problemen aan loop in deze periode vraag ik me toch af wat jullie adviseren.

Mijn paard, Randy 18jaar ruin en irishcob wil deze periode van het jaar telkens slecht vooruit, over het algemeen is het helemaal geen paard die slecht wilt lopen, wel moet ik hem altijd aanmoedigen maar nu heb ik echt het gevoel dat hij echt slecht/ het niet fijn vind om te lopen..
Randy heeft wel een luchtweg probleem, omdat hij een allergie heeft. over het algemeen heeft hij daar geen last van, of het moet heel erg warm zijn en ik ga rijden dat is geen combi maar ik heb nu wel het idee dat hij daar meer last van heeft. wel vind ik het raar dat het telkens deze periode is en verder niet.
Ik gebruik wel dekens maar ondanks dat heeft hij even goed wel een dikke vacht..
zelf denk ik dat het zou kunnen komen omdat hij het gewoon snel benauwd heeft door zijn vacht en dus daarom slecht wilt lopen, dus nu is mijn vraag zou het een oplossing zijn om hem te scheren? zo hij het daar door minder snel benauwd/warm krijgen met rijden?

Brand maar los ik hoor graag wat jullie wel/niet zouden doen!

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:28

Je zou een klein stukje kunnen doen, bijvoorbeeld alleen de borst. Dan kan die zijn ergste warmte wel kwijt, maar is die niet zo heel bloot

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:54

Eens met Jeroenschot indd, bij ons hadden 2 paarden dit ook op stal, bij de ene werkte het superfijn.

Ik heb inmiddels de vacht/ schuurtroubles en baal enorm, de plekken lijken steeds erger te worden, heb er zelfs al een topic over geopend.

Aangezien dit voor t eerst is dat ik d'r onder een deken heb staan en alvast een beetje vooruitblikkend: wanneer doen jullie de deken er ongeveer weer af?