[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:09

Zijn er mensen met ervaring van het scheren van een racestreep (onderdeel hals en stukje borst) bij verder dekenloze paarden? Als ik iets harder aan het werk wil wordt ze daar aardig nat en denk dat het fijn is als ze wat makkelijker die warmte kwijt kan. Maar zo net geschoren lijkt het me eigenlijk ook behoorlijk koud, zo'n blote hals. Ze staan overdag buoten en 's nachts op stal.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:11

RianneH schreef:
Zijn er mensen met ervaring van het scheren van een racestreep (onderdeel hals en stukje borst) bij verder dekenloze paarden? Als ik iets harder aan het werk wil wordt ze daar aardig nat en denk dat het fijn is als ze wat makkelijker die warmte kwijt kan. Maar zo net geschoren lijkt het me eigenlijk ook behoorlijk koud, zo'n blote hals. Ze staan overdag buoten en 's nachts op stal.

een jaar of wat geleden ben ik met een racestreep begonnen, dat heb ik 1 jaar gedaan, maar het hielp bij mijn paard (zwaar koudbloed, maar als ik hier zo lees is hij erg warmbloedig want hij staat nog steeds compleet geschoren te zweten onder een 100 gr. deken) niet afdoende en toen ben ik hem helemaal gaan scheren en dus dekens gaan gebruiken.

Mijn Welshje (is er helaas niet meer) had ik een racestreep (omdat hij moeilijk ademde) en die had nooit dekens op, hij is er rond de 30 mee geworden

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:13

RianneH schreef:

Mijn IJslander staat gewoon hals en borst geschoren 24/7 buiten, hij is nu een maandje geleden geschoren op 3 mm ofzo :brr: denk dat als je nu scheert en zonder deken buiten zet het wel een beetje koud is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:37

Ja precies, dat is een beetje mijn dilemma, het is behoorlijk koud, is het dan niet een te grote overgang..?

Edit, een deken doe ik deze winter niet meer op. Ze liggen allemaal net niet lekker en merk dat ze een stuk blijer is zonder.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:37

Grr het scheren ging totaal niet zoals ik gehoopt had. We kwamen niet door zijn vacht heen.. Dus hij staat nu half geschoren onder z'n deken (zoveel mogelijk rug/buik/kont kaal). Alleen moeten we nu nog een halve hals, zijn halve hoofd, zijn kont en de onderkant van zijn buik. Ook de overgangen zijn nog niet netjes.. Ik baal als een stekker :\ ondertussen de messen nog vervangen maar dat hielp niet lang genoeg om alles af te kunnen maken.. Apparaat is gehuurd, we gaan hem proberen morgenochtend voor ik hem moet terug brengen redelijk af te kunnen scheren maar ik ben bang dat ik hem voor nog een dag moet huren en heb dan denk ik wel nieuwe messen nodig..

We zijn 2,5 uur bezig geweest en zo veel mogelijk tegen de haren in, waar dat niet ging met de haren mee en dan weer tegen de haren in.. Tussendoor zelfs nog het apparaat uit elkaar gehaald om de haren tussen de mesjes weg te halen. Iemand verder nog tips?

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:21

RianneH schreef:

Volgens mij heb ik 2/3 pagina's een foto van een ijslander geplaatst met een stuk borst/hals. Deze staan 24/7 buiten zonder deken! Zit op telefoon dus dan is quoten een beetje lastig

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:23

Ik reken altijd voor de vacht 200 gram. Heb je hem nu onder 100 en scheer je hem kaal, doe er dan 200 (hals) bij op. Wel paard afhankelijk, maar ong een marge

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:30

2 weken terug geschoren toen 300 grams op gedaan. Na een paar dagen toch 200 grams op gedaan.
Sinds deze week weer 300 grams en sinds gisteren weer een hals.
Waarschuwingen gekregen dat het recht slecht is voor de manen. Dus doe alleen de hals op 150 grams als het rond of onder het vriespunt is.

Alles geschoren behalve hoofd en zadelstukje.

Het is echt per paard bekijken.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:39

Ayla schreef:
Grr het scheren ging totaal niet zoals ik gehoopt had. We kwamen niet door zijn vacht heen.. Dus hij staat nu half geschoren onder z'n deken (zoveel mogelijk rug/buik/kont kaal). Alleen moeten we nu nog een halve hals, zijn halve hoofd, zijn kont en de onderkant van zijn buik. Ook de overgangen zijn nog niet netjes.. Ik baal als een stekker :\ ondertussen de messen nog vervangen maar dat hielp niet lang genoeg om alles af te kunnen maken.. Apparaat is gehuurd, we gaan hem proberen morgenochtend voor ik hem moet terug brengen redelijk af te kunnen scheren maar ik ben bang dat ik hem voor nog een dag moet huren en heb dan denk ik wel nieuwe messen nodig..

We zijn 2,5 uur bezig geweest en zo veel mogelijk tegen de haren in, waar dat niet ging met de haren mee en dan weer tegen de haren in.. Tussendoor zelfs nog het apparaat uit elkaar gehaald om de haren tussen de mesjes weg te halen. Iemand verder nog tips?

wat raar, ik kwam toen makkelijk door zn vacht heen.... wieltje bovenop was goed aangedraaid?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:48

Ik vond het ook heel vreemd.. De ene keer deed het apparaat het heel soepel en daarna weer niet.. Wieltje zat er niet op, wel twee schroefjes die ik morgen wat losser zal laten. Z'n vacht was wel alweer een flink stuk aangegroeid.

Morgen gaan we nog een uurtje proberen wat te fatsoeneren en dan hopelijk zondag weer verder..

EmptyWords

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:50

hoort bovenop een wieltje te zitten, die kan je aandraaien.....misschien is dat het? heb je en foto van het apparaat?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:09

Ik heb even gekeken aangezien ik twijfelde en er zit dus wel een wieltje op.. Die heb ik helemaal opengedraaid nu, morgenochtend even uitproberen. Waar is het wieltje voor? Ik dacht de ruimte tussen de messen?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:21

Dat moet je aandraaien totdat je weerstand hebt en dan nog een kwartjebextra aandraaien. Scheert hij nog niet dan nog een kwart extra draaien en dan moet het goedgaan, anders zijn de messen bot. Jammer hoor dat het zo gegaan is

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:50

Hoe bedoel je weerstand? :o

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:48

Totdat het draaien iets zwaarder gaat, dat is weerstand ;)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:49

Oké, gaan we dat proberen :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:49

vast draaien dus, niet los ;)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:56

Ja ik snap het :D maar hij zat helemaal vast gedraaid, nu heb ik hem helemaal los zodat we bij het vastdaaien weerstand kunnen voelen.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:29

Ik volg dit topic al een tijdje. Omdat ik zelf erg zit te dubben wel of niet scheren. Ik heb een tinker die dit jaar voor het eerst 24/7 met schuilstal buiten staat. Hij zit weer erg dik in zijn haren en omdat we hem wat door gaan trainen, zweet hij ook lekker. Hij staat nu onder een regendeken en als het kouder word krijgt hij een 200 gr op.

Nu is mijn vraag. Kan ik met mijn kleine tondeuse met opzetstukjes, scheren met bv het 15mm opzet stukje? Zou ik dan door de haren heen komen? Heeft dat hier als eens iemand geprobeert?

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:16

Wat voor tondeuse heb je?

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:20

de sectolin 200

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:30

Het is vast al eens gevraagd maar ik kon het niet goed terugvinden, tot wanneer groeit de wintervacht aan? Ik heb ooit ergens gelezen tot half december, klopt dat?

Ik moet mijn hafje namelijk sowieso nog een keer scheren deze winter, vorig jaar is ze maar 1 keer geschoren en groeide de vacht niet aan, maar ik heb toen pas eind december geschoren. Als ik haar nu weer eind december nog een keer scheer, groeit de vacht dan weer niet aan net als vorig jaar? Ze is halverwege oktober geschoren trouwens.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:47

En daarmee wil je het hele lijf doen? Dat gaat ben ik bang niet lukken..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:26

had dit weekend willen scheren (voor de 3e x) maar m'n hulp is er niet. Zij doet altijd buik en benen, want ze is heel erg klein :+
Hopelijk is ze er volgend weekend wel en is het dan droog weer..... (heb geen binnen)

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:43

Nee, niet zijn hele lijf. Gewoon zijn hals/borst.