Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
_Cynthia_ schreef:IVAANAA__ schreef:ik heb nu 300 gr op, maar vanaf morge avond gaat er een onderdeken onder van ong 200 grams, mijn paard is ongeschoren maar staat wel in een stal met buitenluik
Ja ik heb alleen nog een deken die is 220grams, maar is dat niet te veel als ik 360+220=580 gram op een ongeschoren paard opleg?
) met hals op. Tot het weer heel warm wordt
Romeo2007 schreef:Mijn paard staat sinds vandaag met 570 grams op. Komt toch door die koude oosten wind he en snachts daalt de temperatuur erg.
Stravero schreef:Mijn haf is geschoren, en sinds de 1e dag heeft hij gewoon een hengstendeken met buikflap op, en daaroverheen een 300 gr ong. Bizzar Breathable (ofzoiets) met hals op. Tot het weer heel warm wordt
sander_lotte schreef:Ik heb mijn pony vandaag voor het eerst een deken opgelegd. Het is een water- en winddichte deken zonder voering.
De mensen in de paardenshop raadde me deze deken aan, vooral omdat mijn pony al stevig in de winterharen zit.
Ik was van plan om deze deken te laten opliggen tot het wat warmer begint te worden(februari-maart), dus om geen andere te kopen.
Is dit verstandig?
Kendra schreef:sander_lotte schreef:Ik heb mijn pony vandaag voor het eerst een deken opgelegd. Het is een water- en winddichte deken zonder voering.
De mensen in de paardenshop raadde me deze deken aan, vooral omdat mijn pony al stevig in de winterharen zit.
Ik was van plan om deze deken te laten opliggen tot het wat warmer begint te worden(februari-maart), dus om geen andere te kopen.
Is dit verstandig?
Waarom doe je nu nog een deken op? Als ze dik in het haar zitten is dit weer geen probleem hoor! Volgens mij verstoor je hun eigen temperatuurregeling meer dan dat je er goed mee doet.
Wij beginnen vroeg (oktober) met de sportpaarden, de rest (de Groningers, lopen alleen af en toe een uurtje en de jonge paarden) blijft zonder lopen. Koud krijgen ze het echt niet, enige reden dat ik onze jaarling, die dag en nacht buiten loopt, iets op zou doen is als het langdurig koud én nat is.
sander_lotte schreef:In de paardenshop zeiden ze dat het geen kwaad kan om nu nog een deken op te leggen. Volgens mij kan je niet veel verstoren aan de eigen temperatuurregeling als er geen voering in de deken zit. Maar ik kan natuurlijk verkeerd zijn.
Kendra schreef:sander_lotte schreef:In de paardenshop zeiden ze dat het geen kwaad kan om nu nog een deken op te leggen. Volgens mij kan je niet veel verstoren aan de eigen temperatuurregeling als er geen voering in de deken zit. Maar ik kan natuurlijk verkeerd zijn.
Zoals Pally zegt, ze kunnen hun haren niet meer overeind zetten - en 'het kan geen kwaad' is ook wel een beetje mager, het zou ook ergens goed voor moeten zijn toch? Op dit moment regent het ook niet - het is mooi droog koud vriesweer, dus als je paard dag en nacht buiten staat zou ik eerder zorgen voor veel goed ruwvoer en die deken aflaten. Misschien de dierenarts even bellen over het hoesten?
mij bijrijdpaarden staan zonder wat maar die zijn drachtig dus werken bijna niet meer.