Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:47

mijn paard zal binnenkort ook geschoren worden. En ga een nieuwe deken kopen.. Maar nu is de vraag doe ik met of zonder hals of anders 1 met een half halsje? Heb bij mn vorige paardjes nooit een hals opgehad en die verschoten op de hals ook niet eerder in het haar ofzo. Liepen ook gewoon zonder hals buiten..

Maar ik twijfel nu bij mijn huidige paard wat ik zal doen.. Hij staat op een stal met een buitenluik.. Heb net na de zomer een deken gehad met hals maar hij irriteerd zich er dood aan dus die heeft hij 2x aangehad. Nu staat hij dus ook zonder hals.. Maar als ik hem ga scheren is het dan wel handig om zonder hals te doen?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:49

mijn paard die geschoren is staat wel onder 200gr. deken, maar zonder hals, en als het warmer is, haal ik deze deken eraf en doe ik een 0gr erop
(of 100gr)
Maar mijn pony, ongeschoren, loopt ook lekker buiten zonder deken..
alleen maar met zijn eigen berenvacht :D

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:50

Momenteel zit ik even met een vraag, heb mijzelf even geqwote :)) .

calice schreef:
Ik twijfel of ik er trouwens nog een staldeken bij moet kopen, vorig jaar stond luck in een warme binnenbox (mensen woonde boven de stallen dus het was er nooit onder de 0 graden) toen heeft hij bij -15 een 370 grams deken op gehad. (deken heeft een losse hals dus die kan ik er ook nog aan doen)
Nu staat hij in een buitenstal waar nu wel de voorkant van dichtgemaakt is dus de echte koude wind kan niet meer de stal in komen maar stal is wel op de noordkant.
Heb hem momenteel al onder 300 gram staan en hij is ook alweer in het haar aan het schieten.
zodra het onder de 0 graden blijft overdag wil ik pas de 370 opgooien maar twijfel of ik er wel genoeg aan heb als we weer een winter met een temp van -15 krijgen := .

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:31

Share schreef:
mijn paard zal binnenkort ook geschoren worden. En ga een nieuwe deken kopen.. Maar nu is de vraag doe ik met of zonder hals of anders 1 met een half halsje? Heb bij mn vorige paardjes nooit een hals opgehad en die verschoten op de hals ook niet eerder in het haar ofzo. Liepen ook gewoon zonder hals buiten..

Maar ik twijfel nu bij mijn huidige paard wat ik zal doen.. Hij staat op een stal met een buitenluik.. Heb net na de zomer een deken gehad met hals maar hij irriteerd zich er dood aan dus die heeft hij 2x aangehad. Nu staat hij dus ook zonder hals.. Maar als ik hem ga scheren is het dan wel handig om zonder hals te doen?

bij mijn paard zat de Wug(dus halve hals) niet goed. Bleef maar trekken en manen vielen ook uit.

Hij staat nu onder 370 gram en als hij geschoren wordt komt daar een deken bij en een losse hals.

Het voordeel van een losse hals (wel gladde voering) is dat je dan af en toe toch even kan luchten.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:22

Share schreef:

Ik denk niet dat het heel veel uit maakt, heb wel eens gehoord dat met halve hals gaat schuren bij de manen etc. Mijn pony is ook geschoren maar staat zonder (halve) hals

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:26

heb de vorige eigenaresse gesproken en daar stond hij ook altijd zonder hals. :j dus maar op zoek naar een mooie deken dan :P

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:40

ik zweer bij halve hals dekens :j

ik heb 2 Weatherbeeta`s met halve hals echt super dekens en geen last van manen uitval
foto`s van de dekens op paard in mijn profiel
ze regenen niet in schuren niet.

HildeJVW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:08

Nee nog niet.. Hoogstens een zweetdekentje als ze bezweet zijn..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:15

Ik heb zojuist de bucas rain erop gelegd, ze stond nog buiten en had toch een koude rug onder haar 0 gram. Dus nu maar naar de lichte fleecevoering.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:16

Heb er nu 250 grams op liggen en daar blijft ze mooi dun onder :j
Mocht het onder het 0 punt komen gaat m'n 300 grams op.Zeker omdat we te horen hebben gekregen dat we weer mogen gaan opbouwen (van peesblessure) en dus wel weer trainen van de winter.
Als dat neit zo was geweest had ik geen dekens op gedaan en der lekker teddy laten zijn :j

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:31

240 Grams, mooi dun vachtje :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:34

Mijn pony's zijn zo moeilijk :')

Veulen: 300 grams hals
De 2 3-jarigen: 300 grams hals
5-jarige: 300 grams hals :')

Laatste 3 geschoren

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 07:51

Soms mis ik hier bij sommige mensen echt het besef van het doel van dekens.
Het doel van het gebruik van een deken is enkel en alleen maar dat je paard niet dik in zijn vacht staat. Meer niet.
En een dikke vacht is enkel niet gewenst in de winter wanneer het paard regelmatig nat gereden wordt en daarna daardoor niet goed droog te krijgen is.
Ieder paard is in principe in staat om zichzelf goed warm te houden in het nederlandse winterklimaat, uitzonderingen daargelaten.
Sterker nog: als het even kan, zeker bij jonge dieren, niet met dekens werken.
Hiermee leg je juist een gezonde basis.

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 08:06

Nou ligt eraan, mijn fjord heeft vorig jaar winter overdag in de paddock gestaan, snachts binnen, daardoor had hij totaal hij geen wintervacht. In de paddock kreeg hij overdag geen eten en toen het echt heel erg koud was heeft hij een dekentje op gehad overdag. Ze moeten wel kunnen eten om warm te blijven en dat kon hij overdag niet.

Maar dan heb ik het idd alleen over de ontzettend koude dagen. (en wintervacht was er echt niet)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:56

Trennie schreef:
Het doel van het gebruik van een deken is enkel en alleen maar dat je paard niet dik in zijn vacht staat. Meer niet.
En een dikke vacht is enkel niet gewenst in de winter wanneer het paard regelmatig nat gereden wordt en daarna daardoor niet goed droog te krijgen is.
Ieder paard is in principe in staat om zichzelf goed warm te houden in het nederlandse winterklimaat, uitzonderingen daargelaten.

Nee hoor, ik heb geen dekens om haar perse kort in de vacht te houden. Ze blijft zelf al kort in de vacht. Ik doe het om haar warm te houden, zodat ze niet teveel warmte verliest en het koud krijgt in de regen, daarnaast de spieren warm te houden. Ze heeft wat rug problemen, en regen & kou is dan niet fijn. Dus dit jaar voor het eerst met dekens. Voordeel dat erbij komt is nog korter in haar vachtje, en nog minder last als ze nat is geregend.

Jonge paarden vind ik geen reden om een deken op te doen, mits ze ook er echt tegen kunnen. 9 van de 10 moet dat geen probleme zijn. Een veulen vind ik onzin, mits daar een medsche reden voor is. En die is er voor Sapos.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:18

ik ben vanmorgen overgegaan naar een 220 gr halve hals deken
hij voelde koud aan onder zijn bucas 50 gr

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:44

Trennie schreef:

Deels ga ik met je mee... maaruh.... ooit wel eens een hele kudde bibberende blote arabieren aangetroffen, staart tussen de billen, rugspieren verkrampt.... algehele malaise, na 2 uurtjes in de regen te hebben gestaan? Sterke vermagering na 3 dagen regen en ja.... onbeperkt hooi ja.
De mensen die dit nog niet hebben mogen ervaren, roepen inderdaad vaak "Ieder paard is in principe in staat om zichzelf goed warm te houden in het nederlandse winterklimaat, uitzonderingen daargelaten." De mensen die daarintegen wel hun paardje bibberend en ellendig aantrof in de regen, hebben een andere mening.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:43

Psies Scoxxx :j Helaas zijn er 'rotte appels' tussen de vachten van paarden en zitten er echte mietjes bij, hoe veel je ze ook voert.

Mijn paard met dr nieuwe dekentje 8-)
Afbeelding

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:01

Die deken is zo fijn! Heb em ook namelijk :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:26

Ook de rain? Of een zwaardere versie? Vind het wel een mooie deken en hij lijkt goed te passen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:00

@ Scoxxx en Tancreda4: daarom schreef ik al: uitzonderingen daargelaten.
Gezien de herkomst van de Arabier lijkt me dat een hele duidelijke uitzondering.
Maar niet rot bedoeld: een 3 jarige scheren?
Dat is zelfs nog een stap verder dan een deken.
Die kan ik echt niet begrijpen.
Of hebben alle 4 de paarden een medische reden?

Overigens: ik doelde met mn opmerking niet specifiek op jou / jullie, maar zowiezo in het algemeen op sommige posts die geplaatst zijn.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:36

Tancreda4 schreef:
Ook de rain? Of een zwaardere versie? Vind het wel een mooie deken en hij lijkt goed te passen.

490 grams, all in one is dit toch ? Dan wel, anders niet :P

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:49

Nee, dit is de rain, is alleen met de stay dry fleece, verder geen vulling.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:53

aaha okay...
hoe dan ook, hij is mooi :D

babettiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:04

Mijn paard staat nu al in 200 gram, omdat het al best koud word.
Als wij overdag op de manege zijn, en het is warm gaat hij zonder deken, als het wat frisser word doen we de zweet deken op. Zodra het echt koud begint te worden ( wat laatst was, toen was het een beetje aan het vriezen) dan doen we de deken op van 200 gram op.