[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dustyenmax18

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:03

Even een vraagje,
Deze week wordt mijn paard geschoren, hij staat nu nog zonder deken.
Hij staat van 9 tot 5/6 uur buiten en snachts op stal.

Hoeveel grams zouden jullie opleggen nadat hij geschoren is ?

En zonder hals zal geen probleem zijn toch ?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:11

Ligt echt aan je paardje.
Ik heb na scheren 200 grams opgedaan

Afbeelding

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:28

Is inderdaad erg persoonlijk. Mijn paard staat sinds enkele dagen onder een regendeken + 200gr liner want ik vond hem onder een 100gr niet echt warm/aangenaam voelen. Paard is ongeschoren en 24/7 buiten met schuilmogelijkheden. Een ander paard smelt misschien al bij het idee.. :D

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:07

Even een vraagje. Welke gram liners kan ik het beste kopen voor een ongeschoren paard? Heeft nu een bucas smartex 0gr. Passen de liners van horseware er ook goed onder?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:13

mutsiii schreef:
Even een vraagje. Welke gram liners kan ik het beste kopen voor een ongeschoren paard? Heeft nu een bucas smartex 0gr. Passen de liners van horseware er ook goed onder?

Nee, dat is een heel ander model.

Even een vraagje. Mijn merrie heeft de afgelopen 3 jaar geleefd als buitenpony, al dan niet met schuilstal. Vandaag is ze verhuisd en is weer stalpony geworden. Dat was ze ook tot haar 24e en ik hoop dat het haar goed doet. Het is een buitenstal, en ik heb de zelfde deken op gedaan als ze zou krijgen wanneer ze buiten zou staan. Achteraf toen ik weer thuis was begon ik mij af te vragen of dat wel goed is. Kan iemand er wat zinnigs over zeggen?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:26

Koper schreef:
mutsiii schreef:

Nee, dat is een heel ander model.

Even een vraagje. Mijn merrie heeft de afgelopen 3 jaar geleefd als buitenpony, al dan niet met schuilstal. Vandaag is ze verhuisd en is weer stalpony geworden. Dat was ze ook tot haar 24e en ik hoop dat het haar goed doet. Het is een buitenstal, en ik heb de zelfde deken op gedaan als ze zou krijgen wanneer ze buiten zou staan. Achteraf toen ik weer thuis was begon ik mij af te vragen of dat wel goed is. Kan iemand er wat zinnigs over zeggen?

Hoe bedoel je dat? Qua temperatuur of "ventilatie"?

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:04

Iemand ervaring met deze deken:
Horseware Amigo All-in-1 Jersey Zweetdeken
Het ziet er wel fijn uit maar is het ook warm voor de winterdagen voor na het rijden?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:16

Tuurlijk passen er wel horseware liners onder Bucas, je moet alleen knutselen voor je ze kan bevestigen aan de deken..

Geen ervaring met die amigo deken, ik heb voor Fie een Bucas power cooler. Ook wel liefkozend haar trainingspakkie genoemd. :P

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:04

upendo schreef:
Tuurlijk passen er wel horseware liners onder Bucas, je moet alleen knutselen voor je ze kan bevestigen aan de deken..

Geen ervaring met die amigo deken, ik heb voor Fie een Bucas power cooler. Ook wel liefkozend haar trainingspakkie genoemd. :P

Die stond eerst op me verlanglijstje en twijfel nog.
De power cooler, is die dik genoeg voor nu? Hij is niet geschoren en aardige vacht. Wil hem na het rijden op doen em daarna de smartex op doen.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:27

Ik wil hier ook graag een vraag stellen.
Ik ben voor mijn hackney merrie op zoek naar een goede 0 grams regendeken.
Zij meet 1,55.
Zoals het ras doet verraden is zij rank gebouwd maar met een zware halsaanzet die diep uit de borst komt. Daarbij ook een redelijk hoge schoft.

Maat 185 is vaak te groot en gaat achter de schoft knellen of zakt over de borst. 175 is vaak te krap waardoor een stukje kont bloot blijft.
Een goede pasvorm is dus een vereiste.

Wie heeft er ervaring met een goed merk betreft pasvorm en levensduur?
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:08

Koper schreef:
Koper schreef:
Ennnn de eerste doorweekte deken hangt alweer te drogen :') Paard is nu gehuld in deken nr 2. Die is ook niet meer heel erg hoosbuibestendig. Dus vanavond gooi ik de Smartex erop. Die is nieuw, en hopelijk blijft m'n paard er het hele weekend droog onder. En ik hoop eigenlijk ook dat hij blijft zitten. Ding zakte vorige keer flink scheef >;)

Och, die Bravo is al tijden zo lek als een mandje. Met van die buitjes zoals vandaag gaat 't wel goed, paard blijft dan wel droog alleen de deken wordt écht nat. Maar komende dagen moet ik die niet gaan gebruiken, als ik de voorspellingen mag geloven. Paard staat nu onder de Weatherbeeta, die is ook goed winddicht :)

Gelukkig blijft je paard wel droog, dat is in ieder geval positief. Oh lekker hoor! Staat je paardje lekker droog en windvrij. Heerlijk!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:43

@Maaike: misschien een Horseware rhino wug proberen? hebben ook een tussenmaat (6"0 is +/- 183, paste voor mijn paard erg goed)
of een high neck van HH, al lijken die me "krap" aan de hals/borst bij grazen...

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:18

Dustyenmax18 schreef:
Even een vraagje,
Deze week wordt mijn paard geschoren, hij staat nu nog zonder deken.
Hij staat van 9 tot 5/6 uur buiten en snachts op stal.

Hoeveel grams zouden jullie opleggen nadat hij geschoren is ?

En zonder hals zal geen probleem zijn toch ?

Ik heb volledig geschoren 200 grams zonder hals op liggen. Voelt lekker warm aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:20

NinaCharlie schreef:
Koper schreef:

Hoe bedoel je dat? Qua temperatuur of "ventilatie"?

Temperatuur.

Komende nachten wordt 't weer warmer, denk dat ik 'm voorlopig maar af laat 's nachts :) Misschien wel voor altijd...

_maaike_D je zou kunnen kijken voor een Weatherbeeta of een deken met v-sluiting bij de borst. Mijn ruin heeft daar alsnog niet genoeg ruimte in voor de hals maar je zou kunnen kijken of jouw merrie er wel in past. Een echte kant en klare oplossing heb ik er de afgelopen jaren ook nog niet voor gevonden.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:35

Tsja is denk ik geheel afhankelijk van hoe intensief je de pony wilt laten werken en je eigen filosofie. Zelf heb ik de paarden op stal altijd zonder deken, buiten alleen regendeken als het regent en mocht het echt winters koud zijn + regen gaat er een 100gr liner onder het regendeken, vorst an sich ook gewoon zonder dek. Paarden hebben hier allemaal een lekker wol wintervachtje :). Staan alleen te rillen als ze echt nat regenen.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:38

_maaike_D schreef:
Ik wil hier ook graag een vraag stellen.
Ik ben voor mijn hackney merrie op zoek naar een goede 0 grams regendeken.
Zij meet 1,55.
Zoals het ras doet verraden is zij rank gebouwd maar met een zware halsaanzet die diep uit de borst komt. Daarbij ook een redelijk hoge schoft.

Maat 185 is vaak te groot en gaat achter de schoft knellen of zakt over de borst. 175 is vaak te krap waardoor een stukje kont bloot blijft.
Een goede pasvorm is dus een vereiste.

Wie heeft er ervaring met een goed merk betreft pasvorm en levensduur?
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb ook een hackney merrie van ongeveer even groot. Ik heb een 0 grams Rambo deken met liners. Die zitten haar perfect!
Ze heeft trouwens maat 6.3

Afbeelding

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:13

Kasmir schreef:
Tsja is denk ik geheel afhankelijk van hoe intensief je de pony wilt laten werken en je eigen filosofie. Zelf heb ik de paarden op stal altijd zonder deken, buiten alleen regendeken als het regent en mocht het echt winters koud zijn + regen gaat er een 100gr liner onder het regendeken, vorst an sich ook gewoon zonder dek. Paarden hebben hier allemaal een lekker wol wintervachtje :). Staan alleen te rillen als ze echt nat regenen.

Ze is 27 en heeft tot 'r 20e zo hard gewerkt dat ze dat van mij nu niet meer hoeft. Mijn filosofie is dat ik niet wil dat ze het koud heeft. Als buitenpony droeg ze ongeveer tussen 5 en -5 100 grams.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:50

Bedankt voor alle reacties.
Ik ga vanavond alles even vergelijken.

Ze heeft een vrij zware hals. Dus niet alleen onderhals maar een beetje fries achtig front.
En bewegelijk type, dus degelijk hang en sluitwerk is een vereiste

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:59

Dan zou ik zonder dek op stal zetten en met regen buiten wel een deken op. Genoeg ruwvoer is wel belangrijk, interne kacheltje opstoken doet een hoop.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:55

Ik hou in de buitenstal dezelfde deken op, dat is nu 100 gram. Ze staat dan wel met onbeperkt ruwvoer, maar het koelt flink af 's nachts en ze staan stil. Die van mij heeft dat echt nodig, ze wordt anders echt veel te koud. Kun je niet een keer 's avonds langsgaan om te voelen hoe ze erbij staat? Dan kun je daarop anticiperen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:57

Ja, juist door het minder bewegen begon ik te twijfelen. Aan de andere kant is de bodem van haar stalletje wel heerlijk warm. Vandaar mijn zoeken naar wat juist is.

Zowee_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:37

Even een vraagje voor de mensen met een Master deken:

Ik heb al even de 150 en de 300gr gekocht op Hypostore, zeer tevreden over de pasvorm trouwens en de stevigheid, ook bij hevige regenval laten ze echt geen druppeltje door, alles blijft mooi op de deken staan. Nu had ik enkele maanden terug naar Hypostore al de vraag gesteld of ze voor deze dekens de hals binnenkregen. Toen het antwoord gekregen dat deze eind oktober zouden komen maar dat er enkel een 0gr versie zou zijn. Nu keek ik net op de site en is er nog steeds geen hals beschikbaar. Ik heb een mailtje gestuurd maar daar krijg ik natuurlijk pas morgen of overmorgen antwoord op. Nu was mijn vraag, zijn er mensen die een ander merk hals combineren met de dekens van Master? Aangezien ik echt niet langer kan wachten op een hals en ik eigenlijk toch liever een gevoerde zou hebben, vroeg ik me af of er geen andere merken te combineren zijn?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 00:12

@koper: mijn paard staat al jaren 's nachts in een buitenstal. Ik wissel geen dekens tussen overdag en buiten. Nachten zijn kouder en ze kunnen maar beperkt bewegen om zich warm te houden. Alleen wanneer het echt serieus vriest (-10°C of kouder) en de bovenluiken gaan dicht, dan wordt het op stal best warm en dan haal ik wel een deken onderuit voor de nacht wegens te warm.

@zowee: over het merk masters zelf kan ik niet meespreken, alleen over de vulling ve halsdeken. Heb al gemerkt dat halsdekens bij de meeste merken minder vulling hebben tov de outdoor dekens. Zelf heb ik ook maar een 0 grams en een 150grams halsstuk en dat is voldoende, zelfs bij -15°C

Zowee_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 09:07

petitparis schreef:
@zowee: over het merk masters zelf kan ik niet meespreken, alleen over de vulling ve halsdeken. Heb al gemerkt dat halsdekens bij de meeste merken minder vulling hebben tov de outdoor dekens. Zelf heb ik ook maar een 0 grams en een 150grams halsstuk en dat is voldoende, zelfs bij -15°C

Ik ben dan ook op zoek naar een 100 of 150gr halsstuk. Mijn oude deken had deze nl ook maar die ligt aan flarden en is helemaal versleten. Ik heb hier thuis nog een halsstuk liggen van 300 gr, enkele jaren geleden gekocht en die zou ook op de dekens passen maar ik gebruik inderdaad ook liever een halsstuk met minder vulling!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:30

Weet iemand een fijne onderdeken die kan passen onder de bucas irish turnout? Zoek een 200 gram. Staldeken mag ook maar wel het liefst met van die platte sluitingen voor.

Liner van amigo past ze niet helaas.