[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 16:48

manzano schreef:
Heb wel eens een swab gezien die op kweek was gezet van de binnenkant van een gedragen deken die schoon leek. Bah bah.


Nee maar wel eens met gewassen handen een vingerafdruk op een voedingsbodem kweek gezet.
Is ook bijzonder!

Paard heeft nooit huidproblemen of schimmels/ongedierte gehad.

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 16:49

Weatherbeeta al geprobeerd?

Haf_Woezel

Berichten: 462
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 16:53

fransje23 schreef:
Haf_Woezel ik vind het er niet verkeerd uit zien. Hoe gaat eten vanaf de grond?


Thx voor je reactie. Qua schoft druk vind ik het ok… tis alleen die hals waar ik onzeker over ben

RianneH

Berichten: 28288
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 17:03

Als je een deken een maatje kleiner koopt betekend dat niet 1 op 1 dat de halsopening ook kleiner wordt. Je weet het pas als je gaat passen..

Kan ook zijn dat de deken in deze maat maar niet de XL versie beter past, als de opening eigenlijk te groot is maar de lengte van de deken oké.

Bij Dominick kon je destijds dekens huren, blijft interessant concept.

Spenk
Berichten: 21852
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 17:04

Bovendien lijkt de deken nu bij de hals aan de krappe kant omdat die te lang is. Bij een deken maat 198 is de halsopening bij mijn paard ook te krap. Als ik een 190 neem is die goed :) omdat die dan niet zo aan de schouders en schoft achterover hangt.

DuoPenotti

Berichten: 30327
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 17:22

Maar trekt deze dan achter de schoft? Kan ik dan weer niet zeggen.
Daarom vind ik het zo moeilijk.
Maar misschien toch een maat kleiner proberen.

Ik heb ooit een bucas therapy geleend. Uiteraard te krap.
Maar een verbreder zou de uitkomt niet zijn omdat haar hals te laag is. Die bovenste gesp/rand zit dan compleet in de weg.

Spenk
Berichten: 21852
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 17:24

Ook de big neck versie? Die valt echt wel anders dan de normale.

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 17:25

Ik vind die borstverbreders nooi zo fijn. Het model van de deken is toch oorspronkelijk anders waardoor de pasvorm net niet helemaal klopt.


Overigens vind ik de deken ook niet helemaal geweldig liggen op je paard,DP

prugelpiet

Berichten: 12610
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:14

DuoPenotti schreef:
Maar trekt deze dan achter de schoft? Kan ik dan weer niet zeggen.
Daarom vind ik het zo moeilijk.
Maar misschien toch een maat kleiner proberen.

Ik heb ooit een bucas therapy geleend. Uiteraard te krap.
Maar een verbreder zou de uitkomt niet zijn omdat haar hals te laag is. Die bovenste gesp/rand zit dan compleet in de weg.


Het trekt niet meteen naar achter als je hem oplegt, dat gaat gebeuren tijdens het dragen. En je kan er de duvel op zeggen dat die dan gaat doen.

Celebi
Berichten: 3872
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:19

Borstverbreder doen helaas vrij weinig als de sluiting te hoog is. Ik spreek uit ervaring. :(

DuoPenotti

Berichten: 30327
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:22

Ik heb er zelf al flink aan getrokken aan de achterkant om te kijken wat dat deed.
en ook naar de wei gewandeld, oke dat is anders dan een dag ophebben, dat zeker :j

Spenk ik heb wel eens een gewone big neck op gehad en die zat bij de sluiting te hoog.
Vraag me zelfs af of die uberhaupt lager zit dan de gewone?
De gewone (therapy) heb ik dan zo eens opgehad, daar kwam ik 15 cm te kort en ook te hoog.
Ik heb wel eens gelezen dat sommige bick neck plus verbreder gebruiker, maar zou dan weer niet weten hoe dat dan gaat passen met de hoge sluitingen

Shires heb ik liggen voor mijn ruin, die ook best breed is, maar ook dat past niet

Weatherbeeta niet geprobeerd Ik denk dat dat een kanshebber is bij mijn ruin, niet bij dit paard
Zij is echt breed, maar vooral de lage halsinzet die haar parten speelt

En helaas ook geen stalgenoten om eens wat te proberen onderling
Een paservice met meerdere deken, dat zou de uitkomst zijn :j

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:29

De Amigo zit vrij hoog op de hals. Denk dat deze deken zelfs als die naar achter zakt nog niet op de schoft drukt.

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:33


Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:34

Ik lees hier altijd mee, maar met 4 Tinkers (en in het verleden nog veel meer) wil ik wel een tip geven.

Bucas zit hier op geen enkele Tinker ooit goed.

Het beste zitten de Nika dekens. Ik heb ze 24/7 buiten en voer geen hooi onder dak, ze staan dus echt altijd buiten. Nika heeft het bij mij altijd top gedaan. Er gaan verhalen over gebrekkige waterdichtheid, daarom durf ik ze niet te wassen. Maar mochten ze eens af zijn, dan is de prijs acceptabel om te vernieuwen. Mijn 2 jarige heeft de hare, voorheen van haar moeder, gesloopt, na 4 jaar is dan een nieuwe kopen prima. Blij dat het geen 150+ euro deken was. Sommige Nika dekens gaan hun 5de jaar al in.

Amigo wil bij sommige ook, kan niet precies m’n vinger op leggen wat het verschil maakt. In ieder geval niet de breedte, schouderpartij of diepte van de borst, misschien de manier van bewegen of kap op de nek.

Rhino en Rambo gaat ook goed, en EJ huismerk. Qhp is te smal, Harry’s Horse meestal ook. Shirts gaat alleen de vliegendere hier mooi liggen. Weatherbeeta doet het ook goed maar vind ik een beetje soepjurken.

Mijn hengst kan absoluut de amigo niet hebben, hij heeft echt een lastige pasvorm, maar loopt al voor het 3e jaar onder een deken van de welkoop. Die zit hem van alles wat ik heb liggen echt het mooiste. Zowel hij als zijn zoon laten heb goed heel tot nu toe, en qua waterdichtheid niks te klagen. Bij hem deed de big neck wel wat, bij mijn andere Tinkers, overwegend merries, is het daarmee nooit beter geworden. Denk dat dat dus meer bedoeld is voor dikke hengsten nekken (of fjorden?).

Mijn merrie verdraagt alleen halve hals dekens ivm druk op de manenkam, en zelfs dat wil bij Nika prima.

DuoPenotti

Berichten: 30327
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:40


samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:42

@Dp heb je toevallig al een horseware met V sluiting geprobeerd?
Die passen bij veel paarden met een lagere halsaanzet beter.

Geen idee of ze nog te krijgen zijn, vroeger een imperial riding gehad met veel ruimte voor de schouders & hals. De equitheme easymove met veel schouderruimte deed het ook goed. Qua bucas (standaard uitvoering) heeft mijn model tank Gelderse een maat groter dan haar normale deken maat. Ze zijn dan idd wel lang aan de achterkant. Het blijft dan wel liggen als een huis. En geen schuurplekken bij haar.
Het mooiste ligt bij haar toch echt de Rambo original met V sluiting & liners in dezelfde maat.

Nika ligt vaak ook goed op bredere paarden. Lag ook super hier.

En de oudere modellen Harry's Horse lagen ook wel aardig.

RianneH

Berichten: 28288
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:44

Met dat soort dekens moet je wel oppassen met scheef trekken omdat de gespen aan één kant zitten.

DuoPenotti

Berichten: 30327
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:45


samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:49

DuoPenotti schreef:
@ Samirah
Dit is de Horseware Amigo 12 xl met v sluiting
https://hypostore.nl/amigo-bravo-12-xl- ... te-0g.html


Auwa,Dan gaat de Rambo original waarschijnlijk ook niet werken.. Al schijnt er per model verschil in te zitten.

Heel eerlijk,dan zou ik Nika proberen.

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:51

Er is nog een model met v sluiting… moet even diep denken.

Equitheme was hier veel te smal helaas. Wel mooie halsters :D

Rambo en rhino past hier op paarden waarbij amigo niks is.

Spenk
Berichten: 21852
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:54

Caily schreef:
Er is nog een model met v sluiting… moet even diep denken.

Equitheme was hier veel te smal helaas. Wel mooie halsters :D

Rambo en rhino past hier op paarden waarbij amigo niks is.

Ook wanneer het de Amigo XL betreft? DP heeft een amigo XL met v sluiting op he hier...
Rambo en Rhino vallen echt wel een stuk smakker dan Amigo XL

MarjanB

Berichten: 16604
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 19:22

Lemieux heeft ook een meer v sluiting krijg hem als het goed is vanavond binnen en morgen even passen. Mijn merrie is ook formaat tank

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 19:57

Ik bedoelde horsegear oid.

Mijn hengst past amigo en Bucas xl/big neck niet. Met deken verbreder werd amigo iets mooier maar alsnog kaal op de schouder. Rambo en rhino past hij wel. Maar deken van de welkoop ligt zeker net zo mooi. Aangezien hij samen loopt met z’n zoon in de etterbakfase :D kies ik voor die laatste.

Julia
Berichten: 24745
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 20:04

DuoPenotti schreef:
Ik heb er zelf al flink aan getrokken aan de achterkant om te kijken wat dat deed.
en ook naar de wei gewandeld, oke dat is anders dan een dag ophebben, dat zeker :j

Spenk ik heb wel eens een gewone big neck op gehad en die zat bij de sluiting te hoog.
Vraag me zelfs af of die uberhaupt lager zit dan de gewone?
De gewone (therapy) heb ik dan zo eens opgehad, daar kwam ik 15 cm te kort en ook te hoog.
Ik heb wel eens gelezen dat sommige bick neck plus verbreder gebruiker, maar zou dan weer niet weten hoe dat dan gaat passen met de hoge sluitingen

Shires heb ik liggen voor mijn ruin, die ook best breed is, maar ook dat past niet

Weatherbeeta niet geprobeerd Ik denk dat dat een kanshebber is bij mijn ruin, niet bij dit paard
Zij is echt breed, maar vooral de lage halsinzet die haar parten speelt

En helaas ook geen stalgenoten om eens wat te proberen onderling
Een paservice met meerdere deken, dat zou de uitkomst zijn :j


Heb je al eens naar Fryskware gekeken? Zij maken dekens speciaal voor bredere/barokke paarden: https://www.fryskware.com/nl/pura-turnout.html en https://www.fryskware.com/nl/cross-turnout.html

DuoPenotti

Berichten: 30327
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 21:51

Ja heb ik.
Maar hoor daar slechte ervaring betreft waterdichtheid over en maar garantie van 6 maanden.

Heb jij er ervaring mee?