[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:07

Jane2 schreef:
de sectolin 200

Dat gaat niet lukken....

Firefly4

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:28

Hoi Hoi,

Ik heb een vraagje, heb een kruizing Fries/tuigpaard en gisteren op de rijles merkte ik dat ze het toch wle erg warm heeft met rijden. Ze zweette heel erg en was daardoor ook flink aan het pompen na het rijden. Ondanks lang uitstappen.
Nu wil ik haar misschien gaan scheren, maar eigenlijk niet helemaal. Want ze staan ook in de winter veel buiten.
Ze staat momenteel onder een 200grams deken, maar haar wintervacht is toch flink gegroeid.
Nu weet ik dus niet precies wat ik moet doen.
Vooral omdat ik niet meteen alles wil scheren.
Wat is slim om te doen zodat ze met rijden haar warmte weg kan?

Ik heb alleen een 0grams regendeken en een 200grams winterdeken momenteel. Wil er best nog 1 aanschaffen indien nodig.
Daarbij heb ik ook een uitrijdeken en een zweetdeken.
Hebben jullie een tip voor mij?

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:49

Firefly4 schreef:
Hoi Hoi,

Ik heb een vraagje, heb een kruizing Fries/tuigpaard en gisteren op de rijles merkte ik dat ze het toch wle erg warm heeft met rijden. Ze zweette heel erg en was daardoor ook flink aan het pompen na het rijden. Ondanks lang uitstappen.
Nu wil ik haar misschien gaan scheren, maar eigenlijk niet helemaal. Want ze staan ook in de winter veel buiten.
Ze staat momenteel onder een 200grams deken, maar haar wintervacht is toch flink gegroeid.
Nu weet ik dus niet precies wat ik moet doen.
Vooral omdat ik niet meteen alles wil scheren.
Wat is slim om te doen zodat ze met rijden haar warmte weg kan?

Ik heb alleen een 0grams regendeken en een 200grams winterdeken momenteel. Wil er best nog 1 aanschaffen indien nodig.
Daarbij heb ik ook een uitrijdeken en een zweetdeken.
Hebben jullie een tip voor mij?

Bij mij voldoet het scheren van onderkant buik en het deel van de luchtpijp om weer fanatiek te kunnen rijden met mijn fjord. Net voldoende eraf om niet helemaal drijfnat te worden met rijden en nog genoeg haar voor de kou.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 01:49

Waarschijnlijk binnenkort een shetje erbij, dit betreft een veulen van dit jaar welke 2 maanden geleden geschoren is. Bij mij komt ze dag en nacht buiten te staan met goede schuilmogelijkheid en het stuk waar ze komt staat goed uit de wind.
Heeft ze gezien haar leeftijd en het geschoren zijn een deken nodig en zo ja welke?
Het is ook niet de bedoeling dat ze weer geschoren gaat worden.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:32

Het scheren is super gegaan! Ze stond er echt van de genieten, vooral op haar hoofd vond ze het echt fijn haha! Tegen alle verwachtingen in dus ;)
Het is de beste keus die ik heb kunnen maken, ze zit nu nog beter in haar vel. En met rijden is het zo'n groot verschil!!

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:38

nuscaniels schreef:
Waarschijnlijk binnenkort een shetje erbij, dit betreft een veulen van dit jaar welke 2 maanden geleden geschoren is. Bij mij komt ze dag en nacht buiten te staan met goede schuilmogelijkheid en het stuk waar ze komt staat goed uit de wind.
Heeft ze gezien haar leeftijd en het geschoren zijn een deken nodig en zo ja welke?
Het is ook niet de bedoeling dat ze weer geschoren gaat worden.

Dat ligt er heel erg aan hoe kaal ze nog is, maar ben bang dat ze wel een deken nodig heeft

Mandynop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:44

Ik heb een vraagje. Ben verder niet bekend met scheren en dekens, bij het paard wat ik vroeger reed was dit ook nooit nodig.

Op dit moment rij ik een 10 jarige fjordenmerrie. Zij staat overdag buiten en 's nachts op stal, zonder deken. Ondertussen heeft ze dus ook al een flinke vacht gekregen. Vorig jaar heb ik hier geen last van gehad, omdat we toen nog niet intensief konden rijden. Op dit moment rij ik wél intensief en heb ik het idee dat zij last heeft van haar vacht. Nu vroeg ik mij af of ik haar model 11 zou kunnen scheren (zoals op de foto op pagina 1) en haar dan zonder deken buiten kan zetten overdag? (bij extreme regen heeft ze wel een regendeken op). Of is dit te koud voor haar?

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:46

Even wat pagina's teruglezen, daar staat genoeg info. Moet zeker lukken

Mandynop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:57

Ik heb het stuk gevonden! Bedankt! Dat is met dit weer ook nog haalbaar zonder dekens neem ik aan? En bij het slechte weer, een deken met hals of is de gewone regendeken voldoende? Met hals lijkt mij logischer, omdat het daar geschoren is. Maar misschien denk ik nu iets te simpel?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:40

Regenpier schreef:
Het scheren is super gegaan! Ze stond er echt van de genieten, vooral op haar hoofd vond ze het echt fijn haha! Tegen alle verwachtingen in dus ;)
Het is de beste keus die ik heb kunnen maken, ze zit nu nog beter in haar vel. En met rijden is het zo'n groot verschil!!

Dat vraagt om een foto! ;)

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:54

Mandynop schreef:
Ik heb het stuk gevonden! Bedankt! Dat is met dit weer ook nog haalbaar zonder dekens neem ik aan? En bij het slechte weer, een deken met hals of is de gewone regendeken voldoende? Met hals lijkt mij logischer, omdat het daar geschoren is. Maar misschien denk ik nu iets te simpel?

Nee hoor dat kan nu prima zonder! Met hals is misschien wel prettiger bij erge regen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:38

voor de 3e x sinds september
Zoveel haar is er nog nooit af gekomen, het heeft me 2 sets messen gekost en hij was al 2 x geschoren (gevalletje cushing)
Nu eerst de messen laten slijpen en dan nog ff bijwerken hier en daar, want meneer z'n geduld was wel op na 2 uur stilstaan zonder (vr)eten...... :Y) en een buurman die hele enge geluiden aan het maken was achter de bomenrij..... :(:)
Het is overigens geen Tinker, maar een Noriker en die horen geen behang te hebben, dus alles wat er groeit, scheer ik graag weg :D

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:02

Mijn pony is vandaag ook geschoren onder sedering. Ze heeft toch nog een praam nodig gehad maar ze was verder gewoon braaf (ben er niet bij geweest). Hoofd is tot de kaaklijn geschoren, benen zijn geschoren en stukje bij het zadel laten staan :)

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:20

Ik ben lekker dom geweest! Ik start bijna elk weekend en ik heb dit jaar voor het eerst geschoren, aangezien het toch echt wel een voordeel bied! Maar mijn vriendin heeft per ongeluk de binnenkant van de oren ook gedaan, wij wisten niet dat dit niet mocht op wedstrijd. Want dit mag niet toch?
Dat wordt een oornetje op dus! ;)

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:38

Jooliieen schreef:
Ik ben lekker dom geweest! Ik start bijna elk weekend en ik heb dit jaar voor het eerst geschoren, aangezien het toch echt wel een voordeel bied! Maar mijn vriendin heeft per ongeluk de binnenkant van de oren ook gedaan, wij wisten niet dat dit niet mocht op wedstrijd. Want dit mag niet toch?
Dat wordt een oornetje op dus! ;)

Volgens mij zijn dit puur nog 'ideeën' waarvan stichting paardenwelzijn héél graag wil dat het officiële regels worden, maar wat volgens mij nog niet gebeurd is.

Ik weet het niet 100% zeker maar ik heb nog nooit ergens gelezen dat het echt een verbod is.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:42

Het is op keuringen niet meer toegestaan! Op wedstrijden zal je er niet om uitgesloten worden denk ik, misschien als je net de 'verkeerde' jury treft

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:24

Er is nog geen verbod.Op keuringen zien ze het liever niet,toch zie ik niet anders.
Ik scheer ze ook nog steeds uit,hoor er nooit wat over.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:28

Vandaag mijn paard ook geschoren. Vond het wel spannend, maar het is gelukt!
Niet de grootste schoonheidsprijs, maar voor de eerste keer ben ik blij!
voorkant.
Daarna lekker gereden en paard kon warmte echt fijn kwijt. Dus ben hier erg blij mee!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:24

Firefly4 schreef:
voorkant.
Daarna lekker gereden en paard kon warmte echt fijn kwijt. Dus ben hier erg blij mee!

Heb je ook een foto van de zijkant? Heb precies hetzelfde probleem als jou, een vanaf de voorkant lijkt het een beetje op het patroon wat ik in gedachte heb.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:27

Heb patroon 10 gedaan (zie afbeelding pagina 1), Dus alleen buik, hals.
Zal vanavond als ik er ben even foto van zijkant maken, geen probleem. Maar ben er vanavond pas laat, dus hoop dat foto lukt in donker :)

ambernostar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:14

hallotjes hoe vaak scheren jullie je paard in de winter? want ik wil me paard ook gaan scheren maar hoe vaak moet ik dat doen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:21

ambernostar schreef:
hallotjes hoe vaak scheren jullie je paard in de winter? want ik wil me paard ook gaan scheren maar hoe vaak moet ik dat doen?

ik heb die van mij gisteren voor de 3e keer geschoren, maar dat komt omdat de maand september zo bizar warm was en ik dus (te) vroeg begonnen ben met de eerste keer scheren

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:32

Dapnik schreef:
Firefly4 schreef:
voorkant.

Heb je ook een foto van de zijkant? Heb precies hetzelfde probleem als jou, een vanaf de voorkant lijkt het een beetje op het patroon wat ik in gedachte heb.

Oke, toen ik het vandaag weer zag, zag ik wel dat het wat scheef is hihihi :')
Maar net lekker gereden en paardlief bleef stuk koeler. Dus het doel heb ik ermee behaald!

foto zijkant
Let dus niet op de scheefheid bij het schouderblad :P

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:43

ambernostar schreef:

Heb die van mij nu 1 keer gedaan en binnenkort 2. Hoop dat dat voldoende is. :)

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:26

Firefly4 schreef:
Oke, toen ik het vandaag weer zag, zag ik wel dat het wat scheef is hihihi :')
Maar net lekker gereden en paardlief bleef stuk koeler. Dus het doel heb ik ermee behaald!

foto zijkant
Let dus niet op de scheefheid bij het schouderblad :P

Bedankt!