wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:57

De afgelopen dagen is de 200 grams er ook afgeweest, sinds gister ligt die er weer bij Ja

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:58

_Cynthia_ schreef:
IVAANAA__ schreef:
ik heb nu 300 gr op, maar vanaf morge avond gaat er een onderdeken onder van ong 200 grams, mijn paard is ongeschoren maar staat wel in een stal met buitenluik

Ja ik heb alleen nog een deken die is 220grams, maar is dat niet te veel als ik 360+220=580 gram op een ongeschoren paard opleg?

nee hoor dat verschilt echt per paard, de mijne heeft het emaal wat kouder heeft nog een dun vachtje,
gewoon je hand eronder steken en kijken hoe die voelt,.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:59

Mijn paard staat sinds vandaag met 570 grams op. Komt toch door die koude oosten wind he en snachts daalt de temperatuur erg.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:04

Mijn paard staat op de wei 24/7 maar heeft steeds zonder deken gestaan.Hij heeft een lekkere vacht,ze zeggen dat als je een deken op doet hij niet meer af kan.Dat is zo dat weet ik, maar zal ik een deken om doen of niet?

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:21

als die het niet koud heeft zou ik het niet doen als die al die tijd zonder heeft gestaan heeft die wel een lekker dik vacht denk ik dan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:22

Okee dan hou ik hem gewoon zo en ik hou hem gewoon goed in de gaten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:23

ik zou het nu niet meer doen,als het goed is,is je paard eraan gewend en heeft zijn lekkere dikke vacht als 'natuurlijke' deken

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:23

ik heb mijn paard nu onder een 300 grams deken en een 200 grams deken en een wollen deken heb ik er los tussen liggen ik heb ze niet geschoren maar ze heeft een erg dun velletje

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:27

Ik heb mijn pony vandaag voor het eerst een deken opgelegd. Het is een water- en winddichte deken zonder voering.
De mensen in de paardenshop raadde me deze deken aan, vooral omdat mijn pony al stevig in de winterharen zit.

Ik was van plan om deze deken te laten opliggen tot het wat warmer begint te worden(februari-maart), dus om geen andere te kopen.
Is dit verstandig?

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:54

Mijn haf is geschoren, en sinds de 1e dag heeft hij gewoon een hengstendeken met buikflap op, en daaroverheen een 300 gr ong. Bizzar Breathable (ofzoiets Vork ) met hals op. Tot het weer heel warm wordt Lachen
Laatst bijgewerkt door Stravero op 27-12-08 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:09

Romeo2007 schreef:
Mijn paard staat sinds vandaag met 570 grams op. Komt toch door die koude oosten wind he en snachts daalt de temperatuur erg.

Zo heb ik het nu ook! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:12

Stravero schreef:
Mijn haf is geschoren, en sinds de 1e dag heeft hij gewoon een hengstendeken met buikflap op, en daaroverheen een 300 gr ong. Bizzar Breathable (ofzoiets Vork ) met hals op. Tot het weer heel warm wordt Lachen

Mijn haf is ook geschoren maar ik heb niet met 15 graden en -7 dezelfde dekens op Nagelbijten / Gniffelen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:13

sander_lotte schreef:
Ik heb mijn pony vandaag voor het eerst een deken opgelegd. Het is een water- en winddichte deken zonder voering.
De mensen in de paardenshop raadde me deze deken aan, vooral omdat mijn pony al stevig in de winterharen zit.

Ik was van plan om deze deken te laten opliggen tot het wat warmer begint te worden(februari-maart), dus om geen andere te kopen.
Is dit verstandig?

Waarom doe je nu nog een deken op? Als ze dik in het haar zitten is dit weer geen probleem hoor! Volgens mij verstoor je hun eigen temperatuurregeling meer dan dat je er goed mee doet.
Wij beginnen vroeg (oktober) met de sportpaarden, de rest (de Groningers, lopen alleen af en toe een uurtje en de jonge paarden) blijft zonder lopen. Koud krijgen ze het echt niet, enige reden dat ik onze jaarling, die dag en nacht buiten loopt, iets op zou doen is als het langdurig koud én nat is.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:21

Kendra schreef:
sander_lotte schreef:

Is dit verstandig?

Waarom doe je nu nog een deken op? Als ze dik in het haar zitten is dit weer geen probleem hoor! Volgens mij verstoor je hun eigen temperatuurregeling meer dan dat je er goed mee doet.
Wij beginnen vroeg (oktober) met de sportpaarden, de rest (de Groningers, lopen alleen af en toe een uurtje en de jonge paarden) blijft zonder lopen. Koud krijgen ze het echt niet, enige reden dat ik onze jaarling, die dag en nacht buiten loopt, iets op zou doen is als het langdurig koud én nat is.

Omdat hij nu is begonnen met hoesten sinds het zo heeft geregend en gevroren.
In de paardenshop zeiden ze dat het geen kwaad kan om nu nog een deken op te leggen.
Volgens mij kan je niet veel verstoren aan de eigen temperatuurregeling als er geen voering in de deken zit. Maar ik kan natuurlijk verkeerd zijn.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:50

Nee, maar als een paard het koud heeft/krijgt zet hij zijn haren omhoog. En dat kan niet meer als je er een deken op gooit.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:15

sander_lotte schreef:
In de paardenshop zeiden ze dat het geen kwaad kan om nu nog een deken op te leggen. Volgens mij kan je niet veel verstoren aan de eigen temperatuurregeling als er geen voering in de deken zit. Maar ik kan natuurlijk verkeerd zijn.

Zoals Pally zegt, ze kunnen hun haren niet meer overeind zetten - en 'het kan geen kwaad' is ook wel een beetje mager, het zou ook ergens goed voor moeten zijn toch? Op dit moment regent het ook niet - het is mooi droog koud vriesweer, dus als je paard dag en nacht buiten staat zou ik eerder zorgen voor veel goed ruwvoer en die deken aflaten. Misschien de dierenarts even bellen over het hoesten?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:59

Kendra schreef:
sander_lotte schreef:
In de paardenshop zeiden ze dat het geen kwaad kan om nu nog een deken op te leggen. Volgens mij kan je niet veel verstoren aan de eigen temperatuurregeling als er geen voering in de deken zit. Maar ik kan natuurlijk verkeerd zijn.

Zoals Pally zegt, ze kunnen hun haren niet meer overeind zetten - en 'het kan geen kwaad' is ook wel een beetje mager, het zou ook ergens goed voor moeten zijn toch? Op dit moment regent het ook niet - het is mooi droog koud vriesweer, dus als je paard dag en nacht buiten staat zou ik eerder zorgen voor veel goed ruwvoer en die deken aflaten. Misschien de dierenarts even bellen over het hoesten?

Dat zou ik ook doen. Ik denk dat een ongevoerde deken er juist voor kan zorgen dat ze het nog veel kouder zal hebben. Immers de isolerende werking van de vacht wordt nu teniet gedaan, ze kan haar haren niet meer opzetten.
Wanneer haar vacht echt te dun is voor deze temperaturen en ze het koud heeft, dan zou ik ervoor kiezen om een 200 grams waterdichte deken op te leggen. Goed ruwvoer zorgt ervoor dat ze warm blijft.

Mijn paardje, ongeschoren heeft een 500 grams deken op met halve hals. Ze heeft het niet te warm, en heeft toch een redelijke vacht. Ik ben wel rond september begonnen met dekens.

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:01

Bas is niet geschoren, en heeft een 0grams op en zit niet dik in zijn vel.
En heeft het niet koud.

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:35

mijn paard heeft nu 500 gram op
mijn pony 200 gram
ze zijn niet geschoren en staan overdag de hele dag buiten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:28

Niemand die nog steeds niets op heeft? (mijn paarden staan nog zonder.) Alleen na het rijden krijgt ze een deken op als ze daarna nog het land ingaat. Op stal even een kwartiertje een zweetdeken om op te drogen.
Mijn jaarling heeft een dikke vacht die nu enorm uithaart. Maar mijn merrie heeft weinig, men is altijd verbaast dat de mijne zonder deken staat, omdat ze oogt als een paard dat altijd een deken op heeft. Maar ook nu lijkt ze het (nog) niet koud te hebben. Ik hou het natuurlijk in de gaten, en mocht ze het koud krijgen, dan liggen er dekentjes te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:32

jawel Lachen mij bijrijdpaarden staan zonder wat maar die zijn drachtig dus werken bijna niet meer.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:24

momenteel heeft mijndes 560 grams o p

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:34

mijn paard is geschoren, staat de gehele dag buiten en staat onder 500 gram Lachen

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:46

mijndes is niet geschoren alleen vreselijk dun in de vacht Clown
en reageert snel erop als ze koud heeft , spieren heel stijf lopen , snel verkouden Clown

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:18

De mijne kreeg vandaag en 200 grams op! Knipoog