[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:14

Haren omhoog is voor mij ook een teken dat de kachel werkt, niet dat hij het koud heeft.

Hoe de rugspieren voelen en hoe warm de oksels, lies en oren voelen is voor mij een betere graadmeter.

Mijn paard gaat trillen vd kou, stopt met eten en zijn spieren zijn keihard. Dan ben ik veel te laat.

Dit jaar behandel ik hem voor ‘t eerst als pssm’er en dit is het eerste jaar dat hij goed gaat met regen en wind zonder deken :D

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 20:13

Wie heeft er hier ervaring met de weatherbeeta comfitec dekens? https://www.agradi.nl/weatherbeeta-rege ... ct-reviews
Ik heb deze op het oog ter vervanging van de Amigo wug, ben benieuwd naar de waterdichtheid en de pasvorm en dat kussentje op de schoft? Ik zie ook dat ze een soort tussenmaat hebben, namelijk 200 (hij heeft nu 206/6’9 maar die trekt soms een tikje naar achter

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 21:51

Hoi allemaal, ik heb een vraag. Ik heb een ouder model bucas deken via marktplaats over genomen, nu kom ik tot de ontdekking dat deze deken bij de borst gevoerd is met fleece ipv een gladde stof. Heeft iemand ervaring of dit model sneller schuurt aan de borst?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 21:59

Ik heb de lemieux besteld arika regendeken. Ben benieuwd hoe die op m’n tank ligt. Met alle korting voor €80

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 01:12

Pallatin schreef:
Wie heeft er hier ervaring met de weatherbeeta comfitec dekens? https://www.agradi.nl/weatherbeeta-rege ... ct-reviews
Ik heb deze op het oog ter vervanging van de Amigo wug, ben benieuwd naar de waterdichtheid en de pasvorm en dat kussentje op de schoft? Ik zie ook dat ze een soort tussenmaat hebben, namelijk 200 (hij heeft nu 206/6’9 maar die trekt soms een tikje naar achter

Ik heb deze gisteren besteld in 220 gram. Reviews zijn erg goed. Pasvorm en kwaliteit van Weatherbeeta tot dusver positieve ervaringen mee. Deken was bij EJ goed in de uitverkoop: https://web01.ej.nl/deken-weatherbeeta- ... 63449.html

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 08:29

Ik heb wel ervaring met Weatherbeeta maar niet met dat model.
Bij mijn paard is Weatherbeeta he enige merk wat goed ligt en niet schuurt.
Ik heb een wat breder paard.

Waterdichtheid en sloopbestendigheid zijn tot nu toe goed. Regendeken gaat het 4e jaar in en is nog heel en waterdicht.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 08:39

Bedankt dames! Dat klinkt goed! @ fransje heb je de deken wel eens gewassen? Ivm de waterdichtheid? Mijn paard heeft een stal met uitloop en staat gerust uren in de stromende regen }> dus vind het wel fijn als ik de deken kan laten wassen
@ julia; die had ik gezien: spotgoedkoop maar te warm voor mijn paard helaas. Hij is niet geschoren en ik heb nog een nieuwe wug in 100 gram voor de erg koude dagen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 08:43

Nee, ik was mijn waterdichte dekens nooit. Maak ze met een tuinslang en een zachte borstel schoon en verder niet.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 17:29

Slmt9 schreef:
De premier equine (PE) is 1680 balistic nylon, dus die is sterker dan de rambo original. En aangezien daar al speelgaatjes in komen, denk ik dat voor de PE ga. Maar heb nog geen reactie op mn mail :o

Edit: 8000mm waterkolom en geen extra kosten qua inklaring, invoerrechten of anders! Ik ben overtuigd <3

Citaat:
Please be advised, our Turnout Rugs are more generous than other brands so I would advise going down a size so your horse should be fine in a size 5’9’’. If you are however unsure I would advise measuring your horse using our guide and if your horse is in between sizes I would go down one

[ [url=m/WrIyre.png]Afbeelding[/url] ]

Het plaatje met waterkolom kan ik niet vinden op hun site. Was even benieuwd wat de waterkolom van de Buster is. Mijn oudste merrie kan namelijk die grotere split wel gebruiken met haar flink aanwezige schouders.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 18:19

Ik heb ze daarover gemaild meen ik. Via de mail reageren ze overal wel snel op :)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 18:52

fransje23 schreef:
Nee, ik was mijn waterdichte dekens nooit. Maak ze met een tuinslang en een zachte borstel schoon en verder niet.

Helder… Thanks voor je uitleg! Ik ben altijd bang dat ze gaan stinken als ik ze niet laat wassen voor het opslaan in de zomer, maar dat wassen zal de waterdichtheid niet ten goede komen uiteraard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:16

Dat is een groot fabel. Juist van níet wassen gaat de waterdichte laag kapot. Als je dekens laat wassen volgens voorschriften van het merkt en drogen aan de lucht gaat dan bijna nooit mis.

Die ingetrokken urine en stront krijg je nooit eruit met een tuinslang.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:21

Ik hoor anders echt vaak dat dekens niet waterdicht terugkomen uit de wasserij, maar van niet gewassen dekens hoor je het nooit. daarbij ,mijn paard gaat echt niet in de uitwerpselen liggen, er zit sons alleen wat op de achterflap. Ze zoekt wel een mul zandplekkie om in te liggen:p

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:53

Spenk schreef:
Dat is een groot fabel. Juist van níet wassen gaat de waterdichte laag kapot. Als je dekens laat wassen volgens voorschriften van het merkt en drogen aan de lucht gaat dan bijna nooit mis.

Als je ze niet wast gaat het volgens mijn ervaring ook bijna nooit mis.

Meestal regent de deken tussendoor wel redelijk schoon.
En een schone stal scheelt natuurlijk ook.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:13

Heb mijn dekens al 3 jaar laten wassen en iedere keer waterdicht terug gekregen. Zal zeker per wasserij verschillen..

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:24

Dekens na een jaar of 7/8 voor het eerst een gewassen. Passen in m’n eigen wasmachine, speciaal wasmiddel van horseware gehaald en alle voorschriften gevolgd…m’n rhino lijkt het gelukkig nog goed te doen, maar een Nika en dkr hebben het loodje gelegd betreft waterdichtheid -O- Dus ik waag het er niet meer op.

Na een hoop gezoek, idiote pasvormen en gedoe wel een nieuwe 200 grams met vaste hals gevonden die netjes zit. Horseware heeft ze niet meer in kleine maten :\
Deze is van Derby House, te bestellen via Rideaway. Voelt goed aan en is ook nog leuk voor je portemonnee. Zie het merk nooit voorbij komen (Engelse reviews zijn positief) dus wie weet heeft iemand er wat aan :) Is er voor zowel de ukkies als gewoon paardenmaten.
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:50

Hier ook na wassen lekke dekens die daarvoor al jaren mee gingen zonder wassen…

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:56

DieL_Zor schreef:
Dekens na een jaar of 7/8 voor het eerst een gewassen. Passen in m’n eigen wasmachine, speciaal wasmiddel van horseware gehaald en alle voorschriften gevolgd…m’n rhino lijkt het gelukkig nog goed te doen, maar een Nika en dkr hebben het loodje gelegd betreft waterdichtheid -O- Dus ik waag het er niet meer op.

Na een hoop gezoek, idiote pasvormen en gedoe wel een nieuwe 200 grams met vaste hals gevonden die netjes zit. Horseware heeft ze niet meer in kleine maten :
Deze is van Derby House, te bestellen via Rideaway. Voelt goed aan en is ook nog leuk voor je portemonnee. Zie het merk nooit voorbij komen (Engelse reviews zijn positief) dus wie weet heeft iemand er wat aan :) Is er voor zowel de ukkies als gewoon paardenmaten.
[ [url=m/lLFnFv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie deken, ken het merk niet!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:40

fransje23 schreef:
Spenk schreef:

Als je ze niet wast gaat het volgens mijn ervaring ook bijna nooit mis.

Meestal regent de deken tussendoor wel redelijk schoon.
En een schone stal scheelt natuurlijk ook.

De buitenkant van de deken vind ik niet eens echt de reden om te wassen, maar de binnenkant wel. Huidvet, zweet, bacteriën etc.

Overigens ligt mijn paard elke nacht languit in de mest (en ja ik haal om 23.30 altijd nog de laatste mest uit de box, dus hoe hij het doet .....)

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:40

Valt ook even in dit topic binnen. Maar ik heb vorig jaar een dure les gehad met een tweedehands Bucas deken. Die lag ook wat jaren ongewassen in een kast, met uitspoelen ook zo lek als een mandje. Probleem is dat ammoniak en andere rotzooi de laag aantast /wegvreet die hem waterdicht houdt als je hem lang niet wast.

Juist vaker schoonmaken/wassen die dekens! Zeker na het seizoen en dus niet wachten tot hetvolgende najaar. Ook op filmpje van Bucas zelf gezien.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:52

Iemand nog tips voor goedkope horseware liners?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:12

Marktplaats? Paardenkamp rommelmarkt weekend? Hier ;) :P

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:40

To wash or not to wash…. :D
Ik laat m’n dekens na t seizoen wassen en waterafstotend maken zodat ik ze schoon thuis kan opbergen. De hele zomer van die stinkende dekens op zolder lijkt me niks maar ik heb wel t idee dat ze er wel wat minder goed van worden. Nou staat mijn paard ook rustig uren lang buiten in de stromende regen en regent t ook heftiger de laatste jaren….ik vind t een lastig dilemma

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:52

Ik laat de mijne nooit wassen, althans, ik heb er eentje laten wassen voor reparatie en daarna verkocht. Huidige eigenaar twijfelt toch wat over de waterdichtheid nu, terwijl de gevoerde versie ervan ongewassen geen problemen geeft. Ik heb daarnaast eens een Rambo over genomen en die kwam toch zo extreem vies binnen dat ik die met de hand niet schoon kreeg. Die komt na wassen de emmerproef niet meer door, maar heb ik niet meer op gehad om in de praktijk te controleren.

Maar mijne staat al een tijd niet meer op stal, dus het liggen in eigen urine/mest is er niet meer en zand is relatief schoon. Geeft weer andere issues natuurlijk, maar goed :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:11

Ik laat altijd wassen. Spuit ze daarna nog een keer in (spray van action) en dat gaat prima.