[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nessa

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:40

uhg.... Kreeg een bevestiging van Ollashop voor mijn deken.
Levertijd: 2 weken
Toen was ik er al beetje bang voor. Ze hebben hem niet... :(

Nu zoeken naar een 2e handsje. En anders een ander merk 300 grams.
Fryskware valt af, die heeft tot 200 grams :')
Dus wellicht bucas big neck of weatherbeeta.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:38

Koper schreef:
Nouvel, naar aanleiding van jouw opmerking en mijn eigen eerdere waarneming heb ik vanochtend eens naar mijn in Smartex gehulde paard staan kijken. En ik dénk dat ik eruit ben waarom dat ding zo schuift. De ringetjes voor het konttouwtje zitten veel te hoog. Als die een cm of 15 lager zouden zitten, zoals bij Horseware dekens, zou het denk ik veel stabieler zijn.
Mijn ruin moet nu maar tot morgenavond/maandagochtend met een scheve deken rondlopen. Gaat me toch vooral om z'n nieren, het loopt alleen wat lastiger voor 'm zo. En dan zal ik volgende week de ringetjes eens lager zetten. Zou toch wel fijn zijn als die deken recht blijft liggen.

Zou je denken dat dat het is en niet het model van de deken?
Ik ben erg benieuwd of je verschil gaat merken!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:46

Ik hoop het := Laat 't je nog wel weten. Gebruikte jij jouw Bucas ook met konttouwtje of met van die riemen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:51

Alleen koordje achter langs inderdaad

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 19:34

RianneH schreef:
Ik heb de mijne gekocht bij Horze, voornamelijk vanwege de korting toen, wat fijn was omdat ik geen idee had of de deken goed zou blijven bevallen. Hier geen slopers in de groep, dus dat scheelt. Geen brede schouders maar wel een lage halsaanzet en dit is de beste deken die ik tot nu toe gehad hebt :D

Dominck is ook een interessante voor brede schouders, maar wel een tikje duurder.

Thnx, met alle openbaringen over Horze wil ik daar eigenlijk niet bestellen, sowieso hadden ze veel maten nu niet. Dominick heb ik gemaild maar die nemen nu al twee weken lang geen contact op.

Koper, ik heb de ringetjes laag zitten en mijn deken blijf liggen ondanks dat er regelmatig met vol gewicht aan mijn deken word gehangen.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 19:37

Nouvel schreef:
Koper schreef:
Nouvel, naar aanleiding van jouw opmerking en mijn eigen eerdere waarneming heb ik vanochtend eens naar mijn in Smartex gehulde paard staan kijken. En ik dénk dat ik eruit ben waarom dat ding zo schuift. De ringetjes voor het konttouwtje zitten veel te hoog. Als die een cm of 15 lager zouden zitten, zoals bij Horseware dekens, zou het denk ik veel stabieler zijn.
Mijn ruin moet nu maar tot morgenavond/maandagochtend met een scheve deken rondlopen. Gaat me toch vooral om z'n nieren, het loopt alleen wat lastiger voor 'm zo. En dan zal ik volgende week de ringetjes eens lager zetten. Zou toch wel fijn zijn als die deken recht blijft liggen.

Zou je denken dat dat het is en niet het model van de deken?
Ik ben erg benieuwd of je verschil gaat merken!

Als Bucas dekens te lang/groot zijn gaan ze scheef liggen is mij verteld. Maar zou mooi zijn als het verplaatsen van de ringetjes gaat helpen.

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 19:44

Hoeveel en/of welke dekens hebben jullie voor je paard en voor welke weersomstandigheden?

Ik zit hier te tobben voor een staldeken of een staldeken met liners maar ik kom er maar niet uit. Wil er niet te veel geld tegenaan gooien maar wil wel dat mijn paard comfortabel op stal staat.
Ik heb hem nog maar enkele maanden en heb nog niet alles aangeschaft voor hem zoals dekens. Momenteel nog maar 1 deken, zijn Bucas smartex rain, maar door het natte, koude weer wilde ik graag een liner aanschaffen zodat die eronder kan. Toen bedacht ik me dat het misschien comfortabeler is voor het paard voor een staldeken zodat de smartex kan luchten 's nachts. Of denk ik nou te ver na? :')

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 19:45

Fairytail schreef:
RianneH schreef:
Ik heb de mijne gekocht bij Horze, voornamelijk vanwege de korting toen, wat fijn was omdat ik geen idee had of de deken goed zou blijven bevallen. Hier geen slopers in de groep, dus dat scheelt. Geen brede schouders maar wel een lage halsaanzet en dit is de beste deken die ik tot nu toe gehad hebt :D

Dominck is ook een interessante voor brede schouders, maar wel een tikje duurder.

Thnx, met alle openbaringen over Horze wil ik daar eigenlijk niet bestellen, sowieso hadden ze veel maten nu niet. Dominick heb ik gemaild maar die nemen nu al twee weken lang geen contact op.

Koper, ik heb de ringetjes laag zitten en mijn deken blijf liggen ondanks dat er regelmatig met vol gewicht aan mijn deken word gehangen.

Echt? Wat raar.
Ik krijg heel snel antwoord. Juist heel tevreden over hun reactie snelheid. Anders op Facebook een bericht sturen. Daar krijg ik altijd snel antwoord

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:05

Fairytail schreef:
RianneH schreef:

Het schijnt dat direct uit UK bestellen ook de moeite waard is.
Ik wil nog een 200grams, misschien dat uiteindelijk doe.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:28

Kategida schreef:
Hoeveel en/of welke dekens hebben jullie voor je paard en voor welke weersomstandigheden?

Ik zit hier te tobben voor een staldeken of een staldeken met liners maar ik kom er maar niet uit. Wil er niet te veel geld tegenaan gooien maar wil wel dat mijn paard comfortabel op stal staat.
Ik heb hem nog maar enkele maanden en heb nog niet alles aangeschaft voor hem zoals dekens. Momenteel nog maar 1 deken, zijn Bucas smartex rain, maar door het natte, koude weer wilde ik graag een liner aanschaffen zodat die eronder kan. Toen bedacht ik me dat het misschien comfortabeler is voor het paard voor een staldeken zodat de smartex kan luchten 's nachts. Of denk ik nou te ver na? :')

Zou dan 150 grams Bucas onderdeken eronder doen of de smartex medium erbij nemen. Dan kom je als je niet scheert waarschijnlijk de winter wel door. Tenzij het een enorme koukleum is natuurlijk :+

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:35

Voor mijn bijna 24 jarige volbloed type e-pony die 24/7 buiten kan staan en dat ook in weer en wind doet, terwijl ze ook naar binnen kan, ben ik op zoek naar een passende deken.

Toen ik vanmorgen boven uit het raam keek, zag ik ze met zijn drietjes in de koude regen in een hoek van de wei onder een kale boom staan (die niet echt veel beschutting meer geeft).

Ze heeft al een wintervachtje, maar sinds vorig jaar heeft ze wat moeite om op gewicht te blijven.

Nu lijkt me een 0 grams regendeken te koud. Ik vergelijk het met mijn regenjas; die trekt ook koud op als hij nat is.

Maar hoeveel grams zou voldoende zijn met ouder paardje met wintervacht. Is een deken met hals aan te bevelen of maakt dat niet veel uit?
En welk merk deken is aan te bevelen?

Ik zat zelf te denken aan een: Premiere Regendeken Ayc 600D 260gr Kap Fleece Blue, maar geen idee of ik daar een juiste koop mee doe.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:40

Verschild per paard.
Ik zou in eerste instantie op een ongeschoren paard 100 grams doen.
Maar als hij het eerder koud dan warm heeft, dan wellicht 200 grams.

Mijn ongeschoren stond prima onder een 0 grams. Heeft het eerder warm dan koud. Nu geschoren prima onder 200 grams (prima als in vanmiddag. Vanochtend geschoren)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:40

Fairytail schreef:

Wat een goed nieuws :D

MTinker de deken is niet te lang. Althans niet aan de achterkant. Bij de schoft is hij wel te lang. De Amigo Bravo die hij heeft is eigenlijk een maat te groot en die blijft netjes recht liggen :) Gisteren was hij daarmee nog aan het rondcrossen, met 1 van de 2 voorsluitingen los, en dan ligt de Bravo ook gewoon recht.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 08:36

Hey! Ik heb ook een vraagje.
Vorige winter is mijn paard geschoren omdat ik dagelijks reed (Paardenhumaniora), en toen had hij een 400 grams deken met nekstuk aan, in een buitenstal.
Echter sta ik nu op een kleinschalige stalling in een zeer bosrijke omgeving waar hij van 8/9u s'morgens buiten staat tot 4/5 s'avonds. Hij heeft op de weide geen schuilstalling, en het waait er behoorlijk.
Eerst wilde ik een jachtpatroon gaan scheren, maar ik denk dat dit overbodig is geworden. Ik rijd nu zo een 3/ week waaronder een grote buitenrit. Hij heeft sinds kort een 100 grams zonder nekstuk. Moet ik dan voor de winter (vanaf hoeveel graden) een 200-grams kopen of kan ik mijn 300-grams opleggen?
Hij heeft een mooie vacht nu met dat er een deken op ligt, absoluut geen teddy beertje meer.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:52

Hebben jullie ook de ervaring dat de bucas smartex dekens ruimer vallen als de andere dekens van bucas.
Ik heb voor mijn paard irisch turnout en een freedom gehad maat 6,6 en die lagen pefect.
Maar mijn smartex rain 6,6 is toch echt te lang.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:55

felicity schreef:
Hebben jullie ook de ervaring dat de bucas smartex dekens ruimer vallen als de andere dekens van bucas.
Ik heb voor mijn paard irisch turnout en een freedom gehad maat 6,6 en die lagen pefect.
Maar mijn smartex rain 6,6 is toch echt te lang.

Freedom valt zoiezo anders ivm geen schouderplooien.

De power valt bij mijn paard langer maar de irish en smartex (nieuw model met magneetsluitint) gelijk

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:35

RianneH schreef:
RianneH schreef:

Het schijnt dat direct uit UK bestellen ook de moeite waard is.
Ik wil nog een 200grams, misschien dat uiteindelijk doe.

Horze heeft nu niets in 145 (neem aan 195), mijn Rambo is een 6,6 ben bang dat 150 dus veel te groot is. Welke maat en welk model heb jij?

Nessa: heb je tip gelijk uitgevoerd en heb al reactie van Dominick via Facebook

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:46

Ik denk dat jij de 150 moet hebben, want mijn paard draagt van Bucas/Horseware de 6.1 wat overeen komt met 191 onderlengte. Volgens mij heb ik de Weatherbeeta destijds in 145 besteld, maar kan mijn bevestigingsmail niet terug vinden dus ik kijk vanavond even op het label :) Wel balen voor mij, want 145 hebben ze geen van de types van op dit moment.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:13

Ik ben een beetje aan het twijfelen....
Merrie staat sinds een maand ongeschoren onder een 0 grams, gaat tot nu toe prima. Ze heeft nog maar hele dunne wintervacht en ben bang dat het ook niet heel veel meer gaat worden ( engels volbloed ). Nu twijfel ik dus om et een extra deken bij te kopen, maar weet niet hoeveel grams & of ik een onderdeken of echt een losse winterdeken moet kopen. Ze staat overdag buiten, zonder echte schuilmogelijk heden en snachts op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:18

Mijn ongeschoren ruin met dunne vacht heeft een 0 grams rambo + hals en ik heb een 100, 200, 300 liner (onderdeken). Hij staat nu onder de 200. Als het snachts echt gaat vriezen onder de 300 en mocht het echt koud worden kan ik ze combineren en tot 500 grams gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:27

Lisa_WB schreef:
Ik ben een beetje aan het twijfelen....
Merrie staat sinds een maand ongeschoren onder een 0 grams, gaat tot nu toe prima. Ze heeft nog maar hele dunne wintervacht en ben bang dat het ook niet heel veel meer gaat worden ( engels volbloed ). Nu twijfel ik dus om et een extra deken bij te kopen, maar weet niet hoeveel grams & of ik een onderdeken of echt een losse winterdeken moet kopen. Ze staat overdag buiten, zonder echte schuilmogelijk heden en snachts op stal.

Het ligt maar helemaal aan je eigen voorkeur, en ook een beetje aan je paard. Ik vind liners een fantastische uitvinding, en ik gebruik ze voor mijn merrie. Met mijn ruin werkt het niet, voor hem moet ik daarom investeren in aparte gevulde dekens.

En er zijn ook mensen die liners onhandig vinden. Dat is een individueel iets.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:07

RianneH schreef:
Ik denk dat jij de 150 moet hebben, want mijn paard draagt van Bucas/Horseware de 6.1 wat overeen komt met 191 onderlengte. Volgens mij heb ik de Weatherbeeta destijds in 145 besteld, maar kan mijn bevestigingsmail niet terug vinden dus ik kijk vanavond even op het label :) Wel balen voor mij, want 145 hebben ze geen van de types van op dit moment.

Correctie :o Ik heb een 140 erop liggen nu. 6.3 in plaats van 6.1.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:24

Mijn geschoren pony staat lekker warm onder 200 grams. Wanneer leggen jullie meer op of bij?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:25

Wanneer ze het koud hebben.

Vanochtend had ik de voorkant van de liner al los en wilde 'm onder de deken vandaan trekken toen ik besloot om eens even te voelen :+ Pony was mooi warm, niet te warm en niet te koud. Dus liner maar weer vastgemaakt. Het is echt naar weer met die wind en waterkou.
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-11-17 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:25

Hier geschoren toch maar naar 300 gezet, die regen en gure wind maakte het ijs koud. Mijn merrie laat duidelijk merken als ze meer nodig heeft.